Sabtu, 26 Jun 2010

Bertudung Disebabkan Teman Lelaki / Boyfriend.

Assalamualaikum


Hey, ladies and gentlemen. Terima kasih kerana asyik lepak kat blog aku berulang-ulang kali.

Aku baru balik dari majlis perkahwinan kawan mak aku sebenarnya ni. Dan sedikit kecewa, selepas aku siap makan, baru lah ayam golek di hidangkan. So, boleh la nak kata ini kali pertama aku makan di majlis perkahwinan tanpa menu ayam. Dan aku pula tak suka danging. So, aku macam dah jadi vegetarian dah tadi.

Well, beberapa hari lepas, aku dapat satu email dari seorang awek ni. Dia mahu tahu apakah persepsi orang ramai terhadap perempuan yang bertudung; yang secara dasarnya, boyfriend dia suruh.

Personally, bagi aku, aku rasa it is really good bila seseorang tu bertudung tak kira lah disebabkan boyfriend yang suruh atau apa-apa. Konsep nya sama semasa korang muda-muda dulu. Maksud aku, masa korang kecik-kecik dulu, korang solat kerana Tuhan atau sebab ayah paksa? Ah, don't give a shit lah kata dulu solat kerana Tuhan. Korang masa tu kecik, tak terfikir pun pasal benda-benda dosa pahala. Yang korang tahu, bila menipu, confirm masuk neraka.

Tapi even di paksa solat oleh ayah, bila dah besar, solat tu macam dah lekat kat anda kan? Kalau tinggal satu waktu rasa semacam kan? So, aku rasa konsep dia sama macam perempuan bertudung.  Masa mula-mula memang la bertudung kerana boyfriend. Tapi lama-lama lekat kan?


Ini tak ada kena mengena dengan melentur buluh dari rebung atau apa-apa. Aku pernah baca, majalah Solusi kalau tak silap aku. Katanya hidayah akan di turunkan kepada seseorang melalui pelbagai cara. Samaada melalui mimpi, rasa takut, perasaan dan juga melalui seseorang. So, I do take this as 'melalui seseorang'. Sebab andai kata boyfriend suruh bertudung, si perempuan boleh je kan kalau tak nak. So, persoalannya, samaada nak, atau tak.

Korang mungkin akan kata "Nanti bila dia putus dengan boyfriend dia, mesti dia free hair balik". Well, maybe yes maybe not. Who knows.

Dan jangan salah faham aku tak anti perempuan tak bertudung sebab based on pengalaman, perempuan bertudung kadang-kadang perangai amat-amat teruk. Dan tudung sering di gunakan untuk menutuk segala keburukan. Nak tunjuk baik kononnya. Oh, hell, orang macam ni la yang merosakkan pandangan orang terhadap orang yang betudung.

Actually, itu hanyalah pendapat aku tentang perempuan yang bertudung disebabkan oleh boyfriend. Dan ianya tidak mewakili semua perspektif lelaki, apatah lagi perspektif perempuan.

So, that is my perspective tentang perempuan bertudung disebabkan bf. What is yours?


27 ulasan:

  1. perkara baik buat banyak.
    benda tak baik kita cuba elak.
    sudah.

    BalasPadam
  2. sbnrnye ia sangat bagus.
    xkira la bf yg suh pun.
    sbb sume org bole brubah bile3 mereka rase perlu.

    BalasPadam
  3. sbnrnye ia sangat bagus.
    xkira la bf yg suh pun.
    sbb sume org bole brubah bile3 mereka rase perlu.

    BalasPadam
  4. betul la tu hidayah tu dtg dlm byk cara.
    if pompuan tu free hair balik, kte xleh nak kata apa..yg penting dia dah berusaha pakai tudung wlpn bf suruh.

    tp bila fikir balik,kan cantik+kemas+ pakai tudung.tunjuk rambut dekat suami sudah,mesti suami sayang punyer..sb special tuk dia jer.. hehe

    ya ker?

    BalasPadam
  5. lepas ni nak semayang sebab lisa surihani

    usolli fardhu asri arba a rokataini lillisa surihaniyun

    bleh pahala ke x?

    masa besar dngn kecik, lain, tak boleh nak samakan yg xtau dengan tau. skrg da besar, kena TAU kenapa kena buat semua

    kekeke

    komen cari gadoh
    ;)

    BalasPadam
  6. hurrm......pendapat eh..
    bagus la..means dia nk jugak pakai tudung x kesah la bf dia suruh, mak dia, ayh dia...pakai tudung tu kan mengurangkan dosa..at least bf dia da tolong dia..cm aku yg On Off ni..kejap2 pakai tudung bile igt dosa..tp kalo da kne hasut tu mmg free hair pon aku x peduli..depends on person...aslnye nk free hair teros..sng..kang kate kutuk agama lak..tp..aku xmo gak dose aku byk2..pandai2 la kite ni kn..as manusia...nilai diri sniri dan barulah nilai org lain...kan da panjang aku bebel..aih..

    BalasPadam
  7. saya setuju!
    takde salah pun kan nak pakai tudung sebab pasangan yang suruh. Anggap jelah itu hidayah dari Tuhan tapi disalurkan secara tak langsung..
    tapi kalau lepas break up bukak tudung balik tu..errr, tak bestnye.

    Sebenanrnye saya salute bf2 sedunia yang suruh gf mereka pakai tudung dan tutup aurat. rasa macam, uhh uhh idaman kalbu. haha.

    BalasPadam
  8. pompuan pkai tdg sbb laki suruh...tgk, artis bila dah bercerai,tudung ke mana..perangai ke mana

    BalasPadam
  9. sama sekali tak salah. benda bawak kepada dan kearah kebaikan. ada satu hadis tapi aku tak engat da ~ tapi hadis tu basicly maksud dia macam ni la.


    takbur/ riak adalah jalan kepada keikhlasan.

    sebelum kita nak capai tahap ikhlas tu kita mesti akan lalui perasaan riak dan takbur ini. tapi riak dan takbur kita ada ni bukan la yang besar. tapi yang kecil sekadar dalam bisikan hati.


    apa2 pun kita buat kalau benda tu kearah kebaikkan xde hal la. maybe bagi sesetengah perempuan yang rasa tercabar, dan keras kepala xnak pakai tudung dia akan ngutuk dan ngata xikhlas la apa la. namun kalau x mula mana la kita taw. ibarat kata tokKhairul tu betul la.

    hahah ^_^

    peace no war ~

    BalasPadam
  10. @Joe - Memang cari gaduh joe. Haha

    @Durakhya - Ya. Betul tu. Well said.

    BalasPadam
  11. bgsla..at least nmpk laki tu blh bimbing pompuan tu..n myb he is da best person 4 her..rite?suami yg baik adalah suami yg dpt bimbing isteri dia..bkn hanya mmndang n tdiam..

    BalasPadam
  12. aku suka rambut aku. xnak la tayang2 tgh panas. nanti cepat rosak dan kering. rambut aku yang ditutup sekarang best. sorry xde kena mngena ngan topik.

    BalasPadam
  13. hurm.. cuma pada pendapat aku, tak salah kalau dia bertudung kerana seseorang, sebab aku juga begitu tetapi sekarang sudah hilang rasa suka itu but aku still try untuk teruskan bertudung. tak susah. pakai aja :)

    BalasPadam
  14. my fren, same cm kes ni.
    tp bile boyfriend die takde.
    die curi2 buka tudung.
    ape kes plak tuh?
    huhuhuhu

    BalasPadam
  15. @Cutebaby - Itu kes terpencil mungkin.

    Aku rasa, benda ni jadi isu sebab si perempuan bertudung di sebabkan boyfriend. Dan isu ni tak akan wujud kalau si perempuan bertudung kerana keluarga kan? Kan? Padahal konsep dia sama je. :)

    BalasPadam
  16. tak de masalah as long as dia tak buka balik pas tu..
    walaupun dia dah clash ngan BF dia tu.

    BalasPadam
  17. salam ziarah..bgus gak klu cmtuh..maybe dat boy bleyh ubah gurl tuh jd lbeyh baek.spe thu kan?
    ni ketentuan.
    ;)
    nice blog~

    BalasPadam
  18. ouhh hurm for my mind,prmpuan yg btudung sbb bf ta salah,cume bile da btdung sgt elok lah law dy slaraskan appearence dy ngn attitude dy,bwu lah dihormati an,
    hm mmg btol law wat sumthin krna seseorg bkn krna allah akn blku 2 possibilities,either dy keep wif it or sntiase b'ubah2 ikot suke dy,
    tp an i've got a friend of mine,dy pkai tdung pas bf dy meninggal,alhmdulillah dy masih btdung n baik,jd fundamentally ,sume atas hati :)

    BalasPadam
  19. ko ada dua kesalahan ejaan dlm entri ni. hahaha <--xde keje

    anwyay, bagi aku...bertudung kena ikhlas. hm...adakah dengan memakainya secara x ikhlas leh latihkan diri menjadi ikhlas? semua tu terserah pada diri individu itu sendiri.

    BalasPadam
  20. aku mcm kenal tagline last tuh..ahahha

    BalasPadam
  21. Aku rasa tu salah satu petunjuk untuk suh ppuan tu bertaubat nk yes aku agree ngan," nak atau tak nak."
    Semua pada pilihan kita.

    It's a good start pkai tudung sbb bf. Harap2 lama2 jdi habit sndiri, x perlu bf suruh ...gf dh pndai siap2 pkai tudung.. n maybe klamaan gf tu akan sdar yg pkai tudung tu bnyk bawa kebaikan.

    BalasPadam
  22. nice...ehehhee... ikut nawaitu la.. if nak bertudung sebab nak ikut ckp bf.. make sure la no mtr what happen t tudung 2 lekat kat kepala la kan.. amin.. n if pki 2dung perangai mcm setan xkan cantik gak mata memandang.. ikhlas keranaNYA adalah terbaik..

    BalasPadam
  23. soal hati hanya ALLAH yg taw

    yess, ada je yg dapat hidayah
    Allah wasilahkn melalui org eg:BF

    nak buat baik kita kna paksa dulu
    utk buat klu da tak biasa buat.
    then,iAllah ia automatik da bese
    n selesa buat kbaikan tuh

    tp baiknya after pkai tudung sbb bf
    or org suh,perbaiki balik niat kita spy kbaikan yg kita wt lbh dipndang
    pd pandanganNYA..

    hehe mf panjang mr.K

    BalasPadam
  24. klo bertudung sebab bf yang suruh alhamdulillah.. as what u say.. hidayah tu datang dari seseorang.. maknanya bf dia taknak gf dia dapat dosa.. but.. kalau bf dia suruh pakai tudung.. then dia ngan bf dia pon wat ringan2 or berat2.. it still dosa right?? what point ko as a man paksa gf ko pakai tudung but then ko jugak yang paksa buat ringan2 or berat2?? please la..

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.