Jumaat, 15 Julai 2011

Marriage Troll : Kenapa Tak Perlu Hantaran Perkahwinan yang Mahal.

Assalamualaikum


Hello lelaki yang akan gelak dan perempuan yang akan geram sekalian.

Korang ingat tak entry aku yang lalu yang bertajuk "Adat vs Agama : Bertunang dan Berkahwin"? Dalam entry tu, aku ada bercakap tentang bayaran wang hantaran yang tinggi.

Dan di entry tersebut ada sebuah comment yang di tulis oleh girl yang bernama Shazlin. Comment dia agak panjang dan menarik sebenarnya. Di sebabkan itu, aku membuat keputusan untuk mereply segalanya dalam sebuah entry.

Mari kita tengok komennya.



Now, mari kita jawab commentnya pula.

"Ko expect pmpuan baik, pandai masak, pandai layan suami, pandai suma segala segi, then nak kasi hntaran kawin ciput je? Baik ko langgan mak nyah je. Nak murah sgt kn? Zzzz.."

Hai, first of all, nice comment. Secondly, kau jangan doe. Kau jangan sekali-kali suruh lelaki langgan mak nyah. Kang kalau seluruh lelaki di Malaysia betul-betul terpikat kat maknyah macam mana? Kau ingat maknyah tak superb ke? Kau ingat mak nyah tak ada sambutan ke? Kau ingat maknyah tak ada yang muka Nora Danish ke? Perh. Meh sini Abang K citer sikit. Beberapa minggu lepas, Abang K (Ehem) ada keluar dengan member then lepak-lepak dekat port mak nyah kat Kuantan ni. Kiteorang datang dua kereta tau. Kiranya dalam 8-9 orang lah jugak. Then pusing punya pusing, kereta member aku tu dah mengala ke jalan lain. Aku pun tersesat. Then bila sesat tu, aku usha-usha la sekeliling then aku perasan yang ada banyak gila kereta dan motor masuk. Ada moto, ada van, ada kereta. Kalau yang van tu, perh, siap boleh berhenti tengah jalan lagi beb. Kalau berhenti sebab rosak tak apa. Ni siap berhenti sebab nak buat projek. Kat situ dia berhenti, kat situ lah dia buat projek. See? Betapa ganasnya penangan Mak ngah. Tapi jangan risau. Abang K straight orangnya. Ehem,

Then, kau tau, maknyah zaman sekarang pakai tudung youuuuu. Pergi surau pun pakai tudung. Tak percaya kau call Ustaz Badli Shah. Entah-entah masa maknyah tunggu kat dark velly pun diaorang pakai tudung. Tu belum kira bab maknyah tu semua siap pakai baju kurung. Korang? Ada pakai tudung? Ada baju kurung? Mana adaa.

Then, itu belum lagi kira mak nyah yang lemah gemalainya macam sotong. Umpama sotong yang ditiup angin beb. Korang? Dah la tak lembut. Tak ayu. Keras dari lelaki pulak tu. Then ada hati nak mintak wang hantaran mahal-mahal. Boleh jalan daaaa. HAHA.



"Aku bukan la nak cakap kawin ni mesti mahal-mahal segala segi. But come on, kalau boleh biar la perkahwinan ni sekali je dalam hidup ni boleh dikenang sampai bila-bila. One more thing, ko phm ke apa maksud membazir sebenarnye? Menurut understanding in Islam word membazir tu hanya layak diguna kan kalau orang tu tak berkemampuan but still nak belanja macam-macam."

Nooo, fahaman kau salah. kau tahu tak apa maksud membazir? Even kalau kau ambil wuduk, then masa ambil wudu tu, korang basuh tangan korang 4 kali, itu dah di kira membazir tahu? Dan, why we must spend the whole thing on one marriage kalau kita boleh gunakan untuk the other 3? Just sayin' okay. Just saying. I'm not talking like lelaki suka kahwin empat. What? Lelaki suka kahwin empat? Pfffff.

"Tak ukur baju pada badan sendiri. Kalau orang tu jutawan, anak orang berada, dia mampu kot. Lantak pi la dia bersanding naik kereta kuda ke ape sebab benda-benda tu tak mendatangkan kemudaratan kat dia. So, dia still ada duit yang cukup untuk tampung bini and family dia. Got it what i mean?"

Got got. Sure got. Sure got. So, as long dia ada cukup duit untuk tampung bini dan family dia, kiranya okay lah kan untuk berbelanja lebih. Then how the heck itu tak termasuk dalam kahwin empat? Kahwin empat kira berbelanja lebih la. Tapi as long dia boleh tampung ke empat-empat bini *Ehem* dia, then apa masalahnya? Kan? Got it what I mean? HEHE.


"Ko kene paham, isteri akan memperhambakan seumur hdup dekat suami dia. 100% hidup dia hanyalah untuk suami dia. Tu baru kawin. Belum ada anak lagi. Ingat senang ke nak besarkan anak? Lelaki taw buat anak je."

Hold on. Hold on right there, girl. Aku tertarik dengan ayat kau yang berbunyi "Lelaki taw buat anak je". Ohh. Ohhhhh adakah anda sedang cuba menyatakan yang membuat anak itu adalah suatu perkara senang? Fuh. Itu statement pedih doe. Statement pedih. For your information, ladies. You ingat nak buat baby tu senang ke? Mari sini Abang K cerita sikit *Whip hair*. Pernah tak you girls try search kat Google menggunakan keyword "How to make a Baby"? Yaa, seperti di bawah.


Nampak tak? Korang tahu tak berapa ramai orang yang Google "How to make a Baby"?. Yaa Ada berjuta hits. Dan korang tahu tak apa maksudnya. Maksudnya, nak make baby tu bukan perkara mudah. And to make a baby, firstly you must.... Oh nevermind. You will learn it anyway.

"Nak lahirkan anak lg satu hal. *Note that sakit beranak adalah sakit kedua lepas sakit mati. Again ko nak expect belanja kawin biar ciput je? Bini la yang kena masak, kena lipat baju, kemas umah. Layan anak, layan suami, again ko nk kawin belanja ciput"

Siaaaaaaaapa kata bini nak kena memasak, lipat baju dan kemas rumah? Mana ada. Zaman sekarang semua pakat main bibik taw. I mean semua pakat upah bibik. Lagi pun, please. Korang tahu kan bibik indon macam mana? Comel, putih, gebu, rajin beb. Kalau korang tak nak masak, lipat baju and kemas rumah; tak der hal. Kitaorang lelaki tak kisah. Kami kaum lelaki memang berniat nak kerja sekuat mungkin supaya dapat banyak duit. Bila dah dapat banyak duit, kami upah la bibik yang comel, putih, gebu dan rajin. Bukan apa, kami hanya kesian tengok isteri kami kepenatan setiap hari sebab tu la kami suka sangat upah bibik. See? Betapa baiknya lelaki. You girls apa tahu. Tahu bebel je. Pastu suka sangat kata kami ni gatal nak tackle bibik. Peh-lis. Those bibik are cute. You girls can't blame us for being a man. Pfff.

"And hellooo. Make up pon ko nak bising. Zzz. Bole je mintak mak andam make up in natural way. It's not a big deal pon. memang ada beza sebelum mekap and lepas make up. Takkan ko nak expect muka bini ko yg penuh jerawat*berminyak+mata lebam sbb xckup tdo * maklumla stress pikir pasal kawin, again ko suro bini ko jangan mekap lngsung? mmg bagusla suma tetamu dtg gelakkan ko ngn bini ko sebab macam pengantin zombie.. Lain la kalau muka bini ko tu mmg lawa mcm aku..opsss..come on..low ur guard a bit..open your mind."

Oh girl. Oh girl. I really don't get this. Kalau kau nak jemput mak andam make up natural way, baik korang make up sendiri. Please, kalau korang suruh mak andam make up, sure jadi macam NI. Iya, macam badut. Then setiap kali tetamu datang. Sure mereka akan senyum. Actually, tetamu tu semua tahan gelak. Mana tak nya, kahwin dengan badut. Dah tu, yang perempuan susah-susah nak pakai make up tebal-tebal buat tu apa? Tengok lelaki, tak tak pakai make up tebal-tebal tak nampak macam zombie pun? Oh oh, mungkin sebab lelaki Malaysia semuanya muka suci-suci sebab tu lah even tak bermakup tebal still nampak suci. Tension macam mana pun, muka tetap suci. Perempuan? Heh, tak tahu lah perempuan bila tension muka macam mana. Dengar citer, macam zombie. HAHA.


And for your information, jerawat? Apa tu? Sorry I don't speak female and wife aku tak ada jerawat. Tak kisah la macam mana teruk pun masalah jerawat yang dia akan ada, tapi once dia jadi bakal isteri aku, pooff, segala jerawat hilang. You know what I mean? Oh sure you don't. You are not my wife. Oh please I hope not. No, please. Don't.

"Zaman skang suma nya mahal. Satu je tak mahal. Bini. Macam tu ke kau nak?-_- kawin nk murah, pastu ada hati nak kawin empat. Dah taw x mampu lagi mau kawin empat. Typical jantan meleis camni la. Tapi bab yang hadith rasul aku tak leh nak sebut sebab memang betol la sederhana itu berkat. Tapi ko kena paham sederhana cara ko tak sama dengan sederhana cara anak dato'. gt subjektif bnda ni klu ko nk pertikaikan..ape2 pon tepuk dada tny bini..haha."

Heyyyyy. Kau tau tak sepatutnya ayah korang yang bayar kat pihak lelaki? Korang tahu tak? Cer korang tengok eh. Sebenarnya, si bapak suka kalau ada lelaki nak kahwin dengan anak perempuan dia. Korang tahu kenapa? Sebab bila ada lelaki kahwin dengan anak perempuan dia, si bapak dah tak akan tanggung dosa anak perempuan nya tu. Iye lah. Anak perempuan ada 10. Yang sorang tu tak pakai tudung. Yang sorang tu suka ringan-ringan. Yang sorang tu suka pergi disko clubbing (sebut "disko" bunyinya macam orang zaman dulu-dulu). Dan macam-macam lagi lah perangai. Dah tu, setiap dosa anak-anak perempuan tu si ayah tanggung. And then, bila ada lelaki yang.. ehem... baik, pemurah, handsome, dan kacak bergaya apply nak jadi sukarelawan untuk tanggung dosa si anak, why the heck you think si bapa tak setuju? Aku bet ah si bapa akan kata:

"Ooooohhhhh, kau nak ganti aku tanggung dosa anak perempuan aku? Ohhh God, thanks, dude."

Seee? Bila ada lelaki yang nak jadi suami korang, dia sepatutnya di bayar sebab dia yang akan tanggung semua dosa korang. Tapi, korang pulak sedap-sedap mintak mahal eh? Banyak cantik.


Aku rasa korang pun tahu yang setiap kali si isteri dedahkan aurat dia, setiap kali itu lah si suami dapat dosa. Sebab tu lah aku pernah kata yang kalau aku nampak isteri aku freehair kat luar rumah, aku akan potong Kepala dia then flush dalam lubang tandas. Fuh, baru puas hati. Oh no no no. No no. Im just joking Lisa Surihani. Just joking. Relax. We are cool hunny. We are cool. You are safe with me.

So, tell me again why the heck si lelaki perlu bagi hantaran yang mahal kat si gadis? Sebab si gadis nak make up macam badut? Sebab si gadis tak kasi kahwin empat? Lagi pun, apa daaa korang. Compete dengan maknyah pun tak lepas, ada hati nak mintak wang hantaran mahal-mahal. HAHAHA


Are you mad? Are you mad?


262 ulasan:

  1. STRIIIIIIIIIIKEEEEEEEEEE!!!... ;)

    BalasPadam
  2. ni memang kes troll perempuan habis habis ni. but nevermind, you got the points haha.

    BalasPadam
  3. Lisa Surihani Yusry dah kebas beb..
    Nvm kita sama-sama kecewa..
    Tapi Heliza Helmi ada lagi...kah kah kah..

    BalasPadam
  4. haha...puas hati aq baca post ni...
    ko mmg terbaek la brader K(^^)

    BalasPadam
  5. Hye Mr.K.
    Nice entry btw :)
    Pepagi dah baca entry camni.
    Pape pun setuju dgn Mr.K. Well, kalau boleh saya kawen nak akad nikah je. Boleh ke dak gitu?Kekadang cam tak perlu nak sanding bagai, sekadar buat mjlis kecil2 utk sedara mara dan kwn. Then smpan duit pergi honeymoon ke, smbung study oversea sama2 ke, beli rumah ke. Best jugak dari belanja kawen smpai berpuluh ribu! Heeeeeee! :D

    Good morning :D

    BalasPadam
  6. ngee pedas gila~
    nk marah tp nak gelak pun yee ;p
    tiba tiba teringin nk tgk mr k kahwin cepat cepat! ahahahaaa ;p

    BalasPadam
  7. aku rase dlm ayat2 tertentu memerlukan perkataan 'sesetengah' sbb xsemua dikata itu benar dan xsemua dikata itu salah.

    BalasPadam
  8. Walaupun kata-kata kau ni membuatkan segelintir perempuan marah, tapi aku setuju dengan kau. bersederhana lebih baik. ayah aku siap cakap, nikah kat masjid je. lepas tu jamu tetamu dengan kfc. habis makan balik. HAHAHA!

    BalasPadam
  9. style beb! :) aku setuju ngan ko, xbrape berkenan ngan comment dr shazlin! Ingat ‎"Sesungguhnya semulia-mulia perempuan itu ialah yang paling mudah urusan maharnya." =) PEACE.

    BalasPadam
  10. Even sy prmpuan i admit that i agree with you. Its all fact but tak setuju betul tang mak nyah. Islam tuh dah perfect so takyah nak argue sgtla tunjuk kebodohan.

    BalasPadam
  11. haha. walaupun ada ayat yang memang nampak hang sengaja nak menaikkan kemarahan kaum gadis-gadis, tapi entri ni buat aku senyum.


    aku nak kawen awal, tapi duit takda sebab masih belajar. dan sungguh pun, memang benda2 macam ni la yang menyusahkan urusan pernikahan yang sepatutnya mudah.

    BalasPadam
  12. i'm not mad. apa yg mr k ckp tu ada betul nya.
    mst bdk pompuan tu xtgk semanis kurma.ustazah nor bahiyah cakap apa buat majlis kahwin besar2,hantaran tggi2.
    septtnya mas kahwin yg kena harga tggi,hantaran sikit je. tp dh adat kan. hmmmm.

    BalasPadam
  13. somehow, ur point is not good and strong enough untuk bidas evrytin said by shazlin, and mr.K u tak rase ke all ur points tuh macam tak kena. i mean mcm melatah je lebih but in ur own cool way. chill yaw! mr.K bace lah ur entry balik ok? and go through it in girls point of view taw? tak nak takpe nanti ade mase i explain dekat you ^.^

    BalasPadam
  14. adik K, I do think what shazlin's mean is not that bad...what women want is a consideration from men..
    we r not asking for pembaziran..ya..moderate itu lbh bgs...but like shazlin said, it is a once in a lifetime experience (mintak2 la kawen sekali kn)..one shud expect a good & nice wedding.

    as a man representative, u shudnt b to offensive and terasa sgt...it is a norm la..u hv to see things in our perspective as well...ya..i do understand, if a guy itu tidak suka or tidak capable to hav sume perkara di atas, then a couple shud discuss it elok2 n cri jln yg tgh2 la..yg can satisfied both needs..women can tolerate as well tau..if men r willing to lower down ur ego n ask us to discuss it..;)

    psl isu make up, babe...sume women in this world want to look perfect on her wedding day..again like shazlin said, surely la the bride nk gmbr dia look perfect...u pn pnh ckp, gmbr kawen kn nk gantung kt dlm blek..so..harus la we want to look extra beautiful...and yes..wanita itu look diff when shu puts on her make up k..sumpah lain..alaaa...time kawen jer bole make up tbl2..kasi can la..btl x??

    the conclusion is, men shud b more reasonable..we women bkn nk ssh kn lelaki, what ever it is...both need tolerate each other..jgn jd selfish.;)

    sekian~

    BalasPadam
  15. mr kay, im right at ur back..sokong entry haritu n entry hariny! Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Wanita yang paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Dan wanita yang jahat ialah wanita yang mahal mas kahwinnya, payah nikahnya dan yang buruk budi pekertinya.

    cek this out

    http://klinikhatidrmira.blogspot.com/2011/07/my-happy-marriage-ceremony.html

    :)

    BalasPadam
  16. Buat per belanja mahal2 just untuk time yg sehari tu...sedangkan kehidupan lepas tu lagi panjang...kalau banyak duit lain la citerkan...kalau berhutang lepas tu dua2 juga yg kena tanggung.

    BalasPadam
  17. cumill krtun tuu..
    HAHAHA

    owhoooo... xpyhla nk compare ngan maknyah..
    kami ori kowt..

    klu bab2 kwin tuu, mmg stuju sgt la lam bsdrhana..
    klu suma pmpn ltk hntrn mas kwin mhl2, tkot xd yg kwin nti..
    smkin byk plak mksiat kt muka bumi nie..
    xpsl2 1msia kna malapetaka..
    huhuhu..

    BalasPadam
  18. jangan khairul amilin... takut kena batang hidung sendiri....

    BalasPadam
  19. ahhhhhhhhhhhh MR K ni dah boleh buat semua perempuan di luar sane geram!!!!!!!!!!!!!!!!!! hahaaa

    BalasPadam
  20. hahaha...sapela pompuan yg comment bagai nak rak tuh?

    nak jer ckp kat pompuan tu..."wey ko tak yah kawin lah kalu nak hantaran TINGGI melangit"...ko pegilah keje buat duit sendiri, cop duit sendiri..

    sebaik2 perkahwinan tu dgn mahar yang sedikit...

    tak pernah dgr hadis ke hape minah ni?

    harap insaf lah kalu dah nama kau pompuan..

    BalasPadam
  21. ha3..best3..
    memang memerli pompuan...ho3...
    but someone said, b4 say bout others, think bout urself..ha3..
    nice entry!!

    BalasPadam
  22. respek gua kalau anak dato' tu boleh kawen dgn paling sedanghana..

    BalasPadam
  23. hak3~~~shazlin ditrollllll. are u mad?

    ade betolnye mrK punye point. lagi2 bab tanggung dose pahala.kalo diikutkan, pompuan urban masa kini punye penutupan aurat xdela sempurna sangat..cian pihak laki.

    BalasPadam
  24. wooww..
    jawapan menarik utk komen beliau..

    :)

    BalasPadam
  25. BHAHAHAHAH~~ LIKE, Soo LIKE...heeheheh...

    Ps: Please la..jgn ckp "isteri akan memperhambakan seumur hdup dekat suami dia. 100% hidup dia hanyalah untuk suami dia."...bg saya (sbg wanita juga),suami bukan utk d 'sembah' n isteri bukan utk di 'perhamba'..tu zman masyarakat jahiliah ja..kita bukan jahil..

    ok~out.. ^_^V peace~

    BalasPadam
  26. =.= mr k .
    tgk la nanti bila ko kahwin ko akan delete post ni and yang before .
    haha

    BalasPadam
  27. Anggap je la kena masak,lahirkan anak semua2 tu dah memang tanggungjawab seorang isteri pada suami.kita sebagai isteri ni tak bolehla mengeluh.seolah - olah tak ikhlas,macam terpaksa pulak.adakah dengan hantaran yg mahal tu sebagai bayaran untuk semua tanggungjawab seorang isteri tu?

    BalasPadam
  28. Panas2.. pfff.. Compete yg sangat hebat.. wahaha.. K, walaupun jawapan ko tu ikut perasaan tapi mmg tbaik.. haha.. Wei.. semua lelaki comel yang baik2( kami bukan nerd=,=) memang setuju dgn mr.K. Terbaik!

    BalasPadam
  29. aku gelak guling-guling dah..hahaha

    BalasPadam
  30. haha..

    ye la..ye la..tapi kalau duit lbh ape slhnya..pempuan kawen skali je seumur hidup..ape salahnya nak majlis tu vogue2 and pengantin sndiri vogue..

    ape? duit tu patutnya untuk bini ke 2 , 3 , 4? macam %&#$*%$$* perangai :P

    http://aida4eva.blogspot.com

    BalasPadam
  31. Mr.K....Mr.K...ada betolnye pe yang shazlin tulis...but what u said is not wrong either...(but the jerawat, bibik and kawen 4 tu i don't agree la...igt sume org mampu ke nk upah bibik?and jerawat x semudah nk ilang cam lam iklan 2...haha...pape j la..)..but then...it's surprising that just for the sake of feeling offended you actually make an entry for that comment....hahaha....guys are so egoistic...

    BalasPadam
  32. bagi kite, kena la ikut kemampuan & waktu yg sama kena sama2 bincang dan bertolak ansur. memg org perempuan nafsu 9, macam2 dia nak, dia nak baju cantik, mekap, pelamin semua.so, apa kata berbincang sama2 bakal suami isteri ni.apa kata kalo perempuan nak mekap, biar perempuan yg kuar duit.laki boleh bgi hntaran tu untuk belanja kenduri-kendara,barg hntaran.skrg pon nak kenduri makan ribu-ribu.
    so, untuk mekap, baju manik2,pelamin, yg pengantin perempuan pon sama kuar duit.
    yg penting, mak ayah & bakal suami kt tak terbeban dengan kenduri-kendara,khemah,katering etc.
    ukur baju di badan sendiri, kalo bukan anak dato, sblm nak kawin tu, keje dulu elok2, kumpul duit.

    BalasPadam
  33. tak suke bace entry ni..penuh emosi..kalah entry politik..haha..
    btw mr,k semoga berjaya dlm perkhawinan ko nanti k...
    *bru bce skit da rse tak bes...bias!

    BalasPadam
  34. salam.
    saya tak baca pun entry dengan lengkap, saya cuma baca tajuk dan sedikit header.
    pendapat peribadi saya, tak perlu hantaran tinggi, memadai cukup untuk keluarga si gadis buat kenduri.
    people nowadays spend so much money just to show off to others.
    sedangkan yang akan hidup dengan si teruna tu ialah si gadis jugak.
    kalau si gadis dah kikis rapat duit si teruna sebelum kahwin, apa bekalan lagi yang akan tinggal selepas berkahwin?
    for me, if u spend your husband's money, you are spending YOUR OWN money too, sebab bila dah berkahwin, semua susah senang bersama.
    Jadi, kesimpulannya, berpada-pada la mintak hantaran. Sesuai dengan kemampuan teruna. Kalau si teruna yang nak bagi banyak apa salahnya =)

    BalasPadam
  35. kejamnye ayt ko Mr. K...
    ala, ape nk gaduh2 sekarang kan kawen sume kongsi-kongsi.so xde istilah kawen mahal or x kut.

    BalasPadam
  36. everyone has a story to tell. im sure the shazlin also do have one. there must be a reason why pandangan dia terhadap perkahwinan & men macam tu. how one is brought up,the environment one lives in,the people one mingles with do affect how one thinks.

    and she definitely tak mewakili girls out there. different girls have different dreams. masih ada prmpn yang tak mahu minta hantaran pun, masih ada prmpn yang mahu pakai purdah on her wedding day dan make up sendiri sekadar nampak cantik untuk tatapan husband sahaja nanti.

    walaubagaimanapun, i somewhow disagree dgn shazlin. marriage bukan sekadar dunia sahaja. bukan sekadar layan suami jaga anak yadda2. marriage is sacred.
    --------------
    "Ooooohhhhh, kau nak ganti aku tanggung dosa anak perempuan aku? Ohhh God, thanks, dude."
    part ni memang rasa nak tergelak imagining my dad cakap camtu. haha. but if the father managed to shape his daughter to be a good wife, insha-Allah ada pahala akan sampai kepada the father. macam satu cerita zaman Rasulullah.
    --------------
    ok dah panjang sangat.
    anyway, if dapat a good husband, itulah 'hantaran' terbaik dan sudah tentu itu kurnia Tuhan :)

    BalasPadam
  37. stuju sgt2..
    bab mekap2 tu x semua ppuan mo mekap tebal2.. klu dah cntik tu x pya la mekap2 sgt..

    sederhana itu bagus.. klu time kawin dah pakai banyak duit, lepas kawin dah xda duit.. susah jgk.. so, pikir kan masa depan bukan masa kawin ja mo d pikir.. ^___^

    BalasPadam
  38. terpulang ngan idividu tu nak buat apa...nak hantaran mahal ke,nak kawin free ke..janji bahagia...jan pulak hantaran mahal2 macam erra dan yusri pas tu tak sampai berapa tahun dah cerai...kan membazir dan rugi besar namanya tu....kikikikiki

    BalasPadam
  39. komen yg shazlin tulis tuh ade betulnye jugak.

    ape yg 'abg k' tulis tuh mmg boleh buat pmpuan marah. tapi aku marah smbil tersengih2. tatau ah bakpe. haha !

    BalasPadam
  40. aiyooo.. people nowadays is so screwed up.

    1- perempuan apabila berkahwin, tanggungjawabnya adalah melayan suami, adapun kerja-kerja menyediakan makanan, kemas rumah, dll adalah tggjwb suami, TETAPI sebagai rasa hormat dan kasih, isteri membantu suami ambil alih kerja-kerja ni sebab suami dah bekerja seharian di luar utk cari nafkah. and the other way around, suami yg baik turut bantu wife buat kerja-kerja ni semua, sbb it was supposed to be his job anyway, kalau tak boleh buat, sediakan pembantu.

    tp zaman skrg kite nak hrp lelaki yg provide house-help, mmg tak ade lah kan, and i don't think letting a stranger handling your husband's food, and kemas2 rumah is not a good idea at all.

    2- so, basically tak logik minta hantaran tingi hanya disebabkan the afore-mentioned job description, if you married the man out of love, why ask for something in return (bukan in return pun, mintak in advanced pulak). soal sakit beranak, semua perempuan kena ingat, after sakit yg kedua hebat selepas mati tu, terhapus semua dosa-dosa...so, why why why nak ungkit about things yg menghapuskan dosa (what can be better than that)-yg belum berlaku lg pun.

    u do things because u want to make the person u love happy, not because he pays u a large sum of money earlier in ur marriage, that's gonna make u his maid, not his wife.

    let's not give men the chance to say, "aku keluar duit banyak2 dulu, so kau kena buat ini, ini dan ini..."
    but let's make them feel, "masa nak kahwin dulu maskahwin + hantaran murah je, tapi semua benda dia buat, rumah kemas, makan sedap - i'm definitely not gonna lose this one,atau melukai hatinye dengan tambah isteri".

    and lastly, lebih baik kita mintak contohnye, RM4000, tp sebab rendah sgt org bagi RM5000 daripada mintak RM10000 orang tawar jadi RM9500, it's downgrading. totally.

    BalasPadam
  41. Bila hantaran tinggi orang berbisik-bisik berkerut dahi. Bila hantaran murah orang senyum-senyum senget. Sederhana sudah~ ^^

    BalasPadam
  42. even saya girl, sy stuju dgn mr.k sebab itu knytaan, kwin hbtaran ribu2, mjlis besar tpi klu x ada isi..xsyg agama pun xada guna.. lagipun islam suruh bersederhana..skg suma nak mahal sebab nak iku barat, moden..sanding tu pun kita tau budaya hindu...

    BalasPadam
  43. aku kecik ati sebab shazlin banding2 aku ngan mak nyah.... tak koser i tauwwww!!!

    BalasPadam
  44. anyway, jgn berasa megah dgn mempersendakan org lain. kemuliaan akn dimiliki oleh mereka yg rendah diri.

    tp post ni ada point tersendiri. =)

    BalasPadam
  45. somehow i think x menjawab sgt persoalan shazlin tu...zmn skang mekap kawen mmg dh natural way..bedak x tebal..makeup, eyeshadow sume kaler nude..sila jgn refer spa-Q..mmg x natural lngsung la!

    and mr.k dh nk kawen ke?blom kannn?blom rase aura org nk kawen lg...when u into it, u know that u want EVERYTHING to be good and perfect...

    i know u're good when it comes to bls ckp org...but this time, shazlin's right....

    i still love ur blog..^_^

    BalasPadam
  46. am i mad? no, i'm not.

    tapi aku confius, nak like ke, tak nak.

    hahaha

    BalasPadam
  47. hurm...

    yg bg komen tu dah kawen ke belum ye?

    kalau dah, mungkin dia anak org kaya

    kalau belum, ye dia tak pernah merasa lg kehidupan berumahtangga

    ahkak kawen dulu very derrr berjimat cermat. sebab memikirkan kehidupan yg perlu ditempuh selepas kahwin

    gigih sengkang mata jaet sdiri baju kawen bila fikir kos sewa lagi tinggi dari buat sendiri.

    alhamdulillah...dpt suami yg sedar keupayaan diri, so banyak membantu atau dlm erti kata lain buat kerja rumah sama2...

    BalasPadam
  48. perh ! stetment yg panjang berjela dan bagus,100% bersamamu..wahahaha

    BalasPadam
  49. aku pn ade wat entry psal nie gak..
    http://safar90.blogspot.com/2011/06/pertunangan-perkahwinan-walimatus-urus.html

    BalasPadam
  50. klu da rasa kitorng x ley compete mak nyah. ape susa g la tackle mak nyah. nak kaum perempuan, tp bnyk bunyik...ckp nak good2 je, tp sebut gak pasal nak kawin empat...then seloroh sane seloroh sini...haish, x phm, laki zaman sekrang mcm nie la...kita tgk cik k nie kawen sok ok???

    BalasPadam
  51. tak sabar nak tgok bini MR K..dan gmbar2 mr k kahwin..pfft..adakah sama dgn ape yg mr k ckap? haha

    BalasPadam
  52. kau yang ni MR K

    http://anisaniesa.blogspot.com/2011/07/kahwin-kahwin-dan-kahwin.html

    BalasPadam
  53. Ini
    membuatkan
    aku
    nak
    kawin
    awal !



    DEMM you !


    HAHAHA

    BalasPadam
  54. im strongly agree with one_munawwarah :)

    peace no war

    BalasPadam
  55. sangat setuju.. terutamanya psai membazir tu... dan nice analogi pasai wuduk tu... walaupon kita mampu nk bayar bil air, tapi tetap dikira mmbazir...

    BalasPadam
  56. assalamualaikumm...
    memg best entryy ni...
    i like...coz bila org komen camtu..bals camtu...but, actually i prefer if u bls cara yg hikmah tp berbisa...manusia ad byk jenis.kalo dia leh komen cmtu utk entry yg lalu...she for sure akn bengang lg..then the message might not come to her..means...HIDAYAH..but at least u did a great job there..
    kawen cara MELAYU mmg byk PEMBAZIRAN...sy xkesah kalo byk xstuju ...kawen bagai nak rak...then lepas kawen..sorg ke hulu sorg ke hilir...ape kes...?
    u know why...???
    juz an opinion..
    bila wanita mtk hantaran trlalu tggi ..ada lelaki yg x mampu smpai kern trlalu syg dia snggup LOAN..
    then after kawen..byk hutang kna byr..jumpa lak isteri yg x reti apa2..mmg rugi bg pihak lelaki d sini...that's y kawen ikut cara ISLAM mudah tapi lebih dberkati even hantaran x beribu2...
    main point:
    Nak yg BAIK jdlah yg TERBAEK
    Nak yg SOLEH jdlh yg SOLEHAH
    Nak yg SOLEHAH jdlh yg SOLEH
    (^___^) ::peace::

    BalasPadam
  57. dulu masa zaman sekolah, sy penah fikir mcm shazlin tu.. ye lah, zaman budak2 lagi, suka berangan nak buat ala2 wedding of the year bila tgk wedding artis2 kat tv bagai.. tapi bila dah semakin dewasa ni baru sedar yg marriage tu bukan terletak pd wedding segala. kenduri besar2, grand mcm mna pun, hantaran mahal2 tak menjamin kebahagiaan sebenarnya..dan bila baca komen kt sini, alhamdulillah ada juga perempuan yg rasanya berpendapat seperti sy.. :D

    BalasPadam
  58. hhahahaa..
    tu pun kau berangan lagi nk kawen ngan fazura laa lisa surihani laa...
    klau org biase2 pun dh mahal inikan pulak artis...

    BalasPadam
  59. fahaman aku dari dulu, hantaran tu adelah untuk belanje perkahwinan.
    kenduri etc.
    so, padan lah mahal sket skang sebab harge brg pon bukan maen mahal. tapi klu mahal sangat tu memang la mcm nk jual anak.

    BalasPadam
  60. astaghfirullahalazim...tahu la nak mempertahankan diri..tapi jangan la sampai macam ni jadinya...relax2...gado2 nih tak elok..

    pengkomen tu pulak..kenapa la tak komen elok2 walaupun tk stuju..

    tpi itulah..sya mmg stuju sangat pasal hal mas kawin nih biarlah secara bersederhana..sedangkan Rasulullah s.a.w pon suruh kita hidup ini biarlah secara bersederhana...=)

    BalasPadam
  61. terbaik K, kau kalau jadi PM, mesti havoc. :)

    mana shazlin takde reply pun, teruk dia kena hentam, HAHA.

    BalasPadam
  62. ada soalan macam tak berjawab. ya, takde siapa suruh isteri buat kerja rumah itu ini tapi boleh ke upah bibik kalau tak mampu?

    dan kalau tak upah, siapa yang kena buat kerja rumah? kalau lelaki yang buat tanpa banyak soal kerana sayangkan isteri macam awak (siap nak upah bibik bagai), bahagialah isteri awak tu. goyang kaki saja di rumah.

    tapi itu pun kalau ada lelaki yang baik hati sangat macam tu. kalau~

    BalasPadam
  63. Perkhawinan mestilah nk cr yg berkat bukan 'grand'.. So, ikut sunnah nabi, buang adat yg menyusahkan atau boleh mendatangkan dosa. Bagi aku, duit utk make up, pelamin, doorgift, kad kawin, better dibuat utk menjamu tetamu..banyakkan bajet kat makanan.. Lagi orang ingat, siap tahun depan jiran ko kawin, tetamu masih lg cakap "tu rumah sebelah aku makan kenduri dia tahun lepas sedap gile weiii!!" .
    Pelamin tu harga rm4000 tapi ko duduk tak sampai 1,2jam baik xpayah... Oh, lepas je sah akad, laki ko yang akan tanggung dosa ko, kalau dah bersanding dengan makeup cantik2 untuk tayangkan kecantikan pada bukan muhrim dah tentu2 berdosa. Dosa ko duk tayang kecantikan tu laki ko dah mula tanggung.. Macam kena bayar mahal2 utk dpt dosa plak.. Make it simple, pentingkan yg sunnah dahulu.. Duit tu laki ko wajib bg tiap2 bulan.. Don worry..

    BalasPadam
  64. pernah tak pk, duit yg dibazirkan utk duit hantaran mahal2, kalo korang simpan utk beli susu anak, biaya pelajaran anak pd masa dpn, kan lagi manfaat. at least x yah bergantung kepada PTPTipu...

    BalasPadam
  65. bertuah siapa yang kawen dgn mr.K sebab nanti Mr.K boleh provide maid utk wife dia..haha..:)

    BalasPadam
  66. bab jerawat tu aku faham. siapa nak jerawat dia hilang, sila la jadi isteri mr.K.hahaha

    BalasPadam
  67. naise.to women out there,think again,nak melaram untuk satu hari then tanggung banyak dosa or let it go on modest way and u got heaven for the future.

    bersabarlahh,bersederhanalah,kerana Allah dah beli jiwa setiap Muslim ni dan dibayar dengan syurga.kita cuma perlu ikut apa yang Allah suruh je.

    x susah kan.

    btw,nice entry mr.k :)

    BalasPadam
  68. we are not asking the hantaran yg terlalu tgi. cukuplah kalau sekadar mencukupi. make up? girls love to be beautiful. kau kena la consider siket. this consideration, under law pon. tak kan kau expect murah sgt wifey kau? kan nak bt majlis, kecik2 majlis nye pon, mahal jugak harganya..

    BalasPadam
  69. Aku rasa kau cam tak menjawab comment dia la, kau lagi nak main-mainkan apa yang dia cakap. Memang certain part yang dia cakap tu, ada yang salah, tapi kalau kau nak tegur pun, jangan la macam tu.. Nak tegur pun kena ada caranya, meaning cara yang berhikmah, dan sabar. Cara kau cam nak attack and humiliate dia je. Sekadar pendapat. Peace.

    BalasPadam
  70. salam Mr k
    nk tny klo diri 2 xmampu nk upah bibik then spa yg kne bt kje klo bkn si isteri? n klo diri 2 xmampu utk kawen lebih spa yg akn tlg isteri bt kje umh klo bkn si isteri 2?si suami kaaa?? nk plak kn si suami bt semua kje2 umh 2 kn.. then mcm mna plak yg mintak hantaran tgi2 tue bkn si gurl 2 tp si bapak or emak ppuan 2? xleh slhkan ppuan 2 jgk kn?
    harap Mr k jwb dgn berhemah la erk..
    :)

    BalasPadam
  71. herm....adala some part i setuju and some part i xsetuju....
    btw,kakk i pun baru je lepas kahwin beberapa minggu yg lepas
    but then,setiap perkara bergantungla pada individu untuk melaksanakan perkahwinan dia macamanapun asalkan dia menutup aurat dan tak melanggar syarak....

    kalau nak make up pun kasila dia make up cuz maybe nak kasi nmpk lain sikit...
    n yeah,kalau dia berkemampuan,nak baut kat hotel pun xpe.....
    sometimes sesetengah org bukan ada niat nk menunjuk but then,sometimes xda dewan ntuk ditempah,cume ada hotel jea....
    dlupun i terfikir gak org yg buat majlis kahwin mahal2 ni seolah2 macam nk menunjuk...
    but then,bila kakk i kahwin,then only i perasan yg xsemua org berniat nk menunjuk...

    n yeah,hope 1 more thing...janganla terlalu memperkecilkn semua wanita...xsemua perempuan macamtue...perempuan pun ada hati dan perasaan,rasa sedih ntuk tinggalkn family

    so,datz all nak komen...btw,ada sesetengah tu gak i setuju...ni bukan nak condemn atau provok...but cume nak cakap jea....

    so,kdg2 teringin gak nak suarakan pendapat,yeap...ni cume pendapat jea...cuz dah lama i follow blog nie...n ur blog is totally COOL :D

    ok,datz all,chiao :P

    BalasPadam
  72. OH...N YEAH...nak cakap juga...
    sometimes buat hantaran nie bukanlah adat semata2 but then sebab saja suka2...tp memang niat bukan nk menunjuk2..just mcm biasa...simple but nice....
    n buat benda2 ni semua pun boleh mengeratkan hubungan kekeluargaan...
    family i dari belah mak n belah ayah yg selama ni xpernah jumpe pun tibe2 boleh berkenalan rapat bila kitorng prepare buat hantaran...

    jadi i harap janganlah cakap mcm membazir cuz mcm xsedap nk dengar...kdg buat saja suke2 lgpun kitorng buat sendiri....asalkn xmelanggar syarak atau takda kaitan dengan syirik takpala...so,harap2 pendapat i diterima juga...thankz

    BalasPadam
  73. assalamualaikum mr.k,
    x gentleman bls blk mcm ni. so harsh and offensive. eventhough d gal yg start dulo ke ape. if i'm the writer of dis post then i read it back i'll feel ashamed of myself.

    BalasPadam
  74. manusia semua xperfect..zaman skrg ni semua perlu kan duit..even nk msuk toilet pn dh naik harga smpai kne rm0.30..mmg la sebaik2 wanita mas kawin dia murah..senashkah al quran pn dah blh djadikan mas kawen..but..but...xkan ko nk kawen koboi mr k..tnpa da kenduri utk memaklum kan ko dh bina masjid kn..xsalah gurlz nk mntk lebih..tp lupa plak..lelaki kt malaysia ni kn pemikiran kuno..bljr pn takat2 mpu je la kan..keja malas..even dh kawen pn la..semua nk harap duit isteri..pas2 nk wat kenduri murah2 plak..come on la mr k..kalo ko kata sapa nti future wife ko,muka xda jerawat kan..so nti allah buka kn pintu hati ko ska kt perempuan yg byk jerawat..kuasa allah xda yg mustahil k..buat yg mmg ada duit pn,diorg perlu tonjolkan pemberian yg allah kurniakan,sbg nikmat bersyukur..bkn nya wat knduri grand.korg dtg tgk then blah balik kn..korg mkn jgk kan...lain la ko mmg dasar muka besi tak lut dek malu kan..aku xtau plak...aku ska ngn komen syazlin..tp xsgka aku ko cpt melenting kan..lex bro..xpyh pns2..kt sini mmg ramai yg suka kipas ko..besa la..adat zaman skrg..nice entry...

    BalasPadam
  75. gerammmm + sedihhhh
    tapi betol lah tu apa yg mr K ckp.
    saya setuju pasal dosa semua tu.
    tapi satu je tak fhm, bab jerawat tu mcm mane blh hilang?

    BalasPadam
  76. kenapa shazlin nak marah-marah sangat ? dia terasa ke ? or dia memang nak hantaran tinggi macam Seth Tan bagi kat Nora Elena ? haha ...Nora elena pun tak layak dapat hantaran tinggi macam tu ..

    and seriously tak setuju dengan ayat dia yang 'memperhambakan diri untuk suami'. siapa yang nak kahwin untuk jadi hamba ? dah memang tugas seorang isteri kepada suami dia . tapi aku tengok sekarang.. kerja rumah pun bukan semuanya isteri yang buat . even aku perempuan . aku tak nak hantaran tinggi-tinggi ni . hantaran dah tinggi-tinggi . kahwin mengalahkan siti nurhaliza and maya karin .. tapi dua tiga tahun lepas tu bercerai gak .. kenapa nak membebankan si suami dengan hantaran yang tinggi.. macam jual anak pulak . tak pun .. hanya disebabkan hantaran .. kahwin pun kena buat pinjaman kat bank ..a.k.a..hutang ! hilang keberkatan.. lagipun .. tugas si suami bukan senang tao .. nak kena tanggung dosa isteri yang amal ibadat entah kemana .. then kat akhirat .. selagi isteri and ahli family lelaki tu tak masuk syurga .. suami takkan dapat masuk syurga .. see ?! tugas suami lagi berat and tugas suami merangkumi dunia akhirat .. isteri ? amal ibadat cukup..taat dengan suami ,, dah masuk syurga .. kalau bab make-up pula .. aku kesian lah kawan-kawan aku yang kahwin .. tapi tak de muka dia .. faham tak ? makeup tu buat muka diorang lain sangat ... fake gile ...

    nice MR.K.. like this troll sangat-sangat ...

    BalasPadam
  77. semua org ada pandangan sendiri. bila aku baca komen shazlin, aku rasa ada betulnya. baca feedback mr k, pun ada jugak betulnya. mungkin aku lalang, tapi aku cuma nak kata nobody's right. nobody's wrong. walau pandangan jauh berbeza, tapi apa jadi akn datang kita tak tahu. so, beware on ur words.

    BalasPadam
  78. hehe...dah ramai yg comment rupenyer..hehe...tak yah lah aku nak citer pjg plak..but aku rasa ko patut letak diri ko in shoes of women..then you know...hehe..

    rasanya bukan pasal mahal or murah...make up or tidak..its just wat u want in your life...

    n aku rs...klu ko nak kawin ti...n your future father in law mintak 77,777.77 pun ko sangup kot...hehe...coz you love her so much...duit boleh cari der...spouse yg ko nak teman ko sampai mati? senang cari cam beli ikan ker? em..cinta der...hehe...look n seee...

    chow..

    nice entry... ;)

    BalasPadam
  79. entry nie sgt2 troll buat gadis2..walaupun entry nie agak pedas bagi gadis, tapi saya setuju dgn pendapat Mr K...
    Yup, buat ape membazir berpuluh ribu untuk hantaran dan majlis kahwin yg grand2 pastue last2 memangung hutang keliling pinggang..paling sadis, lepas kahwin wife tak pandai masak, tak pandai buat kerja rumah, tapi hantaran fuhh tinggi melangit....lpastue smua kerja bibik buat..anak bibik jaga..baik bagi jer suami die kahwin ngan bibik..Entahlah mungkin dah jadik trend kowt hantaran tinggi2 nie..tapi perlu diingat, kes cerai sekarang nie pun makin bertambah..padahal hantaran tinggi..
    Pendapat sy baik kumpul duit untuk kehidupan selepas berkahwin..saving duit untuk beli rumah, kereta, pendidikan bakal anak2 tue lagi berfaedah..

    BalasPadam
  80. Yang backup shazlin tu semua perempuan. 'Terbaik'. Aku tak faham dengan perempuan zaman sekarang. Tahu mintak wang hantaran banyak-banyak je. Tak tahu laki banyak benda kena settle. Kehidupan lepas kahwin pun banyak kena guna duit. Ingat laki ni kahwin sebab sangap je ke? Laki dah baik-baik sedaya upaya carik duit berhutang itu ini nak kahwin dan halalkan hubungan taknak kumpul dosa banyak-banyak tapi perempuan nak meleter la pulaaak.

    Kahwin pengalaman sekali seumur hidup? Oh..? Kiranya waktu majlis kahwin tu je la yang akan bahagia? Hari-hari lain tak bahagia? What the shit with girls mind? Kiranya time akad nikah tu bukan kenangan seumur hidup? Ada banyak lagi la weh cara nak buat kenangan seumur hidup? Merepek gila perempuan nih. Keluar makan angin dekat London pun boleh jugak apa jadi kenangan. Lagi baik daripada buat majlis kahwin yang makan duit puluh puluh ribu nih.

    Kau cuba tengok zaman Nabi dulu. Tak ada pun gila-gila nak sanding nak buat mahal-mahal. Tak ada pun nak makeup-makeup betinanya. Mana ada. Apa yang Nabi buat taknak ikut. Apa yang orang kafir tu buat nak pulak follow. G.I.L.A.

    Plus, perempuan akan menghambakan diri kepada suami? What the hell with that thought? Korang girls je rasa macam tuh. Korang kata korang menghambakan diri. Kau tahu tak hamba tu apa? HAMBA? Isteri bukan hamba suami la gilaaaa. Isteri cuma kena patuh cakap suami selagi suami tak suruh buat benda langgar syarak. Isteri ni orang yang suami sayang tahu tak? Bukannya hamba laki. Pergh. Aku tak anggap perempuan-perempuan ni semua bakal jadi hamba suami dia.

    Yang kau pi kahwin dengan laki durjana yang layan bini macam celaka siapa suruh. Bangang. Perempuan ni memang lembab. Bukan setakat lembab. Tapi materialistik gilaaa.

    Siapa kata tugas jaga anak tu tugas bini je? Wrong gila. Lelaki yang sepatutnya jaga anak. Dosa-dosa anak semua laki tanggung. Tanggungjawab laki kot. Siapa kata perempuan je kena jaga anak? Siapaaa? Makcik-makcik yang mata duitan yang suka mintak duit hantaran banyak-banyak tuh?

    Meh review entry aku tentang pengorbanan seorang lelaki.
    http://takutake.blogspot.com/2011/04/pengorbanan-seorang-lelaki.html

    BalasPadam
  81. Siot ah kau Mr.K.. apsal ramai perempuan komen? Berjela-jela pulak tu LOL

    BalasPadam
  82. :: bkn nak suruh wat grand2 mcm artis tp at least adelah sumthing yg special ble kahwin n bkn girls nk mintak u all guys spend too much..n i agree mengikut kemampuan..lau girls tu kahwin ngan org berada..xkn nk buat akad nikah je???dy mampu untuk buat lebih drpd itu tetapi xdelah smpai mmbazir..ni yg kahwin dgn laki takat dpt gaji untuk diri sndri then mintak lebih2..tu lah namenya xbersyukur..dah dpt kahwin pastu nk wat grand2 nk tunjuk2 konon dy punye majlis paling grand abes ar..kat situ dah tunjukkan sikap riak n pastu hutang then gaduh2 salahkn pasangan masing2..so girls niey nak prkahwinan mereka sbg satu kenangan yang terindah..sbb lepas niey mereka xkn kahwin ngan sape2..n bg pndapat sy girls yg dah kahwin xkn merungut buat kerja2 rumah even dy keje pangkat tinggi..semua yg dilakukan adalah satu ibadah..dy xkn rase penat pun sbb buat semata2 krn Allah..dan lagi satu raseny xperlulah lelaki nk upah bibik utk bantu isteri...isteri yg pandai jage rumahtangganye serta berjaya dlm kerjayanya ialah isteri yg terbaik..=) isteri gila cri duit smpai nk bg kasih syg pd anak2 pun xsempat hatta anak2 kecil itu diserahkan bulat2 dbawah jagaan bibik..mcm ni ke isteri yg dicari..makin lama makin pudarlah nilai kasih syg dalam keluarga..sepatutnya sbg suami dy harus membantu isteri2 mereka..xkn ego bleh jatuh lau tlg isteri??plz lar..hahaha nabi pun bantu isteri dy lar:) pasal make up pula..mmg lar girls ley make up sendiri tp tau x lelaki yg kalau pmpuan nk kahwin niey make up dy ade doa..bg nampak seri dalaman..nampak kesucian hati dy...niey yg sekarang gune mak andam pondan..ntah ape yg dy bace tu make up jd cam badut..owg kalau nk kahwin amek mak andam pempuan..barular berkat kahwin..bukan nak suruh mak cik tu make up dr muke hitam jd putih..tu tipu namenya..at least nampak seri pengantin tu sikit dan ade doa2nya..lelaki zaman skang tau ke??tau kutuk je..ape lar..hahaha
    satu je lg pesanan pasal kahwin empat...sunnah yg lelaki suka sgt2..hahaha tp kn kalau korang lelaki bace sirah sahabat2 terdekat nabi ade tak korang tgk mereka kahwin smpai empat???cube lar selami kenapa mereka buat tak buat begitu..sedangkan nabi kahwin empat pun brsebab tau(malas nak citer..bace balik sejarah hidup nabi)sebabny kat akhirat nnt lelaki akan ditanye tentang keadilan yang telah mereka beri pada isteri2 mereka..keadilan tu xleh nmpak dgn mata kasar..lg2 tentang hati dan perasaan..boleh ke kaum adam ni berlaku adil???hahaha..zaman skang mane owg takut dosa lg sbb dosa xnmpak so buat je lah..ade yg xbg nafkah kat ank bini..ade owg lain tau..
    pasal mak nyah lak..lau mmg mak nyah tu superb g lar kahwin ngan mereka..name pun dah jd "mak nyah"..tau ke dosa pahala..takat suara lembut..itu lar ini lar..terjamin ke agama nk hidup semati...hahaha
    :: sebenarny kita niey jgn byk berkata sbb suatu hari Allah akn uji dgn apa yang diperkatakan..perkahwinan itu mudah andai kedua2 belah pihak tahu tanggungjawab masing2 dan ada iman yg kukuh bertakhta di hati ::
    sekadar pandangan..maaf andai tersalah kata kerna sy hamba ALLAH yg xsempurna :: (^_^)

    BalasPadam
  83. omg mr k..
    i know why u replied her comment in a special entry. bcause 80% of what she said is true! And your reply pun lebih kpd nak sakitkan hati dia je..hahaha..

    cayalah shazlin!!!

    BalasPadam
  84. kahkahkah. macam gampang. aku sukaaaaaa. tak payah hantaran mahal mahal ah. simpan duit esok nak hanimun laki bini ke nak beranak spital memahal ke. haih. itu pun nak emo kenapa entah. yang nak pegi menghambakan diri tu buat apa? der, takde orang kawin nak jadi hamba ok. bodo piang. hahahhahaha.

    BalasPadam
  85. hello ladies yang dimuliakan semua,

    pasal make up tu, aku just nak share satu bende je, kakak aku dulu kawen (sekitar setahun dua yang lepas, bukan belasan tahun yang lepas), beliau make up sendiri je. itu pun aku tengok dia letak celak, blusher sikit, then bedak. gincu pulak, yang warna paling nipis dia kenakan. turned out cantik jugak. nampak je seri pengantin tu :)

    BalasPadam
  86. K, ignore those comments. im a GIRL. im only 19. but yet, im rasional enough to think of my future. when i read your posts, i cant agree more. those are true enough!kahwin nak grand2 buat apa. invitation card tu pun buat mahal lepas tu orang buang unless its very UNIQUE. there i said it. makan makan tu tak kisah la sebab consider as sedekah bagi orang makan kan? make up, eee, plastik nya nampak! like seriously. hantaran simple2 and sikit2 cukup. aint it looks like riak? sekarang orang macam lumba2 nak tunjuk hantaran mahal mahal. whats that for? riak da tu. lepas grad dari U, mula la lelaki dan perempuan kumpul duit. sebab apa? sebab nak kahwin. kerja punya payah. asik overtime segala bagai. bila kahwin habis semua duit lebur macam tu je..yang kesian lelaki la.. better use it for post-marriage life. lepas kahwin, lagi banyak nak pakai duit. if ada anak, anak skola lagi. all those needs. idk why but for me, i dont want pelamin. sebab rasa macam duduk atas pelamin, jadi bahan tontonan orang. buat apa? dah la duduk kat pelamin tu kena cover2 kesopanan semua. lakonan semata-mata. haha. thats my opinion though. lepas wedding day tu, memang la rasa puas hati. but months later, you'll start regretting what you did. you know, there's few things yang tak perlu pun during wedding tu. buat apa la nak membazir kan duit kann. keep it. buat pegi Haji ;) this is my opinion. i know different people, they have different opinion. thanks for reading though :)

    BalasPadam
  87. oh and btw, bertunang tu pun buat apa la majlis besar2. buat majlis besar2 ajak satu kampung. in the end tak jadi kahwin. zzzzzzz. and oh, when i commented here before, i havent read this yet http://theotherkhairul.blogspot.com/search?updated-max=2011-07-13T08%3A34%3A00%2B08%3A00&max-results=3.

    but yeah, your words are always true enough. go K ! :D

    BalasPadam
  88. gua sokong dua2. shazlin gua sokong. mr.k pun gua sokong. hehe silap2 nnt dorang kwin. kehkehkeh

    BalasPadam
  89. Kalau mampu tk salah. Kalau tak mampu tu yang salah.. Sebab dunia selepas hari perkhawinan tu yg lagi penting.

    *Fuhh cakap macam org dah khawin -,-"

    BalasPadam
  90. Rasanya ramai tak paham lagi betul-betul apa maksud 'troll' tu. Kah kah kah.

    BalasPadam
  91. superb! sebagai pompuan saya setuju..selalu berbincang dengan kawan2 n ramai sgt tak setuju...kalau pun mintak hantaran banyak2 biarlah untuk disimpan..bukan untuk dibayar benda yang tak perlu..pelamin macam anak raja...bunga telur mahal2...padahal nnt org buang jugak tepi jalan...make up pon saya stuju ngn mr K...ada tu yg punya nak nampak dia putih cantik gebu on her weeding day...sampai dah tak nampak rupa sebenar....buruk plak tu..kalau cantik xpe la jugak...mmg sangat membazir la mcm tuh...
    saya paling tak setuju nilai hantaran diukur melalui tahap pendidikan or pekerjaan si perempuan tuh...sepatutnya diukur dari segi iman dan adab sopannya...kalau saya jadi lelaki, saya sanggup bayar tinggi kalau perempuan tu beriman, menjaga adab dan aurat, menjaga tutur kata dan pergaulan...mampu menjadi muslimah sejati yang dapat mendidik anak2 nnt...saya pon belum sampai tahap ciri-ciri wanita idaman tu..masih berusaha...memang susah...tapi itu lebih baik dan lebih menjamin...kalau bayar mahal2 untuk perempuan yang bergaji tinggi muka cantik...iman xdak..rumah tangga tak dijamin kekal selamanya..membazir je..kalau iman teguh di dada..insyaALLAH dapat membantu suami mengemudi bahtera rumah tangga menuju syurga bersama.
    akhir kata, biar berbelanja lebih untuk meraih cinta ALLAH bukan meraih cinta manusia.

    BalasPadam
  92. suke eh troll org sampai ramai yg butthurt? heee. my siblings semua dh kawen n duit hntrn diorang xdelah tinggi pn, tp dpt je bg semua tetamu makan+goodie bag.tetamu dtg nk mkn je yg penting.kalau mkn sdp,layanan bagus,xbisingla diorang.janji duit hantaran tu cukup utk buat kenduri.kalau duit hntrn sikit, dpt jemput org pn sikit lah jugak kan.kalo x, cmne nk bg mkn sdp2. :D

    BalasPadam
  93. snang kata..
    up to u.
    its ur marriage anyway,,

    BalasPadam
  94. pung pang pung pang ler kamu K.. kang kamu nak kawen nanti tengok ler camne. masih wujudkah entry2 seumpama begini nanti? HAHA. yes offense by the way XP
    eleh. korg2 yg duk canang hantaran murah majlis murah tak membazir apa bagai nih pun rewmawjew lagi ponggg. aku tgk komen akak yg dah kawen tuh takdek gelabah mane.
    kbye

    BalasPadam
  95. hobi ko memang suka troll girls kan?
    good job!
    -_______________-

    BalasPadam
  96. well, beauty is in the eye of beholder and rambut sama hitam hati lain-lain. for me, there is no true and false, but it's just differences in opinion. but still, well said mr.k

    BalasPadam
  97. Hmm. mr K, ko ade awek tak? Aku tak sabar nak tengok ko kahwin nanti macam mana.

    BalasPadam
  98. Assalamualaikum.
    Little bit of confius here.
    1) Perempuan mmg akan guna duit hantaran yg diberi oleh lelaki sebagai belanja perkahwinan(kenduri)sendiri ke? Heh.Memang agak malang la bg lelaki yg berkahwin dgn perempuan yg berfikiran begini. Perempuan cube fikir, tak kasihan ke kat lelaki tuh. Bukan je kena berbelanja utk majlis dirumah lelaki, but majlis di rumah perempuan pun lelaki kena support gak( guna duit hantaran yg diberi).pity u, men outside there.Heh
    2) Im not put the blame on the women only about the hantaran thing. Kadang2 memang parents pihak perempuan yg lebih2 pasal hantaran nih. Nak mintak2 tinggi2 x selaras dengan pekerjaan lelaki. Dah tuh, ade jugak kes yg parents mintak hantaran in advance, means mintak awal2 dari tarikh perkahwinan. So that, duit hantaran akan digunakan utk majlis perkahwinan anak mereka sendiri (refering to parents sebelah perempuan). Parents macamnih kurang rasa malu or mmg terdesak? ke memang tradisi macamnih? Its happened u know in this real life.
    3) Aku tak kisah if lelaki tuh kaya n bagi hantaran yg sangat banyak. Perempuan mana yg x suka. aku pun suka kot. Why not guna dat duit sbg modal utk mulakan hidup baru..beli rumah, tanah, bla3.
    4) Dan perempuan zaman sekarang kan bijak2. degree holder, master, PHD. Aku x rasa yg perempuan tak mampu utk buat majlis guna duit sendiri.Why not we put some efford dekat majlis sendiri. Lelaki boleh kumpul duit nak kawin. takkan kita x boleh kot.;)

    Last, aku rasa kalau perempuan guna duit sendiri utk majlis sendiri,perempuan akan kurang melakukan pembaziran (pelamin mahal,great makeup artist bla3)..dan Khairul ni pun tak akan membebel pasal nih. sbb aku yakin, sebenarnya dia risau akan jumlah duit dia yg akan dihabiskan utk majlis perkhwinannya sendiri..hehe. Chill Khairul!;)

    BalasPadam
  99. nice counter argument lah!! *salute* apa2 pun kene lah ikut kemampuan..kite berbalik balik kepada tujuan perkahwinan, n yang pasti bukanlah supaya isteri boleh menghambakan dirinya kepada suami.. besar pahala berkahwin, besra lagi pahala taat n patuh kepada suami..n yes..Ratu sendiri rasa tak wajar nak menambah beban suami dgn mintak lebih-lebih da la dia yang tanggung dosa kita dunia akhirat, pastu pulak kite nak kenakan bayran yg tinggi utk tu? x baik plak rasanye..dia sudi nak tanggung dosa pun dah cukup baik...ikut guideline agama sudah, buat yang wajib mampukan yang sunat sudah.. :)

    BalasPadam
  100. mungkin dia kurg kot pasal hal2 ni...sebaik baik perkhawinan adalah hantaran yg murh..then..x suppose die cakap hmbe pd suami dan taw buat anak..itu mmg tngungjwab suami dan isteri.ape pon..moga ALLAH bagi hidayah ke ats hambanye itu.. insyaALLAH

    BalasPadam
  101. itu komen org x pham agame..ape gune kawen besar2an..smate2 nk brmegah2..nk nmpk grand..bongok..duit 2 lbey pnting utk slepas kawen..bkn dhabiskn smate2 prkhwinan..sdangkn mjlis prkhwinan itu hnye la utk mmbritahu kpd msyrakt bhawe kite da brkhwin utk mgelakkn fitnah..ckupla stkat ape yg ade..klu jmuan bg mkn rojak je pn da ckup..wtpe nk lbey2 bagai..kawen mahal2 ps2 cerai..bodo

    BalasPadam
  102. memang troll habis, terbaik!!

    semua yang ko cakap tu ada benar, tapi part mekap tu ko kena tambah dengan dalil sikit kot.

    rasanya perlu berhias untuk suami, kecatika itu sekadar untuk tantapan suami, bukan umum.

    sebab itu kena bersederhana.

    pasal mas kahwin semua tu, memang kena rendah, then dipersetujui oleh both side.

    tak perlu nak demand sangat, sekadar mengikut kemampuan bakal suami.

    lastly, mak nyah serius ada yang yang lagi lawa dari pompuan bese.

    tapi aku waras lagi la, we're straight! XD

    p/s : mungkin aku akan up entri pasal ni versi aku sendiri :P

    BalasPadam
  103. for once, i'd say your arguments are invalid and pointless

    BalasPadam
  104. as for me, kahwin zaman sekarang bukan macam zaman dulu. zaman sekarang semua benda pakai duit.zaman sekarang kita tak boleh nak measure sederhana tu mcm mana. boleh MR K measure kan sederhana itu mcm mana? ada betul cakap shazlin ada betul ckp MR K. Kalau kite jemput org ni, org tu tak jemput da jadi masalah dengki mendengki, kecik hati. kalau nikah tak ada buat kenduri apa orang keliling kata? apa orang kampung kata? apa yang saya nak cakap kat sini, kalau kita just nikah nanti orang kata "haaa, tu ada la tu tetiba je kawen" kalau tak tunang nanti orang kata "haaa, tu terus nikah ada sebab la tu, da memboyot" memang la kita boleh cakap pergi mati la kau nak cakap apa, but think about your parent punye perasaan. diorg yang akan face this situation. maybe masa MR K dah ada anak nanti baru MR K akan tau apa situasi nye.

    BalasPadam
  105. ape la kau ni mr k. perempuan tu serius la bagi komen tu. kau pulak main2. tunggu lagi 4 5 tahun, kau menyesal dengan apa yang kau cakap ni. haha.

    BalasPadam
  106. HAHA.

    Whoever yg jadi my wife, dia mesti paling cantik di pandangan aku. Actually, beauty is in the eye of beholder.

    Tapi kan, bila aku baca2 balik entry ni, aku terfikir, kenapa aku perlukan 4 isteri kalau aku boleh dapatkan seorang gadis yang dah boleh coverup semua slot2 yang ada? ;)

    BalasPadam
  107. aku tak suka perempuan mtk hantaran tinggi-tinggi sampai 20,30k,nak cincin 4,5 bentuk pastu bila kawen, masak pun tak reti, semua bibik yang buat.but,if pmpuan tu serba boleh, suruh masak apa pun boleh, boleh jadi suri rumah and at the same time bekerjaya, so no doubt kot klo nak mintak hantaran setinggi mana pun.aku ada pergi ikut cousin aku merisik hari tu, bapak si pmpuan tu cakap apa. sekarang harga barang memang naik, tp anak perempuan bukan barang nak naik -naik harga camtu, so kita ikut je berapa pihak lelaki nak bagi.cool kan?bagi kitorang di kelantan, adalah sangat tak dituntut untuk meletak2 harga ke atas anak perempuan.and pasal mekap2 + bersanding, aku ade dengar ustad azhar cakap, boleh nak buat semua tu, but boleh dilihat oleh orang2 muhrim sahaja. sebab bukan ke kita berhias hanya untuk suami?sekian.. =)

    BalasPadam
  108. assalamualaikum K, menarik jawapan yg awak balas kpd shazlin tu.. Byk jugak betulnya ape yg awk tls tu.. Bersederhana tu mmg bgs..

    Just want to share a story of my bestfriend, dia kahwin, tak ada duit hantaran langsung. Dewan kahwin dan lain2 sume kluarga prmpuan yg support. majlis mmg simple and tapi meriah.

    And saya ingat, wah bestnya sume kna support and tak payah risau abt tak ckup duit and so on.. but saya silap.

    His wife yg tanggung mkn mnum rumah. kerja sama2, tp still guna duit wife, byr motor la itu la, ini la. Sume wife die yg kena.

    Saya rasa, kalau dia bekerja keras utk kumpul duwet kahwin, mesti dia tau betapa penatnya cari duit and tanggung kluarga. Skrg, baru dapat anak lelaki yg sedang menghidap demam kuning. Kesian..

    Kdg2 takut jugak, terjadi bnda2 mcm tu kat kita. Pape pun, segala yg berlaku pasti ada hikmah nya.

    BalasPadam
  109. Mr K, sini dah banyak komen bias.
    Aku rasa aku cuma boleh tolong korang sikit dengan sertakan beberapa panduan.

    Pertama:

    Aku selak balik buku teks sekolah agama + rujuk tulisan tokoh-tokoh agama, dan aku dapati MEMBAZIR itu sebenarnya diertikan sebagai:

    "Membelanjakan harta untuk sesuatu bukan pada tempatnya."

    Maknanya di sini, kalau kita belanjakan duit pada sesuatu yang tak sepatutnya, itulah dia MEMBAZIR.

    Korang fikirlah macam mana MEMBAZIR tu boleh diaplikasikan dalam kes nikah kahwin ni.


    Kedua:

    Tujuan asal perkahwinan adalah MENGHEBAHKAN. Perbuatan menghebahkan tidak dikira daripada sudut KEMAHALAN atau KEMEWAHAN sesuatu majlis, tetapi pada PENGETAHUAN tetamu yang hadir.

    Kalau korang rasa majlis kahwin korang cukup syarat untuk tujuan HEBAHAN, maka sepatutnya majlis mewah atau tak mewah itu perkara kedua.


    Ketiga:

    Adat memanglah adat tapi bukan segala adat itu sunat. Ada adat yang halal diikut, ada adat yang haram diikut.

    Bersanding tu dikatakan budaya Hindu (sila rujuk pakar-pakar agama untuk keterangan lanjut tentang perkara ni, aku taknak komen, panjang)

    tapi fokus yang kita perlu tengok adalah tujuan bersanding, adakah selaras dengan Islam?

    Duduk bersanding, apa tujuannya? Nak pamerkan diri pengantin bukan?
    Sedar atau tak sedar, bersanding ni ada jarum halus untuk dosa.

    Dalam Islam, wanita dilarang menampakkan seri wajah yang memikat kepada lelaki selain suami. Wanita disuruh supaya menjaga seri wajah di hadapan orang ramai, tetapi BUKAN SERI YANG MEMIKAT.

    Jadi Mr K, aku rasa takpe kalau pengantin dapat mekap zombie, takdelah penonton-penonton lelaki terpikat, sekaligus telan dosa lepas tengok pengantin perempuan! :P

    *Okay this one is sarcasm


    Keempat:

    Taat tak bermakna hamba. Sama ada penggunaan perkataan Shazlin tu salah ataupun dia dah salah faham.

    Rumah tangga merupakan satu alam perkongsian antara suami dan isteri, saling melengkapi, bukan bertuan-hamba.

    Nampaknya dalam masyarakat kita masih ramai yang belum faham konsep perkahwinan menurut Islam.

    Tak tahulah di mana silapnya.



    Aku harap benda yang aku kongsi kat atas dapat jadi sedikit pencerahan untuk yang tak tahu. Wallahua'lam.

    BalasPadam
  110. xsabar nak tgk u kahwin mcm mane...huhu hopefully ape yg u lontarkan diblog ini menjadi kenyataan..jgn sebaliknya pula...
    ::moge Allah memberkati hidupmu^_^::

    BalasPadam
  111. AHAH! that picture memang buat me nak lempang! DEMMMMM. HAHAHA

    BalasPadam
  112. hahahahahahahhaha lawak la post ni .

    org lelaki ni nk kawin dgn girl(s) yg ade pendidikan , tutop aurat , sopan , body cun , sumer2 la .

    tp nak bayar yg murah2 . penat la mak girls tu jaga elok2 tp hantaran ciput je .

    remember , girls akan demand on what diorg rase worth dgn status (hot,gaji riban2) je .

    Oh well , kalau korang x mampu ikot pe yg diorang nak , boleh cari org lain . Pakej yg diorang ade tu dah cukop nak cari datuk2 desperate hehehehehheh .

    my two cent .

    BalasPadam
  113. emosi sgt.. ltk la agame kt dpn, sume akn bahagia punye.. yg plg penting, redha allah tu.. kan, kite nk kawen sampai akhirat.. brsederhana lbh baek.. anyway, nice entry, mr.K.. :)

    BalasPadam
  114. although aq girl, but u have the point

    BalasPadam
  115. ini antara entry paling aku suka coz kita dapat tau pandangan 2x pihak...tapi kalau kita dapat usahakan untuk kurangkan perbelanjaan kan lagi bagus...kalau kita kawen atas dasar duit atau populariti,hubungan tu berat untuk kekal lama~

    BalasPadam
  116. pergh , Mr . K .

    but aku suka apa mr Takutake tulis . yeah . Even aku perempuan pun aku dah boleh bayang apa yang lelaki - lelaki bakal rasa .

    BalasPadam
  117. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  118. perghh...terbaek weh...even mcm pedih je ayat ko tp sgt maksud akal...hehehe...like....like....

    BalasPadam
  119. For the first time aku rasa kau tulis macam loser. Cara kau jawab macam merepek so aku memihak pd Shazlin.

    BalasPadam
  120. aku sokong dilangitadacinta. aku bukan nak ckp ape ar. sebenarnya ko bukan jawab sangat pun comment budak tu mr k. haha booooooooooooo mr.k~ btw, nice troll

    aku sokong shazlin punyer comment. lalala~

    BalasPadam
  121. pergh, panjang kot komen awwek tu.. haha.. BTW, aku juz x brapa setuju part yg dia kata akan memperhambakan seumur hidup tu n pasal hantaran kawen tu je. bagi pendapat aku, kalau kawen tu bukan maksud nya sebagai perhambaan la.. aku pelik napa ko ble fkir ko jdi hamba lepas kawen.. hehe, then pasal hantaran tu.. x payah la ciput n x payah la mahal cam pe je.. ala kadar cukup la.. lepas nak buat walimatul urus suda. ikut syariat dalam islam.. ^^

    BalasPadam
  122. nahh..kau mmg nak bakal wife kau sng2 je eh..haha

    BalasPadam
  123. semua orang ade pandangan masing2. biarlah seikhlasnya nak bg hantaran tu.i agree with u mr.K :)

    BalasPadam
  124. wow..aku salute kau..great article...semua kata2 kau memang tepat & padu..

    BalasPadam
  125. nice..

    you got the points and totally agreed wif you..

    even opposite gender, but still can accept your ideas.
    good job.

    BalasPadam
  126. setujuuu sangat dgn mr K! betina tu pfftttt =.= kasik pawn sket kepala dia. zzz

    BalasPadam
  127. best punyo jawapan..
    best best...

    i'm not mad although jantina aku ade lah Perempuan...

    BalasPadam
  128. salam..
    nice entry...
    jgn gaduh2 dgn shazlin Mr. K..
    org tua2 kata,*bkn sy la..
    gaduh2 nanti kawen.. n_n

    BalasPadam
  129. haha i met a lot of guys like you yg memang have 1001 'dalil' or should i say excuse or defence mechanism mcm ni. the thing is sama ada ada duit or takde duit je. cmon la, ingat duit hantaran tu ingat perempuan nak bolot or dia yg dapat ke? untuk buat majlis kahwin tu jugak en?(: kadang2 bukannya cukup pun hantaran tu, family or perempuan tu kena add duit jugak. and one more thing, even kalau hantaran tu tak tinggi, belanja untuk kahwin tu pun still tinggi jugak. takkan la nak akad nikah je en? mesti la nak kena meraikan dengan bagi (bersedekah) orang makan semua. kalau nak dikirakan apa la sangat duit yg nak dikeluarkan tu dibandingkan dgn reward dapat seorang isteri yg dapat jaga makan pakai kau, jadi peneman susah senang etc etc. so takpayah la nak menghentam sangat ya, that's so typical malay guys la macam ni

    BalasPadam
  130. dua-dua x rasional,HAHA.
    Siapa mengalah dia menang! yey!

    BalasPadam
  131. i like Wal punye komen...

    mr k memang troll habis habisan ye kali ni..haha...lawak jgk bila baca...

    btw, setiap orang ada pendapat masing-masing...

    masalah hantaran tinggi dari dulu sampai sekarang tak pernah selesai...

    so, laki pmpuan, same2 la start kumpul duit nak kawen...jangan nak harapkan sebelah pihak je..naya la beb!

    BalasPadam
  132. aku setuju dgn Fadzmie Mohamad sebab aku rasa ramai yg tak paham maksud troll

    yeah. aku setuju dgn ko Mr.K

    tau sebab apa? sebab point ko byk betul cuma tang mekap je kurang betul sikit. sikit je. yet buat yang simple je. majlis sederhana. hehe. lebih berkat.

    seyes. aku pun pening fikir pasal kawen. nak kawen bukan sehari dua. tp selama nya. tp ramai perempuan duk fikir tang part kawen sehari yg nak jd memori tu. dorang tak fikir 50 thn akan dtg cemanaaaa.

    BalasPadam
  133. eh lupa nak tambah. mekap tu biar simple je. biar nampak muka sebenar. jgn sampai muka momok jadi nye. warna warni mcm rainbow. T______T tak gemar aku

    BalasPadam
  134. lagi satuu. aku pun suka apa yg Takutake tulis tu.

    BalasPadam
  135. Tq susah2 wat entry psl aku.terharu i nyahhh.haha.1 thing aku nk tny,ko rasa offended ke?nmpk cm t'butthurt je.ahaha.derr..ada some point ko cm xkena la.bak kata org kelate " tok kait pom" hahaha. ok fine.ko ckp mak nyah skang da pkai tdung? lg sotong? lemah gemalai? -_- then ko g jela kawen ngn mak nyah tu.helo,klu da girl tu d'bsarkn ngn p'sekitaran yg brutal,ko nk slahkan girl tu ke sbb dia jd kasar?aku rsa xslah girl nk jd kasar skit.maklumla zman skang ni girl snang gila kne pijak kpla.nk2 ngn jntan malay.opsss.heheh.lembut sgt pon xleh beb.ye.aku paham kau mmg nk bkal bini cm pmpuan mlayu terakhir.xpe.aku phm.:) ok now bab bazir..apa kaitan plak bazir blnja ngn wuduk ni? konteks xsama la derrr..-_- and wahai pengomen2 di luar sana,xyah nk bajet sgt la ckp aku xtgk cter semanis kurma la,xdpt hdayah la, korg tu da dpt hdayah ke?mr.k plak?ko da dpt?opsss.melampau di situ.:D..ok,ko nk kawin koboi je eh? ape kata ko g duk sbilik ngn bkal bini ko,pas2 call JAIS senyap2,kne tgkap khalwat,ending, kawin freeeee..such a wonderful story.aku materialistik? i'm not materialistic,but i'm a realistic.cmnila..wat sape2 yg ada duit tu xsala kn ko nk spend lebih skit time ko kawin.kata syg bini.ala.cm aku xtaw time kawin bini pon ada tolong skit2,adik b'adik ,duit mak bpak lg.huh..boleh je kn ko rhsia kn jumlah hntaran klu x nk mnunjuk,ape ada hal?? da la kawin cikai2,pas2 snggup nk m’duakn isteri ngn kawin 4? wtf? pasni mst ada yg jwb."ala,xpela.jnji dpt payung emas kt akhirat nanti" -__- and seriously aku xnmpk pon kpentingan laki dok kawin 4.kn bini ko 'muslimah sejati,lemah gemalai,cntik smula jd,pndai bkak kan stokin ko'.apa lg yg ko xpuas ati smp sggup nk m'duakan dia?smestinya sbb nafsu.opsss. and meh sini aku wat pmbetulan.'m’hambakan diri' kat suami tu bkn spt apa yg korg phm time zaman jahiliah..dear manusia sekalian,aku tgk smua laki expect bini dia kne pandai serba serbi. ko xrasa smua tu prlu kan pngorbnan yg bsar ke?and pas kawin,hdup isteri mmg la hny utk suami dia..klu la suami dia kejam gler xbg bini dia jmp parents dia,bini dia mmg berdosa klu lnggar prntah suami dia 2.see..btapa bsarnya impak life seorang pmpuan tu bila dia da kawin.. itulah maksud 'hamba' menurut kamus aku.. hmba = pngorbnan+tanggungjwb.pas2 sian kt bini ko,nk jga ko,jga anak,jaga bibik lg kot2 ko main mata ngn bibik tu.heheh.tp kn,zman skang pmpuan xnk kot duk umah.keje lg baik.maklumla nk tggung fmily.suami keje gaji ckup2 je.pas2 ada hati nk kawin 4.nk hire bibik lg.sweet x?? kerelaan bini share duit demi ksejahtraan hdup b'sama.klu ikot kn,duit isteri suami xleh sentuh.duit bini hak dia,duit suami pon hak dia jgk.haha.jap2.nk hire bibik eh? mampu ke? opsss. again.kn da ckp bole je mekap in NATURAL WAY.xphm lg?g google cmne nk mekap cara natural.derrr..ko nk samakn laki ngn girl mekap pehal??ke ko nk jd mak nyah?.opsss.aku rasa mst ko ingt nanti bakal bini ko muka suci bercahaya tnpa mekap eh..-__- bila mekap at least b'seri la skit muka 2 xde la pucat. time ko da ada cucu nnti,bngga gak la nk tnjuk album kawin. " wah,nenek ngn atok hot kot time kawin!! " owh pls i also hope dat you r not my husband.pls don't..plsss?? sini skit nk ckp..ada girl tdung labuh,ada girl free hair..dua2 bole b'ubah sebaliknye.so treat them equally. :)and lg 1,bpak kasi daughter dia sbb laki tu b'bsar hati nk tnggung dosa anak dia?bkn bini ko 'muslimah sejati' ke?opsss.mr.k..tu la fungsi ko sbgai laki.bimbing pmpuan ke arah yg lg baik,bole je kn pmpuan tu b’taubat klu ye pon dia jhat sgt?ko xrasa sweet ke klu girl jhat b’ubah jd baik?da taw girl 2 cm2,lg mau kutuk2,lpas 2 ada yg dok rosak kn ank dara org,pas2 kawin ada hati nk fresh2 t'baik dr ldang eh?.wtf.-__- hahaha.and wat?? Bpak girl kne byar kt laki?da mmg tulis dlm quran mahar wajib dibayar kt bini.bkn kt parents,bkn kt suami.got it?ke ko nk jd cm hindu mahar bg kt suami?eh wait.bkn jatuh syirik ke nnti? :P .p/s : seriously i ain't mad at all:D

    BalasPadam
  136. mr k, ni first time tau nak bagi komen eventho blog mr k lah blog pertama yang akan dibuka kalau ada entry baru.

    ni nak komen pun sebab nak berterima kasih kat mr k. sebenarnya aku paham perasaan perempuan shazlin tu tapi sayang ramai pulak perempuan yang kome x paham maksud troll....haha.

    sebenarnya, aku dulu pun macam tu, nak kahwin grand, ala orang kata alang-alang sekali semur hidup (insyaALLAH) tapi lepas baca blog ko, aku mula terpk, betul kan. sebab sebenarnya makin kita bermegah yang kidah buar grand, ada orang 1000 kali grand dari kita.

    tapi apabila kita buat simple je like xder sanding dan buat makan2 (makanan kena make sure tip top)mesti orang tu dok puji-puji kata bagusla budak tu buat simple je. sebab aku pernah pegi yang simple ni anak tok guru, majlis kahwin anak perempuan dia cukup simple. anak dia siap x mekap pun yee. tapi YA ALLAH orang datang x berenti dan hadiah x yah cakapla, penuh satu bilik.

    tapi balik semua orang puji, tapikan aku dah x nampak lagi orang buat macam tu. simple2 pun mesti nak bersanding dan kadang-kadang mekap yes, sangat x lawa.

    terima kasih mr k kerana menyedarkan aku.

    BalasPadam
  137. aq sebenarnya setuju ngan Mr.K, wpun aq pompuan. x perlu hantaran mahal2. wat apa, lagi elok klu wat akad nikah je. x yah sanding2

    BalasPadam
  138. "Perempuan mudah utk masuk syurga:-

    1.Solat lima waktu.
    2.berpuasa di bulan ramadhan.
    3-menjaga maruah,aurat dan pergaulan.
    4.M'taati suami.

    see! Terimalah takdir bahawa lelaki sekarang nie adalah "Limited Edition.HAHAHAH.So,tak perlu hantaran mahal2 ,janji majlis diberkati.Buat ape kalau dapat pengiktirafan di mata manusia kalau dimurkai Allah.

    BalasPadam
  139. Hangpa berdua emo lah!

    trallalalalallalalalallalalla

    BalasPadam
  140. Kita lupa akan pesan Nabi s.a.w yang mana nabi menyebut, (bilamana ada umatnya mhu mendirikan masjid)

    "Pernikahan yang paling berkat adalah yang paling mudah perbelanjaannya."
    "Sesungguhnya semulia-mulia perempuan itu ialah yang paling mudah urusan maharnya."
    "Sebaik-baik mahar adalah yang paling mudah."
    "Berilah mahar sekalipun sebentuk cincin daripada besi."

    "Ko expect pmpuan baik, pandai masak, pandai layan suami, pandai suma segala segi, then nak kasi hntaran kawin ciput je? Baik ko langgan mak nyah je. Nak murah sgt kn? Zzzz.."

    jadinya, ade lah pmpuan baik2 tuhh.. Bila Rasulullah sndiri ckap cmtu, "ummatku ummatku".. hadoyaaiii...

    -sederhana sudah la.. hihii... Barakallah. :)

    BalasPadam
  141. Homai. cik shazlin ni tak baca komen yang dia tulis tu banyak kali lah sebelum dia publish komen tuh. Kalau dia baca banyak kali sure2 dia tak jadi post. Atau dengan kata lain sila fikir masak2, atau fikir panjang sket kalau buat sesuatu. haiya.

    Bagi aku,

    1. hantaran mahal- sebenarnya aku tak paham fungsi hantaran ni. hikhik. apa yang aku fikir hantaran tu untuk belanja majlis kahwin dan simpanan untuk lepas majlis kahwin. #ehyeke. hehe.

    anyway, tak kisah lah hantaran tu sket ka banyak sebab aku tak pasang impian pun nak buat grand. apa yang penting adalah hidup lepas kawen.

    2. make up- aku pernah dengar, kalau suami benarkan isteri dia berhias sakan untuk tatapan umum, dia dah dikira dayus. so tak payah nak make up sangat lah time sanding, make up cantik2 untuk suami tercinte tengok SAHAJA ok? fyi, disebabkan mak aku melarang aku pakai mekap sejak dari kecil lagi, jadi aku tak bernafsu bila melihat barang mekap sekarang. alhamdulillah.

    Toksah lah membazir buat majlis yang apa orang kata sekali seumur hidup? mana kau tahu..entah2 tahun depan kau kahwin lagi. ha? sapa nak jawab tuh. so yang penting simpan duit untuk masa depan lah. ingat lah, bila2 ja Allah boleh tarik harta yang ada tu, so tak kira lah anak dato ke, anak raja ke, bersederhana lah dalam hidup

    BalasPadam
  142. satu jak aku terfikir, hina sangatkah kalau murah belanja bab kahwin? zaman nabi pun kebanyakkan sederhana jak.. xlah terlalu murah smpai 50 ringgit kalau bab hantaran, lepas tu walimatul urus stakat undang jiran sebelah.. yg pntg kesederhanaan.. wasatiah..

    kalau nak laki sayang lebih, bukan tgk sejauh mna dia berusaha bab kmpul duit meminang, tp, sjauh mna dia berusaha dalam memimpin kuarga, even miskin pun kalau dah lelaki tu pndai hargai isteri, insyaAllah hingga ke syurga..

    kesimpulannya, kahwin iukt syariat, bukan ikut adat.. kalau skadar skali seumur hidup, hanya Allah yang tahu jodoh kita sampai ke mana.. sebab tu lebih baik bersederhana dalam stiap perkara..

    ok, aku komen ikut feel sendiri.. keh keh keh..

    BalasPadam
  143. assalamualaikum..hehe ..menarik.. dalam islam pun tak menyuruh kita(perempuan ni letak mahal2) sbb kita ni bukannya barang .. tp .. bg laki tak boleh juga letak murah sgt mcm perempuan ni tak bernilai lansung .. kiranya hantaran tu adlh satu hadiah perkahwinan..
    sekarang nih.. masyarakat lebih utamakan adat daripada hukum islam tu sndri :)
    wallahualam..

    BalasPadam
  144. buat pertama kali nya saya rasa mr.K seorang insan yang mudah melatah.

    awak tak seperti yang saya gambar kan.hopefully, bila awak dah kahwin nanti, awak akan hidup bahagia dengan isteri awak.

    semoga isteri awak takkan makan hati hidup for the rest of her life with you. amin.

    BalasPadam
  145. good entry..
    aku rase pe yg mr.k tls nie tol gak..bersederhana..
    bagi aku..better care about life selepas kawin. x perlu gne byk sgt duit coz lepas kawin lg banyak gune duit.so better simpan duit yg korg pkir nk gune utk majlis perkhwinan tue utk life lepas kawin korg..lagi bagus.korg kawin bkn utk 1 hari je.

    BalasPadam
  146. err.. ape yg shazlin tu ckp ade betul nye jugak. mr k, i think u are going too much bout this matter. ade betul ape u ckp jugak. think bout it again. perempuan ni suke benda yg indah2 and cantik. and perkahwinan is something yg sgt bermakna dlm hidup perempuan. so, diorang mesti la nak jadikan majlis diorang tu seindah mungkin and paling tak dilupakan. and make up. tyme bersanding la diorang rase nak make up bagai. lepas abes majlis tu. kalau korang tak bagi diorang bermake up, diorang xbole nak bermake up da. so, bagi la peluang diorang merasa nak bermake up banyak2 tyme kawen tu kan? yes2.. memang perlu bersederhana. and xsemesti nyer kalau bersederhana xbole buat majlis kawen. still bole buat. tapi mengikut kemampuan. tapi jgn la smpi nk menghukum perempuan. kalau betul lelaki tu ikhlas dgn perempuan tu, ape salah nye kuar belanja sket untuk majlis perkahwinan diorang. lepas tu, da duduk satu bumbung pun. xkn tu pun nk berkira kan? :)

    BalasPadam
  147. owh..laki tau wat anak je..jadah die..

    BalasPadam
  148. owh mr.k...
    kenapa mesti mak nyah..haha..

    i do agreed with some of the shazlin's point..n i agreed with some of ur points too..x sumenye betul dan x sumenye salah..

    cume..bab make up time kawen tuh..kamonlah..sekali je seumur idup kot pompuan nak make up tebal2..even lisa surihani kalau kawen pown komfem make up tebal nanti..

    takpelah..tunggu je ur turn kawen camne nanti..we'll see...hehe..

    daaaaa...=D

    BalasPadam
  149. yeah, strike balik dengan selamba cipan..nice dude

    BalasPadam
  150. erghh.. pempuan ni memalukan.. kalau aku jadi laki aku taknak kawen ngan pompuan camni./..

    BalasPadam
  151. hehe ! kelakar lah ~ gelak xbenty2 ~
    rileks lah mr k =)
    niat mr k memang nak sakitkan aty shazlin tu kan ? funny . i think u berjaya .

    and yeah , i agreed dgn mr k .
    xperlu mahal2 , cukup ikut kemampuan and bersederhana. in everything , kite kne bersederhana .

    er, kalau rasa jadi isteri itu jadi hambe , maybe u tak patut kawen sbb u didnt get the point of being a wife =)

    BalasPadam
  152. Hello Mr.K, Booooooooooooooo!! troll kau tak menjadi la.

    Shazlin hot. serius hot. I like ur mind babe.

    BalasPadam
  153. ‎:: xkesah lah MahaL ke murah ::

    yang penting Hati kukuh....kalo MAHAL sampai bleh buat bandar baru pown tapi stakat 2 or 3 bulan dah CERAI baik xpayahkan

    BalasPadam
  154. Everyone has their own opinion.There's no right or wrong opinion.

    Dan setiap perkara boleh dibahaskan.Ada pros n cons.Kalau nak lawan cakap macam ni sampai bila-bila pun takkan selesai :)

    BalasPadam
  155. setujuk jugak..kadang2 rasa, sib baik dah kawin 10 tahun lps..kalu tak, sure sesak nafas tgk org skrang berlumba2 nak tunjuk sapa 'kaya' buat kenduri beso2..x kawin lagi..leh la ckp mcm itu budak..nnt lps kawin, baru tau, byk lagi duit tu boleh bg paedah ..kan Encik K kan?

    pst..why dont u buat kajian - how to detect suami dua alam? can aa?

    BalasPadam
  156. used to respect u..but i don't agree on this one.seriously?u compare a girl with mak nyah?well, not all the things u said is either true or false.n somehow, ms shazlin's arguments are also the same.u don't have to reply with such sarcasm.that just shows your immaturity.cheers!

    BalasPadam
  157. http://akutulisdotdot.blogspot.com/2011/07/batu-api-comment-untuk-entry-marriage.html just klik link ni . yes i agree with u sunnah nabi bersederhana but y the heyy lah point mak nyah , bibik keluar ? nak ke kahwin ngn mak nyah ? ohmaiii , takbole blah senang2 nabi tak ngaku umat -.- n makeup tu mmg la ta prlu na tebal mcm tepung . tp kalau dah utk hari special mereka . name pon prempuan MESTI nak npk cntik utk suami . ta sala kn ? even artis da cntik pon makeup jugak . but i most agree with what SYAZLIN said:) think about it , sederhana but perfect . for guys jugak kn .

    BalasPadam
  158. kelakar dan speechless :) haha. papepun aku berpihak dekat abg K. tapi tapi tapi setiap perempuan ade taste and cara dia masing masing. nak buat brand ke. simple ke. ikut taste lahh. tapi kan lebih afdal buat akad nikah je? SHAZLIN , memang lah kita menghambakan diri untuk suami, tak payah lah mintak balasan semua. hantaran mesti mahal semua. balasan kita sebagai perempuan dekat akhirat sane :))

    BalasPadam
  159. pasni kita buat rombongan melayan nyah ramai-ramai. amacam mr.k? hahahahahaha...... trip dan percutian bersama nyah kuantan.wakakakakaka

    BalasPadam
  160. haha.lawak lak aku rase.pompuan tu punye komen cam merapu pon ade

    BalasPadam
  161. ramai yang butthurt.XD
    chill la.no troll no fun XD

    BalasPadam
  162. hmm, mt K sy bace pon dh tau yg mr k ikot prsaan. well, dont b so egoistic. sy suke baca n3 mr k. tpi yg ni sy x suke. u shud consider about d female readers. ade yg oke. ade yg trasa kcik ati. ade btol gk ape kata akak shazlin tu. pndangan sy thadap mr k dh brubah. hmm. sorry mr k. smoga mr k pnye isteri nti x trasa hati la baca n3 ni k? aslmkm :) peace. no offense k.

    BalasPadam
  163. Aku suka gak ko ni K, sbb ko typical malay man(boy)..

    BalasPadam
  164. seriusss dohhh! ape hal la yg perempuan2 nie sokong mmt nie. bodoh gileee. xperasan ke yg die mcm menjatuhkn martabat perempuan. pikir lah weyh. xpayah nak sokong sgt la kn! to saudara: xpayah nak kutuk perempuan sgt la kn. at the end u will married with a girl right not man k. and the most important things is ur mom is also a woman. so be respect to a woman k.

    BalasPadam
  165. selalunya kawin ni naam nka belanja mahal ni mahal tu, apalah .. tu semua kehendak orang tua.. emm.. dulu msa nak akwain dengan tunang tak jadi.. ingat nak buat biasa biasa.. tapi nenek boleh ngamuk sakan.... macam nak putus pertalian.. hihi
    terpulang masinng masing.. tak salah kan belanja lebih buat yang tersayang kalau kita mampu.. anggap je hantaran tu semua hadia bua si dia yang insyallah masih dara, setia, dan akan lahirkan anak anak untuk kamu nanti.. terpulang.. kalau takder duit, buat kenduri kecil aja...

    BalasPadam
  166. troll troll troll...

    bro K...ada minah balas entri ni dohhh..ce bace

    http://akutulisdotdot.blogspot.com/2011/07/batu-api-comment-untuk-entry-marriage.html

    BalasPadam
  167. both of u MR K and Shazlin have good point. Somehow kite kene jugak realistik..

    p/s: tak sabar nak tunggu Mr K kawen..

    BalasPadam
  168. hahaha, korg ni ape nak kecoh2, camni la, mmg la hantaran seelok2nye yg bese2 je, sorry to say la, tp klu sampai mcm nak gaduh2 ni nmpak sgt la yg lelaki ni sengaje nak cari alasan nak kawin ngan bajet murah,(same mcm alasan lelaki nak kwin 4, ikut sunnah katenyer)padahal xde duit tp da gatal nak kwin tu yg pi dok canang2 isu ni, rilek2 suda la, klu ad rezeki lebih wat la grand sikit, klu xde duit (tp mmg gatal nak kwin) wat je la simple-simple karang klu nak wat grand2,pastu duit habis, t lepas kwin nak bg bini makan ape, batu? kayu? hahaha it's all about ALASAN la, ok analogy camni:
    sedekah tu sunat,tp klu x ikhlas tu baik sedekah sikit tp ikhlas kan,tp klu seseorg tu mmg nak sedekah tp dy nak bg byak n ikhlas, why not? terime je la,xkan la nak tolak, xde la pulak kat tabung2 msjid tu tulis "derma tidak melebihi 10 hengget" same gak ngan hantaran klu da lelaki tu murah hati nak bg hantaran berbillion2 xkesah la, asalkan dy ikhlas, andai kata la ade lelaki yg kedekut giler (sampai sedaya upaya cari alasan nak lowerkan harga hantaran) then sampai la hantaran tu dy bg 100 hengget je, tp still dy x ikhlas n rse terbeban..... xke macam hampeh tu?, andai kate pihak lelaki ni kaye gile gaban la, and nak bg hantaran berjuta2 lemon then pastu xkan kite nak ckp "oh sorry saya xleh terime sbb sebaik2 wanita hantarannye murah, klu saya terime msti saya ni pompuan materialistik, jahat, saya xnak nmpak jahat" ok skrg camni la, klu xnak biar org dok mngata, duit hantaran kne byak tp majlis wat je la kecik2, so duit hantaran yg suami kasi tu leh digunakan isteri lpas kwin t (tu pn klu dapat suami yg xkedekut bg hantaran ciput) errrr jap mr K, ko tau x beza hantaran, mas kawin, majlis kawin, lain2 tu sume? hahaha u better check again, darjah khas pangkat bape nih? peace yaw~~~~~~~

    BalasPadam
  169. Tak semua mak nyah make up jadi badut.. in fact, ramai mak andam (perempuan) make up buat pngantin nampak lebih dahsyat. but then, kalau ambik mak nyah, berdosa plak (sbb dia lelaki) bila dia sentuh2.

    siapa yg xnak nampak on their big day? mcm shazlin cakap, kalau memang dia muka perfect kulit mulus etc xpe la xnak make up. kalau mata lebam n all, and x make up masa kawin, tak ke pengantin laki tu jugak yg malu?

    aku sebenarnya tak suka nak comment benda2 yg aku rasa mcm offensive. tapi, kenapa ayat ko ni buat kan macam perempuan yg terhegeh2 nak dekat lelaki? puh-liss. tak elok doh. lelaki pun ramai yg terhegeh2 kat perempuan. sama je.

    That part yg ko kata "Siaaaaaaaapa kata bini nak kena memasak, lipat baju dan kemas rumah? Mana ada. Zaman sekarang semua pakat main bibik taw." err... kalau gaji ko takat RM2000 sebulan, mampu ke nak hire bibik? tak logik la.

    oH, and btw, memang laki tahu buat anak je. boleh kira dengan jari berapa ramai lelaki yang pandai buat anak, pandai jaga and didik anak. ramai lepas tgn, bila anak tak menjadi, salahkan isteri. jgn deny, bnda ni knyataan.

    just because some girls tak ayu and jalan keras, means xleh mintak hantaran tinggi? habis tu, lelaki yang kempeng, badan xde muscle, x manly, xleh la nak kawin dgn awek2 cun. mcm tu la kan?


    I usually like you post, Mr. K, but not this one. Offensive la bro. Even if this is just a joke, it still offends some of us.

    BalasPadam
  170. selagi tak kawin selagi tu la benda2 ni akn di bicarakan. kawin je la, mesti stop on the spot ckp psl ni sume. drp bising2, baik sume yg blom kawin ni g tambah2 ilmu mendirikan rumahtangga. bace buku byk2, g kursus kawin, marriage is all about responsibilities. remember that. :D

    BalasPadam
  171. hai abg k..ehem..first time nak komen nih..
    mahal atau murah hantaran kawin tu ikut keadaan ekonomi semasa..skrg ni sume bende harga naik..minyak, elektrik..bole kata everything's going up except salary maa...tu bole check kat jobstreet arr..
    a man will do anything for the woman he loved...unconditional love..got it?
    actually, girls nak security whem it comes to marriage and when marriage is like once in a lifetime, sape yg x mau jdkan hari perkahwinan tu sesuatu yg dikenang sepanjang hayat? tanda kasih dan cinta si suami pada si isteri..love is about giving happiness to the one u love..sanggupkah kau melihat bakal isteri x seceria[redha] dgn apa yg kau berikan sbg hantaran? apa salahnya? it's like an investment u know...murah rezeki bile dah kahwin..:D

    BalasPadam
  172. ahahahah
    klakar pn ader,geram pn yer gk..
    title entri neyh,kalo laki aku tgk mmg ske.but then, mr. K,ayt ko mmg pedas mengalahkn kari mamak tp ade point yg aku agree. n dat galz 2 pnye poin pn ade tulnye gak..bnde ni subjektf kot.ko kate slh,x smestinye aku pn kate slh an?jgn lari dri hukum,suda..yg len,ikut sukati ko n bini ko. peace~!

    BalasPadam
  173. pendapat aku plak Mr.K..try bace n komen...nk kongsi2je..

    BalasPadam
  174. I think only those yang betul2 pernah sayangkan somebody je yg boleh honestly jawab. Sebab principle seseorang berubah bila kita fall for somebody. Sayang punya pasal, kan? =)

    BalasPadam
  175. Lol..aku rase the smarter and cooliest ever author of this blog dah delete komen aku..Lol..aku letak lagi


    http://akutulisdotdot.blogspot.com/2011/07/batu-api-comment-untuk-entry-marriage.html

    BalasPadam
  176. salam ukhuwah
    penulisan bro memang hebat dan idea yang banyak. ak sbg lelaki mmg ak gelak haha

    BalasPadam
  177. ko nk ngetest emo pompuan, tapi kadangkala disuatu sudut..ko pun kelihatan agak emo disitu.

    pis pis kacang pis yaw!

    BalasPadam
  178. mr K, tak best la entry ko ni..ape shazlin tulis tu, itulah realitinya..yg entry ko lak, tak real langsung..haha! ape pun, bende tak jadi lagi jgn lebih2..nanti kene batang hidung sendiri baru la nak sedar..ok.. -nadiah halim-

    BalasPadam
  179. n3 ni is more kpd nk membidas je..n most comment pon bias.

    Mr. K leh ckp ape saje sbb maybe die lom ade aura nk kawen..tkpe, we'll see.heh~

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.