Isnin, 5 Julai 2010

Siapa Kata Kawan Tak Boleh Putus?

Assalamualaikum

Whatever.

Hello ladies and gentlemen. Whats up?

I bet you guys heard this;

Everybody is our friend. Except when they are not.

Maksudnya, ada ke orang yang declare sebagai kawan? Sesiapa yang kita pernah bercakap lebih dari sekali, mesti dah 'marked' sebagai kawan. Kecuali, bila kita nafikan. Kan?

Well, hari tu aku balik dari mengambil adik-adik perempuan aku yang gedikgedikgedik dari asrama dieorang. Baru je ambil, dia orang dah suruh singgah kat Big Apple. Ingatkan dieorang nak belanja sebagai tanda terimakasih sebab ambil dieorang yelah i kan abang mithali. Tapi tengok-tengok, aku yang kena keluarkan duit. Tapi memandangkan aku ni seorang yang baik dan suka berjimat kerana membazir tu adalah amalan syaitan, aku heret la dieorang pergi ke Carefore. Kat situ pun ada donut juga. Lagi murah dari Big Apple.

Then masa balik tu, aku drive la dengan penuh cermat. Aku tak pasti kenapa tapi aku rasa macam adik-adik aku tengah sakit hati semacam je dengan aku. Ah, perasaan aku je tu. Tapi tu la. Tadi kemain lagi dieorang nak beli donut. Dah beli, tak nak makan pula. Girlsss, biasalah lah, complicated. Then dieorang suruh aku pasang radio kuat-kuat kasi aku tak mengantuk semasa drive walaupun cara ni tak pernah berguna. Betapa sayangnya dia kat aku takut aku tertidur semasa drive. Tapi tak apa. Aku dah selalu dah set alarm clock kat henphone aku masa memandu untuk berbunyi setiap 10 minit. Jadi, kalau aku tertidur masa drive pun, paling lama aku tertidur adalah 10 minit. So, selamat lah.

Sasha

Kat radio, ada sorang awek yang call untuk lepas geram. Katanya, dia putus kawan dengan BFF dia. Wth is BFF? Ni mesti kaum perempuan yang cipta. Kalau kaum lelaki sebut "We are friends forever. I love you guys", mesti geli. Gila la geli ah.

Then perempuan yang geram tu bla bla bla. Aku tak faham langsung apa yang dia cakap. Membebel je manjang. Macam Sasha G. Mulut tak boleh diam. Mungkin dia tak pernah dengar perkataan "Less talk, more action" kot.

Oh ya Sasha G tu penyanyi. Aku tak pernah tengok dia berlakon. Kalau tengok pun, mesti sebab tertengok. First time tengok dia membebel, adalah semasa semester satu di computer Black.

So, aku simplify sendiri apa kemungkinan yang seseorang tu putus kawan dengan BFF dia, dan bagai mana biasanya orang ramai putus kawan secara normal.

Politik

 To kill innocence

Bab politik adalah bab yang amat sensitif. Kenapa politik adalah isu sensitif? Sebab politik di Malaysia kebanyakkanya kotor dan licik. Kebanyakkan orang yang into kepada politik akan mempercayai apa je yang parti politik dia katakan. Dan lagi teruk kalau dah masuk bab fanatik, memang akan 100% percaya apa yang parti dia katakan tanpa berfikir.

Aku pernah tengok dua orang sahabat bergaduh di sebabkan politik. Si A kata X salah. Si B kata Z yang salah. Pastu mula la kuar info-info yang tak tahu la dari mana datangnya. Bila dah kuar info, Si A pula pangkah cakap info keluar dari media yang di beli oleh Z. Bila si B kasi info, Si A pula pangkah cakap media massa tu di beli oleh X. Wtf.

Bab politik ni memang tak di sarankan untuk dijadikan topik pada kali pertama bertemu seseorang. Ya. Amat tak sesuai. Topik perbualan perkenalan sepatutnuya berkaitan dengan cuaca. Atau alam sekitar. Atau kalau anda lelaki, topik paling sesuai adalah pasal perempuan.

MLM.

 Maradona vs penyokong Germany

Aku sebenarnya tak tahu gak nak cakap macam mana. Cuma aku nak cakap, bab niaga, jangan berniaga dengan kawan. The friendship in business only if they can make profit to us. Otak orang business hanya ada $$$$ di dalamnya.

Lagi satu, segan doe bila kawan call, ajak minum tapi bila jupa, cakap pasal products dan kekayaan orang lain. Wtf.

Dan benda yang merenggangkan perhubungan antara kawan adalah bila MLM ni tak menjadi.

MM pernah kata, kalau nak into MLM, jangan sekali-kali bawak family, relatives atau kawan terdekat join under korang. Sebab kemungkinan untuk gagal tu gila tinggi. Dah kalau gagal, memang segan ah bila berjumpa. Kenapa? Sebab benda ni berkaitan dengan duit dan janji-janji manis. Dan duit, adalah isu sensitif.


Korang banyanglah. Kat depan tunjuk account dalam bank ada berpuluh-puluh ribu RM. Tengok kereta, kereta kancil. Ades. Then bila tanya pasal modal, orang tu cakap modal kecil je dalam rm500 tetapi pulangan boleh cecah 10ribu sebulan. Duh. So, kalau korang terkena macam ni, cepat-cepat suruh dia pinjamkan korang rm500 then cakap akan pulangkan rm 500 tu selepas dah dapat pulangan. Aku konferm dia akan diam membisu. Rm500 dari berpuluh-puluh ribu apa sangat bai?

Aku buat research, aku jumpa ni;




Seminggu di KL, aku jumpa kawan-kawan lama. Kawan-kawan membesar, 'menyamun', melepak buang masa dan segala jenis aktiviti kami lakukan bersama-sama. Bayangkan Jumaat lepas tiada angin tiada ribut, hampir 30 orang melepak bersama di kedai makan. Orang keliling yang lalu-lalang pandang semacam. Seronok betul kami kenang-kenang kembali zaman sibuk dengan Myspace, edit gambar bagai nak rak dan juga tangkap gambar dalam pelbagai posisi. Kelakar. I miss those good old days. Sekarang masing-masing dengan dunia sendiri. Ada belajar, bekerja pelbagai jenis pekerjaan dan tak kurang ada yang menganggur. Tidak mengapa, rezeki belum sampai barangkali.

------------------------------------------


"Bro, Abu (bukan nama sebenar) dah on the way nak keluar Nissan Fairlady. Kau tahu tak?"

"Ya ke? Gempak sial!" (Aku buat muka terkejut dan beria-ia ingin tahu cerita lanjut. Padahal aku tahu, ini semua bencana MLM)

Cerita bermula. Secara jujur, ya aku anti golongan-golongan yang buat bisnes MLM ini. Bukan tak percaya, memang aku tak percaya pun.

Berapa kali aku kena 'gebang', kena 'kencing' dengan kawan sendiri yang tipu kononnya nak bawa aku pergi tempat lain, end up aku di dalam dewan seminar, dengar 'ceramah', pulang dan perlu kembali bawa duit modal. Macam-macam jenis menara aku sudah sampai. Aduhai, masalahnya yang mudah percaya benda ini semua kaum aku, kaum MELAYU. Serious, benda ini kalau melarat boleh buat putus kawan tau.

Tapi seriously, aku jenis yang fikir jauh, sangat jauh bila aku nak ambil satu-satu tindakan.
Kau bayanglah, nak pakai Fairlady dalam umur awal 20-an? Kelakar beb. Ikut logik akal-lah bila berfikir, senang-senang ke bank nak bagi pinjaman dengan 'titik peluh' kau yang tak jelas sumber hasilnya, juga tak tentu jumlah pulangannya. Silap bro, silap. Aku malas nak bertekak dan sudahnya aku dengar saja 'ceramah' percuma mereka tentang mahu 'bantu Melayu'. Bantu Melayu pak hang.

Lagipun, kurang lebih 4-5 orang kawan aku yang sebelumnya beria-ia ajak aku turut serta, aku jumpa beberapa bulan selepas, muka masam mencuka bila aku ajukan soalan...

"Macam mana bisnes?"
"Kau jangan tanya lagi. Habis hangus duit modal aku"

Kasihan. Ini macam mana kira? Sudah aku cakap, tiada perkara yang senang-senang nak bagi kau duit selagi tak keluar peluh. Melacur pun keluar peluh, beb.
------------------------------------------


"Abang untung hari-hari dekat 20-30 ribu, dik" Dengan muka yakin buka buku akaun... bukan akaun bank. Akaun kedai. Ini satu brother borak sama aku tentang bisnes 'bawa orang makan, kau dapat pulangan' Macam sistem kedai makan, bezanya pakai kad. Ah, tipu lah pokoknya masih lagi berlandaskan MLM.

Saya bukan tak habis sekolah bang, senang-senang abang nak tipu. Lain lah kalau tunjuk Maybank2u ke, akaun CIMB abang ke. Terbeliak lah juga mata saya. Masalahnya ini buku akaun KEDAI. Saya pun boleh buat sendiri lah. Apa software semua ada sekarang. Lagi satu bang, untung 20-30 ribu, abang bawa Perdana V6? Sumpah abang adalah ikon saya. Memang berjaya bang, sangat berjaya. (Ini semua monolog aku sendiri je)
Sama juga dengan kes-kes sebelum ini. Selalunya aku akan dengar, ON THE WAY nak keluar kereta. Lepas berbulan aku jumpa, sama saja? Dalam mimpi je lah nak pakai Fairlady semua. Bila tanya, loan tak lepas lah, apa lah, tak jadi ambil kereta tuh la. MY ASS.

Sekarang, siapa yang buat MLM, betul-betul berjaya, pakai Fairlady apa jenis sport cars semua, kau hadir ke sini dan terbaca entri aku yang ini, apa kata kamu e-mail aku?

Kamu beri aku modal untuk melabur. Aku bab-bab PR dan nak 'gebang' orang ini memang aku bagus (Seperti kata 'kawan-kawan' MLM aku. Mereka kata aku boleh yakinkan orang) dan kita tengok aku boleh pakai Fairlady ke tak. Macam kamu, kamu dan kamu. Amacam?

Baru bantu Melayu, beb.


Contoh di atas di ambil dari blog Pesimis

Bomoh
Bomoh memang wujud. Mereka memang ada keupayaan yang tersendiri dalam mengubati dan membuat sesuatu perkara dengan menggunakan ayat Al-quran. Tetapi tak boleh blah bila ada bomoh palsu. Bomoh palsu ni pula, kerja dia main cakap je. Entah betul ke tak, mana orang tahu. Korang tak tahu? Dah tu apasal percaya?

Macam mana bomoh palsu ni boleh putuskan kawan? Jap. Bukan sahaja kawan, tapi juga relative terdekat. Baca sini pasal bomoh palsu tu. Ketak sefahaman dan nilai yang mempercayai bomoh tanpa tengok bomoh tu betul atau palsu, boleh meretakkan hubungan.

Bomoh sebenar bukan yang jenis suruh buka baju atau buka seluar. Come on, buka baju buka semua boleh ubat penyakit?

Aku suggestkan bomoh betul patut tukar nama kepada Pakar Perubatan Islam. Atau ustaz. Atau Pakar Perubatan Tradisional. Sebab perkataan 'bomoh' tu sendiri dah tercemar.

Terlampau rapat
Korang tahu tak bila seseorang tu menjadi terlampau rapat, pasti salah seorang akan ada perasaan menyampah? Seriously, even aku dengan kawan baik aku, aku tak akan buat semua benda sekali. Maksud aku, life masing-masing. Tak perlu pergi kelas bersama-sama. Tak perlu nak turun ke cafe sama-sama. Sebab bila stick untuk satu masa yang lama, perasaan menyampah mungkin sebab dah tau perangai buruk seseorang tu akan muncul. Hurm. Sebenarnya kan, aku tak tau macam mana nak describe benda ni. Tapi perkara ni dah berkali terjadi kat aku. Sebab kadang-kadang, kita akan rasa bosan dengan jokes dia. Kadang-kadang, kita akan rasa sakit hati dengan cara dia gelak dan sebagainya.


Kekasih

 Jamie Sullivan and London Carter.

Normally, seseorang itu akan utamakan kekasih dari kawan. Itu 80% benar. Dan benda ni boleh meretakkan hubungan. Contohnya, Si lelaki couple dengan Si perempuan. Si lelaki curang. Kawan Si perempuan dapat tahu. Kawan Si perempuan bagi tahu Si perempuan. Ingat Si perempuan akan percaya? Confirm tak percaya punyalah. Dan gaduh la pasal kes kononnya kawan Si perempuan jealous yang Si perempuan ada balak dan macam -macam lagi. Dah banyak kali aku lepak kat forum, dan isu ni adalah isu yang tipikal. Last-last baru menyesal bila hilang kawan, hilang boyfriend(s).

Luahkan perasaan.
Bab ni, rasanya dah banyak kali aku bercakap pasal assignment english sem 1 aku yang bertajuk "Love, Life & Romance" yang adalah hasil tulisan aku, Hariz de Casanova dan Orks the Messi Celup. Dan di dalam tu, ada dua slide pasal "Risk of getting love, is losing friend(s). Maksudnya, kalau kita nak dapatkan love, kita kena pertaruhkan persahabatan. Dan lagi pedih kalau korang jatuh cinta kat kawan baik. Sebab selepas luahkan je perasaan, mungkin korang akan melayari bahtera kekok awkward gila kalau kena reject. Then, jangan harap la kau boleh berkawan lagi selagi tak hilangkan rasa kekok tu.

******************************************************

Aku memang suka bagi tau benda yang orang tahu tapi tak nak mengaku ni. Okay dah bye. Kalau ada apa-apa, tanya aku di Formspring. Happy weekend.

29 ulasan:

  1. betul. kalau terlalu rapat pon susah gk. Ada kawan rapat pon, perlu ada "jarak" supaya xde pihak yg rasa tak slesa.

    BalasPadam
  2. guys lebih complicated kau tahu !

    aku setuju part terlampau rapat tuh :)

    BalasPadam
  3. apa point you tulis ni?

    BalasPadam
  4. 1st thing....Sasha Grey jadi penghias entry kau kali ini...bahaya betul.

    Aku senang buat hal aku je, rapat bila perlu dan selebihnya aku jauhkan diri dari kawan jadi lone ranger.

    BalasPadam
  5. dude
    declare

    not declair

    post neyh bg gwa gelak je
    gyahahaah~
    xyah publish pon xpe

    BalasPadam
  6. @Anon - As requested.

    @Helioz - Thankyou. :)

    BalasPadam
  7. aku suke yang klu terleber rapat..
    agak bosan la klu berkepit 24/7 kan kan...
    yerla asyek ngadap muker dye jer

    BalasPadam
  8. terlalu rapat tu memang, kalau girls, dah la satu kelas, roommate lak tu, pergi mana2 berdua, pastu majoriti kan ada konflik. maybe sebab rasa insecure bila kawan tu much better dr kita or persaingan pun boleh gak jadi

    BalasPadam
  9. @Meo, Nyna & Fiza - Semua setuju pasal terlampau rapat tu. Korang ni berpakat ke apa? :)

    BalasPadam
  10. dua je benda nak cakap.

    satu.
    memang betul MLM tu boleh buat putus kawan.
    Tak suke bila member beriya nak jumpa.
    ingatkan ikhlas, rupanya nak ajak join MLM. what the @%$^*>/.

    dua
    suke la gaya pesimis tu buat entry.
    thanks tau sharing..

    BalasPadam
  11. Aku setuju bab politik tu. Memang boleh gaduh. Tapi takdelah sampai nak putus kawan. Cuma bila dua-dua dah tinggi suara, kena ada kawan ketiga lah untuk proses cooling down. Jadi, takyah sembang pasal politik dengan member eventhough kalau kita rasa parti politik yang kita sokong tu je yang betul.

    BalasPadam
  12. damn.. MLM memng buleh wat putus kawa pun..
    ade satu hari mmeber aku ajk makan2 ( ade support la kononnyer ) tp syaratnyer kene ajak la member2 aku yg laen..
    at last they talking about MLM neh damn!!! and mkan bayar sendiri, aku memng hangin tp rileks je sebb member aku..
    tp member2 yg aku bawak tu lak....
    hhaaaa..

    BalasPadam
  13. hahahhahaahhahahaahhahahahahahahahahha
    siyes aku gelak guling2

    BFF???
    i never recgnize BFF in my life

    aku diajar utk tidak percayakan sesiapa!

    makanya... berwasatiah itu perlu dan Islam sndiri mnekankan...benci dan syg haruslah dgn skadarnya shj

    krana apa? bmbg syg akan brtukr mnjd benci dn bnci blh tukr jd syg

    dan bila ia mnjd sprti yg tk dharapkan, maka dr situ dtglah masalah ...

    >_______<

    slmt mrenung!!

    BalasPadam
  14. tringat pulak bru2 ni aq putus kwn..aq putus kwn sbb mende kecik je..ade kwn laki aq nk kenal n dia..aq knlkan..dia marah aq..n aq mintak maaf berkali2..dia terlalu ego..dia xnak maafkan aq..malah besar2kan msalah ni..dia kutuk2 aq kat facebook..siyal punye kwn..aq mmg benci dia..bukan kite akn gaduh bedasar kan sbb2 di atas shje..byk lg sbb..tp kebanyakannye mmg sbb bf/gf..

    BalasPadam
  15. trlmpau rpat pun pyh gak..hahaha
    byk kali kot ak rse cmni..skrg bile maseng2 study jauh,friendship 2 jd lg manis..=D

    BalasPadam
  16. salam....
    nice story...aku baca smbil t'pk ttg 'someone' yg close sgt dgn aku dlu...well mmg betol pon cite ko nih..bab2 hati ni mmg pyh nk mngaku....wahhh..sensitip giler katakan...pompuan mmg complicated...well aku akn foolow cite2 ko nih..menarik..

    BalasPadam
  17. aku dulu adalah seorang yang sangat susah nak buruk sangka kat org lain..(bukan masuk bakul agkt sndri ye) but then kgkwn baik aku tlh mngur kslpn aku dgn cara yg plg mengaibkan aku.. after that, what the hell is BFF?? x yah la baik sgt kat org..kwn pon sdrhana je..lone ranger pon lone ranger la, jnji x gnggu hdop org len, x wat dosa, etc. pilihlah kwn yg btul...

    BalasPadam
  18. adakah tidak normal jika aku melebihkan kawan2 berbanding boifren? sebab bagi aku, sekali boifren kau tinggal kau, possibility untuk tidak berkawan langsung adalah tinggi (esp bila ex kau kapel dengan perempuan yang sangat kuat cemburu).. tapi kalau kawan, gaduh macam mana pun, boleh dimaafkan dengan mudah (selagi perkara tu tak sampai dosa besar yg hanya boleh disucikan dengan hukuman rejam dengan lembing?)

    BalasPadam
  19. "he's my x-friend"..huhu...point kt ats 2 hmpir sumenye btol..dlu rapat mcm ape je but now?mcm da x knal pn ade..so sad bile people yg kte know jd people yg kte knew !! mmg da xleh nk kawan cm dlu,da cube tp kekok sgt..last2,msg2 wat hal sndiri je wlpn rndu pd psahabatan lalu 2 ttp ade, mgedik2 dlm dri...huh!

    BalasPadam
  20. terasa doe ..yg last skali tu..
    yeah..AWKWARD !! [T____________T]

    BalasPadam
  21. setuju! saya ada sorang kwn llki ni..kire baik jugak la, tp die ni bermusim.kejap ok kejap xok.=-=

    klu las wek ktorg baik, bergelak tawa, mkn2, tgk wyg, sms..then, dis wek tb2 dia buat saya macam tak kenal..wat tak pedulik je. kuang asam kan? benda ni bukan jadi sekali, tp banyak kali..perangai die mmg camtu kot. sedih laa

    BalasPadam
  22. assalamualaikum.,kerana pulut santan binasa,bru kjap td trbrtgkar dgn kwn smpi trmnangis dpn dia.,smpi kwn lain pelik sjak bila sy ska brgaduh.x smpi stgah jam sy mnta maaf n bgtau x brmksud,dia kata ok,.lpas tu kitaorang smua p makan.y ln smua da ok mcm biasa cma sy y emosi sgt n still silent.muka ni klu da bad mood mmg x ble cover,.bru trsdar y kblakangan ni sy sllu ckap main lpas n merapu and its all happened since i always wasting my time reading your blog instead of stdying.nmpk sgt sy cri alasan nk salahkan kmu,.by the way,most of your entry is logic off course,its too bad when org mcm sy y snsitif+lurus bendul termisunderstood ttg mesej sbnr y ko nak smpikan tu y mmg .hope ko ble bt entry"telajak kata buruk padahnya"amcm nak elak n yang pnting amacam nak cover balik kata-kata yang terlepas tu wlupun mmg pyah..huhu,thank you.

    BalasPadam
  23. hai..nie first time saye komen kat blog abg k..coz sya nak share one story pcl post abg k nie..sya terasa gak la bile bace post nie coz sya n kawan sya nga gadoh sekarang..actually diye terasa dgn sya..memang slh sya pon..sya hope diye boleh forgive me..sya salu tggu diye mct or kol..nak jmpa diye,sya takot diye tak nak jmpa sya..hurm..any komen abg k..??

    BalasPadam
  24. weyh ...
    camne eh??...
    dia yg stick kat aku(take advantage kat aku...)....bkn aku stick kat dia... aku menyampah bila dia ajak aku buat semua benda sama(makan ,gi kelas,)...even dia sanggup tukar grup utk sama grp ngan aku...
    MENYAMPAH GILER...

    BalasPadam
  25. terbaek lar beb..sye skew glew blog kow..hehe..

    BalasPadam
  26. aku pun ada kwn baik gk tp skrg dh pts sebab dia ada bf...mcm chilake pangai bila ada bf tglkan kwn.bila susah cari aku..ishhhh

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.