Isnin, 12 September 2011

Sebenarnya, Apa yang Gadis Malaysia Nak Dari Jejaka Malaya?

Assalamualaikum


Heyyo gadis-gadis manja dan jejaka kacak sekalian. What's up?

Aku sebenarnya jarang gila jawab soalan-soalan di formspring. Bukan sebab bosan dengan formspring (actually bosan la juga sikit-sikit) tapi sebab utamanya adalah sebab aku bosan dengan soalan yang sama di formspring. Aku tak salahkan orang yang asyik tanya soalan yang sama. Tapi aku salahkan geng formspring yang tak wujudkan fungsi 'Search' di formspring. Aku pernah hantar email suggest supaya dieorang buat fungsi search ni. Tapi.. Entah lah. Reply yang aku dapat macam nak tak nak je di tulis.

But then, semalam (Hari aku tulis entry ni) aku tidur awal. Aku tidur dalam pukul 11 malam dan bangun pada pukul dua pagi. Dah bangun tu tak boleh tidur. So, aku buat lah sedikit homework. Bila dah siap homework tu, entah kenapa aku rasa macam nak jawab soalan di Formspring. Dan masa jalan-jalan di formspring aku, aku jumpa satu soalan yang agak menarik. Soalannya adalah :

"Girls, please drop by your opinion; What do you want to find in man? Please describe it just only in one word. :)"

Actually aku dah lupa siapa yang tanya soalan ni sebab ada beratus soalan lain. So, di sebabkan aku ni bukan girl (Well, obviously), aku pun forwardkan lah soalan tu ke follower formspring aku sebab aku dapat sense-sense yang 90% dari followers formspring aku adalah perempuan.

So, korang tahu apa jawapan yang aku dapat? Ya. Tengok below.










However, yang atas tu antara sedikit yang aku dapat. And ada banyak lagi jawapan yang aku terima. Dan aku rasa, jawapan-jawapan di bawah ni sure at least mewakili sebahagian dari you girls semua kan?

Keimanan (Agama)
Aku rasa antara top jawapan yang aku terima adalah keimanan. Well, aku rasa girls akan aummmm kat lelaki yang ada pengetahuan agama yang tinggi. Dan itu juga termasuk dengan level keimanan. Nak-nak bila lelaki tu boleh jadi imam. Jadi pulak imam kat masjid. Perh, sure awek-awek kat masjid cair dengar bacaan ayat Quran. Kalau macam ni, sure penuh je masjid dengan awek-awek comel. But, really? Really? Sebab, aku rasa girls lebih tertarik kat bad guys. I mean, yeah. Girls lebih sukakan lelaki yang moderate kat semua benda. Moderate dan seimbang antara ke-aliman dan fun. Too baik adalah membosankan sebab bad boy adalah lebih funnily-naughty and girls susah nak bosan dengan boys yang macam ni.

But still, rasanya dah ramai girls dah fall in love kat jejaka yang masuk program Imam Muda kan? Even dieorang dah kahwin.


Sense of Humor (Kelakar)
Korang cari la mana-mana lelaki di seluruh dunia. Tak kira lah lelaki tu handsome ke tak, kaya ke tak or apa-apa je la. As long dia tu funny dan ceria dan funny dan ceria, sure ramai gadis akan senang berkepit dengan dia. Nak ajak keluar pun best. Kan? So yeah, this is the wall-killer untuk pintu hati gadis. Aku rasa gadis-gadis di seluruh dunia tak boleh resist jejaka-jejaka yang funny kan? Kalau tak, tak adalah my Rafidah Ibrahim boleh fall in love kat mamat Raja Lawak tu kan? Kan? Isk. Isk.

Secure & Setia
Pergi mana-mana, ada je isu lelaki tak setia. Pergi mana-mana, ada je isu kata lelaki curang. I have no idea why. Tapi rasanya lelaki dan kecurangan ni tak boleh di pisahkan. Sebagai contoh, look at me. I am with Lisa Surihani and Fazura at a time. Tapi korang ingat lelaki je ke yang main curang-curang? Habis tu, Lisa curang dengan I and lari ke Yusry KRU apasal?

Actually, isu curang ni kebanyakkanya berlaku tanpa sebab yang solid. Kadang-kadang, masa duduk dalam train, terjumpa awek comel. Akibat bosan, test-test la flirt dengan dia. Dah syok flirt tu, tetiba datang pulak perasaan suka. Tup tup, terus ajak couple. And for certain reason, ada gak yang curang sebab dah tak serasi dengan pasangan dia. Sebelum jadi kekasih, rasa syok. Selepas dah bersama, asyik bergaduh je. Pulak tu, masa tengah bergaduh, datang pulak awek comel lain yang layan dengan lebih sweet. Sure curang punya lah.

Sebab tu lak perempuan kalau boleh nak je lelaki yang setia. Bila lelaki tu ada rekod sebagai seorang yang setia, surely si gadis akan rasa secure. Secure lak, bukan secure kat kesetiaan je. Ada banyak lagi jenis secure. Ada secure dari segi hubungan sepergi no LDR, no kerja lewat malam dan etc.

Romantic


Pernah tak korang baca entry yang di tulis oleh awek aku yang bernombor er.. erm... 17? Ya, dia ada tulis tentang Girl's Talk. Tentang apa yang girls borakkan sesama mereka tentang lelaki. Dan antara pointnya adalah tentang keromantikan jejaka tersebut. Sebab tak kisah lah seganas mana pun si gadis tersebut, dieorang still sukakan lelaki yang sweet. Tak perlu romantik-romantik macam dalam cerita Korea (Yang not exist) tapi kalau sweet-sweet talk tu rasanya most of gadis sure cair nak-nak yang yang ucapkan tu adalah si jejaka yang dia minat.

Tapi kan, seriously ada banyak je perempuan yang amat anti dengan jejaka yang romantik. Aku pun tak tahu kenapa. Geli mungkin?

Manly
Apa maksud manly di sini? Adakah badan berotot-otot kental itu manly? Or kalau badan tak ketul-ketul tu maksudnya tak manly? Well, dari apa yang aku perasan, amat amat amat amat banyak perempuan yang geli tengok badan lelaki yang berotot. Yea seriously. Bagi mereka, lelaki yang badan berotot banyak then pakai baju ketat tu adalah amat menggelikan. Macam gay.

Tapi make sense what. Lelaki bina badan suka pandang cermin and tengok bentuk badan sendiri. Bila pergi internet, google gambar lelaki yang berotot sasa sambil puji-puji. Then dalam bilik, tampal poster gambar lelaki yang menang juara bina badan. Then hari-hari pandang poster lelaki separuh bogel tu. Agak-agak lama-lama boleh jadi gay tak? (Troll)

Apa yang aku maksudkan dengan 'Manly" adalah dari segi action. Which is bersukan. Bersukan yang lasak cam rugby or bola sepak. Iye lah masa main tu, ada orang tackle kaki. Terus jatuh bergolek. Luka sana sini. Hidung berdarah. Tapi relax je terus bangun then sambung main. Bila gadis-gadis tengok, sure akan jadi macam "Auuummm." Manly habis.

Jujur dan Iklas (sincerity)
Aku tak brapa tahu apa yang dia maksudkan dengan sincerity ni. Adakah gadis-gadis di Malaysia sukakan lelaki yang jujur dan iklas tanpa melihat keperibadian?

"A lie is just a great story that somebody ruined with the truth" - Barney Stinkson

Tapi bila di fikir-fikirkan balik, aku rasa aku tahu kenapa perempuan sukakan lelaki yang jujur dan iklas. Ya, sebab perempuan amat pantang dengan lelaki yang menipu even benda-benda kecik. Playboy UniKL yang bernama Laloq (Bukan nama sebenar) pernah bagi tahu aku:

"Kau tahu, kalau kau tipu perempuan even pasal benda-benda remeh, sure perempuan tu akan benci gila kat kau. Contohnya, ada perempuan nak pinjam pen. Tapi kau kata kau tak ada pen. Then once dia tahu yang kau tipu kat dia, sure selepas tu dia akan blacklist kau."

So boys, apa lagi? Tonton citer Desprate Housewife dan CSI banyak-banyak. Nanti kalau nak tipu awek-awek dan skandal, sure pandai cari trick, alasan dan alliby.

Tahu.
Tapi kan, out of all jawapan di atas, ada satu jawapan yang aku amat tertarik. Dan jawapannya adalah TAHU.



Satu ayat yang paling aku suka sebut ialah.... Yeah, tak kisah lah apa ciri-ciri jejaka / gadis idaman korang. Once korang dah jatuh cinta kat dia, semua ciri-ciri idaman tu korang dah tak akan pandang. Sebabnya, bila korang suka kat someone, segala perangai dia korang akan rasakan comel. Kan?

P/S : Rasanya tak ada kot lelaki yang ada semua ciri-ciri di atas. Kalau ada tiga pun, untung laaah.



62 ulasan:

  1. tu np tuhan cipta poligami... tuk counter mslh curang...

    BalasPadam
  2. yes! sya mang pling bnci laki mnipu. kalu ada org len pon, xyah la nk bg alasan sgala kt sya. gtau je ada ppuan len. ni x, trus je publish dlm fb dgn gmbr dia dgn ppuan 2 skali. mau x skit ati. mang totally balcklisted ah dri hdup sya. i would rather accept the painful truth, rather to believe the beautiful lies.
    n i believe in second chances. i just don't believe that everyone deserves them. :) sya kna tegas sbb blajar dri ksilapan yg lalu.

    BalasPadam
  3. pilih setia and communication........................................................................

    BalasPadam
  4. perlukan lelaki yang dapat bimbing ke syurga Allah ! :D

    BalasPadam
  5. hahaha... nice ending..
    kalo dah suke, sume ciri2 tu campak ke tepi jek dorg u.. =)

    BalasPadam
  6. yang TAHU tu paling relevan la jawapan dia =p

    BalasPadam
  7. ok, aku rasa semua ciri2 tu ada kat aku kot. kot la. haha

    BalasPadam
  8. Yelaaa semua manusia tak sempurna kn.tapi bila da dpt someone yg kita da comfortable with why not kita jaga dgn baik kn :)
    pe yg ieqah nk he just be himself.
    klu dlm relationship mstila mau love,loyal n faith :)

    BalasPadam
  9. suke yang FUNNY ! like seriously suke sangat ! haha, especially kalau pempuan tu jenis yg pendiam..bile ade lelaki yg funny ni..boleh la dia entertain kan kite , kihkih :'DD

    BalasPadam
  10. Playboy UniKL bagi ko bukan Fahim sorang ke? hoho.

    BalasPadam
  11. yup.
    yg penting saling melengkapi.
    kelebihan kau melengkapi kekurangan dia dan kelebihan dia melengkapi kekurangan kau.

    BalasPadam
  12. http://kirakata.blogspot.com/2011/08/what-does-girl-expect-from-her-lover.html

    BalasPadam
  13. yup.
    yg penting saling melengkapi.
    kelebihan kau melengkapi kekurangan dia dan kelebihan dia melengkapi kekurangan kau.

    BalasPadam
  14. lelaki juga manusia.

    :)

    * suka dengan "TAHU"

    BalasPadam
  15. yup,walau seganas mane pun aku,silap girlz,mesti nk lelaki yang romantik gakz,.and more,of cos lelaki yg funny lau tak,tak ceria la hidup,.yg lain come after,hehe,.

    BalasPadam
  16. barney STINKSON for sure?
    HAHA MACAM MACAM LA KAU NI.

    aku pun nak describe man in one word.
    hmm.
    understanding.

    BalasPadam
  17. Mr. K! Sebenarnya... gua salah tengok soalan lah. Tu yang jawapan lain macam sikit. Hahaha. p/s: ni yang jawab mysterious tu, haha.

    BalasPadam
  18. bila dah suka pon semua akan rasa comel? agak la. tgk hidung kembang pon boleh kata hensem. menyampah pulak aku.

    BalasPadam
  19. @Penchenta - Me too.

    @Hazirah - Itu bukan sebab sebenar untuk berpoligami.

    @Vivio - Wow. Good for you then.

    @Orked - Tak ada satu pun. Wuwuwu.

    @Joe - Gay.

    @Red - Bukan. Dia tu bekas.

    @Wawa - Nice said.

    @Hush - He is stinky. *Jealous*

    BalasPadam
  20. suke n3 nie..

    imam muda nazrul,,suke suare dye..hehe

    BalasPadam
  21. of course ni bkn sbb die yg sebnrnya... but, think about it... btl kn?? tu pendapat aq je... =)

    BalasPadam
  22. most of us is looking for someone with sense of humor, but less of us will look for someone with sense of humanity

    BalasPadam
  23. klu aku?actually aku taktau pa yg aku nak in a guy.
    sebab takut nnt i put a high expectations to a guy.
    nnt frustrated when i got someone yg vice versa from yg i hope for.
    follow the flow je la.ehehehhe...

    BalasPadam
  24. Ahaaa..cantik ar ayat mat lalok tu..he2..best entry ni..cam btol2 memahami gurls..

    BalasPadam
  25. if it would be my GF...
    she'll choose SINCERITY!bcz i'll sincere with all the things about herself,even though sometimes it's bad....it shows i loves her..
    just the way she is,and not trying to change even a bit...xoxo

    BalasPadam
  26. xkisah la boy or girl...smua nk yang terbaik..dh fitrah manusia.ustaz ckp..tpi apa yg diimpikan ssah nk capai..hehehhe

    BalasPadam
  27. kalau boleh nak yang sayangkan aku lebeh. kalau boleh lah. wah gitu.. :D

    BalasPadam
  28. dalam formspring, aku hampir2 nk jawab soalan ko tu... hahaha

    BalasPadam
  29. yelah...sya pon gitu gak..tpi rasanya sya syg my man lebih kot..

    BalasPadam
  30. yelah...lpas ni sy nk soh my man syg sy lebih lah..hehehe...tpi bgi sya tu lah point paling pntg...keimanan..

    BalasPadam
  31. WHEN YOU GET MARRIED YOU WILL THEN KNOW THAT ALL THESE ARE BULLSHIT BECAUSE ALL WOMEN WANT IS THAT... ONE... HARD... THING...

    BalasPadam
  32. aku sukaaaaa!

    ''Satu ayat yang paling aku suka sebut ialah.... Yeah, tak kisah lah apa ciri-ciri jejaka / gadis idaman korang. Once korang dah jatuh cinta kat dia, semua ciri-ciri idaman tu korang dah tak akan pandang. Sebabnya, bila korang suka kat someone, segala perangai dia korang akan rasakan comel. Kan?''

    betul9.

    BalasPadam
  33. lepas ni ada tak entri apa yang jejaka malaysia nak dari gadis malaya? hikhik

    BalasPadam
  34. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  35. ak ada jumpa yg ada kebnykan ciri2 yg ko tulis...
    tpi part romantic, sincerity.. xtau la.manly,oke apa. lelaki yg xbermain sukan agak kurg cool. *oke, aku pon bnyk ciri2 yg kurg.xnak judgemental.

    BalasPadam
  36. haruslah.. nanti kau kena tinggal, menonggeng bagai nak gila. sayang biasa2 sudah. wkakakakakak

    BalasPadam
  37. dah lama xmen formspring..
    username dan password pon da lupa =.=

    BalasPadam
  38. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  39. hemm.. bersyukur dgn apa yg ada... apa yg dia ada akan memenuhi kita..begitu juga dgn kite..sbb hidup itu saling mengimbangi..jikalau x ngam tu bukan la kehendak kite.. moralnye..cari la yg laen..sekian..LOL

    BalasPadam
  40. saya nak dia. fullstop. no reasons.

    BalasPadam
  41. x kisahlah. aslkan dia TAHU ap tanggungjawab dia^^

    BalasPadam
  42. mmg tak de dah laki mcm kat atas tuuu.
    haha

    BalasPadam
  43. betul.. kita boleh minta apa kita nak.. tapi benda tu tak mungkin jamin bahgia kita pun..

    BalasPadam
  44. bersin baca entri ni. lalala~

    BalasPadam
  45. hope u dont mind

    http://kirakata.blogspot.com/2011/09/eh-i-dont-shuffle-everyday.html

    BalasPadam
  46. suka lelaki yang penyayang n kelakar. :D

    BalasPadam
  47. lelakipun subjektif tau..

    BalasPadam
  48. satu lagi xdisebut...
    PEREMPUAN
    SENTIASA
    HARAP
    LELAKI
    MENGHORMATI DIA
    ...
    xcukup iman, sayang, duit, selamat, n segalanya untuk melindungi dia dari gangguan luar, tetapi ingat lelaki, bahawa engkau juga yang akan merosak dia jika tiada hormat...

    BalasPadam
  49. alhamdulillah , dh dpt lelaki yg ade semua cri2 tu :)

    BalasPadam
  50. awak tahu tak.. sy nk citer kat awak sesuatu..

    kata2 awk tu mmg ada benarnya.. girls mmg suke laki yg funny n nakal. rase happening jer lau dpt laki mcm tu..

    tapi..kalau satu hari tiba2 ada seorg lelaki yg baik mcm "imam muda" tu nk kt sy, x kan lah nk lepas peluang one in a million mcm tu?! i must choose him!

    sy akan lupakan laki2 lain demi dptkan the "imam muda" wlaupun laki2 yg fnny n happening tu merayu kt sy.

    itu pun klw "imam mude" tu nak kat sy. hehe.

    BalasPadam
  51. Pada pendapat saya, saya suka lelaki yang hormat wanita pada auratnya. tiada niat nak sentuh2 ikut suka hati, pastu tak blue (tak sebut hal cium peluk ni)

    BalasPadam
  52. Memang masuk akal pandangan awak. good job!:D

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.