Khamis, 13 Januari 2011

Cara Untuk Mencari / Melihat Hantu di Malaysia

Assalamualaikum


Hello gedik girls sekalian. Dan juga handsome boys.

Semenjak aku menulis entri Kenapa Perempuan Mudah Kena Rasuk, aku mula mendapat banyak permintaan dari gadis sunti yang tercari-cari teman untuk mandi bersama. Katanya, dieorang takut kot-kot ada lembaga bermata merah di celah pintu yang mengintai. Tapi... apakan daya, bukan nya I tak nak teman kan you, you, you and you all mandi. Tapi.... I segan. I ni pemalu sebenarnya.

Berbalik kepada entri. Today, Abang K nak cerita sikit lagi pasal hantu-hantu di seluruh Malaysia. Well, pernah tak korang tertanya-tanya kenapa hantu amat famous di Malaysia serta asia tetapi tidak di London atau UK atau di luar negara? Adakah kerana di luar negara tak ada hantu? Tak pun, korang tengok tak cerita Man Vs Wild? Lelaki tu, Bear Grylls. Dia masuk dan keluar hutan main jerit-jerit apasal tak ada pun hantu kacau dia? Why? Hantu hanya berminat dengan jejaka melayu serta gadis malaya?



So, macam yang korang tahu, aku tak pernah jumpa hantu. Dan korang juga, korang pun mesti nak sangat kan jumpa hantu. So, aku dengan baik hatinya akan memberi tahu anda tentang tempat-tempat korang boleh mencari hantu.

Ulek Mayang
Korang nak test kehebatan korang? Senang je. Korang pergi ke pantai., bawak radio besar dan play lagu ulek mayang di tepi pantai. Tak pun, korang bawak je Ella suruh dia nyanyi kat situ. Then try tengok apa yang akan jadi. Confirm korang tak akan berani nak dengar lagu tu dah.




Ulek Mayang ni, sebenarnya macam main kuda kepang. Memang ada semangat-semangat sebab ianya juga menari-nari. Dan mayang tu sendiri bermaksud pucuk kelapa yang di gunakan untuk mencari semangat (kot).

Ada banyak kisah dari kawan punya kawan punya kawan punya kawan punya kawan punya cerita. Tapi, kalau anda comparekan semua cerita, korang akan perasan yang mostly, benda-benda ghaib ni akan datang kacau bila lagu ulek mayang ni di mainkan.

Aku kasi contoh. Korang join camping yang di anjurkan oleh university club. Then di malam terakhir, sure ada malam kebudayaan kan di mana korang kena buat persembahan kebudayaa seperti lakonan, dikir barat dan sebagainya. And, mostly, sesiapa yang mempersembahkan tarian Ulek Mayang bersama lagunya, sure tak akan berakhir dengan aman. Sure akan ada budak yang histeria. Sure akan ada budak hilang dan sebagainya bergantung kepada betapa kerasnya tempat korang bercamping.

Tak pun, kalau korang nak tahu lebih lanjut pasal ni, korang pergi lah ke Terengganu misalnya. Then cari satu perkampungan nelayan. Tanya lah sesiapa yang paling tua di situ pasal isu ulek mayang. Tak pun kalau korang ni pemalu tak bertempat dan segan nak tanya, korang buat style yang aku ajar mula-mula tadi which is korang pasang lagu ulek mayang kuat-kuat di waktu malam / senja di perkampungan nelayan tu. Sure satu kampung akan kejar korang. Then selepas kejar korang, sure diaorang akan bagi tahu kisah yang sebenarnya. Tu pun mungkin kalau anda hidup lagi selepas di pukul. Sebabnya ulek mayang ni memang berasal dari perkampungan nelayan juga berkenaan dengan seorang nelayan.

Seriously, The Seekers perlu buat benda ni.

Spirit Of The Coin.
Juga di kelani sebagai Ouija Board. Ini adalah pemainan yang syirik di sisi Islam. Tapi, ini adalah game yang paling famous kalau korang duduk asrama masa di sekolah. Ye lah, kat sekolah berasrama, bukan ada apa pun nak buat. Nak online tak boleh. Nak gayut tak ada awek, nak tengok porn tak ada sumber. So, antara benda yang best yang di buat adalah dengan main dengan makhluk halus.


Cara bermain Ouija Board / spirit of the coin ni adalah:
  1. Main pada waktu malam lagi mudah. 
  2. Ahli-ahlinya dalam bilangan ganjil (biasanya 3 orang baru mujarab). Berdua dan bukan treesome pun boleh. Tak ada hal.
  3. Berpakaian hitam lebih 'afdal'.
  4. Kalau ada lilin lagi nampak menakutkan. Lilin gak boleh di gunakan sebagai detector untuk detect kedatangan 'someone' tu.
  5. Nak gempak, main permainan ni kat dalam kuil atau tempat orang mati bunuh diri.
  6. Nak lagi gempak, guna darah haid perempuan.

Korang mungkin kata what the hell lah. Siapa nak main game macam tu? Tapi, seriously, ramai gila main. Ada letak darah ayam darah itu dan darah ini. Yang berani letak darah sendiri pun ada. Dan yang tak main darah pun ada. Actually, tak perlu pun darah tu. Just some people guna darah selepas dieorang cuba tapi tak jadi.

Game ni, dari apa yang aku dengar dari kawan punya kawan punya kawan, macam-macam versi ada. Tapi aku juga ada dengar dari orang yang pernah mengalaminya sendiri. Spirit of the coin ni, tak semua main guna darah. Tak semua main guna syiling sebab ada yang main guna mangkuk (bowl). Darah di gunakan sebagai pertukaran lah. Korang boleh tanya semua benda pasal masa depan. Korang nak tanya result korang, apa nombor ekor, siapa awek no dua korang dan apa-apa je lah. Korang boleh tanya je.



Darah dalam game ni, di gunakan sebagai link. Korang panggil hantu / syaitan / semangat tu, then korang kena hantar kan dia semula. Kalau korang angkat jari korang dari syiling tu sebelum hantu tu balik, hantu atau syaitan tu akan terus stay dengan pemilik darah tu. Sebab tu lah ada certain people guna darah binatang. Bila guna darah binatang, hantu tu sure cari pemilik darah tu which is binatang. So, pemain akan selamat lah. Tapi, biasanya tak macam tu. Kalau main tu, mesti hantu tu terlepas dan buat rampage kat sesebuah kawasan tu.


Rumah atau bilik yang di tinggalkan lebih sekitar 40 hari.
Korang mesti tertanya-tanya kan. Kenapa rumah atau tempat tinggalan selalunya berpuaka dan berhantu? Ianya adalah di sebabkan tempat yang di tinggalkan itu, dah di ambil alih oleh benda. Benda ni adalah.... errr... benda yang cari tempat untuk tinggal. So, kalau korang pergi balik U, atau mana-mana, pastikan korang pesan kat adik-adik suruh sapu lantai bilik tu. Bila sapu, sure masuk, kan? Bila masuk, benda-benda ni biasanya tak akan rampas.


Cuba korang bayangkan. Selepas 3 bulan korang tak balik rumah dan masuk bilik korang, ada hantu masuk dan buat bilik korang tu sebagai tempat tinggal dieorang. Then bila korang balik. Korang masuk lah bilik korang untuk buat assignment. Bayangkan, masa tengah buat tu, rasa macam ada benda je yang tenung dari side penjuru belakang korang.

Tak pun, sekarang ni. Korang sure ke bilik korang tak ada hantu? Masa korang tengah baca blog aku ni, agak-agak korang, ada tak benda yang tumpang baca sekali?

Dah. Dah tak payah nak pandang kiri kanan atas bawah depan belakang. Kalau ada pun benda tu, bukannya korang akan nampak. HAHA

94 ulasan:

  1. Siot..! Aku sengsorang dalam bilik woiiiiiiii. Sumpah menyesal bace T_T

    BalasPadam
  2. pheww
    xnak la pengalaman camni
    huhuhu~

    BalasPadam
  3. weh kau ni! ayat last tak boleh blaah.aku dh pndg2 keliling aku ni.T__T.abeslah,pergi tndas kena bteman la pulak.

    BalasPadam
  4. ciss..wat aku seram jer bce entry ko neh..especially yg last tu.. rse2 xde kot.. hahaha

    BalasPadam
  5. Aish seram siot nak baca entri ni..kiz baca yg awl2 je..haha..

    Jom sini,
    Cantik luar cantik dalam meh dengar sini

    BalasPadam
  6. boleh caye ke? nak try la..xpun..tgkla dulu..hahahah

    BalasPadam
  7. ok ayt last ko berjaye buat bulu roma mencacak..

    BalasPadam
  8. bilik aku takde langsir and hari2 aku tidur, boleh nampak langit ngan hutan belakang tuh. . h0ho,

    BalasPadam
  9. ok..gua penah panggil toyol dengan kacang ijau..masa dok asrama form4..then,baring kat katil masing2..buat-buat tidur...then..lama-lama..ada something dtg...kecikk je...dia datang dengan mengutip kacang dan kira..dan akan bermain sampai leka...then,salah sorang dari kitorang dah nek seram...lalu bergerak...toyol tu pun lari dan tak sempat nak tangkap..emm

    BalasPadam
  10. Siapa dah takut tu? Nak abang K temankan?

    BalasPadam
  11. pergh kenpe letak gmba pocongz....uihhh~~~

    BalasPadam
  12. Menakutkan...nyesal bace..tapi nak wat mcm mane..entry best...hehe

    BalasPadam
  13. lagi seram kalau abe K tulis entry ni bersulam kan result eksperimen abe K sendiri.... hahahhaa... ada brani???
    try laaa.....

    BalasPadam
  14. Hahahahaha! Aku sengaja gelak sorang2 dalam bilik dekat hostel ni sebab AKU CUMA SORANG!

    Well Mr k, try reading my cerita seram pulak.. kehkehkeh


    Ditegur makhluk di dalam tandas

    BalasPadam
  15. pergh best...
    tapi lagi best baca malam ini sebab memeng jap agi dlam pkul 1a.m aku nak memanggil sahabat tak kelihatan...
    bukan apa lma tak nyembang pastu nak tau gak apsal sem ni diorang tak keje kcau pompuan..
    hehehehe...

    BalasPadam
  16. abang Miephobia pun boleh temankan. hahaha

    BalasPadam
  17. haaa. dah laaa kat hostel nie. sunyi sepi pulak. ayat last tu paling taleh blah. mnyesal bace~ ngeee ;(

    BalasPadam
  18. Mr K sangatlah baik hati post entri ni di waktu malam kan. Nasib baru pukul 10.10 pm

    BalasPadam
  19. oho.... udang balik mee erk...
    kesian kat binatang yang kena cari ngan antu tuh... selain darah binatang dengan orang darah apa lagi bley? tujuh tupperware darah nyamuk okay tak?hahah...

    BalasPadam
  20. erkk..hantu y tkut ngn saie..hahaa~

    BalasPadam
  21. Okay seriously aku suke entri ni. Aku suke dengar cerite hantu tapi slacknya aku ni penakut sikit. Kalau korang nak jumpe hantu, ikut aku balik kampung kat Tumpat. Rumah tok che aku tu sumpah seram gila gila gila. Aku pernah nampak ada orang tengah duduk dekat sofa tengah tengah malam. Aku sangat sure aku orang last yang tido malam tu. Sedara aku nampak air menitik masuk baldi padahal dekat siling tak ada leaking atau paip. Toyol main jari kaki la. Benda yang munculkan diri jadi sedara aku lepas tu lari masuk sawah a tengah tengah malam. Budak kecik dekat dalam bilik tido la. Seram uh. Aku paling selalu try nak elak balik Kelantan. Tambah tambah tok che aku sekarang dah jai orang kl. Rumah kosong memanjang. Takut!

    BalasPadam
  22. yang melihat diam-diam tu ada. makhluk halus memang wujud pun kan :) kita je tak nampak.

    cakap benda-benda macam ni sebenarnya, benda tu lagi suka. dorang nak tau apa kita cakap pasal diorang. and dorang sedar kita aware dorang ada, tu yg suka.

    macam manusia jugak, kalau ada orang cakap psl kita, kita mesti nak tau..
    dorang pun sama jugak~

    apa lagi orang yang menulis tentang 'benda' ni kan? haha.

    BalasPadam
  23. ak bce smbil mmber ak tgh buat tutorial kat bilik ak...so xtkot ngan ayat last...^^

    BalasPadam
  24. errr..tak takut pun. adakah ai ni dalam kalangan manusia beriman dan bertakwa dan beramal soleh..so, jiwa kental memang dah menusuk di kalbu?

    yang lelaki tu klu takut, jgn risau, nak Mrs T temankan?;p

    -tasnim-

    BalasPadam
  25. woo..siyesly la..aku xpenah2 nak komen..tapi pic yg kau guna mmg superb..cesh..bikin meremang bulu roma..thumbs up..

    BalasPadam
  26. Tak sempat nak baca , tgk gambar tuh terus padam blog nih haha cool gila

    BalasPadam
  27. Tak payah la letak gambar tuh. >.<

    BalasPadam
  28. hahahha sengal je.. betul jugak semua citer mr.k ni.. selalu dengar gak la kan..
    btw inchix landax toyol tu bukan xle nampak ke?

    BalasPadam
  29. poyo gler cite lu ni der...xpe3x nnti aku test psg lagu tu kt tepi pntai...mau tgk btl ke x ape yg lu mrapek ni...hahahaha

    BalasPadam
  30. yg pasal ulik mayang tuu aku sokong.sbb benda tu penah jd kt aku sendiri

    BalasPadam
  31. alamak..ade org tumpang bace skali niy. adoi! tolong..hee..anyway, best entry niy..^__^

    BalasPadam
  32. hahaha.
    entri kali ni memang gila!
    tahniah la encik K.

    BalasPadam
  33. I percaya benda ghaib memang wujud. after I mengalami sendiri, lagi I percaya. benda ney sebenarnya hanya menambahkan fobia kita. pecayalah benda ghaib akan kekal bersembunyi.xda apa nak ditakutkan melainkan berserah kepada Allah swt. :)

    BalasPadam
  34. perrghhh..tak pernah2 aku rasa nak komen kat Blog Mr.K tp entry kali ni buat aku tergerak ati nak komen..

    Jaat ar ko Mr.K, buat aku takut doe hahaha

    dah pandang keliling dah ni...nyesal nyesal nyesal T_T

    BalasPadam
  35. ddah 3 bulan tak balik umah nih...nanti balik siap ah..hahaha

    BalasPadam
  36. aku tak bimbang tentang diri aku. tapi aku bimbang tentang diri kau.

    kau dah mintak izin pemilik gambar yg bersalut kafan tu tak untuk guna muka dia? aku bimbang dia akan cari kau malam ini dan question kenapa tak mintak permission dia dulu untuk upload gambar dia di blog kau...

    urm...

    BalasPadam
  37. ahh shittt,,,tertengok gambar hantu. macam mana ni nak tidur sorang2..adik dah balik kolej..Huwaaaaa..

    BalasPadam
  38. kehkeh. menakutkan. seram seram..

    BalasPadam
  39. haha.. aku penah main spirit of da coin tu...
    tp main olok2 je.. kitorg pekena membe..
    aku nyamar jd hantu.. mintak duit.. hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kne skli bru ko thu..hehe

      Padam
    2. Kne kt kau bru thu..hex3

      Padam
  40. well setakat yang aku tahu, lagu ulik mayang yg kite dgr sekarang yang menyeramkan tu bukan lagu asal..lagu asal lebih seram lagi.itu kate org tua-tua la..lagu yg ade skrang ni ditukar utk dikomersialkn dan utk ilangkn keseramannyer tu je, tp malang jugak la sebb keseramannyer tu tetap xilang..org ckp badi/saka/ntah ape2 la aku pon xtau..
    ape pun mmg lagu tu atau lbh tepat lagi jampi serapan tu utk pulihkan org kene rasuk..biase kt nelayan or kawasan pandai la..
    cakap tuan tanah mmg betul..kalu pasang kt kg dorang silap2 kene pukul je..ehehe

    BalasPadam
  41. ya ade pengalaman dgn mata kepala sendri..

    mahkluk2 ni suke kacau manusia yang berani sangt dn takut sangat..
    dia suke nak muncul bile org sebut o story2 tentang dia..cam ibarat terseru la...

    so korang2 jgn la takut sagt o berani sgt k...

    BalasPadam
  42. dulu kat ostel tyme skola menengah,
    kecoh gile kalau ade budak tak semayang.dorang kate sape tak semayang nanti ade hantu kacau.kalau tak kacau dia pon,hantu tuh akan kacau budak sebilek atau org lain.kirenye,sape tak semayang dulu kene pandang slack giler r.

    pastu,kalau tgh2 malam,anjing mesti menyalak kuat2 sampaikan kau rase anjing tu dekat je ngn kau..

    kitorg setiap tahun wat event rumah hantu,,tyme malam2 kat blok sekolah.kompom r ade org kene rasok and ade 'hantu' terlebih.

    ape lagik ek..?mmm..

    kalau ade budak yang wat maksiat pon kene cop jugak sebagai 'pembawak hantu'..hohohho..

    BalasPadam
  43. demmit aku baru merase keadaan sedikit aneh at bilik aku semalam...haih

    BalasPadam
  44. Hahahah.. mungkin dia tgah baca entri ni kot... ke dia yg taip komen ni kat aku ni?? haahahha..!

    BalasPadam
  45. aku yang baca kat opis ni pon seram2 sejuk....

    BalasPadam
  46. mak aihh..ayat last tu yg xtahan tu...da la lama xblkkg...da la memang ada toyol kt rumah..da la tingkat atas tu byk bilik kosong...haishhhh

    BalasPadam
  47. teringat pengalaman time study dulu....histeria besar-besaran....seminggu student asrama xdpt tido...

    BalasPadam
  48. seriauu bulu romaa bca artikel ni.. wuwuwuwuwu.. tap suka tgk filem horror, nnt tak psl mlm2 mimpii pasal hantuu!

    BalasPadam
  49. okeyh fine. n again. benci gila cerita macam ni. wuwuwuwu. T____T tapi, pasal bilik ditinggalkan 40 hr tu kan. erk! thaks 4 d info. *patutlah bila cuti sem je aku rasa lain macam kat bilik aku. even tu ialah rumah aku!* =_='

    BalasPadam
  50. @Landax - Ye lah. Pasal toyol dan kacang hijau. Terlupa.

    @Lost soul - Terima kasih kerana sudi komen.

    @Eqah - Kau buat apa? Pasang lagu?

    @Lemonade - Perli seseorang? Tak ada lah. Ni saja nak nakut2kan.

    @Harith - Entah lah. Setahu aku, lirik sama je, yang beza, alunan. Kan?

    BalasPadam
  51. oke..da stat takot dah..even skrg ny siang lagi..-.-"

    BalasPadam
  52. naseb bek bc entri ni tengah hari. haha

    macam mana dengan lagu cindai, ct nurhaliza? dgr citer lagu tu berhantu gak. Bdw spirit of the coin tu my sis pernah main. Kat kelas plak tu masa rehat. Mmg betul2 jadi takyah pkai darah ke apa...

    BalasPadam
  53. mr k aku penah kene kaco gak. tp aku x nak nampak la. bunyi2 dari setiap sudut dorm jela. n kite sebagai umat islam kene pecaye kewujudan makhluk halus sebab itu pon separuh daripada iman kite. tapi kite x boleh berkawan dengan syaitan. jadi main spirit of the coin tu macam merosakkan iman la kan. btw, nice entry.:)

    BalasPadam
  54. heh spirit of the coin. a'ah aku pun ade kwn pernah main. tapi lagi best sbb mende tu ikut je dia.. sampai x nak lepas. well, kinda weird story but its true. :) toksah duk main la kalau x nak menda tu ngekor.. keh3

    BalasPadam
  55. siodd gakk . ujong" seram . haha

    BalasPadam
  56. scary..tapi tetiba.."Banyangkan, masa tengah buat tu, rasa macam ada benda je yang tenung dari side penjuru belakang korang"

    Mr K, 'banyangkan' tu hape? hik!hik!
    sorry...i terus tergelak besar! :P

    BalasPadam
  57. nasib baik aku baca siang hari..wahaha..

    BalasPadam
  58. ~kt kolej saya penah buat drama klasik india sempena pesta kebudayaan india...tetiba je ada budak melayu kena rasuk..huhu..takutt..
    ~saya pernah main coin tu time sek ren(coz time tu x tau pape)nasib bek x mnjadi...

    BalasPadam
  59. T___T ada gambar bro P yang tak tahan tu. cis cis

    BalasPadam
  60. deymm! cant stop humming lagu ulek mayang pulak dahhh.

    BalasPadam
  61. takut la plak bila da bca ni.....

    BalasPadam
  62. K, awak dah cuba ke? cuba lahhh :P

    BalasPadam
  63. erk...awat aku baca entry nie? Nasib baik aku baca waktu pagi. Kalau aku baca waktu mlm, mmg meremang bulu roma ni huh. Dah la hari ni mlm jumaat

    BalasPadam
  64. alala...takut siot baca ni.dahla ada gambar hantu yg aku paling anti lagi tu..gambar hantu gula2..terpaksa tutup mata sebelah baca....siap toleh kiri kana lagi time baca last words tu..punyala..tgh syok2 bca,ada call plak tiba2..apalagi hampir mok jatuh jantung ni terkejut..btw..memang berkesan..good entries..like2..

    BalasPadam
  65. bro..

    Nak tengok hantu,bukan senang bro.. hantu mane wujud..yang wujud,jin,jan,ifrit++++++..
    Kasyaf+ketakutan+ = baru boleh,tengok jin,jan,ifrit,syaitan,iblis..

    Ader cuping telinga=susah nak tengok jin,jan,anak beranaknya.

    xader cuping telinga=senang nak tengok,sebab majoriti orang xader cuping telinga xtakot manusia tapi takot dengan jin,jan,ifrit..

    BalasPadam
  66. dari dlu lgi aku nak taw psl cter ulik mayang ni...
    penah kne maki ngn dak dorm sbb nyanyi lgu ni mase maghrib.. time 2 plkn, kem seblah utan lak 2.. hahaha

    BalasPadam
  67. ayt last uh mmg an.. buat org gentar ajeh.. haha
    anyway good post lah.. sronok bace...
    hehe..

    BalasPadam
  68. klau anda mau tgok hntu btul2, korang p dpan crim skunk..n tgok trus pda crmin 2, bnda pa yg mncul dulu, maka 2 la hntu nya.

    BalasPadam
  69. Dah biasa tengok... bosan dah... sebelum ni dekat 2 tahun kena ikut, asal malam je mesti muncul sampai la dibuang jauh2... wat pe la tak de keje nak tengok benda yang tak patut tengok.. kang dia tenggek kat atas tengkuk baru tau... haha..

    BalasPadam
  70. aisy. rasa nak marah pun ada. sobsob. sumpah seram bila nengok gambar mr. porch tu. huhu

    BalasPadam
  71. lol...nyesal bca..klu lemah semangat confirm dah terkencing,hahahah

    BalasPadam
  72. xpayah nk jadi tukang karot sgt la..
    nk sangat tgk iblis, mai datang umah aku..aku blh bg nampak..

    012-9058068 - Wak Syafiq
    012-5845326 - pak mi.

    Penang.

    BalasPadam
  73. Dude,...LOL!!! Hahahahha...terbaik punyer post.. thumbs up!!! b(>uo)d

    BalasPadam
  74. Askom...crita ulek myg di ulek mmg ada...dlu aku ada kwn ngn sorang mamat ganu ni...pantai yng pernah terjadi dkat ngn kg dia...seram siot bla dngar cita 2...mk dia yng cita kan kat aku...ulek myg di ulek ni adalah semangat laut...org2 TuA kat ganu marah kta,kalo kita dok nyanyi Lagu ulek myg di ulek...

    BalasPadam
  75. Askom...crita ulek myg di ulek mmg ada...dlu aku ada kwn ngn sorang mamat ganu ni...pantai yng pernah terjadi dkat ngn kg dia...seram siot bla dngar cita 2...mk dia yng cita kan kat aku...ulek myg di ulek ni adalah semangat laut...org2 TuA kat ganu marah kta,kalo kita dok nyanyi Lagu ulek myg di ulek...

    BalasPadam
  76. Kepala hotak kau berjambul ..cinnabeng ..nasib time aku baca nih siang hari ..kalau malam ..mampus tak jadi apaa ..pehh ..dah laa bilik yang aku duk nih baru jee aku duduk ..tah tak tahu sejarahnyaa ..pehh ..elakk jee ann ..nasib2 ..

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.