Rabu, 14 Julai 2010

Haram Perempuan Sanggul Tinggi ?

Assalamualaikum

Perempuan bersanggul tinggi haram tak?


Kejelitaan adalah hak milik setiap insan.


Well, kat formspring aku, ada orang bertanya pasal perempuan yang bertudung, tetapi bersanggul tinggi di kepala. Haramkah? Haram kah?Actually, aku tak pernah dengar pun yang bersanggul ni haram sebelum ni. So aku buat lah sedikit research (konon ah).

Pada pendapat aku lah kan yang bukan pakar agama ni, kalau sanggul yang dari rambut biasa adalah tak haram melainkan kalau dah tinggi gila. Nak-nak kalau ianya adalah sanggul palsu, memang haram seperti menyambung rambut.

Dua golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta. Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini. Hadith riwayat Muslim

Aku tak berapa pasti apa yang di maksudkan dengan bonggol unta. Adakah yang bermaksud memakai sanggul palsu yang tinggi yang di pakai oleh Wardina yang kat Tv3 tu atau dengan bahasa mudah sanggul rambut yang di tengah kepala? Ya mungkin macam tu. Sebab aku tak pernah pula baca mana-mana article cakap bersanggul (rendah) adalah haram. Sebab kalau seseorang tu nak berambut panjang, tak akan tak perlu pakai anak tudung? Kebanyakkan perempuan bersanggul adalah kerana rambut mereka panjang. Dan dalam mazhab, memakai sanggul adalah di bolehkan (not sure harus atau apa-apa) jika di izinkan oleh suami.

Dan kalau kita tutup sekejap pasal hukum dan berfikir balik, pakai sanggul tinggi tu lawa ke? Aku rasa ugly gila bagi yang bersanggul tinggi-tinggi. Ya, aku rasa bersanggul tinggi adalah ugly.

Tak mampu nak nafikan kecomelan.

So why the hell you guys nak bersanggul rambut tinggi? Nak-nak artis. Bila dah bertudung elok-elok, dok sibuk nak buat sanggol tinggi-tinggi kenapa? Ingat lawa? Tak. Tak lawa langsung. Pelik adalah. Ya aku ulang, bersanggul tinggi adalah tak lawa. So bila tak lawa, kenapa nak pakai? Dah tu, yang lelaki selepas kutuk, mesti terfikir, "Tak berat ke ada benda pelik tu atas kepala?". Memang dah macam alien dah.

Actually, banyak betul artis yang aku tak faham citarasanya tak kira lah artis tu 'alim' atau apa. Sebagai contoh, mana artis perempuan yang bertudung yang lemah lembut yang baik yang alim tetapi tak cukur bulu kening? Bekas bakal tunang mawi? Isteri mawi? Haliza AF (belakon Syurga Cinta)? Nah, semuanya cukur. Ingat cukur bulu kening tu lawa ke? Tak lawa doe. Dah la tak lawa, berdosa pula tu.

Tapi kan, aku perasan ada satu artis yang tak cukur bulu kening. Siapa lagi kalau bukan Fifie aku. Fifie, kalau you baca ni, I nak you tahu yang I lagi pentingkan you dari Lisa Surihani. Tapi kalau I nampak you cukur sikit je pun bulu kening you, siap lah. Memang I cari pastu kikis abis kening you. Heh, nak cukur sangat.

Lagi pun, banyak lagi tempat lain yang korang boleh cukur bulunya selain bulu kening. LM mesti terasa.


36 ulasan:

  1. yes, yg jatuh haram kalau sanggul tu palsu macam bonggol unta. sebenarnya ia melambangkan kesombongan.

    aku selalu nampak minah arab pakai camtu. mmg betul. tak lawa langsung.

    BalasPadam
  2. sanggul rambut tinggi-tinggi memang haram

    BalasPadam
  3. btol.. mmg sangul tu dosa sbb dia mcm tayang rambut sbnr nya.. sanggul tinggi selalu rmbt nya pjg sbb tu jatuhnya HARAM...

    BalasPadam
  4. yup!! i alreday read this dekat Facebook. baru tau kalau perempaun pakai sanggul2 tinggi haram. So i will inform that dekat my kakak2 and kawan2 perempuan.. :).

    BalasPadam
  5. kalau nak sanggul tu rendah2 je la.
    sebab bila dah tinggi tu pakai tudungpun nampak kan.
    So, macam nak tunjuk 'bentuk' rambut la walaupun tertutup.

    BalasPadam
  6. haah, skg dh jd trend perempuan pakai sanggul tinggi2.
    kat campus berlambak.
    tapi boleh tgk la kalau yg jenis bersanggul tinggi tue, dh bleh agak die jenis yg camne diluar.

    mcm gua punye u la, mmg semua wajib pakai tudung, tp ada je malay girl and islam pakai sleendang and leher napak.
    xda plak lecture yg tegur.
    tue yg pelik tue.

    BalasPadam
  7. oh.memang tak boleh sanggul tinggi2.tak lawa.huduh.isk3.

    BalasPadam
  8. Sanggul tinggi...da lama topik ni...da byk aku dgr org kupas sal ni...tp aku pon x brp fhm sbb byk sgt kupasan dri hadis tue...jam kepala otak bc tu ni...
    bg aku nk sanggul boleh tp jgn la tggi sgt...aku nengok yg sanggul tggi tue cam seksa je jln...haha3
    pendek kate x yah la wat sanggul tggi sgt dan do as yourself...x yah nk cbok2 tiru artis...haha3

    BalasPadam
  9. betul3x... =]

    nak2 yang cukur kening time nak sanding tu.. bila bersolek mungkin lah kan lawa.. tapi bila buang semua benda alah tu.. dah macam alien dah pun!

    BalasPadam
  10. @Sarah - Ya. Kesombongan. Itu betul.

    @Duyung - Aku sorang je boleh kirim salam kat dia.

    @Joe - To link source.

    @Hawa - Kat kolej aku tak ada kot.

    @Comot - hadis tu, yang pertama adalah golongan wanita yang 'queen control' kot. Dan yang kedua adalah yang bersanggol tinggi,

    @Nera - Err. Bersolek pun tak lawa.

    Thanks for commenting.

    BalasPadam
  11. sebenarnya bersanggul tinggi2 tu menzahirkan keaiban kaum wanita.

    kan membuka aurat tu pun menzahirkan keaiban, tak gitu?

    kalau bersanggul tinggi, org (biasanya yg memerhati adalah kaum lelaki) akan assume rambutnya panjang or kembang or lebat whatever.. so, buat ape pakai tudung, kalau orang boleh nampak kandungan kat dalam hijabnya? kes ni serupa dengan wanita tutup separuh kepala je and wanita pakai tudung tapi terkeluar rambut yg panjang kat belakang.

    harap ambil iktibar.. dalam al-Quran dah cakap terang2 so tak payah nak sangkal lagi.

    BalasPadam
  12. oh-oh,, jap2 khairul..

    aku ternampak komen kau kat Comot tu.. actually golongan yang pertama adalah pemimpin yang kejam.. ni aku dapat dari bahan bacaan.

    BalasPadam
  13. @Kimmy - Oh thank you. :)

    Tapi macam mana dengan sanggul rendah? Bersanggul je = Haram?

    BalasPadam
  14. x yah sanggul2 bagai la. buat berat kepala je kot. haha

    BalasPadam
  15. Pada pendapat aku,, jenis tudung and cara pakai pun mempengaruhi nampak ke tak sanggul tu..

    dari pemerhatian aku sendiri, tudung yang simple yang menjadi trend sekarang ni (alamak aku taktau la ape nama famous tudung ni, lama sangat duk negara orang..yang penting bukan selendang/shawl and tudung bawal) memang senang nak nampak sanggul.
    sebab ada jenis yang berbutang kat blakang (aku taktau kau tau ke tak sebab kau freehair) yang jadi nampak bentuk leher and sanggul.

    saranan aku,,pakai anak tudung akan kurangkn nampak sanggul, sebab rambut yg pnjang memang dah xboleh nak buat apa. cuma ada perempuan yg xpakai anak tudung akan ikat rambut and akan nampak la sanggul rambut tu...

    actually hadis ni nak cakap, perempuan bertudung tak perlu berhias bagai nak rak dengan sanggul apa semua. kena ingat root/tujuan asalnya.. pakai tudung kerana menutup keaiban/aurat kaum wanita. bukan kerana berhias semata-mata.

    BalasPadam
  16. @Kimmy - Err. Aku lelaki.

    Dan, i cant say anyting about that, Kim. Ianya hadis and im not really good at it. Sebab tu lah aku tak huraikan pasal hadis tu banyak-banyak.

    Konsepnya sama seperti kalau perempuan pakai tudung biasa bukan labuh, tetapi berbaju besar dan tidak menampakkan bentuk dada, then its okay kan.

    Pakai anak tudung atau tak, still akan menampakkan kepala macam alien, yang bezanya adalah tinggi atau rendah.

    BalasPadam
  17. haha. directnya kau. kalau dorang pakai macam tu bg aku mmg tak lawa pun.

    macam ultraman kot!

    BalasPadam
  18. ye kau lelaki aku tau. ;D

    aku banyak baca tentang ni and aku huraikan apa yg aku tau.

    konsep yg kau cakap tu aku tak boleh nak komen lebih sebab dalam al-Quran sendiri Allah dah perintahkan melabuhkan hijab menutupi dada, so, singkat mana pun nak pakai tudung (kata lain, hijab), mestilah paras menutupi dada.

    cuba bayangkan kalau pakai jubah labuh,, tapi tudung kecil/singkat.. bagi aku, pelik gayanya..

    kenapa banyak trend tudung sekarang singkat dari dada? sebab banyak fashion baju terbaru yang hiasannya atas dada.. and bagi para gadis, hiasan tu mesti lah nak tunjuk,kan? that is why tudung yang singkat tu lebih 'sesuai' untuk digayakan dengan blaus and shirts.

    p/s : seriously, aku tak puas hati dengan trend tudung yg hot sekarang ni..

    p/s/s : sebenarnya entry kau yg ni bagus.. sebab ramai lagi wanita yg tak tahu tentang ni. nampak remeh je, sanggul je kot, tapi hal ni terdapat dalam hadis.. so, ianya ada hukum.

    BalasPadam
  19. @Kim - Maybe you're right pasal tudung singkat tu.

    BalasPadam
  20. entry dakwah wey! at least lepas ni spe yg xpernah tau, boleh tau. tahniah2. xD

    kalo x silap pernah baca dulu, bangsawan arab, perempuan rambut panjang2.. so sp yg buat sanggul tinggi ni, mcm nk bgtau la, dia p0n rambut panjang~ kira mcm da btau kat org jenis rambut dia mcm mn.. sama kes dengan bgtau warna rambut kalo x silap.

    BalasPadam
  21. tp skrg girls rmai yg cukur kening sbb they tot the curve shape makes them look hot

    BalasPadam
  22. salam....

    betul tu....kalo nak d ikut kan logik bsanggul tinggi tue bole menunjukkan jugak fizikal rambut seseorg secara x langsung ....seolah2 memakai baju ketat...

    BalasPadam
  23. hahaha...
    pndangan yg sma ngn kwn laki
    sekelas bila bca entri sal
    sanggul tnggi..
    katanya xcantek or sexy lngsung..
    mmg uduh pon...
    penah bca artikel sorg ustaz kt tenet
    mmg haram klu hkum utk mnnjuk..
    ada yg snggup g bli snggul palsu,ish3..

    BalasPadam
  24. wei, ko punye fifie dlm epilog syurga cinta pun sanggul tinggi2 doh..tu yang buat aku tak suka tuh..

    BalasPadam
  25. pic gadisku_tudung10.jpg tu ak knal lar...mber ak neh...

    BalasPadam
  26. assalam.. dulu ada pakcik aku cakap. pompuan yang sanggul2 tinggi ni bukan setakat haram,malahan tu tanda2 akhir zaman. aku pon tak la alim. tapi seriously,kalau pakai tudung masih nak tunjuk bentuk rambut(rambut panjang mana),baik takyah pakai tudung. satu lagi,aku setuju dengan pendapat kau tentang cukur bulu kening. ugly!

    BalasPadam
  27. bro, camne kalu org laki pakai sluar slack n tuck-in baju kemeja dia? nampak buntot kut, i tergoda u.. aku x tinggi, so sll ternampak buntot laki... kalu x tgk, nanti terlanggar tiang

    BalasPadam
  28. sebenar nya... 2 sanggol palsu.. blambak kt kdai jual.. smua ni jd trend.. member bli dia pon nk bli jgak.. pastu x pkr halal ke haram

    BalasPadam
  29. Ya 200% member sejantina aq ckp, makhluk cute + jambuljet= hudduh tahap cipanzee

    BalasPadam
  30. Bodoh la korang yang cakap sanggul unta tu haram. Hadis ni cerita pasal 2 (dua) (two) (II) paham?? dua golongan yang Rasulullah saw sebut adalah ahli neraka.
    1. orang yang pegang cemeti dan pukul orang lain dengan cemeti tu
    2. perempuan yang berpakaian tapi umpama telanjang
    yang lain2 tu cuma cerita tentang apa ciri2 2 golongan ni.
    1. cemeti tu macam ekor lembu
    2. jalan lenggang lenggok dan ada sanggul bonggol unta
    jadi takat pegang cemeti macam ekor lembu saja n pukul lembu tak salah.
    sama la ada sanggul tinggi tak salah. yang salah berpakaian tapi macam telanjang.. paham??
    n sukati la sape nak pakai lawa ke, tak lawa ke. yang ko tu bodoh betulkan dulu. nak bagi alasan tak lawa plak. tu namanya menyorokkan kelemahan akal dan kecetekan ilmu dengan alasan

    BalasPadam
  31. Rasulullah bersabda yang maksudnya; akan datang suatu masa dalam umatku segolongan wanita berpakaian tapi sebenarnya mereka bagai bertelanjang tanpa pakaian.Sanggul mereka ditinggikan bagai goh unta(bonggol).Kutuklah mereka,sesungguhnya mereka itu terkutuk"
    Hadith - Sahih Muslim

    mmg da terlalu ramai prempuan yg pkai sanggul da skrang ni..nak2 dkat ngara arab..dorg punya sanggul punye tinggi smp klu dlm klas duduk blakang dorg mmg xnmpk muka dr. kat dpn..n klu naik bas mmg muke ni slalu kene tampar dgn sanggul dorg..haisyhhhh...

    BalasPadam
  32. fesyen sanggul tinggi ini bermula waktu kemunculan tudung fareeda ........sebelum tu kebanyakkan wanita lebih anggun memakai tudung bawal ...........nampaknya dalam pejabat sya ini tak nampak lagi yg sanggup bersanggul tinggi kalo tidak memang kena maki lah deorang ........

    BalasPadam
  33. Cukur kening mmg tak elok

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.