Khamis, 8 Mac 2012

Cara Untuk Handle Your Miserably Messy Life.

Assalamualaikum


Hello gadis yang resah dan jejaka yang gelisah. Whats up?

Korang pernah tak layan movie yang menceritakan pasal watak utamanya yang menjalani hidup dengan amat simple? Satu kehidupan yang tak complicated yet interesting seperti tak perlu kisah tentang masalah ketika nak menutup mata di tengah malam or buka mata di awal pagi. Or gelabah bila dapat tahu satu berita yeng menakutkan atau sedih bila mendengar berita yang mengecewakan. And kadang-kadang, aku nak jadi orang yang happy macam Aamir Khan dalam 3 Idiots, or orang yang low profile macam Robert Pattinson dalam Remember Me or orang yang always go where life takes you macam Tom Sturridge dalam Waiting For Forever?

And sometimes. Aku nak jadi seperti Michael Oher dalam The Blind Side. Aku jealous dengan dia when dia berjaya jumpa path of his right life hinggakan sampai sekarang pun dia di kenali di seluruh dunia kerana bakat dia. Dan pada masa lain pulak, aku nak jadi macam Liz Murray dalam Homeless To Harvard. Sebuah kisah benar tentang seorang perempuan yang merempat di tepi jalan tapi berjaya masuk ke Harvard University. How? Yeah, with great piece of brain. I cannot hold my self untuk halang perasaan jealous (cemburu; not dengki) bila tengok seseorang tu mudah berjaya di sebabkan dia ada otak yang bijak or berjaya sebab family kaya so dia dapat segala benda termasuk kemudahan belajar critical course di tempat yang critical and then terus masuk kerja di company gempak dengan menggunakan orang dalam. Ehem.

Well here, aku bukan tulis entry untuk tukarkan 100% hidup anda kepada satu kehidupkan gempak seperti yang kononnya di janjikan oleh mana mana pakar motivasi seperti Dr Azizan Osman or jadikan hidup korang kaya seperti dR Rozmey. But, aku at least boleh tolong korang untuk tidak hidup dengn depression. Aku boleh tolong korang untuk feel a lil bit of happiness even sekarang ni korang punya masalah bertimbun dan korang punya cahaya masa depan gelap gelita.

Go get your problem. And don't let it gets you.




Everybody got their own way to handle their problem. Ada orang tu, bila dia dalam problem yang besar, dia akan ask semua orang yang dia kenal untuk minta advise. And for me, I just need to keep my self risau tak tentu pasal. I mean, I need to let my self untuk fikir benda bukan-bukan bila dalam masalah. For example, aku terhilangkan handphone member aku. So, apa yang patut aku buat? Aku akan fikir segala benda negative yang mungkin akan berlaku bila kawan aku tu dapat tahu yang handphonenya hilang. Aku akan terus fikir sampai aku capai tahap panic. And then pufff, handphone tu di jumpai dan masalah selesai. How? Well, i got a 'gift' yang semua benda yang aku fikir dan ramal akan berlaku; ia tidak akan berlaku. Actually, it's more to 'curse' but I twist it a bit and it works all the time.

But, what ever yang berlaku, jangan korang sekali-kali lari dari masalah.

"Face your problem. Because at a point, it will disappear way before you know it."

Setiap masalah ada jalan penyelesaianya. Ada certain masalah tu, kita terlalu ego untuk selesaikan. For example, you got haters sebab buat satu kesilapan. How to fix that? Ignoring them and keep bitching? No, a simple apology means a lot. Orang tuduh kau sombong? Saying "Hi" and keep smiling is a good start. Sometimes, we just too ego for that. And kalau korang lari dari masalah korang, masalah tu tetap akan datang cari korang. Where ever you go, they gonna find you. So, face 'em.

Find someone to tell you a great story.




Read motivational books. Read "If You Want to be Rich and Happy: Don't Go to School" or simply, lepak-lepak la di cafe dan dengar cerita-cerita kawan korang yang berjaya jadi agent insurance, jadi bussines man, penjual susu or gula-gula, or simply pen holder or ternak cacing or apa apa jelah. Asalkan bukan agent MLM yang mencari downline.

Kalau korang tak ada kawan yang berjaya dalam hidup dia, then you can be the first. But how? Read books. Ada banyak gila good books out there. Dan most of good motivational books akan masukkan kisah-kisah benar yang surely akan buatkan bulu tengkok korang naik bila baca.

Dan untuk pengetahuan anda, great stories which is dari kawan-kawan or buku motivasi bukanlah untuk anda follow dia punya path, tapi untuk motivatekan diri anda. Sebab sometimes, it feel so good bila ada orang berkata

"Maybe now, you don't have this and that. But who knows; one day Allah gonna give you something that makes you feel like the luckiest person on earth."

You will never know how this small little phrase would turns a person into a better human being.


Thank you.




Dan ingat kah anda yang aku pernah kata yang aku pernah menerima ucapan "Thanks" dari my blog readers? A simple thank you means a lot. Especially when you got something like

"Di sebabkan kau lah aku beranikan diri untuk dump boyfriend aku. Now, aku dah bakal kahwin dengan pilihan keluarga."
"Sebab baca blog kau la aku dah start nak bertudung. Thanks."
"Setiap kali aku tertekan dengan masalah keluarga; adik-adik asyik bergaduh, mak ayah nak bercerai; aku akan baca entry pasal life di blog kau. At least aku tak jadi untuk bunuh diri."

Saying "Thanks" is like... you appreciate them. A waiter bawakan you your meal. A stranger bukakan you a door. A lecturer settlekan your family problem. A friend helped you on assignments. Well, try to say thank you. Benda simple macam ni surely akan relaxkan diri anda.


Help others 

If you want happiness for an hour, take a nap.
If you want happiness for a day, go fishing.
If you want happiness for a year, inherit a fortune.
If you want happiness for a lifetime, help someone else.

Aku bet yang korang pernah dengar quote di atas. Ianya adalah salah satu quote yang paling famous di kalangan Chinese Proverb. Tapi apa maksudnya? Well, tidur adalah satu nikmat yang boleh membuatkan kita rehat dan berfikir dengan tenang tentang masalah kita. Fishing is really a good way untuk tenangkan fikiran masa dalam masalah. More to like rendamkan diri anda ke dalam hot bath tub di musim sejuk. Fortune pula maybe can helps you settle down few bills, full in your mouth with good food and have some vacation. Kan?


But helping others dengan ikhlas adalah unbeatable. Belanja kawan makan, tolong strangers yang keretanya rosak, memasak untuk family. Ianya adalah countless. Dan dalam beribu-ribu orang yang ada di sekeliling anda, tolong salah seorang dari padanya pun dah cukup untuk membuatkan anda happy. And kalau anda menolong dengan cukup baik, aku bet sampai bebila pun dia akan kenang jasa korang. And not only that, once kau tolong selesaikan masalah seseorang; korang akan rasa happy tanpa sebab, for a lifetime. Well, siapa tak happy bila tengok orang lain happy atas usaha anda kan?

We are human, we love 3 things; When people compliment, when people appreciate and when people lend hands.

Kebanyakkan masalah berpunca dari duit, duit, duit dan duit. Nak tak nak, kena la kejar duit. If only hardwork could really gives you money. 



60 ulasan:

  1. thanks Mr. K.. suka bc entri ni.. :) it's true, kdg2 Hana pun suka lari dr masalah.. this article' helping me.. lot of thanks :D

    BalasPadam
  2. this is good entri.cuma aku still tak jumpa org yg mgkin boleh dgr mslh org lain.

    BalasPadam
  3. Kindness keeps the world afloat...(quote)

    Bru pernah buat random kindness sekali pd stranger,
    Tp the happiness mmg x terkata..

    Lets spread random kindness...

    BalasPadam
  4. yeah , thanks a lot , i'm enjoying ur post , serius sangat membantu :P

    BalasPadam
  5. Thank you and sorry can give you wonders. They are two magic words after all. :)

    BalasPadam
  6. yeap! betol tu. meaning yg menusuk ke kalbu . hee. love this entry ! keep it up .

    BalasPadam
  7. Hey Mr K,
    Haven't commented on your blog for quite some time. Thanks, for this blog post. It made everything seems better. Life haven't been so great for the past few weeks, but like you said, helping others make you feel tons better. Talking to other people, meeting your sisters in Islam to talk about Islam makes life feel nicer, even though you feel like drowning yourself in tears.

    Stay cool Mr K(:

    BalasPadam
  8. Thanks . Sebab dah buat aku dok senyum sensorang depan lappy 2,3 hari sekali . =) Thanks Boss . Eh . Jap . Pesal ko Boss Lak ? Pape je ah .

    BalasPadam
  9. salam mr. K, nice entry u have here. Congrats. Anyway, helping others too much can burden ourselves as well. Cause later on, ppl will always looking for us just to tells us to settle their probs. Am I right?

    BalasPadam
  10. aku sangat down semalam, thanks for posting this. it helped me a lot.

    btw boleh tak tolong suggestkan buku-buku motivational yang baik.

    BalasPadam
  11. nice motivational entry... aku suka lah... terbaek kawan!!

    BalasPadam
  12. thanks for this post. very nice of u :)

    BalasPadam
  13. Sangat setuju dengan last point.
    Rasa hidup lebih rileks, lebih menggembirakan bila selalu tolong orang. Yeah, ada aura kat bab-bab gitu..

    BalasPadam
  14. thanks mrK i love ur writing very much. and hidup i pun tengah bermasalah sekarang. tp i buat taktau je. tu yang dekat sebulan pun bermasalah lagi

    BalasPadam
  15. betul tu.we need to face the misery.masalah bukan menjatuhkan kita,tapi mematangkan lagi kita.aku sendiri pernah hadapi masalah yang agak besar aku fikir,tp,bila aku tenung diri aku dalam2,Allah tahu kemampuan aku.dan Allah tak pernah menyeksa hambaNya.melainkan kita yang menyeksa diri kita sendiri.thanks bro. ^_^

    BalasPadam
  16. nak jd cam aamir khan dalam 3 idoits....huhuhu....i wanna be happy forever...

    BalasPadam
  17. sangat suka entri ni . seriously , love it . thankzzz !!!

    BalasPadam
  18. firstly, tahniah sbb semua entri Mr.K mampu menarik minat saya untuk membaca, ada pengajaran, teguran, maklumat. lg 1 saya pernah ambil quote yg Mr.K gne untuk entri Mr.K tapi da lpe yg mne..hehe sori..mintak dihalalkan ye =)
    setiap hari saya surf internet saya mesti bkk blog Mr.K sbb kadang2 baca entri Mr.K bole bg semangat kat saya..thanks!selalu la update ye..sbb saya tertunggu2 ;)

    BalasPadam
  19. nice mr.k! inspired me a lot.. thanks! ^^

    BalasPadam
  20. We are human, we love 3 things; When people compliment, when people appreciate and when people lend hands.


    Yeah. so true. Bila kita buat sesuatu utk someone tu, kita tak harapkan banyak pun.

    Thank you dari dia pun dah buat kita senyum sbb rasa apa yg kita buat, org hargai.


    :')

    BalasPadam
  21. Salam..
    Yang part citer 3 Idiots tu, aku rasa boleh dikatakan semua orang pun rasa benda yang sama bila dyorang tgk citer tu. even aku sendiri pun rasa teringin sangat nak ada life macam watak Aamir Khan tu. Otak memang semula jadi bijak.
    Tapi citer lain yang kau mention tu aku tak tahu la sebab aku tak pernah tgk pun. tapi, kalau aku tgk, mgkn aku pun akan rasa benda yang sama macam kau rasa.
    Macam heaven kan bila ada orang ucap thanks kat kita although kita just tolong benda yang simple je.
    Tapi aku rasa menyesal sangat sebab ada sekali tu stranger tolong aku tapi aku tak sempat nak ucap thank you.. hmm

    BalasPadam
  22. mr k. ko punya entry memang banyak bagi sumber inspirasi kat orang termasuk aku. masa ko tulis entry pasal cara2 nak lupakan bekas kekasih, aku xbaca sbb masa tu yup, aku masih lagi bahagia. bila dah kena tinggal, dah rasa teruk sangat, terus aku cari balik entry tu, dan now, sebulan lebih aku dah ok. orang heran, aik cepat sangat padahal orang tu la yang paling aku sayang dari yang sebelum2 ni, xtau nak cakap apa. mungkin sebab aku redha dan aku banyak membaca blog ko atau blog islamik dan macam2 la! keh3.

    sebab point yang ko bagi dalam semua entry adalah logik dan memang bagus belaka. patut la ramai sangat suka blog ni dan boleh berubah.

    good job bro. :)

    BalasPadam
  23. yes ur rite,,
    bila kite tlg owg mmg kita akan rase hepyy wlupon mmg itu bukan dr asalnye sesuatu yg di sukai :)

    like me, bile tlg owg then sy lebih di hargai lebih dr dulu,,

    thnks mr.K , another nice enrty ^_^

    BalasPadam
  24. untunglah masa muda ni tahu duit tu penting. keje kuat masa muda ni, dah tua xyah keje kuat2 dah, bleh main dngn cucu

    eh

    BalasPadam
  25. AKU BENCIKAN DUIT TAPI AT LAST KENA SYANGKAN JUGAK UNTUK HIDUP !

    BalasPadam
  26. thanx mr.k..
    I wait for ur new entry then u came up with an awesome one:DD
    It's really help me to go thru my probs..

    BalasPadam
  27. thanks for some advise , very nice entry (:

    BalasPadam
  28. mr.k , Ini macam Law of Attraction je , I Guess . sbb dah pernah tgk video pasal the secret .

    BalasPadam
  29. ur writing is super awesome bro. you really made me think. hee.

    BalasPadam
  30. thanks so much MR.K..blog ni banyak memetivasikan ak..dalam tak sedar beri kekuatan untuk aku teruskan hidup..love u so much...

    BalasPadam
  31. thx :) entry nie sgt menolong saya .

    BalasPadam
  32. Nice entry..
    I love diz..
    Thanks sbb sedikit sebanyak entry ni dpt memotivatekn I..


    :)

    BalasPadam
  33. tlg advise aku ttg ni mr k

    it's not my problem, it's my bestfriend's problem, & aku nk tolong dia. Mcm ni, dia kene pakse oleh parents die amek course medic (ok it's a very common issue, parents suh amek medik sbb kerja tu mulia sgt, well according to some parents la, tp tula, aku xtau nk advise ape kat die). Aku prnah advise die "maybe one day you'll love this profession, bukan smua org bole jadi doktor, so you are one of the chosen people, ko patut bersyukur, I believe you can be a good doctor", lebih kurang mcm tu la aku ckp kat die. Well honestly tu je yg aku bole bgtau die, coz aku bukan budak medik so aku xtau sgt ape perasaan die. & fyi, tu advice aku utk dia setahun yg lalu, skrg ni die dah 2nd year dah pun (suke x suke still kene pas jugak), tp just now, exactly hari ni, ade program posting kat hospital, die luah perasaan lg kat aku, die sms "I can't see myself as a doctor for the rest of my life, how am I going to be a good doctor, deal with people's life klu ape yg aku buat ni x ikhlas pun, honestly i can't find happiness in what I am doing right now."

    Aku fikir, bahaye gak klu contohnye aku pesakit tp doktor yg rawat aku tu endah x endah..so mr K, what should I say to my friend? Aku dah bgtau die try to slow talk with ur parents, aku pulak yg kene marah (tp x amek hati pon, aku tau dia stress giler time tu)die ckp klu ayah die kene heart attack mcm mane, coz ayah die mmg high hope sgt2 anak die sorg tu jadi doktor. & ya, aku pun kenal gak dgn uncle tu, slalu lepak kat umah die dulu, a very nice man & mmg nampak la die sanggup buat ape je utk anak dia amek medik. So mr K, dah pjg dah aku taip ni, I need ur advise on what to tell my friend, aku xnak die sedih & at the same time aku xnak gak ayah die jatuh sakit ke ape. & ya, aku prnah dgr kwn aku ni borak dgn ayah die kat phone, die ckp gak yg study die agak susah, aku rase die try utk bgtau medik tu bukan utk die tp ayah die reply besalah tu, xde yg senang, klu senang suma org bole jadi doktor. hmm...so skali lagi, what should i say? maybe u have idea bernas?

    -kwn yg serba salah

    BalasPadam
  34. Thanks a lot Khairul.

    Seriously, aku ni pon tgh banyak masalah. Memang penat, dan stress dalam kepala otak ni.

    Entry ni sedikit sebanyak memotivasikan aku. Trimas! =)

    BalasPadam
  35. Helping others is unbeatable.

    Aku bukan nak kata yg aku x stuju.Ia betul cuma kdg2 tu bila buat baik dgn org rasa kecewa bila org yg kita tolong tu x tunjukkan rasa respect kat kita.Bukan diminta untuk dibalas kebaikan tu cuma at least, cuba la fikir balik yg org pernah tolong kita.
    and i ended up pujuk diri dengan kata aku buat itu ikhlas walaupun geram.
    Anyhow, sometimes life is not fair.

    *btw, good entry.Thanks =)

    BalasPadam
  36. ak penah tgk Homeless to Harvard..kagum jgak~

    BalasPadam
  37. juz keep IKHLAS DLM SETIAP PERBUATAN ..... :)

    BalasPadam
  38. ko mmg da bez la mr.K..thumbs up! byk ak blajr n gain knowledge from ur blog n at da same time put a very big smile on my face..thnx..:)

    BalasPadam
  39. ko mmg da bez la mr K..thumbs up! ak byk blajr n gain knowledge from ur blog..enjoy la bca blog ko,kekdg ilang stress..thnx..keep writing, wish u all da bez...:)

    BalasPadam
  40. waah!! dh lame tunggu Mr.K buat entry motivation macam ni. selalu asik buat entry cinta2 je. hehe

    BalasPadam
  41. semua org say thanks :) tapi sy tak nak lahh . asyik2 terima kasih jee . tapi mmg best pun entry nie sebab boleh buat hati org lain tersentuh hati dan menenangkan jiwa yg resah ~

    BalasPadam
  42. thanks mr k . kebetulan skrg ni mmg byk masalah . kena motivate diri ni skit . hehehe

    BalasPadam
  43. THANK MR.K :) You are helping so much!..

    BalasPadam
  44. :) dgn Allah semua lbh mudah..mari kita bergantung pdNya <3

    BalasPadam
  45. salm mr k :)
    nice, good entry this time.. actually u really did a good job in each of ur entry... :)
    ur entries always helps me a lot, in various aspect of life.. friends, family, boyfie, love, friendship n yeahh this time about problem...
    i bru smbong stdy n my new classmates are annoying.. not all of them, but most of them... :( sush sgt nq dpt krjasama dr dorg even though class ktorg kcik jea, just 15 of us... n yeah sgt tension study ble classmates xrety bkrjasama n xhormt stu sme lain, wlaupown i cume study tourism management... b4 this stdy law pown xtension mcm nyhh.. :( ;(

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum.. brother, really BIG THANK YOU! sangat appreciate it.. keep motivating..! may Allah bless you..

    BalasPadam
  47. Oh. Seriously? Ok, sekarang aku rasa tenang sikit sebab ada jugak orang yg ada 'curse' tu selain aku; I mean yang kau cakap bila kita fikir, benda tu takkan berlaku.

    BalasPadam
  48. good entri...aku tak de masalah nak bantu org atau menjadi telinga untuk mendengar masalah org lain tapi masalahnya aku susah nak mintak bantuan atau menceritakan masalah sendiri pd org lain...i think its not an ego maybe a matter of trust or maybe i'm not confident enough...do you ever have this problem mr.k?

    BalasPadam
  49. Hai khairul.

    Im one of your blog silent reader.

    this is my first comment in this blog ever.

    Starting baca this blog dari tahun 2010 lagi till now. and selalu saja menunggu your update ever since.

    by far, i think this one of your best entries.

    i can feel and totally faham apa yang u cuba nak sampaikan dalam entry ni. totally.

    maybe because my life has been upside down so lately. but after read this. it help me feeling better. thanks.

    and i can see, that, you are a great motivater. maybe it just like u said, great advice comes from bad experience.

    i do also have bad experience in life.

    anyway, awesome job with this entry.

    very like entry yang motivate macam ni. you help others also. so thanks you very much.

    harap u keep updating more lagi entry macam ni.

    and, i like your blog. and i like your writing. and i will always read your blog.

    u were born to blogging :)

    keep on updating :)

    BalasPadam
  50. ak x bce pn lg post ni, bru bce sikit yg psl karakter filem tu.. ko lupe nk includekn jack sparrow yg sntiase awesome la Mr.K... oppssss my bad 'captain'-Captain Jack Sparrow. muahahaha

    BalasPadam
  51. Sometimes your blog really are kept me inspired.thank you.keep inspiring people k bro!may Allah bless you with what you did.once again.thank you :)

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.