Jumaat, 29 Januari 2010

9 +1 Benda Kenapa Aku Anti dengan Blog Korang.

Serve you right, Aduka.

Aku suka baca blog semua jenis tak kira samaada blog tu famous atau pun tak, yang penting penulisnya comel boleh di layan. Tapi aku memang sakit hati bila buka-buka blog je, ada benda-benda yang tak boleh blah yang menyakitkan hati aku. Umpama buka je Facebook, kuar iklan gadis yang konon nak ajak ber-wabcam sambil pakai baju tido. Ish. Apa la nak jadi dengan dunia zaman sekarang ajak webcam pakai baju tidur. Apa barang ber-webcam pakai baju.

Okay ignore tajuk entri ni. Aku tak anti mana-mana blog kecuali blog yang terlampau fanatik terhadap politik.

Well,

Berikut, adalah 9 (+1) benda yang paling aku anti bila melawat ke sesebuah blog tak kira samaada blog tu famous atau tak. Tak adalah anti sebenarnya, tetapi kurang gemari.

Pop up alert alert mesej.

Pernah tak korang masuk blog and masuk-masuk je akan bunyi “ding” sambil ada alert mesej box tertulis “welcome”, “Hai”, “Hello sexy” atau what-so-ever-lah. Dan pernah tak korang rasa benda tu annoying gila? Yes it’s annoying. Banyangkan, setiap kali kita nak move dari page to page dalam blog tu, kita akan dapat alert mesej. Masuk page 1, keluar alert. Masuk page dua, tiga , empat dan seterusnya pun sama. So, ianya amat annoying.

Tak ada sesiapa berminat nak baca ding-ding yang berulang-ulang kali melainkan ianya nombor telephone yang di papar secara random dan berlainan.

Iklan yang melampau.

Ada yang menulis blog untuk duit. Well, itu tak boleh dinafikan sebab ianya memang mendatangkan untung. Tapi amat-amat tak tahan bagi aku bila page tu berkelip-kelip dengan iklan. Rasa amat annoying. Nak-nak masa buka page, benda teratas adalah iklan yang berderet-deret. So, kena la scroll dari atas ke bawah untuk baca entry. Dari iklan ubat lelaki hinggalah program affiliate atau multi level marketing (MLM). Dah tu yang paling tak tahan yang tertera di gambar iklan adalah gambar ubat kuat lelaki, tapi bila klik je, terus keluar website MLM. Wtf? Tak-tak aku tak klik benda tu semua. Aku tak perlukannya.

Yang paling tak tahan tetapi paling famous adalah iklan 125x125 yang kaler cokelat yang kat depannya ada gambar gadis comel, ayu, cute, manja, cantik, lawa tetapi miskin pakai baju tak cukup kain yang tertera perkataan “Gadis melayu sedang kesunyian”. Perh. Agak-agak la nak menipu pun. Mana ada gadis melayu yang comel, ayu, cute, manja, cantik, lawa dan miskin. Kalau ada pun, mesti kaya. Then mesti ada boyfriend yang berusia setua mungkin.

Okay la tak. Tak ada la tua sangat tapi perkataan Datuk tu mesti ada.


Auto play music/video

Ini amat tipikal. Even dulu aku pun letak lagu di blog. Kalau boleh dulu aku nak taruk semua lagu baru. Then kalau boleh lagi aku nak letak semua lagu baru bajet aku sorang la yang tahu pasal lagu baru ni. Tetapi bila aku sedar yang lagu tu hanya membuatkan pembaca aku rasa tergangu eh tak ia even membuatkan aku terganggu gila. So, aku keluarkan.

Tetapi dulu aku pernah letak background music yang bermusic piano sahaja. Dan ada yang sukakannya you know bunyi piano lembut mendayu-dayu. Amat feeling membaca sambil mendegar bunyi piano yang slow. But oh well, susah nak cari mp3 piano yang sesuai dengan blog. So aku keluarkan, again.

So fine la kalau korang nak jugak letak audio player. But please letak yang boleh di pause or mute or stop kan lagu. Geram and sakit hati aku bila tengok player tu main sendiri dan tak boleh di pause.

But hey, music player yang ada ‘pause button’ di blog amat lah boleh di maafkan. Dan jangan lupa update lagu setiap tiga hari at least, seperti budak emo ni.

Asyik bercakap bab lucah

Someone is watching over us.

Teknik ni dah ramai yang guna. Balik-balik, entri pasal seks. Bailk-balik entri pasal dara. Balik balik entri pasal aurat. Tak-tak aku tak terasa.

Okay lagi la kalau yang cakap tu lelaki. Sebab lelaki sebagai bakal ketua keluarga. Jadi mereka mesti tahu banyak perkara. Bayangkan kalau lelaki tak tahu apa-apa. Siapa nak starts? Perempuan nak buat first move? Pelis lah. Ego.

Tapi agak tak boleh blah bila si perempuan cakap pasal lelaki. Aku sebagai lelaki pun rasa segan bila perempuan cakap bab lelaki. 

Well, ianya adalah taktik yang terbaik untuk menarik trafik. Ya, aku tau sebab 80% keywords untuk sampai ke blog aku dari search engine adalah keword 18sx walaupun aku rasa entry biasa yang tak 18sx lagi banyak dari entri 18sx. So, betulkan yang ia adalah taktik mudah yang teramat mudah untuk menarik trafik? Kenapa? Sebab semua orang sukakan benda-benda 18sx lebih-lebih lagi perempuan.

Lalala ~

 
Jam, kalendar, geolocation, weather ect

Duh. wtf kita perlukan jam kalau kat laptop dah ada jam? Why the hell kita perlukan kalendar kalau ianya sebijik sama dengan yang ada di handphone dan laptop korang? Dan yea, calendar pun tak perlu melainkan anda menggunakan calendar Islam. Serta, benda yang lagi-lagi korang tak perlukan adalah ramalan cuaca. Yang aku tahu, blogger yang letak ramalan cuaca mesti sebab dia adalah seorang friendly kan. Ada viewer baru, mesti dia akan tegur dengan ayat “Hey, nice kan cuaca hari ini?” Wtf. This is blog. Its fantasy, not real life. Who cares about weathers?

No right click (Right click/highlight disabled)


Aku tak kisah la kalau anda sayangkan penulisan anda and anda takut entri anda di curi. Tapi cukup la dengan No Right Click tanpa Alert box. Sebab bila aku right click (untuk open new tab) je, mesti alert box yang menulis seperti “Oi, nak curi penulisan aku ke?” Wtf, its annoying! Okay fine mungkin saja awek-awek ni buat macam tu sebab nak naik market (Aku pun buat benda-benda macam ni dulu). Tapi memang tak boleh blah bila si copycats pun buat benda cam tu. Dia curik article/entry/post blog orang lain then letak no right click + alert mesej kat blog dia macamlah dia yang tulis benda tu semua. Pastu, bila orang cakap apa-apa dia cover macam-macam. Hais.

But still, jangan la dok sibuk nak jaga penulisan tu. Kalau ada yang curi pun, tak kemana. Lama-lama kantoi juga

Show off awek

Cute cute cute

Okay first, yes, ianya amat-amat annoying bila seseorang itu show off awek dia macamlah dia sorang ada awek. Okay fine aku tak ada awek dan aku tak jelous. Hai Zarif.

Lagi pun, percent korang akan stay dalam hubungan hingga kahwin adalah serendah 10%. So nanti, bila korang putus cinta, konfem-konfem korang akan remove gambar tu dari blog. Dan pada masa tu, aku sure ramai akan perasan. Then pasti akan ada orang tanya “mana perginya gambar awek kau” dan korang dengan sedih, pilu, terguris mulalah menjawab dengan ayat tipikal ala orang men-cover seperti “kita orang dah tak ada apa-apa. Tak ada jodoh, nak buat macam mana"

Sometimes, blog should not be about personal. This is blog. Not dairy diary.

Gambar gedik di sidebar


Sarcastic expression
Sebut gedik je, mesti otak akan memaparkan gambar perempuan +camera + cermin + lidah terjelir. Hais. Senang citer, perempuan dan gedik tak boleh dipisahkan dan rasanya perempuan gedik dah boleh di terima walaupun still ramai lelaki geli dengan perempuan gedik. Ye la, awek sendiri menggedik = manja. Awek orang lain menggedik = gedik.

So, cara terbaik nak overcome masalah gambar gedik ni, mudah je, just buat satu page baru, letak semua gambar gedik anda dalam tu then linkkan dia di sidebar dengan menggunakan Widget bloglink blogger. So dengan cara tu, korang boleh asingkan semua gambar. Contohnya link pertama tajuk “gambar biasa” link ke dua tajuk “gambar gedik” link ke 3 tajuk “cam whore kat dalam tandas (yang wajib menggunakan pantulan cermin tandas) dan seterusnya padandai-pandai la korang.

Kecoh dengan “u follow me, i follow you”

It shows all. Ini blog, bukan myspace atau facebook. Bukan juga Digi. Bukan juga "you jump I jump" Followers tak penting. Tak ada guna korang kumpul followers kalau trafik korang teruk. Di dunia blog, trafik adalah paling penting. Jauh lagi penting dari followers.

High traffic = Banyak backlinks, nice keyword etc. Tetapi banyak trafik tak semestinya setiap entri yang dikeluarkan adalah berkualiti yang membawa banyak comments. Great traffic bermaksud ayat2 yang anda gunakan mudah di search di search engines. Komen yang banyak juga penting menandakan entri yang anda tulis adalah berkualiti dan mendapat feedback dari orang ramai. Siapa kata comments tak penting?

Comments juga menandakan anda tak gila kerana tak bercakap sorang-sorang. Kerana, walau sebanyak mana tanda seru (!) yang anda letak, ia tak akan mendatangkan bunyik. Bermaksud, ianya tetap tulisan dan kekal sebagai tulisan tanpa medium yang memerlukan telinga. Sunyi. Sepi.

[Update]Page terlampau kaya
Page yang kaya dengan widget sebenarnya agak menyakitkan hati aku. Why? Sebab ianya bloody heavy. Geolocation, referrer, search trend, weather, clock, flash players, videos and such things lah. Serta, such things lah yang membuatkan blog anda berat.

Dan macam yang Kak Afzan kata, kalau page tu ambil masa lebih dua minit untuk loading, mesti dah tekan butang pangkah (close). Actually, aku pun macam tu.

Ya aku faham anda nak express kan semua benda kat pembaca, tetapi ada cara dan pengurusan yang betul untuk itu. Don't make your blog over-flood with rubbish. Cara termudah, limitkan view blogrolls kepada 5 atau 10. Gunakan widget untuk siarkan buku dan video favorite anda seperti slideshow. Geolocation, referrer dan semua yang sepertinya tak perlu sebenarnya sebab semua function tu ada kat dalam HiStat.com. With HiStat, you got referrer, geolocation, counter, prediction, IP tracking, keywords dan macam-macam lagi. Semuanya dah tersedia dan ianya sedang menunggu anda yang pemalas.  

Oh ya, berat paling ideal untuk blog adalah 200Kb. Jika anda melebihi dari 500kb, berhati-hati lah kerana anda dah masuk dalam golongan obesiti. Hidup blog anda tak akan lama.

**********

Back me up

Well, 9+1 benda di atas adalah antara yang aku tak berapa suka bila berjalan-jalan di blog tak kira lah blog tu famous atau tak. See? Baik kan aku memberitahu perkara yang orang lain tak mo bagi tau secara jujur.

Okay fine mungkin ramai akan terasa bila aku tulis ni. Well, aku cuma nak cakap....kalau dah terasa, makan je lah.  Haha!

Comment Here

125 ulasan:

  1. hurm..rasanya lagu tade masalah..mute je lah..sng..

    BalasPadam
  2. halamak. satu ja aku ada. jam. haha. biar ah! aku nak jugak letak. bajet mcm mementingkan masa ar. kalau bukak blog tak pasan nak tgk jam kt laptop, jd berguna tu. ahahaha.

    BalasPadam
  3. sikit pun aku tak terasa. point ko macam xde yg kne aku. tp aku plg xsuka blog guna tulisan colourful.aku xkan baca lgsg.ada mslh mata.huhu =P

    BalasPadam
  4. terbaik. serious. keep blogging!

    BalasPadam
  5. ok.. ku tak termasuk senarai ko neh kot.. ehehehe

    BalasPadam
  6. antare byk2 tue aku pling bnci/xsuke yg, ' i follow u,u follow i blik'

    owh..0wh..0wh..wtf.................

    aku xpkse org follow aku,nk follow,follow..xnk sudh..aku bukn giler follower r..hahaha~

    tetibe emo..

    =)

    BalasPadam
  7. betul2...
    9 benda nih mmg cukup buat kita sakit hati..
    kalau nak berblog tuh jgn la buat orang annoying..
    Yang penting blog kemas, entry best..
    sure mencurah2 traffic..
    =)

    laagi satu bila blog tuh lambat/berat nak loading.
    lebih 2 minit, saay tekan butang x je..
    lala~

    BalasPadam
  8. blog gua relax2 tak pernah pun lu komen?

    BalasPadam
  9. Ada yang aku setuju dengan pendapat ko. Ada juga yang aku tak setuju.

    Cuma kalu ko tengok dulu sejarah blog ni.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Online_diary

    http://en.wikipedia.org/wiki/Blog

    sekian

    BalasPadam
  10. Hrmmm..
    nanti2... aku check blog aku dulu..
    nice post..

    BalasPadam
  11. betullah apa yang kau cakap tu. Huhu. Paling tak suka autoplay music. Satu blog tak kesah lagi. Ni kalau aku bukak sampai 7-8 blog? adus~

    BalasPadam
  12. @Eny - Tak semua boleh mute.

    @Otak - Well said. =)

    @Dila - Thank you.

    @Milli - Bukan ke perempuan biasanya suka benda2 yang colourful? Lukisan kau contohnya. =)

    @Syue - Thanks

    @Jard - Jangan risau kalau masuk pun. Tak ada apa-apa

    @Ira - Macam kau selalu cakap " tak salah emo"

    @Afzan - Ya, i missed that point. I will update it later (tomorrow). Thanks to you.

    @Azry - Blog lu mana satu?

    @Ali - Blog mungkin akan jadi sosial network suaty hari nanti. =)

    BalasPadam
  13. nice topic to be uar2 kan!
    i agree wit u..walau pun i ade ltk jam.hihihi

    BalasPadam
  14. thanks for sharing..saya suka..:)

    BalasPadam
  15. smakin bnyak berblog, smkin bnyak pengalaman

    BalasPadam
  16. @Amad - =)

    @Kenwooi - It not always doe

    @Monica - Thx for reading.

    @Joe - Well said joe and what happened to your blog?

    BalasPadam
  17. hahahha..kantoi ko pernah klik kat iklan ubat kuat..

    BalasPadam
  18. Macam banyak je yg ko sebut tu ada kat blog aku..haha

    BalasPadam
  19. Ciri2 yang ade tu slalunya bergantung kepada konsep blog dan karektor tuan punya blog tersebut...

    BalasPadam
  20. Hik hik.. Comel pnggunaan obesiti untuk blog.. Huhu.. Harap blog ku tak obesiti.. Ngeee.. Thanx for sharing.. ;)

    BalasPadam
  21. Great! point2 ko aku suke! pantang atuk nenek aku blog yg bunyi lagu tp xley nk mute.yg kuar prompt2 tu pon serious annoying...pebende lar taruk mende alah tu sume!

    BalasPadam
  22. topik entry ko lebih kurang topik entry blog oh malaysia.ko kenal kot blog tu..
    tapi isinya lain lah..

    BalasPadam
  23. haaa. aku pun agak sokong dengan kata2 kau tapi manalah tahu silap2 aku tergolong dalam golongan sedemikian ke... pepun, nice entry !

    BalasPadam
  24. haaa. aku pun agak sokong dengan kata2 kau tapi manalah tahu silap2 aku tergolong dalam golongan sedemikian ke... pepun, nice entry !

    BalasPadam
  25. setuju r ngn blog neh
    aku pn letak music player gak
    tp yg bleh pause la

    BalasPadam
  26. cukup tak suke kalau terlampau berat belog seseorang..

    BalasPadam
  27. 1. emm act aku tak suka widgeo. dia akan kecikkan saiz browser aku bila dia keluar.
    2. aku tak suka lagu. sebab aku dengar lagu pun tak kuar macam lagu yang keluar tu.
    3. aku tak suka blogger blogspt yang tak bagi orang luar komen T_T penat aku baca. tak leh komen.

    tak leh tak suka banyak2 kang orang tak suka aku lak :p

    BalasPadam
  28. setakat ni blo aku rasanya x der pun ciri2 yg ko x suka tu hahaha

    BalasPadam
  29. @All - Thx for commenting. I got no time to reply. Have a nice weekend. =)

    BalasPadam
  30. Hampir 100% aku setuju dengan entri ni tapi apa nak buat negara demokrasi liberal tuan punya blog boleh buat apa je termasuk kutuk pemerintah dan Sultan dan pembangkang...inikan pula nak masukkan widget dan musik yg mereka suka...

    BalasPadam
  31. thanks brom for the info.
    aku pun setuju.
    damn slow lau suke letak2 widget.
    lagi2 lau dok penoh dgan gambo..
    ades.

    BalasPadam
  32. @DenaiHati - Yup. Mungkin sesetengah tuan blog salah sangka tentang kebebesan bersuara. Bab mengutuk sultan tu tak boleh blah.

    @Badak - Thx =)

    BalasPadam
  33. kalau banyak sangat pekakas dalam blog yang menyebabkan blog tu lambat untuk dibuka.. aku klik kat tanda X kat atas tu.. hahaha.. senang!

    BalasPadam
  34. aku setuju semua perkara dalam list.

    blog aku pun kena improve soal terlalu berlebihan paparan link.

    BalasPadam
  35. Yup yup, stuju dengan semua benda yg ditulis kat sini. especially music tu.n no right click. isy3.

    BalasPadam
  36. hye,
    i read your blog twice, i think i like your writings style; HONEST !

    BalasPadam
  37. semua ciri ciri di atas ada dekat blog aku...haha..nasib lah siapa yang masuk :D

    BalasPadam
  38. saya ada yang u follow me i follow u tu.. huhu macamane ea?

    BalasPadam
  39. pergh....terdapat sedikit berdesing r kat telinga bile bc..heheeh....betul2..smtimes u sndri bc blog yg style ala2 simple but nice, very cmftble kn..dr blog yg serabut alam mcm blog i..mcm bdk kecik jek..ehheehhe....but i lik ur blog..byk info...heheeh....(rs nya dh tibe ms i edit blog kowtt...ajor2..bleh..heeheheh)

    BalasPadam
  40. semua itu benar

    okey, terkena satu bab no right click.

    tkpe. abaikan.

    kalau saya pula, saya tk suka blog tulisan warna warni. Macam tempat budak tadika buat pertandingan mewarna

    Itu je

    wassalam

    BalasPadam
  41. aku tak suka blog yg tulisan warne warni,
    bepinar bijik mate nak bace..
    and akhirnye dengan kejam, aku akan tekan "close".~

    BalasPadam
  42. hey,aku yg noob ni mohon kalu brader kharul dpt share widget2 yng beser/wajib ade kt setiap blog..

    BalasPadam
  43. page kau ada pop-up ad yang xde button x dan sangat annoyying. and page kau pun agak berat sebab banyak jugak la widgetnya.

    BalasPadam
  44. There is no such popup in my blog.

    BalasPadam
  45. i like this entry!
    (walaupun ada yg kna kat batang idong snirik!)

    BalasPadam
  46. hokeh, belog sayer x der 9 mender tuh sme (psl x reti buat sbnrnyer) so bolelaa jenguk2 slalu..eheheh..waitt!! this is not 'i follo u, u follo me' kan? ;-))

    BalasPadam
  47. aku tinggal xreti nk halang right click je.. haha..

    aku mmg suka letak stat tu.. excited sengih sorang2.. wawawa..

    BalasPadam
  48. by the way, cane nk tau blog punya berat?

    BalasPadam
  49. hoho ,, y aq suke ttg belog ko neh ko jujur dlm bkate2 n mudah dfahmi

    haha jujur x aq >? hehe

    BalasPadam
  50. terbaek !
    saya paling xsuke org show awek o bf kt side bar ..mmg xbh blah ..
    saya jeyless . ^___^

    BalasPadam
  51. blog boleh jadi daily dairy..terpulang pada owner blog tu kan..mungki ada sebab dia create blog tu..just nk catat ape2 je yg berlaku dlm hidup dia..terpulang org nk dtg jenguk ke tak..tak suka..close je..kita buat blog bukan nk puaskan hati org..lagipun..susah nk puaskan hati org..ape2 pon semua da pendapat masing2.kalu yg gile serius nk create blog untuk femas n ramai masuk komen segala bagai tu..barulah kene consider nk buat segala macam untuk elak 'sakit ati' pengunjung...anyway..nice enty..

    BalasPadam
  52. Hi there, I found your blog via Google while searching destined for the benefit of blue ribbon subsidize well-earned to the fact that a callousness spell and your temporary looks definitely intriguing seeing that me

    BalasPadam
  53. SETUJU!

    background music - dah la annoying bila dia loop banyak2 kali. pastu jadik berat sampai kadang-kadang hang. bila nk cari butang mute. takde? arghh!

    right-click - come on, kadang2 aku suka right click hyperlink sbb senang bukak banyak2 tab. paling bengang bila dalam entri ada banyak referred hyperlink, bila nk right-click untuk open new tab tak boleh, pastu bila tekan,kena keluar dari page asal. pftt!


    luahan rasa. maaf.

    BalasPadam
  54. owh terase. haha:P:P
    btw cane nak taw berat blog?

    BalasPadam
  55. aha. tak suke ade blog yg letak lagu2. haha.

    BalasPadam
  56. "Comments juga menandakan anda tak gila kerana tak bercakap sorang-sorang"... yang ni aku setuju 100%. Kadang-kadang aku terfikir ada ke orang yang baca apa yang aku tulis.. ada ke orang menghayati seni yang aku hasilkan ni.. tapi bila ada yang komen. aku sangat gembira sebab aku tahu aku tak gila.. hahaha

    BalasPadam
  57. btul2..kalu yg ada lagu ssh nk bace..aku lyn lagu jer..haha (:

    BalasPadam
  58. hoho..entry yg menarik..kena ats btg idong..haha

    BalasPadam
  59. yeay aku passed!! xde kena mngena..fuh!!;)

    BalasPadam
  60. what about WTH WTF DAMN bla bla bla....tak ke rse lg annoy.....ny way gud points...

    BalasPadam
  61. kau ingat kau da terer ke nulis belog..sukati haku la nak buh ape ponn..citt!! poraaahhh!!!! (propa bg kau panas! hahaha)

    hahaha.. Sungguh Nice belog kau..aku suke bace..kdg2 bile tibe2 terase cepat2 aku minom air bior tak tersedak! ngahahah...

    2thumbs up!!!

    (akan ku renovate lagik belog akuh tu mengikut nasehat kau, Mr. K!) heheh

    BalasPadam
  62. aku ada sorg kwn.br je bkak blog, aku pn letaklah link blog dia kt sidebar blog aku utk pomot blog dia.dia pn wat bnda yg sma kt aku.
    tup2 bile followers dia da rmai, dia potong nma aku dr senarai bloglist dia..APAKAH?
    kecewa gle..
    kwn ke cani?

    BalasPadam
  63. well , aku suka blog kau la weih..
    bhahahhaa.. nice gak entry2 kat blog kau !! [^_^]
    yeah...new bookmark akan di tmbh ;)
    saye x de blog..tp saya ada tumblr [^_^]

    BalasPadam
  64. pergh.. terasa siot... hahaha.. bek ko jgn visit blog aku... sure kene kutuk ngn ko...hahaha..

    (aku rasa komen aku ni pun bleh wat ko rase annoying...hahah..)

    BalasPadam
  65. PERGH GILER OTAI KO WEH AHAHAH ;) AKU OK JER LAA..TAKDE LA ANNOY SGT BLOGGER YG MULA2 BLOGGING MMG TERUJA DGN BANYAK PERKARA. BESE LA TU.LUMRAH

    BalasPadam
  66. yehhh ! aku lulus . suma xdak ! but , aku pasang lagu gak . but aku letak atas skali . so , pandai2 jer tekan . xdak masalah punya ;)

    BalasPadam
  67. salam .

    hm ?
    drp sume2 yg awk tles en , ade lah stgh kud yg sy ta brape stuju ?
    but dun worry , byk yg stuju dr yg ta :D
    heee, well i actually think dat blog is my diary .
    yeah , i dun really have anyone that i can talk t0 , so blog is da best place for me to let out my feelings .
    :)

    BalasPadam
  68. nice words mate..
    i like it,
    nice points
    ...
    sya suke la blog awak bro..

    BalasPadam
  69. aku ske blog ko wlpun kerek.hahah
    byk bnde aku da blaja dr blog nih...
    and aku bru wat blog.xtrase fames ke ko org yg br wat blog pun da bc almost al of ur entri.hehehe

    plg bez blog aku xde ciri2 kat ats tu.AKU SKE!!

    BalasPadam
  70. yep,

    sangat tepat..

    u folo i, i folo u..

    paling xley blah: 'i dah folo u, plz folo me back'

    kalo entri seronok baca xpe..

    kalo x aku xlayan..

    dan nak tambah sikit,

    blog yg entri dy byk shortform yg sgt2 short smpai xphm nk baca..

    dan yg ada byk 'hihi,lala,haha,huhu' ad so on..

    ada boleh, tp sikit2 cukuplah..

    tak gitu? :)

    BalasPadam
  71. aku stuju pasal follow² tu. aku pulak kurang minat org buh header besar². hahaha.

    BalasPadam
  72. bg i x terasa lgsg..berterima kasih lg ada la..neway bnyk teguran yg bleh dijadikan contoh dan kesedaran..:)

    BalasPadam
  73. betul2...yg paling setuju sal background music tuh..sngtlah tidak menyukainye...hehe...nk2 lagi kalau yg xleh mute, pause..adeh...tensen...
    btw, goooood entry...=)

    BalasPadam
  74. nice entry..
    cuma, lagaknya mcm agak paranoid..
    blog tu hak peribadi..'sendiri buat sendiri tanggung'..bg saya, sy mula berbelog, sejak sy tahu sy suka menulis instead nak cakap BANYAK..dan salah seorang guru sy cakap, berbelog ni salah satu cara nak bina keyakinan diri..donno how?! but it's work, yeah..
    hari ni mungkin dia tak faham. esok2 dia akan faham! insyaAllah

    -wallahu'alam-

    BalasPadam
  75. aku pon suke blog yg kemas..(blog aku kemas..insyaallah)

    aku suke blog ade music (tp pliz bukan yg sakit2 tinge)
    p/s : blog aku player xleh pause..bahahaha kompom ko xmo klik..)tp lgu aku plih sume slow2 jep..

    aku pon xsuke blog yg berat nk mampos penuh ngn gamba..ngn gamba bilik tido..jamban sume nk tnjuk adoi..kompom aku klik pgkah..
    stakat hiasan tu leh la..yela..tpi ckp kang..die kate lah tu blog die..die punye suke la..adess satu hal plak..

    mcm2 hal la..lantak kome la...
    yg penting..marilah kite berbelog..lalalala

    BalasPadam
  76. pergh.. byk gile komen2.

    lau kau nak bce, bce la komen aku nih. (rmai sgt komen)

    sal FOLLOWER tuh. kau rmai follower ley la ckp cam tu. aku yg still baru dlm dunie blog nih ciput je FOLLOWER aku. sakit gile mte aku tgk.(--,)++byk yg same ngn blog aku lah.t aku baiki ye.++

    **tak de niat nak pngkah kau pun.ikhlas dari isi ati aku.btw, nice blog.follow blog ini!!~~~

    BalasPadam
  77. saya pilih komen! hahaha.. first time datang blog ni... jemput ke blog saya dan jemput bagi komen membina.. thanks..

    BalasPadam
  78. I dont know what to say. This web site is amazing. Thats not truly a actually substantial statement, but its all I could come up with soon after reading this. You know a great deal about this subject. Much making sure that you produced me wish to understand additional about it. Your web site is my stepping stone, my buddy. Many thanks for that heads up on this theme.

    BalasPadam
  79. Aku terasa terasa terasa ..
    haahaaaahahahah !!

    bab lagu = terasa
    bab no right click = terasa tp aku creditkan org yg aku copy.. =D

    BalasPadam
  80. paling tak suka kalau blog tu dari 1st entry, smpai la last entry citer pasal bf dia je, pasal gf dia je. hadoi. ingt atas dunia ni korang berdua je hidup.. huhu..

    BalasPadam
  81. seriusly blog mr.k mmg best.. bace skit mesti nak korek bace abes! saya blogger baru.. ade mase usha2 la blog saya n comment la lau pape yg tak besh! al-maklum la baru berjinak2.. hehehe..
    nanohashimaru.blogspot

    BalasPadam
  82. seriusly blog mr.k mmg best.. bace skit mesti nak korek bace abes! saya blogger baru.. ade mase usha2 la blog saya n comment la lau pape yg tak besh! al-maklum la baru berjinak2.. hehehe..
    nanohashimaru.blogspot

    BalasPadam
  83. assalamulaikum mr k
    bg aku kau nie sebenarnya, nk org lain follow cara kau
    okay let say, pasal widget tuh semua suka hati dia lah nk letak ke hapa
    kan ?

    dan bg aku penulisan kau nie terlampau menunjuk kan kau nie yg terbaik, err kau faham kan

    lagi satu, cuba kau ringkaskan entry kau nie, maybe lagi menarik
    Okay sorry kalau terkasar bahasa semua !

    ASSALAMUALAIKUM

    BalasPadam
  84. ko relax sudah
    bukan x leh hack pn
    ade je alat yg bagus utk hack diorgnye blog
    haha

    BalasPadam
  85. Wasehhh~~ tersangat suka aku membacanya..*muahaha* ko dah luahkan separuh dari pendapat yg pena berlegar dalam otak kotaku ini!

    BalasPadam
  86. aku mmg x suka blog yg widget dia byk n berat nak mampos + yg no right click tu.. then tulis kat alert bar yg bunyiknyer cam 'xmo3,nnt i jentik jari tu kang','x baek la syg','nak kena babab ke?'..
    argggggggggghhhh! ANNOYING GILA!

    BalasPadam
  87. btol2. ape kejadahnye nk disable right click. bajet karya teragung! paling ak bngang ble ak nk bkk tab baru, ak right klik ttbe kuar ''aippp! takmo copy2!'' urghhh. bloody helll!!! ak pye penulisan lagi cantik la bhaiiii

    BalasPadam
  88. Saya bersetuju sangat2 dgn entry ni terutamanya part lagu. Kenapa nak letak lagu dalam blog? Mcm mana kalau org tu baca blog di pejabat time rehat pagi dan tiba2 keluar lagu tah hapa2 yang max volume. Widget banyak2 utk nampak kita ni celik IT? Org skrg suka yang simple. Tujuan blog ialah utk org baca apa yg kita tulis. Bukan utk bersiar2 tengok blog siapa yg paling cantik.

    BalasPadam
  89. apa slah nye tuleh 10 bnde di anti. sokong la sgt pe yg dianti nye tu..

    BalasPadam
  90. yang tang widget blambak tu aku sokong 200%..

    BalasPadam
  91. hahahahahha. sume tu bena2 belaka. paling tak bole bla bile ad org ckp, i da follow u, u tak follow pun i? btw, nice entri. thanks for the info. byk blaja. :)

    BalasPadam
  92. entri ni okay, tp sy rasa ikot la owner blog tu, kalo dia nk tulis tulisan warna2 ke...sbb hak masing2...bukan semua suka tgk tulisan hitam, kn...(yup, sy trasa ngan komen2 diatas, huhu)

    Mr.k nk tya la, sori..bnda ni langsung xda kena mengena ngan entri ni, cam mana nk set masa, kalo komen, komen tu akan ikot masa entri di post, pastu yg paling menyampah skali, asik2 kena edit masa...sy masih baru...

    BalasPadam
  93. assalamualaikum....
    sorry but ni pendpt sy. sme ade awk nk trime or x, 2 terpulg pd awk. bg sy setiap org ade hak die sndiri. terpulg pd die die nk buat ape pun yg die suke. selagi ianya x langgr mne2 bts. so, kite xde hak nk mengkritik sbnrnye. klu x ske blh tutp je. xde sape pkse pun untuk bke. klu kte kritik org, org bleh judge u. sme ade bek or not.so, i x brape stuju la dgn entry u. klu u nk pk i bged bgus ke ape ke lantak u la. i x ksh.
    lg pun setiap org ade hak msing2. msing2 dikurniakan kreativiti yg berbeza, citerase pun berbeza. if die nak ltk segele widget pun kt blog die, tu hak die, die tak roskkan blog u pon. blog die, cre die. fikirn org berbeze-beze...
    mcm blog u, xde sume tu, xde sap pon kritik pape. u ptut bersyukur n tak kritik org jgk. diorh wt blog untuk kepuasn sndiri. bkn nk kutip follower, klu nk follow, follow je, if xnk, xpyh, x pkse pun....
    my blog my rules, your blog your rules ok....
    their blog their rules.
    so leave it to them la nak wt pe pun kt blog diorg, aslkn diorg puas hti n x bruk2kn org lain...
    ok sorry byk ckp plk....

    assalamualaikum....
    blog i ade hampir sumernye widget ni... x cye tgk u tgk sndri.
    i puas hti dgn ape yg i buat...
    n ade 1 entry khas untuk u bce...
    my blog my rules... silekn klu ade mse...

    BalasPadam
  94. wahh..blh dijadikan inspirasi untuk menghasilkan blog yg terbaik ni..TQ 4 the info...:)

    BalasPadam
  95. 100% setuju!! Entry terbaik! Actually sume entry Mr K terbaik. The best blog+blogger ever. i LOIKE!~ hihi

    BalasPadam
  96. kira x puas hati ja...

    BalasPadam
  97. sgt membantu bagi aku yang baru nak jinak-jinak dlm penulisan blog!!!
    tp satu, aku rasa jam is ok..aku tak boley lari dari masa..every setengah jam, mesti cari jam sbb aku owg kejar masa kot <---okeh nih bukan ayt terasa ko kutuk widget jam, kelender or so on..
    n one more things traffik berkenaan ngn comment kew??tak phm tentang traffik..traffik berkenaan ngn comment or search engine??=.=

    BalasPadam
  98. hahaha..luahan hati bah ni.. haha..semmat la.. hehe

    BalasPadam
  99. Woo. nice. lagi satu nak tambah, tulisan dan warna blog tu. Amboi hai blog & tulisan bukan main lagi fancy aku yang pakai spek ni tambah power ke 600 kang tak pasal-pasal. Menyampah aku. bajet cool, tapi lame. Uh.

    BalasPadam
  100. nice entry bro! respect la kat blog ni! dalam banyak2 benda yg kau tak suka, sume tak ade kat blog aku..dulu2 ade la, hehehe jom singgah2..jgn sombong2 lolz XD

    LATEST ENTRY : Meet Lisa Surihani (Ombak Rindu) at TGV Wangsa Walk

    BalasPadam
  101. ek eleh.. blog dia pn sma..hihhihihi..

    BalasPadam
  102. blog walking... pinjam tajuk kejap... hik hik hik

    BalasPadam
  103. haha~ bagus brader.siapa terasa, mesti pahit untuk ditelan ,masin untuk diluah..*apakah* tp siryes saya eye to eye dgn brader :D keep it up .

    BalasPadam
  104. kelakar bla ingat balik masa pes time buat blog dlu..memang rase nak letak semua benda dlm blog cth, jam,lagu, gambar penoh gile kt sidebar.tp lama2 bru sedar benda tu so so soo annoying. blog baru sekrg simple. yeah,simple is better

    BalasPadam
  105. Wa memang setuju sangat dengan semua senarai lu ni. Kadang2 artikelnya bagus, tetapi sebab ada benda2 yang kita tak gemar membuatkan kita terus 'close' aje satu2 laman tu ...

    BalasPadam
  106. hhahaha...lawak ar ko ni.. hihi.. suka suma entry ko. funny. keep it up! ^_^ nice job.. very nice... very natural~ :)0

    BalasPadam
  107. agak2 aku ada tak... hahhak. apa apa pon Take Note pada diriku~

    BalasPadam
  108. thanks for the great info :) even aku ni agak ketinggalan ;P

    BalasPadam
  109. thanks for the great info :) even aku ni agak ketinggalan ;P

    BalasPadam
  110. blog bdk2 skolah ja mmg ad cmtu..

    BalasPadam
  111. Assalamualaikum. Mr.K org ane ?

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.