Ahad, 14 April 2013

Kenapa Ramai Hina Pengundi Atas Pagar Ni?

Assalamualaikum w.b.t


Hello Pencacai PR dan Pencacai BN sekalian. Hari ni dah melobi untuk parti kesayangan anda ke belum? Hiks.

Seperti yang kita semua tahu, politik negara kita kini berada dalam era kebangkitan rakyat. Era pembaharuan dan era semua benda boleh dilepas cakap. Tapi dalam banyak-banyak benda dalam dunia politik, aku perasan yang bila cakap bab politik, orang akan inspek seperti:

Kau ni penyokong BN ke penyokong PR?

Dan yang membuatkan aku tertanya-tanya, kenapa semua orang di Malaysia seolah-olah perlu pick satu side? Kenapa setiap orang di Malaysia perlu pick samaada dia penyokong PR ataupun BN? Tak boleh ke kalau seseorang tu benci BN dan PR? Tak boleh ke seseorang tu jadi neutral?


So Mr Kay. Kau ni penyokong belah mana?
Sejujurnya, aku prefer untuk kata aku ni adalah Pengundi Atas Pagar (More to neutral). Kalau korang bagi aku ketas untuk mengundi sekarang, aku tak tahu aku akan undi siapa. Sebab bagi aku, semua parti politik major di Malaysia adalah sama.  Semuanya suck on the same level. Korang mungkin akan kata "Habis tu, undi je lah PAS. At least undi untuk Islam." Well, kalau anda kata macam tu, memang obvious lah PAS hanya dipergunakan untuk dapat more undi dalam PR. Correct?

Kau tak perasan ke pengundi atas pagar dihina dan dicela gila?
Aku perasan yang ramai gila kutuk pengundi atas pagar kat Facebook dan Twitter. Sebab tu lah ramai yang hanya diam bila isu politik dibuka. Bagi mereka, pengundi atas pagar ni tak ada pegangan. Tak ada hala tuju dan bodoh.


Tapi aku rasa ramai yang tak sedar yang Pengundi Atas Pagar adalah seorang pengundi yang tak berat sebelah seperti anda. Pengundi atas pagar adalah orang yang neutral dan tidak bias. Kalau Parti PR buat silap, dia akan kutuk. Kalau PR buat baik, dia akan puji. Begitulah juga dengan parti BN. Kalau Parti BN buat silap, kutuk dan maki tetap akan berlaku. Tapi anda? Kalau anda penyokong PR, apa yang Anwar buat semua betul.  Semua suci. Apa yang Najib buat semua salah. Begitulah lah juga dengan penyokong BN. Apa yang Najib buat semua terbaik. Apa yang Anwar buat, semua gay.

Kan?

Hanya pengundi atas pagar yang tak buta dengan obsesi politik.

Hanya pengundi atas pagar je nampak bahawa it is so weird bila terlampau banyak video lucah yang keluar seolah-olah mengatakan setiap penyokong pembangkang adalah gay dan setiap ahli BN adalah baik.

Dan, hanya pengundi atas pagar je nampak bahawa it is so weird bila Anwar terlampau suci. Setiap keburukan Anwar Ibrahim adalah satu fitnah. Dan setiap keburukan Najib adalah fakta.

That is why lah bagi aku debat-debat kat TV ke, manifesto ke apa ke semua tu dah tak berapa efektif untuk major improvement. Sebab 99% dari penduduk di Malaysia dah set in their mind dah siapa yang dia nak pangkah time PRU akan datang kan?

Let me ask you something. Andai kata somehow ada bukti yang mengatakan Anwar Ibrahim / Najib Razak sedang buat plan untuk huru harakan negara Malaysia, adakah anda masih akan undi dia? Kalau anda menjawab "Ya", then terbukti lah yang anda dah obses dengan politik.

And then, kalau currently anda masih belum set mind anda untuk undi siapa, itu maksudnya anda masih 'atas pagar'. Sebab banyak orang Malaysia yang aku kenal akan tetap undi sesebuah parti walau apa je keburukan parti tu akan buat.



So, siapa yang akan aku undi nanti? I dont know yet. Still got beberapa hari for them to prove themself.

Question: Anda undi berdasarkan parti atau bedasarkan apa jasa wakil rakyat lakukan di tempat anda?



49 ulasan:

  1. Well said brotha..most time, I'll prefer to keep myself in silent whenever people around me talk about politics, which is most of the time is just bullshit..semua ckp ikut emosi without stating the true fact..and these people biasanya ssh nak accept pandangan pihak lain..which is, seriously bullshit..then org2 mcm ni will persuade you to agree with them and when u refuse to, they will call you macai whatever you call it..susah sgt ke nak hormati pilihan org lain, undi sendiri2 kan..pilihan di tangan sendiri..

    BalasPadam
  2. sy stuju dgn entry kamu Mr Khairul..
    sy natural tak suka bias, dan tak suka obsess....

    sy akan undi berdasarkan reputasi dia dan bukan pasal parti semata-mata..

    BalasPadam
  3. For me...
    Just setengah sen..
    Saya mungkin lebih cenderung kepada BN by looking at their performance to the countries.. What they have done so far.. However, nothing is perfect. Dalam setandan pisang, ada juga yg buruk.. Dalam lebih 50 tahun memerintah, tdk dinafikan tetap ada kepincangannya..But up to the par.. I'm still atas pagar juga.. Sebab parti bukan jaminan.. Nak kena tengok juga siapa yang menjadi calon kawasan.. Kalau yg bertanding tak semengah, hanya kejar pangkat dan kedudukan belum tentu undi saya untuk dia walaupun mungkin dia dari parti BN. Tengah nak usha siapakah calon yang bakal bertanding dan buat background research before bagi undi.. Weee...

    BalasPadam
  4. Couldn't agree more Mr.Kay...!
    Sy pun neutral jgak, cuma yg mmbezakan kita ialah saya dah decide siapa yg sy akn vote utk pilihanrya kali ni..(tp tepat2 hari sy nk pergi register tu lah parlimen bubar..true story)

    Kakak sy advice sy sblm ni, dia kata nak undi tu kne tgk kesan kat agama dan bangsa. Sound skema gila kan tp lps fkir balik sy rase ape yg dia ckp tu betul. Tak boleh hanya tgk dekat things like "kalau pilih parti ni, hrga minyak turun", "kalau pilih parti ni, nnt dpt subsidi ni" etc.... In other words, kena tgk secara keseluruhan n kena fikir di luar manifesto.

    I don't know if this advice helps but apa slhnya share kan? ^^

    BalasPadam
  5. hoho aq setuju ngan panadangan ko...and straight to the point i dont believe either najib or neither nor anwar is free from mistakes so depend on what action they take to prove they are worthy for our votes then i will make my decision... ''peace''

    BalasPadam
  6. kebetulan aku br tulis topik ni hari ni. n tak kebetulan pun blog aku br buka semalam haha..kalo ko nak jadi org pertama dtg, care to click my point on view at-

    http://missfyla.blogspot.com/2013/04/berbeza-itu-baik_14.html

    BalasPadam
  7. Aku setuju dengan kau.. aku pon salah seorang pengundi atas pagar.. mengikut kajian yg aku tgk di internet n laman web Universiti2 utk musim ni sangat ramai "golongan" ini. Tunggu je la apa nak jadi.. haha..

    BalasPadam
  8. maafkan aku untuk mencelah. aku pernah jadi penyokong umno tegar, dan sekarang aku beralih kepada pengundi Pas. satu2 nya sebab adalah kerana perbandingan fakta dan aliran politik negara selama hampir 60 tahun ni. memang wujud generasi taksub, namun, kalau generasi sekarang masih lagi menjadi reaktif dnegan hanya mengatakan generasi2 lama ni hanya taksub parti mereka, maka sampai bila kita akan bawa perubahan. there's a big difference between being reactive, or being proactive. aku sangat berharap golongan atas pagar untuk turut bersama dalam arus perubahan. kita generasi kini berdiri atas hujjah dan fakta. anwar, TGNA, najib, semua manusia yang ada kelemahan. normal manusia. we know they have their own weakness. but think for the sake of better country.

    BalasPadam
  9. iyap nice topik, biase la manusia malas nak bercakap pasal politik, actually even kita penyokong mane2 parti politik tak bermaksud kita akan sokong secara membuta tuli.ape yang salah still salah...

    BalasPadam
  10. Setuju..terlalu obses dgn sesuatu menyebabkan pndangan jadi kabur. Being neutral is better. At least we can judge all the action wisely tanpa sebarang perasaan yang nk emo lebih2. Yang penting, hari mengundi keluar tunai tanggungjawab..kan??

    BalasPadam
  11. Setuju..terlalu obses dgn sesuatu menyebabkan pndangan jadi kabur. Being neutral is better. At least we can judge all the action wisely tanpa sebarang perasaan yang nk emo lebih2. Yang penting, hari mengundi keluar tunai tanggungjawab..kan??

    BalasPadam
  12. First timer untuk mengundi. Definitely will vote for most beneficial party.

    BalasPadam
  13. Aku tak atas pagar pun..tp bila sesiapa buat salah aku tetap kata salah..bila sesiapa buat betul aku tetap kata betul.

    Tak semestinya nak jadi 'tak berat sebelah' ni kena duduk dekat tengah-tengah. Tak slh atas pagar for now, asalkan bila sampai masanya korang tetap akan pangkah. Sebab mengundi tu tanggungjwb :)

    BalasPadam
  14. mungkin sbb drg rasa orang yg neutral ni adalah daripada pihak yang satu lagi...
    orang yang obses akan cakap "dia buat macam tu sebab nak pastikan yang ni jadi macam ni..." reason yang akan menyokong kepada apa yang dorang buat... dan itu apply kepada kedua-dua pihak kan...

    ps : jangan lupa turun mengundi, itu hak individu dan tanggungjawab kita kepada negara... =)

    BalasPadam
  15. jujur.. aku pengundi atas pagar. and guest what? ada yang kata pengundi atas pagar ni bodoh dan tak de pendirian.


    ok then, fine. ikut la kauorang nak cakap apa. yang aku tahu aku masih lagi menilai siapa yang boleh memimpin malaysia. nak kata aku cari siapa yang betul siapa yang salah memang tidak la. sebab tiada manusia yang perfect. even dalam sesebuah family pun ada kekurangannya.

    so then, aku setuju dengan kata- kata kau. :D

    BalasPadam
  16. faktor ikut-ikutan perhaps? or maybe terlalu banyak search dari sumber2 yang entah boleh dipercaya atau tak..

    BalasPadam
  17. suka lah gambar last tue...

    BalasPadam
  18. Jujur, aku sendiri bingung nak undi mana.

    Bagi aku, dua-dua sama jeeee. Atas pagar jugak lah kiranya aku ni.

    Tapi nanti aku kena undi pos. Sekali dengan abah aku pulak tu. Bimbang pulak nak undi apa. Baru plan nak rosakkan undi sebab malas nak undi mana-mana. Kikikiki

    BalasPadam
  19. http://thepenulisjalanan.blogspot.com/2013/04/persis_16.html

    BalasPadam
  20. correct...stuju ngan statemet mr.K....n skarang pon bnyk kot yg mmang obses ngan politik....skit2 politik....n kita yg atas pgar nie some times akan rsa sngt annoying sbb x da topik len yg nak bincang melainkan politik...n btul, bagi sya...x da sorang pon yg baik...dua2 parti ada agenda sendiri...n smua tahu yg politik tue kotor sbnarnya sbb akan ada fitnah n pembohongan yang melampau...

    BalasPadam
  21. correct...stuju ngan statemet mr.K....n skarang pon bnyk kot yg mmang obses ngan politik....skit2 politik....n kita yg atas pgar nie some times akan rsa sngt annoying sbb x da topik len yg nak bincang melainkan politik...n btul, bagi sya...x da sorang pon yg baik...dua2 parti ada agenda sendiri...n smua tahu yg politik tue kotor sbnarnya sbb akan ada fitnah n pembohongan yang melampau...

    BalasPadam
  22. lambat update? first yang komen..HAHA

    BalasPadam
  23. saya atas pagar. sape saya rasa layak, saya akan pangkah. tapi kadang2 rasa cam xnak pangkah langsung. cam semua x layak je. hmmmm

    BalasPadam
  24. tempat aku dh pernah diperintah oleh 2 2 belah pihak..dan aku akan mengundi berdasarkan apa yg aku sendiri rasa di tempat aku, bkn berdasarkan apa yg ditunjuk di tv.. :)

    p/s:bkn atas pagar, tp tetap meluat dgn golongan fanatik + sokong buta tuli walau dr pihak yg sama..

    BalasPadam
  25. Apabila fanatik terhadap sesuatu parti menguasai diri.. Tak pandang pada kebaikan di sesuatu pihak yg di sebelah sana.

    Timbang tara yang terbaik pihak mana yang lebih sesuai. Dan lebih baik memilih berdasarkan calon berbanding parti..

    BalasPadam
  26. eh. kita sama.Kekadang aku rasa hampa sebab semua parti kutuk sesama sendiri untuk naik. nak bukak tv sakit telinga, nak baca paper pun lebih kurang je. haha tapi aku belum cukup umur lagi nak mengundi. kau fikirlah baik2 eh time nak undi nanti, masa depan aku jugak tu

    BalasPadam
  27. vote for nobody since nobody tells the truth.

    BalasPadam
  28. I strongly agree with you. Malaysia is a democratic country. But the real question is, how democratic? How do we honor democracy in a country that monitors every vote.

    BalasPadam
  29. aku undi atas dasar parti. dr apa yg ak dgr dr org bijak n berilmu bgtau ak setiap yg kita undi akn disoal pd hari akhirat. adalah tanggungjawab kita memilih parti yg akan memberi pemimpin yg adil utk mntadbir ngr. kalo ko kate dua2 jahat, ko seharusnya pilih yg jahat sikit dr jahat banyak. baik dr jahat sikit berbanding jahat byk kan mr k??
    takpe ko pk, ad mase lg..

    BalasPadam
  30. Yes MR.K , im agree with you. sebenarnya ramai yang atas pagar include me. masih tak tahu nak undi siapa. and im not obsess with politic. mmg nmpak sgt ramai y btikam lidah utk backup y parti dorg la paling baik n terbaik (kena undi dorang ler tu) . and for ur question, for me, sy akan undi berdasarkan jasa wakil rakyat dan bukan undi sebab parti. :)

    BalasPadam
  31. aku pun tidak menyokong secara tegar kedua2 pihak...kerana ianya sama seperti membuat pilihan antara kfc atau mcd mahupun pepsi atau coke...tetapi pd pilihanraya kali ni..aku ingin memberi peluang pada pakatan...mmg tinggi risikonya membenarkan parti baru memerintah setelah sekian lama negara diperintah BN....tp jiwa ini terlalu dahagakan pembaharuan...

    BalasPadam
  32. Kadang aku pelik kenapa penyokong parti yang fanatik. Macam mana seseorang boleh jadi penyokong kuat BN atau Pakatan.

    Sesetengah orang bila dah pure dengan parti tertentu. Parti dia jer betul, parti lain langsung tak betul. Susah jadi macam ni.

    Aku bukan pengundi atas pagar dan sudah ada parti. Bengang jugak dengan orang yang atas pagar yang cakap tak minat politik. Tapi bila fikir balik, itu hak masing-masing.

    Untuk jadi lebih terbuka, aku like page pro BN dan pro PR kat fb. Baca Harakah dan Utusan. Tapi memang sakit hati bila parti kena kutuk.
    So,now aku cuba jadi penyokong parti yang tidak terlalu obses. Bukan semua benda parti lawan aku buat itu tak betul dan bukan semua parti yg disokong itu semuanya betul.

    Aku ada follow fb geng monarki kat fb. Siapa yang tak betul, dia hentam tanpa ada bias mana-mana parti.

    Kumpulan mahasiswa mcm GM13 dan Siswa4U pun aku follow. Geng Berjasa dan PSM sama jugak.

    so, sikit sebanyak aku jadi tak terlalu obses dengan parti yang aku sokong dan boleh terima pandangan org lain. Kawan baik aku pun sokong parti lain dan kami akan pulang mengundi bersama-sama.

    Aku undi berdasarkan parti kerana aku rasa bakal calon dari parti sy sokong itu akan turun buat kerja.

    BalasPadam
  33. suka entry nie.. tambah2 utk org kali pertama mengundi

    BalasPadam
  34. Assalamualaikum mr Khairul.. This one I'm not agree with you,. Pertama,, orang yg atas pagar ialah org yg tidak Ada critical thinking about their country.. They look the country mcm ammaaaan je kan,. But the inside they don't think that someone is pick up the keuntungan trus masuk poket dia sendir,, they didn't work lillahi taala. Most of them keduniaan!, sy boleh cakap bahawa.. Dengan PRU lah kita boleh nampak the true colours of someone u know,, sy bukan bias kata PR suci ke apa ke,, no.. But,, seharusnya kita letak and decide for the next PM yg boleh bagi perubahan Dari segi pembangunan agama Dan economic negara. Second, Dunia ni hamper kiamat bro, so ubahlah negara kita lebih kepada SIFAR rasuah, TOPUP Islamic leaders.. Yes mmg betul kene Ubah masing masing, tapi kalau Ada pemimpin yg boleh bawa satu perubahan pada MAlaysia, Dan menggariskan lebih hukum2 Islam it is more better.. Tq.. Jadilah pendukung agama, bukan penonton Sahaja!! Moga moga dengan kita membantu negara untuk berubah, kita Akan mendapat saham kelak. Ketahuilah sesungguhnya setiap Manusia Akn disoal dengan perbuatannya d Dunia. ya ALLAH hapuskanlah kebatilan.. Everyone can read,, but there are least people can THINK.

    BalasPadam
  35. Kene berubah. U know, Kerajaan yg Pegang duit tentu lah Kerajaan yg boleh buat macam2 ... So bg chance la Kat Pakatan untuk Pegang duit Dan buat perubahan Pulak. Manifesto dowang tu boleh dterima,, dowang dah plan lah untuk meningkatkan ekonomi negara..kita tahu apa..?? So bg chance untuk berubah, Allah tak kan Ubah Malaysia ni kalau rakyat sendiri x nak berubah,... So kalau Pakatan yg Pegang duit tahu lah Pulak ape dowang nak buat.. Lagi baik dr Kerajaan dulu,, doa banyak banyak.. Moga berubah pada orang yg benar benar ikhlas Dan jujur kerana Allah. Yes everybody makes mistake. Aku bg analogi la.. Kalau korang hidup pada zaman rasululah, korang Akan ikut Abu Lahab atau nabi SAW?? Macam tu la Dugaan para nabi yg beratus tahun nk Ajak manusia berubah, begitulah jua Pakatan nk bawa Islam ke dalam Malaysia.. Sedan lah. Kita hanya dimomokkan dengan politic wang, ... Depa nak memang nk Tarik undi,, Depa kasi gula gula.. Fikir yg terbaik untuk negara kita..

    BalasPadam
  36. Aku rasa masih sempat untuk orang yg atas pagar ntuk fikir, fikir lah... Sambil doakan untuk kebaikan.. Pleaseee have a critical thinking about ur country!!! Weh, yakin x kalau BN menang , harga barang naik, tol naik, cukai naik.. Aku nak g oversea la kalau macam tu... Anak anak muda yg komen yg sini yg masih fikir nak undi apa . Tolonglahh ... Tulah korang kene Byk dengan org intellectual bg ceramah.. N decide mana 1 yg terbaik.. About parti Arus Baru Pulak, Iklan sikit la. Kalau betul nak naik kan Islam kenapa tidak dr dulu Pergi bertanding, kenapa baru sekarang muncul?? Jangan lah pecah kan undi org melayu Pulak.. Sekian. Sorry kalau nampak emo..

    BalasPadam
  37. Hmm aku pun sama ni. Kalau ikut byk fakta aku sokong pas atas perjuangan islam tp bila nampak dap lbh byk menguasai politik aku takut lak kiranya aku pangkah pas dap yg menang kalau pas berdiri sendiri tanpa pkr dan dap aku yakin penyokongnya ramai tp bila dia bergabung dgn dapdajal n pkr aku rasa patut kene pikir dlm2 dap pun rasa pengundi pas byk jd dia pergunakan utk kepentingan dia. Serius aku kata dap tu patut di buang negara terus diaorg pencetus masalah jd aku tpaksa pangkah bn walau sokong pas sbb bn kerajaan walau byk benda bn buat dah kantoi terang hmmm

    BalasPadam
  38. Salam.. Dap nak Kuasai Malaysia...? Cannot sebab dalam perlembagaan mmg ketua negara ialah org Islam.. One thing aku nk cakap.. Kenapa korang takut sngt ngan org cina? Kalau x de cina,, Malaysia tak Maju.. Tak Maju ahh! jangan risau... Doakan Mereka Akan terima Islam.. Dowang orang cina pon Sayang Tok guru nik aziz,,Tak macam Sebelah pihak tu,,, boleh cakap ulamak Tok guru kita Berzina Kat mekah.. Oi, mana fikiran orang melayu ni kalau nak sebar fitnah je.. Nk Tarik undi?? Fitnah tu lg dosa la dr me bunuh.. Sebaik Tok guru x gi fail kan saman. Beringatlah sikit..

    BalasPadam
  39. well said..
    xsemesti pengundi atas pagar ni bodoh, i like your statement..
    we observe & vote
    xperlu nak obses sgt dah kate undi kite tu adalah rahsia..
    laksanakan tanggungjawab sbg rakyat Malyasia & see the changes that we choose

    BalasPadam
  40. Yea, sama macam Tanpa Nama 19 April 2013 9:28 PTG,
    aku dahagakan pembaharuan.

    BalasPadam
  41. tak berapa atas pagar29 April 2013 pada 11:37 PTG

    sebelum ni aku macam dah pasti sgt nak undi siapa. tapi start je kempen 14 hari ni. sumpah rasa berbelahbahagi dah. lepastu aku terdgr dekat radio pg td. ada ustaz ni cakap

    "kita ada seminggu lagi. buatlah istikharah byk byk sebelum pergi mengundi. tak apa, kita serahkan pada Allah. Dia lg Mengetahui mana yang terbaik."

    serious, tu nasihat plg best aku dengar sepanjang org kempen ni. well, bg aku. biarlah korg rasa dah 100% pun nk sokong mana. still, istikharahlah. mungkin. mungkin. pilihan akan bertukar nanti? ;p

    BalasPadam
  42. Masih ada masa untuk .... lagi 3 hari. sekian

    Anonymous1 May 2013 00:55
    aku br balik dr ceramah DSAI. Aku pengundi atas pagar. aku x ada parti. mana yg baik dan jujur aku sokong. Aku dtg sekadar nak tengok cara nuar berhujah. Yaa... memang hebat. Klu berdebat debat dgn najib, mau basah seluar najib.

    Dr segi ketokohan, nuar jauh lebih mantap dan yakin berbanding najib

    Reply
    Replies

    Anonymous1 May 2013 03:54
    Aku setuju..
    Anwar memang spatutnya jd PM
    Sejak dulu lg..
    Tp mahathir takut, sekiranya Anwar memerintah..
    segala Kepentingan dan kontrak kontrak minyak keluarganya akan terhapus...


    Anonymous1 May 2013 06:10
    Saya pun setuju...DSAI memang sangat layak jadi PM malaysia.....hidup dsai.....hidup pkr....hidup pakatan rakyat......ini kalilah ....rakyat Malaysia akan UBAH!!!!!


    Anonymous1 May 2013 08:15
    Anwar punya international and national connection is way much better than Najib.

    Hubungan akrab Anwar dgn dunia Arab dan Turki sebenarnya merisaukan Yahudi krn itu Anwar juga memainkan peranan yg bijak utk berbaik-baik juga dgn USA dan UK.

    Thinktanks Anwar jauh lebih berpengetahuan, ikhlas dan berkaliber berbanding dgn org disekeliling Najib yg motif utama mereka ialah utk create policy yg bisa memberi "pulangan" jutaan ringgit kpd Najib dan kroni...diatas nama Transformasi dan Pembangunan Negara...ianya tiada beza dgn zaman Mahathir, Daim dan Pak Lah serta KJ bdk Tingkat 4.

    Saya seru agar kita semua beri peluang kpd PR utk memerintah for one term and we can re-evaluate their performances before we can decide who will rule our beloved country for the next term. Kalau tak diberi peluang we will never know... cukuplah dgn peluang demi peluang yg kita dah beri kpd BN selama 56 thn ini...tiada ruginya utk kita berubah...INIKALI LAH!

    Ir Arjuna Berkelana

    BalasPadam
  43. ramai orang takot pd PERUBAHAN..kata2 biasa yg saya dgr 'skrg dh ok la, kenapa nak ubah'...'BN dh bagi banyak kemajuan la, takot nanti kalau PKR amik alih negara, nti negara tergadai'.....hahaha kelakar betul la ayat2 ni...dalam hidup ni kena ada perubahan..sampai bila nak di takuk lama je....hidup kita ni kena ada penghijrahan..kalau kita x berhijrah/berubah kita x kan tahu apa yg ada dihadapan..tak cuba so x tahu la. 55 tahun dah BN memerintah...cuba tahun ni kita UBAH...kalau rasa x ok u oll UBAH lagi 5 tahun akan datang...55 tahun u oll boleh tunggu dgn pemerintahan BN...x kan 5 tahun x boleh kot.,.sedangkan Nabi Muhammad s.a.w sendiri berhijrah..kita pun berhijrah,,,dr belajar kpd bekerja, dr bujang kpd kahwin...rupanya berhijrah lg baik dr sebelumnya kan...SO KENAPA TAKOT PD PERUBAHAN???? JOM KITA UBAH !!!

    BalasPadam
  44. sebenarnya hal politik ni kena pertimbangkan kiri dan kanan. Dah namanya dacing kena la adil timbangan tu xleh senget2. kan? Ramai yg ngaku bersikap neutral tapi sebenarnya tidak. Betul tak?
    Jangan butakan mata hati sedangkan kebenaran ada di depan mata.

    p/s : sori, i'm not neutral dan atas pagar. susah sebenarnya bila jadi anak org jiwa politik ni. Dah cuba sedaya upaya utk bersahaja tanpa niat berpolitik tapi cannot pretend like nothing was happened

    BalasPadam
  45. this is for you to refer to for the next 5 years,enjoy>>
    http://www.szlihin.com/2013/04/tips-memilih-calon-dalam-pilihanraya.html

    BalasPadam
  46. sebab kau tak habis belajar kitab, kau jadi neutral. kau kena belajar kitab sampai habis, dan kau kena faham apa tugas dan matlamat orang islam? nak tegakkan khilafah islamiyah. kalau kau betul2 faham tntg konsep khilafah islamiyah, takkan timbul isu neutral atau atas pagar. sebab aku rasa otak kau pun ada pengaruh macai bn.. kau tak mengaji agama dengan mendalam, sebab tu kau jadi mcm ni..

    well then, bn still menang. Pak sedara kawan aku which is ketua army yang tahu banyak rahsia negara mengaku pru lepas guna banyak pengundi hantu. sbb sangat tak logik bn blh menang..

    just wait for the time. org malaysia ni nak kan habuan je.. depa undi utk habuan.. tp org faham agama dia x nak habuan.. dia just nak islam tertegak dan khilafah islamiyah bangkit selepas undi.. itu je.. masalah skrg, parti mana yg betul2 mempertahankan agama islam?

    you know the answer well.. tapi kdg2 kau terlalu bnyk baca utusan dan tgk berita tv3. so otak dah kena cuci dengan macai2 bn tntg kata2 ulama' yg tidak benar..

    kadang2 ada juga mereka tersilap ckp.. well they're just human being.. bukannya maksum.. tapi kerana silap sikit, terus mencaci ulama'..

    mahathir yg terang2 bapak rasuah dulu zaman dia memerintah, skrg sikit pun org tak heran salah guna kuasa dia dulu.. sebab org hnya nampak jasa dia. well itulah manusia..

    mahathir tolak hudud pun still juga macai2 tegar bn sokong mahathir.. katanya hudud masih x sesuai di malaysia..

    mungkin depa nak tunggu bala Allah dtg baru nak laksana hudud kot

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.