Sabtu, 21 April 2012

Kenapa Perlu Undi PR Jika Anda Penyokong BN.

Assalamualaikum w.b.t


Hello pencacai UMNO dan BN sekalian. Whats up yawwww?! Eh eh. Article ni aku tulis untuk orang-orang BN je. Pencacai PR pi main jauh-jauh. Kalau pencacai PR butthurt, jangan marah, k? Hiks.

Aku tahu tajuk entri aku kali ni agak pelik dan menarik. Tapi let me get this straight. Kalau anda adalah pertama kali singgah kat blog aku or anda dah lama tak baca blog aku, then better korang baca article aku yang INI dulu.

Apa pun, kita semua sedia maklum bahawa PRU yang akan datang ini adalah PRU yang paling besar dan yang paling sengit. Tidak mustahil #IniKaliLah akan berlaku dan tidak mustahil juga bahawa #LainKaliLah yang akan berlaku.

Tapi, di hari yang mulia ini, aku ingin terangkan kat anda semua kenapa, personally aku rasa anda patut undi PR dan bagi PR menang PRU13 ini.

1. Barisan Nasional Memang Tidak Akan Menang.
Walau apa pun yang anda lakukan, BN tetap tak akan pernah menang. Maksud aku, bukan BN tidak akan menang time PRU ni. Peluang untuk menang tu masih ada. Tapi, di mata rakyat Malaysia majoriti, BN memang tidak menang.

Let say this PRU 13, Barisan Nasional menang, mesti akan wujud punyalah isu pengundi hantu, rasuah dan sebagainya. Kalau tak ada isu tu pun, mesti akan wujud isu SPR dikatakan menipu etc. Ya. Mesti wujud. Sebab selagi PR tak menang PRU, selagi itu lah pelbagai isu yang akan diwujudkan oleh parti pembangkang. Dan bila isu penipu, pengundi hantu, rasuah dan sebagainya ini wujud, semua orang akan percaya. Even SPR tunjuk apa-apa bukti sekali pun, rakyat Malaysia tetap tidak akan percaya. Tapi kenapa rakyat Malaysia tetap tidak akan percaya even bukti telah dinyatakan? Sila rujuk point nombor 2.


2. Penyokong PR Terlampau Fanatik.



Pernah tak anda nampak orang-orang BN gatung gambar Najib kat dalam rumah dia? Pernah tak nampak rakyat biasa (penyokong BN) yang gantung gambar pemimpin BN di dalam kedai dia? Maybe ada satu or dua. Tapi amat rare. But, as for PR, some of them adalah fanatik. Sebagai contoh. Kalau anda pergi ke rumah-rumah rakyat biasa yang fanatik terhadap PAS, anda akan perasan dinding rumah terpampang gambar pemimpun PAS.

Anda boleh kata "Dia gantung gambar Ulamak lah. Itu pun nak kecoh." Well, maybe true. Tapi fikir balik, siapa lagi ulamak Malaysia yang dia kenal selain yang aktif dalam politik? Ulama ada seorang sahaja? Then kenapa tak gantung gambar ulamak dan pakar agama lain? They gantung that picture not because of Islam (maybe some does.) but for the major cases, adalah obsesi terhadap parti politik. You can put your rage comment at the comment section below but eventually we all know that this is the truth. Yeah, truth hurts.

But dont get me wrong. Bila cakap pasal fanatik politik, penyokong BN juga ada. Tapi tidak lah terlampau buta. Ianya something like... Anwar vs Najib.

What ever Anuar said, penyokongnya akan mempertahankan perbuatan tersebut. What ever Najib said, penyokongnya juga akan mempertahankan perbuatan tersebut. Let say Anuar kata "Ayam berkaki tiga!". Then Najib pulak kata "Ayam berkaki empat". Then, boom. Masing-masing bergaduh tentang kaki ayam hanya untuk menangkan apa yang diperkatakan oleh pemimpin yang mereka cintai. Tak rasa pathetic ke?

Dan jangan lupa dengan mentaliti dan penerimaan rakyat. Semua ulama yang keluarkan fatwa yang menidakkan tindakan pemimpin mereka, mereka akan kata 

"Ulama tu sesat. Kapir. Dia dibayar". 

Dan bila parti lawan tidak sokong dengan statement dari ulama/ustaz yang membenarkan  tindakan pemimpin mereka, mereka akan kata 

"Ni la manusia akhir zaman. Kata-kata ulamak diperkecilkan. Ini adalah satu satu tanda Kiamat bakal tiba." 

Weird kan? Benda macam ni banyak nampak kat orang PR. Tapi orang BN pun kadang-kadang gitu jugak.

Dan anda mungkin akan tanya:

WTF Mr K. Apa point kau sebenarnya ni? Kau nak kutuk BN ke kau nak apa sebenarnya ni?
Well, relax dude, relax. Tenang dan sila rujuk point nombor 3.


3. Kalah = Buktikan. Once and For All.


Kita semua tahu PAS, PKR dan DAP mejanjikan yang macam-macam. Hukum hudud lah, negara Islam lah, free education la, penurunan harga kereta lah, penurunan taraf hidup lah, turun harga minyak lah. Dan macam-macam lagi tak kira lah yang ada dalam manifesto ataupun tidak.

So, macam mana kita nak tahu bahawa apa yang PR janjikan itu adalah masuk akal atau pun tidak?

Easy. Just let them win. Kalau dieorang menang, kita akan dapat low fuel price, low itu dan low ni. Free itu dan free ini. Nice what? But if they cant provide that, they will lose once and for all at the next PRU. Meaning, after this, PR dah tak wujud. Why? Sebab sekarang penyokong PR meletakan trust 100% kepada PR. Dan once that trust is gone, it will gone for all and PR will never get it back. So, nak tak nak, PR mesti beri semua free itu dan free ini.

Tapi aku bet, banyak janji hanya kekal janji dan penyokong PR akan guna ayat favorite mereka iaitu:

"Eleh, BN memerintah 50+ tahun tak buat benda tu pun?"

Dan ayat ni akan digunakan again and again and again and again and again sehinggalah umur PR memerintah hampir 50 tahun. Trust me. Im always right.

So, the only way untuk buktikan yang PR adalah lebih teruk berbanding BN, adalah dengan memberikannya ruang untuk tunjukan diri mereka yang sebenar.

4. Try and Error.


Korang mungkin akan kata

"Habis tu, kalau nanti Malaysia jadi huru hara macam Mesir macam mana? Mesir at first semua happy ada pemerintah baru dari pembangkang. Tapi selepas beberapa bulan, jadi huru hara makin teruk. So how?

Well, that is the price yang anda perlu bayar. Let say anda undi BN, dan BN akan menang. Pada PRU akan datang, isu sama tetap akan berulang. Orang PAS still kata undi BN adalah kapir etc etc. Or PKR still akan kata BN menang sebab undi hantu. Benda ni tak akan habis sampai bila bila sehinggalah PR menang dan kita sendiri tengok macam mana kenyataan yang sebenarnya. Real? Fake? Hudud? Islam? Free Education?

Walau apa pun, apa yang aku takutkan sekarang adalah andai kata PR menang dan jika PR adalah lebih worse dari BN, rakyat Malaysia akan tetap sokong PR. Why? Again, sebab Fanatik dan Obsesi. But, that is the price yang kita (anda) perlu bayar.

But let me set this clear. I give my word. PR mungkin akan menang this year. Tapi bila bab nak tunaikan manifesto dan janji dia, dia akan delay serta blame it to BN. Tak percaya? Printscreen this and prove me wrong. Dan bila itu berlaku, kepercayaan terhadap PR akan berkurang-berkurang dan semakin berkurang. And when they gone, they will never come back.

That is why aku rasa kita semua patut bagi PR menang this PRU.

Tapi kalau BN still menang, korang boleh lupakan la kewujudan entri aku ni. Hiks. Hiks.


158 ulasan:

  1. Well said.. Aku pun terfikir sama macam ni.. :)

    BalasPadam
  2. aku setuju dengan segala yang ditulis oleh Mr K hensem, walau bagai mana pun, aku belum layak mengundi dek besday hujung tahun ini. hahah. peace!

    BalasPadam
  3. first time aku nak suka entri blog ko. Kudos

    BalasPadam
  4. okay.kita tunggu dan lihat.tak perlu takut nak buat benda baru.sebab kalau asyik fikir takut je sampai bila pon kita tak kemana kan?tak gitu?

    BalasPadam
  5. nice idea mr.K.. why not give a try to PR.. kalau xpuas hati, next PRU, undi la balik..

    BalasPadam
  6. #inikalilah ! LOL bagi lah PR mennag, kita tengok 3 ketua dieorg bergaduh nak jadi PM kakakakaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btol btol btol. Jom undi PR! HAHA

      Padam
    2. Ko ingt nk plih pm main gado2 ea.. Study prosedur pls

      Padam
    3. Klakar je gado2..boleh ea.. Funny

      Padam
    4. Ko ingt nk plih pm main gado2 ea.. Study prosedur pls

      Padam
  7. Again, aku rasa kau kurang berkawan dengan org2 yg pro pembangkang..
    ramai org2 pro pembangkang yg aku kenal tak berfikiran macam tu.


    You see what you want to see Mr. K
    Tak kisah lah siapa yg menang pun nanti, semuanya kuasa tuhan. Tapi kita tetap kena berjuang untuk apa yg kita rasa betul. Jangan perlekehkan perjuangan orang lain ok. :)

    BalasPadam
  8. pathetic punya entri... nk label ak butthurt la tuh.. then, you are the same la as all pathetic out there.. aren't ya Mr. K... ha3

    BalasPadam
  9. Dear Mr. K, Im totally truly agree with u especially tang SPR tu. Mybe we can let them win this time. *sigh*

    BalasPadam
  10. Bagi jelah PR menang sekali.Kite tengok cmner.haha

    BalasPadam
  11. Aku tak plih mana2..semuanya sama..

    BalasPadam
  12. ahh, well spoken :) Aku tersangat la setuju ngn kau. Actually itu yg aku pikir selama nih. Kasi diorang peluang untuk buktikan. But still..... Ughh, idk laa. But yea, sekali je diorang memerintah teruk, for sure rakyat akn hilang kepercayaan. And sekali lgi aku setuju ngn kau. Penyokong pakatan mmg takkan biar mcm tu je. Yg fanatik tu lgi la. Dh sah2 sokong je apa yg pakatan buat. And of kos la pru yg lepas pru2013 ni pakatan akn pastikan diorang menang dan kekal sebagai pemerintah :/ So, yeah. Agk menakutkn disitu =.=

    Ugh, Wth am i talking about =.=

    BalasPadam
  13. kau sungguh pengecut sebab kau moderate komen..pengecut..tak brani terima hak org bersuara..dahlah letak pcture seksi. dosa.

    BalasPadam
  14. nice one. aku rasa kau je fikir angle lain dr org lain. bukan nak kata aku sokong BN ke apa, just aku rasa makan minum, pendidikan, cukup je selama ni. why they need to expect more kan. entah pape. haha. good points. hantar masuk paper ah. jk

    BalasPadam
  15. Hai Mr.K. Nampak disitu awak penyokong BN sebenarnya. U think u'll look neutral,but you cant play the trick. Obviously,you lebih berat on BN. My advice, your readers come from variety of political background. No need to mention anything regarding politics, people are obsessed and sensitive about that issue.

    And for me, I felt quite annoyed with how you write nowadays, its quite boasting and unbelievably rude. But then,yeah its your blog and I chose to read it. Anyway, take my advice and ponder carefully ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Agree too..nampak sgt sokong BN even sis ckp sis xsokong mana2.. Kenapa perlu nk mention if pr menang tp pr xkn tunaikn janji dia n blame bn? Klu netural xkn ckp mcm tu. Apa pun,bagus juga ada pr. At least bn xkan memerintan dgn syok sendiri. Klu x,sampai skrg baucer buku xda,duit brim xda. Knapa baru 2thun nk bubar baru nk ada sume tu..sume parti pndai janji manis saja.. ;)

      Padam
  16. Awesome. This post make people yang baca bukak mata. Nice coretan mr.K :) keep it up

    BalasPadam
  17. This post boleh bukak mata rakyat. Nice coretan mr.K . Keep it up :)

    BalasPadam
  18. sangat2 setuju.. tapi orang2 tua sangat takut untuk memilih perubahan.. huhu

    BalasPadam
  19. nice entri bro..

    bg ak most people not complaining about BN but org marahkan najib a.k.a rosmah..rata2 org akan bercakap pasal 2 orang ni, itu tak betul, ini salah etc..sme gak cm point ko, org obses terhadap 'orang'..apa yg 'orang' tu kata sume angguk tanda setuju

    tp ini lah politik..tiada pembangkang tiada seri politik..tp skang politik da jd cm apa..orang tu blame org ni..org ni blame org tu, curse sana curse sni..seem like not professional lah..

    tak salah kalau kita cuba kerajaan baru..heee..lets see how they manage..btw, hope that islam always with us

    BalasPadam
  20. Pengundi atas yg nampak agak berat ke sebelah BN dari tulisan anda diatas :)
    Tajuk akan mengembirakan org2 PR tapi isi entri lebih berat kearah BN

    BalasPadam
  21. nice post ....kan let PR win see how they manage Malaysia bukan sekadar kompang dipalu

    BalasPadam
  22. the best write-up for PRU..thumbs up!! definitely true...let them win for once so that we can prove they are worst..and let them pay what they choose later and we can blame them(penyokong obses dan fanatik) for that later..

    BalasPadam
  23. haha agree 100% with you mr.k :)

    BalasPadam
  24. aku setuju dengan kau tapi aku takut kalau PR menang jadi cam Singapore. Semua hak orang Melayu diberikan sama rata kepada semua kaum.

    BalasPadam
  25. kalau PR menang, buatla janji janji yang die citer lebat sgt. jangan kasi alasan mcm dlu. konon kerajaan persekutuan / pusat tak benarkan bla bla. ye dak?

    BalasPadam
  26. Maaf. Tidak berani try and error. Lima tahun macam2 boleh jadi. Buatnya AnuA jd pm sekejap lps tu bagi kuasa kt India Cina seperti yg dia janjikan, memangis tak berlagu je nanti. Takpelah, org nak kata fanatik bn ke ap takpe. Nak explain satu2 kemungkinan yg boleh berlaku kalau pembangkang pgg mmg tak habis. Yg pasti, bangsa Melayu mmg tak bersatu.

    BalasPadam
  27. jadinya, selagi PAS xmenang, selagi tu mcm2 isu akn kua.hurm

    BalasPadam
  28. sya stuju sbenarnya idea nie coz nak tngok sjauh mna PR bleh tunai jnji??....sbb kalo mnang jgak kat BN, msti bnyk isu yg x puas hati tmbul...so we just wait n see je la...

    BalasPadam
  29. Are you for real? What's the point of even voting kalau we expect the worst to come out? Have faith. If the results that come out from all of this is bad,it's goes to show that politic, no matter who controls and holds it, is corrupt overall. We fight for what's right. No matter who holds the higher position. If they are wrong, they should be punish. By who, well that's for us to decide. If we want the power for human or "rakyat" rights, we as the people should do something about it. Not just let somebody win for the sake of proving your point that it'll lead to destruction. Have faith in whoever your voting. They may be right, or not. We'll never know. But just have faith that hopefully Malaysia will see better days than before.

    BalasPadam
  30. i just want to ask, LET SAY PR wins this election and malaysia has gone worst compared to what we have now. it is possible for re-election to happen? or we have to bare with the situation until the next election?

    BalasPadam
  31. err well gambar najib dah terlalu banyak kat bangunan kerajaan schools etc. thats why penyokong najib tak gantung gambar najib kat rumah. hiks valid tak alasan ni?
    and one more thing if PR win this election and ada janji PR yg tak tertunai memang orang akan undi BN balik ke camne? sebab for me its kinda tak adil laa kan if kita nak blame PR 100% kalau ade yg PR tak dapat tunaikan dgn keadaan hutang negara yg sgt banyak and PR takde pengalaman pun tadbir malaysia. even BN yg dah 50 years pegang malaysia pun byk je janji BN yg still tak tertunai. inikan lagi PR. so whats your opinion about this?

    im selangorian and since PR pegang selangor start 2008 aku rasa banyak sangat perubahan kat selangor from many aspects. economy, keselesaan hidup, pembangunan islam and all. seriously

    BalasPadam
  32. and one more thing who the hell is khalid ismath tu? aku penyokong PR and he's clearly stupid. a total dumbass. seriously

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembangunan islam? PR naik aje tu semua akan d hapuskan sbb yg naik bukan PR tetapi DAP. Dont ever forget that. SERIOUSLY!!!!
      Yg sudah ada sekarang sebenarnya sudah d buat ketika BN rules. Dap chingkies got plenty already but as greedy as they are thet want more that is this country. You dont mind? SERIOUSLY.!!!! IF ITS ALRIGHT WITH THE MUSLIMS PENYOKONG PR THEN IT IS ALRIGHT YOUR ANAKS BECOME MURTADS. Starts at home....you as a parent will b held responsible in the other life. Jgn ingat dunia saja ye. Bekalan akhirat paling mustahak. SERIOUSLY.!!!!

      Padam
  33. ENTAH KENAPA MASA BACA TAJUK ENTRY RASA KAU SOKONG PR. BUT THEN KO SEBENARNYE FAIR AND SQUARE. TAPI AKU DAH PENING NAK UNDI SAPA.

    BalasPadam
  34. orang BN MR. K ni. orang BN niiiiii *hysterical* HAHAHAHA.

    but yeah you got a point. sekarang ni pun orang nak vote for PR 'cos they wanna see their beloved negara jadi better. bila tak jadi juga walau sedikit, boleh undi lain time next PRU.

    as for Mesir tu, doalah tak jadi. orang atas kena mainkan peranan penting for that to not to happen...at all.

    BalasPadam
  35. antara sbb knp perlu perangi dap dan anwar..

    https://www.facebook.com/video/video.php?v=10200358209589115

    wallahualam~

    BalasPadam
  36. Kadang-kadang aku macam terpikir kenapalahhh orang Melayu ni kan tak habis-habis sebut pasal takut hak diorang jatuh dekat Cina India. Kita kan dah lebih 50 tahun Merdeka, sepatutnya sekarang ni kita jangan nak sebut-sebut lagi pasal hal kaum ni semua. Kita fikir secara waras. Dah sampai masanya kita tak jadi jaguh dalam kampung sendiri. Yelah selama ni hidup senang lenang, ada universiti khas untuk orang Melayu, tak payah cakap lah bantuan-bantuan khas. Jadi kita pun jadi malas dan tidak berdaya saing. Kaum lain semua usaha sendiri nak majukan diri. Kalau takde diorang ni, memang Malaysia ni dah lama mundur. Nak harap orang Melayu tolong majukan? Huh tolonglah. Sibuk mengumpat, mencaci, menyalahkan orang lain atas kemunduran diri sendiri ada lah.

    Apa-apa pun, aku masih sayangkan kerajaan sekarang ni. Cuma kita kena modify sikit polisi "ketuanan" yang diguna pakai selama ni demi menyelamatkan bangsa Melayu yang aku kira pemikiran atau IQ mereka sudah berada di tahap kritikal. Sekian.

    BalasPadam
  37. kalau PR menang, PAS akan jadi babu DAP and PKR je, knp PAS taknak bergabung dengan UMNO? nik aziz kalu doa tak ingat BN KO, KO BN, BN KO, ntah ape2 doa macam tu, sangat tak ulamak, nak ajak orang sokong kau tapi puak2 ko tak habis2 mengutuk orang itu dan ini, ULAMAK SANGAT KAN....
    Sorry PAS belum terbukak lagi la hati ku untuk muka, UBAH diri korang dulu yer baru la UBAH negara

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awk rsa da ckup bgus ke nak ckp ttg ulama cm tu...tmbah2 tok guru nik aziz...im known him better than u..plizz...jgan main nk ambush je..nk kutuk org..cer ltak diri sndri jd sbgai pmimpin..ape yg kamu akn buat...think before u speak !!

      Padam
  38. amboi. kalau kutuk2 orang PR je, mesti terus cakap sokong BN yer? growup people.

    aku benci orang PR. terutama PAS. kerja nak ngutuk orang je.konon alim sangat. whatever.

    BalasPadam
  39. betul la tu. give a try to PR.. kalau xpuas hati dgn PR, tak tau la kenapa kan, sebab mereka habiskan duit utk bayar hutang negeri mungkin? next PRU, undi la BN balik kan. tp kena ingat benda ni. hidup berhutang sangat la tak berkat. so apa kata mintak pemimpin langsaikan hutang sikit2 pun. ini? -.- okay, nampak saya berat kat siapa. lalalaa~

    BalasPadam
  40. DAN! heee~ memang kinda tak adil nak salahkan PR 100% kalau lambat tunaikan segala manifesto tu. sebab, yela. perlukan masa kan nak bina balik semua duit yg dah ditabur kat rakyat. ups, ditabur? diberi bantuannn kepada rakyat. hehehh salah ^^ kay, duit bantuan tu, banyak yg dah diagihkan kan. so, memang perlu masa sangat nak bina balik duit2 tu. takleh la 100% blame mereka kan. yeahh, selangorians tahu macam mana tenangnya hidup tanpa banyak hutang. dan, kalau jd pelaksanaan hudud kat Malaysia apa salahnyaa. ikut sunnah kan dapat pahalaa

    BalasPadam
  41. ant bn n pr...aku lg pilih pr...aku dh xsgp tgk anak malaysia yg muda2 n tua rosak akhlak dgn hiburan melimpah tp majlis ilmu sgt sikit...klu nak cakap pasal manifesto, janji, perangai..manusia biasa beb...bukan manusia mcm nabi. bn dh lama memerintah n dah byk makan duit rkyt...apa salahnya bg peluang kt org lain utk memerintah mlysia dr bg n bg n bg lg kat puak2 bn yg dh byk buat onar nih, bg dorg sedar sikit yg tggjwb dorg adalah utk rkyt bkn utk kroni n utk kuarga sepapat dorg jer...rkyt dh muak lah dgn bn yg bmegah2 tuh..dgn pcapaian 50thn dorg tuh bg kmajuan kt mlysia mmg sgt bterima kasih. tp xpayah la nk megah amat yg dorg buat itu sume, apa duit dorg buat tuh duit pemeli dorg??

    BalasPadam
  42. Well. Listen and shut up. Just take one example. Selangor, for instance, we keep blaming on the kerajaan negeri for not keeping their promise. Bagi air percuma la contohnya. But as for me, how can they fullfill the promise that they had made if kerajaan pusat did not gave their support dr segi kewangan? Since that majoriti kerajaan pusat terdiri drpd puak BN dan UMNO itu sendiri. And how come they will help their own enemy? Well, its up to u whether u want to accept this. With that, i raise my caise.

    BalasPadam
  43. kt mesir jadi cm tu ko tau x jadi sbb apa?? sbb kroni2, pyokong2 si bks president mesir hosni mubarak yg buat kacau n huru hara. ko ni be end, tau sgt.

    BalasPadam
  44. setuju dengan scintillate zenith tang selangor tu. rasa bahagia gila duduk sini dan im very proud to be a selangorian!

    dan mesir huru-hara? kitorang rasa bahagia je duduk sini. siap bleh jalan-jalan, makan-makan, study sana sini lagi. HAHA ke aku yang tak nampak? LOL

    BalasPadam
  45. Aku seorang silent reader. Firstime datang komen. entry kau ni ada isi, bagus. Tapi dari duluuuuu saaaampai sekarang aku rasa kau sebenarnya penyokong barisan. ya, kau penyokong barisan. Dan aku setuju dengan "Hai" dan "Wan Zuliana"

    --

    BalasPadam
  46. well..its look like u more to BN..so tengok je la ape bakal jd lepas pru13

    BalasPadam
  47. aku tak rasa org fanatik kat PR. itu lebih kepada fanatik kepada kebenaran sbb mereka percaya PR ni boleh perintah negara dengan lebih adil dri BN. pasal manifesto lak, kau egt nak laksanakan manifesto; kurangkan harga minyak, kurangkan cukai kereta tu ambik masa 2 hari ke?? sume tu perlukan prosedur ye. semua negara ada masalah, x wujud negara yg aman bahagia tanpa sebarang konflik ye, jdi bila PR perintah xde lah hilang segala masalah tpi at least kuranglah rasuah, korupsi dll lgi.

    BalasPadam
  48. Please do not overgeneralize and make a hasty conclusion. Not all PR supporters are bad as you described. We vote for PR because we want to establish a Two-way party system in Malaysia to establish a real democracy.
    We have been voting BN since independence and look at what is happening in Malaysia now. Most of the BN leaders act like they are above the law and no one can touch.
    This GE is a lesson from Rakyat to BN that no leaders are immune to the laws and constitutions.

    BalasPadam
  49. Your argument for Egypt is so not valid. How can you compare Egypt and Malaysia is beyond my comprehension. Egypt and Malaysia have different history and culture to really distinguish them apart, if not really apart.
    And how do you know people who vote for PR are all bad like you described above. Not all of them are bad as you described above. The same goes to people who vote for BN.
    One more thing, people who vote for BN did not hang the pictures of Najib or Kak Mah because our media have made them to be so over-saturated.

    BalasPadam
  50. Well Mr K, artikel yang sangat membuka minda!!

    tapi aku nak tanya sikit. agak2 KALAU PR dapat memerintah dlm masa 5 tahun, dorang dapat @ sempat ke tak untuk lupuskan hak istimewa org Melayu dlm perlembagaan sekaligus beri semua kaum hak sama rata? nak bagi semua free agak2 makin berkurang hutang @ bertambah hutang negara? sebab kalau makin kurang baguslah. tapi kalau makin bertambah, mesti ada implikasinya pada rakyat kan?

    ok. itu je soalan aku. mohon jawab. thanks!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Read the news.of kos hutang negara makin bertambah

      Padam
  51. well said mr k. aku stuju gile ngan entry kau. tapi, aku tak stuju bagi pkr take over kerajaan, sbb nanti kalau dorng take over, dorang amek hak keistimewaan orng melayu, and dorng messed up dgn hal2 negara. macam mana? kau sanggup nk suffer untuk 5 tahun ke? susah bro nak idup...

    BalasPadam
  52. janji2 PR tu hanyalah umpan, diaorg ada agenda di sebalik semua nih...klu dah sekali dapat kita tak tau maybe negara jugak tergadai ke tangan org asing......

    BalasPadam
    Balasan
    1. True. I agree with u ;) even anwar's bestfriend said not to vote for him

      Padam
  53. hehehe..there u are..most psycho then ever..let join the group..pm you later(*)

    BalasPadam
  54. this is why. aku tak percaya dalam dunia ni ada pengundi "atas pagar", ignorant. tak amik port pasai politishit. blablabla.

    bila ada yang kata diri dia macam ni. macam kau, dah boleh assume kau berat kemana, kemana.


    my vote goes to pr. tapi aku sejujurnya percaya, pr wont win this election. never will? kot. mungkin menang banyak kerusi. tapi nak jadi pemerintah memang mustahil. bn will do anything untuk menang. :) trust me, im always right. bhahaha.

    BalasPadam
  55. I dont think there's a need to try and error when it comes to our country. In 5 years macam2 boleh jadi. Im not into PR,BN or whatever sbb skrang ni dah tak tahu lagi dah mana yang betul or salah. But some stuff really bothers. Remember, prlembagaan boleh diubah, well maybe process dia agak banyak and leceh but still it can! what if semua kaum mintak hak sama rata? Takde lgi la istimewanya orang melayu nanti and ni baru first request diorang. Tak mustahil nanti when all this happen, kite melayu kena balik and duduk kat kampung. Im not saying all but kebanyakkkan melayu dah la pemalas. Nak benda senang je, smua bnde nak free itu la, ini la. What we have now is not enough ke? so kalau dah jadi macam tu nanti, how? Time tu la melayu baru nak terkedek-kedek kumpul geng. If you guys havent notice la kan, chinese ni dioang pndai je nak ambil kesempatan so please my fellow friends, beware.

    BalasPadam
  56. AH AH HA HA....entri ini menaikkan lagi saham ranking viewers En.K syaBoss SyaBoss.

    =Dialog=
    "Aku telah berjaya menyesatkan anak Adam dan membuatkan mereka Butthurt sesama sendiri" Kah kah kah kah
    yg benar Sheton Ni Rojim

    -Apelah korang Internet itu adalah medium fitnah yang telah di wasiatkan oleh nabi awal lagi dah.Dia bg tau sesuatu berbentuk spt 'telinga' akan menyebabkan fitnah berleluasa di akhir zaman.Ini lah dia, korang Butthurt sesama sendiri shaitoon pun cheers kt dalam hati dan akal korang.Janganlah layan sgt ego & emo masing2.

    ok bye~~Dar'e Dam'e (n2)

    BalasPadam
  57. obviously laa kan if kita tengok kat fb, twitter, tempat tinggal and sekeliling kita sekarang lagi ramai penyokong PR compared to BN. but then bila election yg menang BN not PR. sape yg tak pelik kan? thats why laa isu SPR tipu BN tipu dalam election timbul. it's too obvious. and yes u think u'll look neutral but u not. u berat kepada BN

    BalasPadam
  58. 5 tahun itu bukan masa yang singkat.

    Harga yang terlalu mahal utk dibayar~ dan ditanggung.

    Hehe.

    Tapi kalau tak ada perubahan mana mungkin Malaysia hari ini tercipta.

    Mungkin kita kena fikir jalan yang lebih baik. Memberi satu ruang atau membuka satu ruang buat mereka tidak akan menghargainya. Tapi, dengan bertegas. Ia tahu kita bukan main-main.

    Teruskan memilih yang terbaik. Rakyat adalah kuasa terbesar. Mereka tiada apa-apa tanpa kita.

    Peace! No War~ Just, Fake smile. Hek. Hek.

    BalasPadam
  59. the only constant in life is changing..bkn nk berfalsafah k ape tapi that's a fact of life..we'll see what's the best for Malaysia.. klu x berubah sampai bila2 pon kite tak akan thu potensi sebenar negara kite..tak normal sebenarnye klu negara demokrasi tapi x berubah tadbir pon..demokrasi atas dasar nama shj. i'm proud selangorean and yes i do feel selangor is changing everyday in a positive way.. tapi bkn sehari nk tgk perubahan.. nk buang kanser pon bkn sehari..have faith laa sikit.. BN dh mentadbir lebih dr 50 tahun.. mmg laa kene ade kemajuan..that's their job.. don't give me that crap about BN dh bg kesenangan and all..bla n bla.. yg ckp tu dok umah ngn mak bapak lagi..boleh la kate gitu.. cuba reality check sket. sbab my family survive all the hardships by their own.. none of my siblings get subsidy from the gov..and yet pay taxes to the gov. now you know why some people x tkut pon nk kluar dr comfort zones.. with no doubt INIKALILAH!

    BalasPadam
  60. nampak macam matang,tapi tak cukup matang..sorry

    BalasPadam
  61. Aku setuju dengan kau. Ini jugak bahan borak aku dengan kawan aku hari tu. If BN menang, macam tahun-tahun sebelum ni, akan timbul isu pengundi hantu, SPR tak telus apa semua.

    Aku bukan PRO BN. Bukan jugak PRO PR. Kalau lah DAP takde dalam PR, apa lagi guna lambang & nama PAS, then aku still boleh senyum senget lagi. Tapi since ada DAP, i'll just have to say, sorry. Ye, aku memang melayu yang pentingkan diri, tapi aku nak Melayu yang pegang kuasa dalam negara ni. Urghh.

    Melayu pecah belah. Orang lain ambil kesempatan masuk celah celah, tepuk tangan. Kau nampak cina sama cina bergaduh teruk? India dengan india? Semata-mata sebab politik? TAK. Yang melayu ni, sakan dok gaduh, sampaikan kawan cina aku sendiri pernah cakap, " Orang Melayu have to stick with Malays, apa guna sama bangsa, sama agama gaduh gaduh."

    Haa ye, BN corrupt. & guess what, PR is also corrupt. Sama je. PR yang fanatik kata, BN serang hal peribadi pemimpin dorang, main bontot apa semua. Dorang tak pulak serang peribadi Rosmah? See, melayu sama melayu gaduh, orang lain tepuk tangan sambil makan popcorn kat tepi.

    BalasPadam
  62. Sepatutnya rakyat Malaysia lebih terbuka. Ni tidak, tak sokong BN terus dicop tidak bersyukur. Ada baik dan buruk dalam BN dan PR. =)

    BalasPadam
  63. Aku tulis article ni untuk penyokong BN. Kang kalau aku kutuk BN gila-gilakan, dieorang tak nak baca pulak.

    Think.

    BalasPadam
  64. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  65. Kalau betul hak orang melayu itu terhapus, sejujurnya memang kita orang melayu akan jadi third class after cina and india. Orang melayu paling kaya dalam negara kita pun si albukhary and itu pun rank entah ke berapa untuk Malaysia and entah rank keberapa dalam Dunia, permit gula ada seorang je pegang and dah kaya raya harta berbilion, kalau hak ini terhapus alamatnya memang kita is like merempat di negara sendiri. Why aku cakap macam ni ? Contoh macam ni, Ah Meng tinggal dengan Ali and both dah berkahwin. Dalam rumah tu ada 1 bilik, bilik tu bilik Ali.Setiap kali anak Ah Meng nak masuk bilik, Ah Meng akan larang and this stuff repeat itself sampailah kepada satu ketika which is lets say cucu Ah Meng nak masuk bilik Ali and no one akan terangkan dekat cucu Ah Meng pasal benda ni and thus that room is no longer special sebab orang lain pun dah boleh masuk. Aku tak tahu samada korang faham dengan kiasan aku ni sebab aku memang suka guna ayat belit-belit. Kalau nak sebut pasal isu kerajaan pusat tak bagi kewangan kepada negeri-negeri pembangkang, aku rasa korang kena beli buku Pengajian Am Tingkatan 6, beli dan baca. Sekian terima kasih.

    BalasPadam
  66. dua dua sama. dua dua ada betol dua dua ada salah. yang ramai sangat orang tak suka BN sekarang bukan apa sebab rosmah tuh ha. Yup kalau DAP tak termasuk dlm PR aku ok lagi. sudahhh pening aku nak ngundi mana, xdak yang berkenan

    BalasPadam
  67. Salam...
    erm..artikel ditulis tuk penyokong bn myb trmasuk "mr.k" la jgk kn...ughh
    xpyah nk cover2 nmpk sgt pro b*...seriously artikel nie very very very mengecewakan...
    sorry seems to be the hardest word...lalalalala

    BalasPadam
  68. Great Mr.K but it aint gonna happen. All kroni will fly away after losing in PRU.(like Mubarak's family). If BN still exist in the future, they will be very different from the current one. A clean BN. But sadly a clean BN can only exist if PR play the bad guys....

    And folks, dontcha worry about chinese bcoz we still the 60%. What we have to worry is our future generations tht cant compete with .

    BalasPadam
  69. Mr K, just nak bagitau yg benda cmni xleh bagi can sukahati bagi pmbangkang menang.in 5 years many things can happen to our country..this is a matter of our future so lets take it seriously :)

    BalasPadam
  70. ermm bg pndapat sy.. sokong lah parti apa pun kalau sesama islam pun nk brgadoh psal politik memang hancur la

    BalasPadam
  71. i will vote for PKR! give them a chance. asal nak takut sangat dengan perubahan. diorang offer cara hidup islam, kenapa kita nak tolak? jauh sgt terpesong kalau kita perlekeh perjuangan macam ni. sesat mana pun kita, jangan kita perlekeh perjuangan islam. kita sendiri tak tau niat mereka baik atau tak, jadi jangan pandai-pandai buat andaian. bersangka baik.

    encik penulis, penulisan awak berbentuk provokasi sebenarnya. tak bagus. straight to the point would be good for u. awak memperkecilkan perjuangan orang lain, itu salah.

    BalasPadam
  72. Mr K, idea 'try an error' dgn memberi peluang kpd PR menang tu nonsense. the next plihan raya 5 tahun akan datang. and anything can happen within these years. maybe something WORSE than they cant fulfill the promises. so its not a good idea at all. if they win,idk what will happen to malaysia.

    BalasPadam
  73. wahhh sgt setuju!! saya baru2 ini tanya kpd ibu saya, kasik je la pmbangkang mng, baru org2 pmbgkang rasa!. tp ibu saya ckp jgn sskali buat testing wlupun next pru kita boleh undi lain, tp ia sgt bahaya. dr sidek baba, bespren anwar ibrahim yg selama ini x percaya akan sikap buruk anwar akhirnya terdetik utk mmbuat kajian pd 3 thn lps dan akhrnya dia mninggalkan anwar.. ramai xpercaya termasuk abim tp dia kuat dgn pendiriannya.. pernah jg dia bertanya pd seorg mufti yg menginggalkan anwar mengapa? mufti tersebut katakan anwar merupakan manusia yg plg berbahaya di malaysia. dan pernah sebuah perjumpaan tertutup diadakan antara pembangkang dan pertubuhan lgbt untk mghalalkan perkahwinan sejenis namun dibangkang tegas oleh kerajaan. alhamdulillah Allah msh sygkn malaysia. dan ada seorg rkyt china, bekerja di singapura namun x nak lgsung tukar kerakyatan, katanya, jika china dap yg mmrintah, nsb kita akn jd sprti org cina singpura yg seolah2 diprogramkan.. jd, rupa2nya bahaya kita buat testing2.. :p maafkan jika info2 saya salah.. utk lbh lnjut, rujuk buku "KAFIRKAH AKU" dan "MENGAPA KAMI TINGGALKAN ANWAR"
    assalamualaikum

    BalasPadam
  74. Assalamualaikum mr k,

    Basically,apa yg u cakap tu betul.u simpulkan things from banyak sumber dan views.its just another cool thing about you.

    Tapi,pada saya..pru kali ini bukan sekadar menentukan pemimpin negara malaysia and nak ini free,nak itu free etc.


    Pada saya,perkara ni permulaan bagi sesuatu yg lebih besar.kalau bukan sesuatu yg besar,kenapa ramai students luar negara sanggup berhabis duit balik malaysia semata nak mengundi?adakah sbb nak tukar pemimpin sahaja?


    :-) anyway,keep blogging okaayy

    BalasPadam
  75. TERGIGIT LIDAH TIDAK AKAN ADA UBATNYA.
    berhati memilih pasukan masing-masing.

    BalasPadam
  76. tetiba saya merasakan tulisan ini cukup tidak matang berbanding sebelumnya.

    sapa ko?? kembalikn mr k yang dulu.
    sekian.

    BalasPadam
  77. Iluminati semua ni. Yahudi sedang bertepuk tgn tgk masyarakat melayu bergaduh menjelang pru. Even sistem demokrasi yg kita guna pakai ni pun drpd yahudi. #kepalahotakdia #statementAkuNiSamaJeDgnSembangPolitik #asyikBincangBendaKonspirasiTakSudahSudah #entahBetulEntahTak

    BalasPadam
  78. Takpernah taksuka what you wrote lulz

    BalasPadam
  79. tak pernah pulak nmpak org gntung gmba anwar weh...org pas je yg gntung. i don't think it's a good proof utk kau kate pnyokong pr itu fanatik. aku jumpa banyak je penyokong bn fanatik. mcm org2 yang komen kat ats.hati2 kutuk ulama~
    do not talk about politik di mesir kalau tak ckup research ye :D

    BalasPadam
  80. my vote going to PR!!! say goodbye to BN! Wahahaha.

    BalasPadam
  81. aku rase baik kau delete je entri nie..entri sebegini boleh menyebabkan kau kehilangan followers kau..sebaiknya kau elakkan menulis entri berkaitan politik..

    okey??
    hehe..

    BalasPadam
  82. hurm, kenapa aku rasa macam ade mksud tersirat je ngan post nie,.. ke aku pikir jauh sangat..

    BalasPadam
  83. rkyt kne pley tol2..ny isu ngre wei,jgn r men2..cbe korg pkey law air sume free,sistem pljrn sume free..hutg ngre b'tmbh or b'kurg??srius..aq tkot nk ngok pe yg jdk nanti...serm tol..

    BalasPadam
  84. i like u entry ;)
    -what u choose,u need to pay-
    - prove me wrong -
    - And when they gone, they will never come back-

    BalasPadam
  85. i like ur entry
    what u choose, u pay it :)

    BalasPadam
  86. i love this part

    "the only way untuk buktikan yang PR adalah lebih teruk berbanding BN, adalah dengan memberikannya ruang untuk tunjukan diri mereka yang sebenar."

    and when negara kite kucar-kacir mcm mesir nnt,

    aku akan berbunyi mcm kau gak MR.K

    "then, that is the price yang kita (anda) perlu bayar"

    sekian... n_n

    BalasPadam
  87. this is what ive been thinking all this while :'( nakkkkkkk sangat PR menang sebab KALAU betul harga kereta turun , aku dapat rasa kesannya . har har har . dan kalau tu semua janji tinggal janji aku lah orang paling kuat akan jerit satu taman , HOIIII tengok lah PAKATAN yang korang agong2kan tuu !!!!!!!!! murahnya minyak sekarang ! murahnya manusia sekarang !

    dan kalau someday negara dah jadi BELACAN , siapa yg kena bagai nak mampus naikkan balik malaysia ni??? siapa ???

    malaysia bukan bahan eksperimen !

    BalasPadam
  88. I bet you still pangkah BN kan, shame on you for writhing this. Your word is the epitome of bullshit.

    Yes,as a rakyat I know the price I have to pay utk tolak pemimpin rasuah dan kronisme. I realize this.

    Just hope they don't cheat in this PRU.

    Dont give alasan if you're coward. Fight like man.
    Lose like a man.

    BalasPadam
  89. betul la Mr. K cakap ne.. setuju! eh tapi xnaklah.. scary lah nak gadai gadai negara ne.. too high risk okay.. :)

    BalasPadam
  90. Engko ingat negara kita ni bahan ujikaji ke dik? Let say PR menang, semuanya mahu di turunkan, harga kereta, minyak and so on. So dari mana negara akan peroleh 'ketika itu'? Duit poket Anwar ke?

    BalasPadam
  91. hmm..very well said ~

    but, when u mention about egypt, are you really sure what's the reason why the chaos worsen after the country are ruled by so called 'pemerintah baru dari pembangkang'?

    well, this is the price that should be paid when the 'pembangkang baru dari pemerintah lama' cannot accept the reality that they lost their power after such a long period.

    think that we should be prepared for this also after let say, PR menang.hu ~

    BalasPadam
  92. kata u berada atas pagar...tp entry macam dh masuk pagar BN je...hikhik...totally apa yg u ckp 2 x betul...u byk serkap jarang je..org PKR x perfikiran mcm tu pun...u ckp u atas pagar tp sbnrnya u nk menutup kebenaran yg sbnrnya u VOTE FOR BN kan...well i dh jumpa ramai org mcm u...:)

    BalasPadam
  93. ubah, ubah dan terus ubah. ubah hingga jumpa yg terbaik. bila yang terbaik dah mula 'merepek', ubah lagi.

    well. bagi pendapat aku, yes. why not bagi PR menang kali ni.

    PRU lepas,pembangkang menang di Perak. tp, tak sampai PRU13, tak sampai 2 tahun, BN dapat semula Perak.

    nampak tak? rakyat masih boleh memilih. bukan jadikan experimen, tapi kalau tak cuba tak tahu kan?

    plus, ini peluang utk BN baiki korupsi yg ada skg. barulah tercabar kan bila jadi mcm ni? kalau tak, sampai ke sudah tak sedar lagi.bg peluang utk org muda mcm Mr.K yg berfikiran minda pertama ni jdi pendokong BN. inshaAllah. saya boleh vote BN semula.

    BalasPadam
  94. Assalamualaik Mr. K, tak dinafikan entri ni bagus.
    Banyak betulnya mengenai penyokong yg terlampau fanatik.

    Tapi bagi saya, saya menyokong PR bukan sebab manifesto ke apa semua.
    Tapi sebab banyak sangat kes 'jenayah' yg berlaku dalam BN. Rasuah dan sebagainya.

    Ini isu serius. Bukan soal, siapa menang, siapa kalah.
    Ini soal agama, soal tanggungjawab kita sebagai rakyat, dan tanggungjawab mereka sebagai pemimpin.

    Daripada apa yg saya baca dalam entri awak ni, semuanya adalah pendapat tanpa fakta bukan?
    Saya bukan sokong PR sebab Anwar.
    Saya sokong PR sebab saya rasa Najib dan kroninya itu tidak layak untuk memerintah negara.

    Saya bukan nak cakap apa yg saya bagitahu ni semuanya betul,
    tp melalui pembacaan saya, pemerhatian saya,terlalu banyak kes yg tidak disisasat.
    Kawan saya sendiri, pak ciknya seorang Founder SYABAS.
    Memang nyata, sejak diswastakan, mereka spend duit itu sewenang-wenangnya.

    Again, this is all not just about parties, it is about Islam and our right, as a Malaysian, as a Muslim.
    'Mencegah kemungkaran itu tanggungjawab bersama' bukan?

    Saya agak berkecil hati dengan entri ini, seolah-olah, apa yg kami perjuangkan ini tiada makna dalam mata anda semua, iaitu pengundi yg neutral.

    Mohon maaf jika tersalah cakap.
    May Allah bless you :)

    BalasPadam
  95. salam
    apepun yg penting skrg org mlayu mesti unite
    bile mlayu dh unite agama islam bule dimantapkan
    contohilha org cina krn mreka unite..kitepun mesti wt cmtu:D...HIDUP MLAYU!!

    BalasPadam
  96. terbaca entry Mr.K lambat skit..well baca awal pon sama gak..bukan boley mengundi lagi pon..cheitt..

    BalasPadam
  97. ape yang kau cuba katakan melalui entri nie sebenarnya..i don't get it..ade maksud tersembunyi kah??

    BalasPadam
  98. Jujurnya,aku dh mula rasa menyampah dgn kau..Dh hilang respek aku..

    BalasPadam
  99. Patutla aku dah lama tak minat nak baca blog kau. rupanya sbb kau sebenarnya acah2 matang je sebenarnya. point2 tak bernas but still rasa point2 kau tu bagus. hikss

    BalasPadam
  100. Well said. Jenuh baca sampai abis.

    BalasPadam
  101. Nampak sangat attitude pencacai UMNO.. Actually, u r the same as people u r talking about.OVER CONFIDENT with ur own-observation. peace yawww =)

    BalasPadam
  102. Maaf kerana saya rasakan isi anda agak berat sebelah meskipun anda mendakwa anda atas pagar.

    1) Anda mengatakan menyokong PR terlampau fanatik. Kami tidak rasa kami begitu kerana kami masih dapat membezakan yang benar dan yang salah. Kami ada mengkritik jika kerajaan PR membuat salah. Berbeza dengan penyokong BN yang setiap hari disajikan dengan TV3 dan utusan dan terus percaya segalanya. Siapakah yang lebih fanatik? Frasa 'TERLAMPAU BUTA' juga agak keras. ayat 'Benda macam ni banyak nampak kat orang PR' juga menonjolkan persepsi tiris anda. PAS mempunyai ramai ulama dan ustaz yang berwibawa. Ilmu tinggi. Sedangkan umno hanyalah 'ulama muda' yang entah muncul dari mana dan tauliah dari siapa.

    2) Isu pengundi hantu dan ketidaktelusan semasa pilihanraya adalah benar. Terdapat banyak bukti yang paparkan di mana-mana. Mungkin anda yang terlalu buta untuk melihatnya atau terlalu tepu untuk menerimanya.

    3) "Eleh, BN memerintah 50+ tahun tak buat benda tu pun?" memang itu adalah kebenaran. Tidakkah anda merasa sakit dibawah regim pemerintahan paling lama di dunia? Itu namanya perbandingan. bandingkan 50 tahun BN dan 5 tahun PR. Saya sebagai anak muda begitu sedih dengan pemerintahan BN semenjak zaman ibu bapa datuk nenek moyang saya yang langsung tak berubah.

    4. Kami menolak BN adalah kerana rasuah, kronisme dan skandal yang berleluasa. Namun tidak satu pun didedahkan di media perdana. Malaysia makin dihimpit kemiskinan dan beban hutang. Penyelesaian terbaik adalah dengan menamatkan BN. Dan PR adalah harapan baru kepada kami.

    Apa-apa pun saya hormati pandangan anda. Kerana kami penyokong PR bersifat terbuka dan tidak fanatik. Satu yang anda harus tahu, penyokong PR terdiri dari golongan muda, berpendidikan dan tingal di kawasan bandar. Buktinya lihatlah kawasan mana PR menang besar? PR menang hampir kesemua bandar utama di Malaysia kecuali JB dan Kangar. Semoga anda diberi hidayah.

    BalasPadam
  103. mmg lmbt gila aku komen..haha..lama xbkk blog ni..

    semua org ada pandangan
    like u said
    from bn people:penyokong pr fanatik
    from pr people:penyokong bn rosak,xalim

    well well well
    xsemua penyokong mcm tu,org nmpk tang tu sbb mereka yg timbulkan isu2 cmtu mudah jd femes kt social website,share situ sini

    tp jujur aku ckp la,klu pemimpin atasan bn show really good example in their life esp yg ISLAM tu,mmg semua org respek..

    aku rs ko tahu kan aku berat belah mana ; )

    BalasPadam
  104. and now bn menang...so kerajaan pusat pun start menaikkan harga barang, government tax still ada and bla3...tu semua untuk rolling balik duet rakyat yang dorang da pakai buat bendera, payung, jam,baju and so on yang korang dapat free tu...and this is the same scenario after election for past 50 years...supposed to be ko da bole nampak permainan die dari dulu lagi...siasat dulu sejarah pru, sejarah parti politik baru ko bole komen...lots of reading from both side will make you more knowledgeable... #JustSaying

    BalasPadam
  105. Aku setuju dgn kau khairul tapi aku tak berani memperjudikan benda macam ni sebab semua benda free memang tak masuk akal. Lagi 1 aku setuju diorang ni terlalu fanatik, aku pernah pergi marhaban rumah org yg pro pembangkang. Kipas syiling pun ada gambar parti & pemimpin mereka. Tak paham aku =.="

    BalasPadam
  106. well,u dont know k yang bn janji benda same dgn pr (i mean manifesto)..ayya lu rrrr...

    BalasPadam
  107. yeah. what u choose, u've to pay it. pay for GST lah wehhh.

    wahahahha. padan muka!

    BalasPadam
  108. BN dah menang tapi masih ada yang tak puas hati :P come on lah . apa yang BN main tipu ni ? blackout . HAHA . so lewllsss . kalau kauorang perhatikan most places yang blackout PR yang menang ;) dan kebanyakkan tempat blackout pada waktu siang ;) apa kena mengena dengan pengiraan undi? HAHA .
    DAN PALING KELAKAR SEKALI bila DS Anwar Ibrahim umumkan PR menang sedangkan pengiraan belum siap pun HAHAHA ! lawak2 :P

    BalasPadam
  109. governance its not try n error. once u made mistake, it'll be holocaust. why create new one when u know its way harder then improving the current

    BalasPadam
  110. erk, aku penyokong pr n kalu ko slalu ikt top blog2 pr, ko tau diorg slalu je kondem pemimpin pr yg wat salah, tp kalu ko slalu follow blog bn, ssh kot nak jumpe diorg kondem najib and so on, taksub tu tertakluk pd ape yg ko nak tgk sbnrnya...
    blog bn pun x abis2 lucah, klip video org tu, klip video org ni, aku pun x pasti, tu blog politik ke, blog utk klip 3gp, hahaha...

    terplg pd pndgan msg2, aku sedia berhujah dgn mane2 org yg nak email aku...

    pru13 da settle, mmg ada byk penipuan, xyah byk pun xpe, dakwat kekal da cukup...
    najib sndr kena kencing ngan spr tp spr selamba ckp xde ape2, korg org bn ptt berdiri same ngan org pr dlm hal ni coz kite same2 kena kencing ngan spr yg konon2nya dakwat kekal kena goncang, mmg harommmm, huhuhu...

    BalasPadam
  111. salam.. erm...tibe2 tergerak hati nak mengomen kat sini..betul jugak apa yang Mr. K cakap tu.. sya nak share entry ni kat blog sya la ye...
    solehahkahaku.blogspot.com

    BalasPadam
  112. It's doesn't matter nak sokong sape sebab itu hak masing-masing. semua orang akan menangkan parti masing-masing. untuk orang yang x undi BN, sebenarnya bukan BN tak bagus atau hilang kepercayaan sebenarnya, cuma calon yang dipertandingkan di sesebuah kawasan tu, bukanlah calon yang menepati pilihan rakyat n bertahun-tahun di beri peluang, tp banyak pembangunan dan kebajikan tak terjaga. tu yang buat mereka beralih arah. bagi saya x adil nak bergaduh sesama sendiri, dalam bn ramai pemimpin yang bagus-bagus contohnya adun kuala berang terengganu. dan dalam pas pown ramai pemimpin yang bagus2 macam parlimen kuala terengganu. masing-masing ada kelebihan. dan mana-mana parti x perlu burukkan parti lain. jika ada ulama dalam BN, jangan la kafirkan mereka sesuka hati kita, macam tu juga jika ada ulama dalam pas, x elok lah kita tuduh mereka nyanyuk dan sebagainya. yes, saya penykong BN, tapi jika PAS kelantan mahu wujudkan sebuah negeri islam yang bebas judi, arak n segala menda bagai, saya sokong 100%.

    BalasPadam
  113. Satu je nak cakap.. PRU 13 baru je abis beberapa hari lepas tapi kita org muda ni dah tak sabar nk pangkah utk PRU 14, inikalilah tak berjaya. takpe lainkalilah mesti boleh!

    (Dacing byk menang kat kampung2 sebab pakcik2 kata "Hidup mati dengan Umno!" aku yg dengar memang sungguh2 geleng kepala. Kalau kata hidup mati dengan Islam xpelah jugak. Ni sebab 500 terus mau hidup dan mati dgn Umno. Alahai... Bila mau ubah ini mentaliti?? Inikalilah! eh bukan-bukan, 5tahun lagi kot =)

    BalasPadam
  114. kalo atas pagar, kate side dgn BN. kalo pro pembangkang pulak kate fanatik. abis tu orang ATAS PAGAR mcm aku ni pun TAKDE HAK NAK BERSUARE KE?KENAPE JUDGE YANG ATAS PAGAR?aku side dgn agame Islam sahaja walaupun aku idak le penganut yang baik.masih byk kurangnye.bukan dengan parti2 politik yang sah2 manusia yang bikin.peraturan pun manusia yang buat.sepak terajang pun manusia jugak. aku pun nak reformasi aku sendiri.dengan cara aku.cara aku, aku mula dengan tmpt aku sendiri, orang2 terdekat aku sendiri..ni nak ubah satu negara, tapi hidup sendiri hancur.hutang keliling etc.aku dah penah jumpe dan kenal orang2 mcm ni. life mmg pathetic gile.2 2 side pun mcm tu. aku setuju dgn ko mr K. bagi menang.kalo deme menang, deme ok.rakyat x marah.mcm BN pun, sipi2 nak ke laut.tu menandekan rakyat marah. aku pun marah dengan calon tempat aku. sebab rupe itu jugak jadinye.pilih la parti mane pun. DENGAN INI AKU TEGASKAN, JANGAN NAK MAIN TARAM , PERJUANGAN AKU SEBAGAI ATAS PAGOR YANG NAK AGAMA DAN NEGARA AKU SEJAHTERA.


    p/s- jgn nak fanatik sgt la wey. luaskan pemikiran.ilmu.jadi cerdik, jgn jadi pandai je.ade beza 2 istilah ni.pesanan ni utk aku jugak. wassalam
    -AKU ATAS PAGOR-

    BalasPadam
  115. nice nice nice entry...

    BalasPadam
  116. then, kt mesir pun dh jadi..dr morsi tu byk tlg negara islam lain, sbb tu dia digulingkan. yahudi sbg penghasut. sekian.

    BalasPadam
  117. I think I got what you mean. Mr.k xberat kt bn pun..guys cuba fikir luar kotak sikit..ada maksud tersirat dlm entry ni..

    BalasPadam
  118. Melayu selfish. Mr.k poyo.

    BalasPadam
  119. Mr. K ni kalau aku jemput bagi talk kat universiti aku mesti best. Biar terbukak sikit minda golongan fanatic yet ignorant tu :D

    BalasPadam
  120. klau PR menang pun,x senang nak tunaikan janji tu..it takes time...maybe few years,but in the mean time some people will blame them and say that PR has lied..i don't know the real solution to this situation but what is certain is the caliph system should be rebuild. sistem khalifah adalah yg terbaik dlm memastikan sesebuah negara bebas dr sekularisme yg menindas rakyat.

    BalasPadam
  121. Mr.K where you at? I missed your entry so much..

    BalasPadam
  122. UMNO adalah parti politik kepimipinan Melayu masih diterima menerajui kerajaan selepas PRU 13 lalu,namun keputusan pilihanraya lalu amat mengejutkan kita semua wahai bangsa melayu,kerana ramai juga bangsa melayu sanggup memberi undi mereka kepada calun dari parti DAP yang terang2 benci pada bangsa melayu,DAP juga musuh utama agama islam dan bangsa melayu di Malaysia ini.....wahai bangsa melayu kembalilah kepangkuan UMNO itulah parti yang boleh menyelamat bangsa melayu dan agama islam dimasa kini.

    BalasPadam
  123. wow..finally

    i was just about to like this blog..but suddenly..

    i have come to a post that shows the shallow and immaturity part of you when talking about serious issue..belajar lagi ye tentang politik.your opinion was too transparent and obvious

    yang comments setuju denagan semua yang blogger ni said..kefanatikan anda terhadap this blogger sangat menyerlah...so it makes no different with orang yang you called fanatik parti..right?

    BalasPadam
  124. Harga mnyak dh naik...cmner rasa?? Best x?? Soh ubah xnk...x igt pru12 dulu apa jd?? BN bodoh...jari tgh kt macai

    BalasPadam
  125. ko ni bodohla....bodoh nk mampos!! speaking konon...hak tuihh!!!! mati lah ko!

    BalasPadam
  126. Itu lah..readers2 dlm blog ko ni bro bermacam2 opinion ttg parti dorang, spttnyer ko tak patut post mcm ni..ko post mcm ni walaupn cubaan nk nmpk neutral tu ade, tp semua pn boleh nmpk la ko arah mane..adess

    BalasPadam
  127. mr.k yg hensem n ohsem.. aku stuju bai ! butthurt sunnguh pro pr..hahahaahahahaha

    siyes aku sokong n syg BN
    *gotcha!

    BalasPadam
  128. well managed and good work mr.k yg ohsem.. pembangkang mmg akn komplen n komen nk jtuhkn motivasi kite. cm isu ptptn.. mase bljr iye2 nk pinjam..dan hbes bljr xmo bayar..alasan free education.. mende la korang nih..da pinjam bayar la..tu la rolling untuk bg pinjam kat budak laen..ni x..semua nk free je?? xcukup ke oksigen yg ko sedut tetiap ari?? dasar malas..sume nk free je..huh!

    BalasPadam
  129. now 2014 dah, aku harap kau dah tak buta Mr K.

    nak bodoh tu boleh, tapi berpada pada lah ye.

    BalasPadam
  130. http://oneshit2u.blogspot.com/

    MLM. Check this out. Thanks and sebarkan.

    BalasPadam
  131. "Pucuk ny angkuh memanjat bukit x sedar akar terendam dlm air parit.."

    BalasPadam
  132. Dude, kau budak mentah lagi dude..aku tengok cara kau tulis pun nampak sangat kau pihak pada siapa..kau kena bukak mata luas2, jgn asyik tengok tv yg sokong kerajaan tu je... "Most fools think they are only ignorant."

    BalasPadam
  133. JObSimpler@EarnYoga.com8 Julai 2014 pada 6:09 PTG

    http://bit.ly/TPCYww,,BitGoods

    BalasPadam
  134. Bodoh la korang sokong PR. PR tak pernah wujud. PR entiti haram yang tak berdaftar ahaha. BODOH macam BABI. Semak balik apa perjuangan PKR? perjuangan JILAT bontot ANWAR. Tanya pengasas PKR apa tujuan mereka mengasaskan PKR? Untuk JILAT bontot anwar aahahaha bodoh pengikut yang main ikut je tak tahu apa2 macam BABI.

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.