Jumaat, 8 Julai 2011

Cara Untuk Membuat Blog 1 : Tips Memilih URL Blog.

Assalamualaikum


Hello guys, ini adalah entry pertama aku bab tutorial untuk membuat blog. Aku akan ajarkan korang based dari apa yang aku tahu dari benda PALING BASIC sehinggalah ke benda paling penting dalam blogging.

Aku sebenarnya tak ada basic langsung dalam dunia blog ni. Bab-bab HTML, internet dan sebagai aku belajar sendiri-sendiri. Dah minat nak buat macam mana. Aku belajar macam mana nak buat benda-benda tu dan aku belajar macam mana nak buat benda-benda ni. (Tapi sampai sekarang, aku rasa macam tak belajar apa-apa pun.) Dan amat susah sebenarnya untuk balajar benda-benda di internet ni dengan free dan berkualiti. Dan mungkin sebab itu lah, kebanyakkan antara kita (Termasuk aku) yang buat banyak kesilapan ketika membina blog.

Actually kan, jarang gila ada orang tanya "Macam mana nak buat blog?" dan "Bagai mana nak bina blog sendiri"?

Dan sebenarnya, ini adalah satu kesilapan. Most of us main buat je blog tanpa tanya apa guide yang mesti dieorang follow supaya blog korang ada nilai untuk jangka masa panjang.

Memilih URL untuk blog korang

Ini adalah benda yang paling basic, yet paling penting. Why? Sebab once korang dah pilih URL untuk blog korang, korang dah tak boleh nak tukar. Okay fine, yes korang boleh tukar. Tapi once korang tukar, semuanya akan jadi kucar lanar. Feeds anda tak akan di detect, entry anda akan bermasalah dan yang paling penting, anda kehilangan semua followers anda. Followers korang nampak je macam ada, tetapi dieorang tak akan dapat terima feeds blog anda dan bila dia click link blog anda, diaorang akan dapat error.

So, selepas anda register Gmail (Google email) account ke Blogger.com, anda akan di minta untuk tulis URL blog anda. Dan please, masa nak pilih URL and nama blog anda, jangan lah pilih perkataan-perkataan yang susah untuk pembaca korang ingat. Ini guideline yang aku rasa penting:

Jangan Letak URL or Nama Blog yang Terlampau Over.
Aku tahu ramai yang nak buat blog gila-gila sebab ramai yang suka baca benda yang gila-gila. Contohnya:

Akuuuusukkkaabeloggg.blogspot.com

Tapi bila korang letak url korang seperti diatas maka, ia adalah satu kesilapan yang besar. Yeah, sekali pandang nampak macam gila-gila je. Tapi pernah tak korang terfikir andaikata lah readers korang pergi ke Cyber Cafe atau rumah kawan dia untuk promote blog korang, then korang agak dia akan ingat tak URL blog korang? No. No way pembaca korang akan kira berapa banyak 'u' or berapa banyak 'k' or berapa banyak 'g' yang ada dalam url korang. So, it is the best kalau korang gunakan ejaan yang normal..

First blog korang mungkin akan fail. Tapi tak bermaksud blog ke dua juga akan fail. Evan this blog pun, ini bukan blog yang pertama aku. Ini dalam blog ke-3 (Or something like that. Aku dah lupa) Kenapa aku tukar blog? Di sebabkan URL. Dan bila korang tukar URL, maka korang kena start from the bottom.

URL blog terbaik adalah yang paling simple, pendek dan mudah ingat.


URL Blog Anda Tak Panjang dan Susah untuk Diingati.
Oh God, please la korang jangan buat kesilapan yang aku buat which is URL blog yang panjang. Yeah  "TheOtherKhairul" adalah satu baris ayat yang terdiri dari tiga perkataan. It's damn panjang. Kadang-kadang, bila aku check statistic blog aku, aku perasan ramai yang salah eja. Salah eja mungkin sebab ianya panjang. So, kalau korang nak letak URL yang panjang boleh. Tak der hal. Tapi pastikan ianya mudah diingati dan tak berbelit seperti KisahHidupPian.Nampak tak huruf yang aku kalerkan dengan merah tu? It is the best kalau korang boleh avoid buat url untuk blog korang macam tu. Sebab kadang-kadang, ianya akan mengelirukan pembaca korang dan mereka mungkin akan tulis KisaHiduPian. Ini fact yang aku perasan. Untuk blogger baru, mesti akan jadi masalah.

Dan satu lagi, please, jangan letak terlampau banyak nombor dan penggunaan bahasa pelik. Contohnya "MyN4m31sM0k74r". Oh got. Please, don't.

Jangan Gunakan Full Name Anda untuk URL.

Menggunakan nama untuk URL blog adalah superb kalau korang gabungkan dengan perkataan lain. Dan ianya juga cool kalau nama korang pendek. Serta Full Name adalah amat best untuk di gunakan kalau korang ni adalah artis. Contohnya LisaSurihani.com. Atau FashaSandha.com. Atau HamisJalikha.com. Why? Sebab nama tu dikenali. So, kalau korang guna nama penuh korang, korang ingat orang akan tertarik ke? Lain lah kalau nama korang pendek. Tapi kalau dah nama korang WanMuhammadAizulArrifin, jangan la nak letak semua tu sebagai URL. Amat tak bagus untuk new readers korang.

Cuba anda tengok, Azmanz.my. Dia guna nama dia tetapi ianya pendek. So kalau korang nak guna nama korang. Just pastikan ianya pendek. But, instead korang gunakan nama-nama dan ayat yang tak dikenali, baik korang gunakan nama blog dan URL seperti "LifeInMe" or "WeArePerfect" or "NotYourLife!". Nama-nama blog macam ni lebih menarik dari nama-nama manusia kan?

Nama Blog Bertepatan Dengan Isi Blog Anda.
Ini adalah untuk blog-blog yang serious. Andai kata korang nak buat blog yang based untuk cakap hal-hal cinta. Then kenapa tak gunakan URL dan nama blog sebagai "DrCinta.com"? Andaikata korang nak buat blog yang berkaitan dengan kereta kenapa tak guna nama seperti "DuniaKereta.blogspot.com"?

Korang mungkin akan kata

"Habis tu, Paul Tan guna nama dia, boleh je jadi gempak dengan blog kereta. Apasal pulak aku tak boleh?"

Well, korang tahu apa jawapan aku? Sebab zaman sekarang, persaingan dunia blog adalah sengit gila. Paul Tan dah start menulis blog dari dulu-dulu lagi. Zaman dulu-dulu, blog dia je antara blog yang paling aktif dan setiasa update blog. Sama juga dengan blog Azmanz yang aku cakapkan tadi. Contoh lainya adalah macam blog RedMummy la. Ramai orang kata yang blog Redmummy tu tak ada isi sangat. Dan ramai yang tanya macam mana dia boleh jadi blogger yang famous. Dia famous sebab dia start menulis dari tahun 2006 dan dia sentiasa update blog dia. Masa tu, saingan sikit gila. Yeah, membina blog? Easy

Tapi zaman sekarang, bersepah-sepah website dan blog baru yang wujud. Persaingan untuk blog kereta, love, agama, parenting dan semuanya dah sengit. So, guna nama sendiri, atau url terlampau panjang akan membuatkan anda susah untuk menaikkan blog anda. Sure anda boleh berjaya, tapi memakan masa yang lebih lama. Those URL pelik-pelik adalah satu idea yang bad nak-nak dari segi SEO dan marketing. Unless, korang mampu buat partner bussiness dengan Oh Media untuk promote blog korang.

Dan satu lagi, korang mungkin tertanya-tanya, mana lagi better, Wordpress or Blogger? Yeah, Wordpress vs Blogger. Untuk permulaan, Google Blogger jauh lagi better dari Wordpress. Ada banyak website-website yang korang boleh rujuk. Mungkin nanti aku akan bagi web-web tersebut.

So, good luck.


63 ulasan:

  1. ABANG khairul, doubleeudoubleeudoubleeu panjang tak?

    BalasPadam
  2. http://sesedaporen.blogspot.com

    ok x url ni?

    haha saja nak promot blog sbnaqnya.. kalau sudi g la komen2 =p=p=p

    BalasPadam
  3. first time aku kenal blog aku dapat guide dr wootwoot . :D

    BalasPadam
  4. mr.K, thanks for da info, make me wanna to change my url pulak hahaha. :) anyway good entry.

    BalasPadam
  5. dashboard blgger pelik je hari ni..

    ops, lari topik haha

    BalasPadam
  6. peh tutorial beb. kalau tak silap ini sebenarnya kali ke 3 ko buat tutorial kan.? jangan tipu.

    BalasPadam
  7. hey,such a great tips.tak jadi tukar url after read this.=D

    BalasPadam
  8. fuh. naseb gua punya URL pendek, kemelayuan, selalu digunapakai.

    http://sebelahlain.blogspot.com/

    amacam?. baru lg ni.

    BalasPadam
  9. blog aku aku punya url, mudah aku rasa. tp kalo bab url bertepatan dgn isi kandungan blog, aku gagal kat situ..

    BalasPadam
  10. Dah selalu bce blog Mr K. Dan bile nk bukak blog Mr K je, terus taip theotherkhairul.blogspot.com......
    Sye pun baru je wat blog ni...
    sye pun dh tersilap pilih URL agaknye...syaaz9006.blogpsot tapi tajuk utamanya semalam takkan kembali lagi dan tapi lagi isi blog sye mengenai pelancongan. Sesuai ke???

    BalasPadam
  11. first tutorial from mrK. bangge2..
    aku rase nak tukar url. tapi cm leceh je. adei.

    BalasPadam
  12. eh macam mana dgn "dearrogantgirl".?

    okey tak.

    BalasPadam
  13. yeah kebetulan i nak buat blog baru..tenkiu mr K

    BalasPadam
  14. hehe.. i think my URL dah ok kot :)

    BalasPadam
  15. emm. i think my url dah ok kot ;p

    BalasPadam
  16. err? kalau fizahensem.blogspot?

    BalasPadam
  17. thanz alot atas info ni..tapi saya da guna url yang panjang.nama saya pulak tu.baru fikir2 nak tukar tapi bila baca entry ni..tak jadi la.panjang pun panjang la..:(

    BalasPadam
  18. yup ! memang betul URL blog sangat mempengaruhi . macam blog pertama Tia . URL lain , nama blog lain .

    even masa tu followers dah cecah 500+ , Tia nekad buat blog baru . Tia bangun balik . dan hasilnya , blog kedua lebih baik dari yang pertama ..

    URL blog Tia sekarang , nama blog dan kata ganti nama diri Tia juga sudah memudahkan pembaca Tia mencari Tia balik kalau pun dorang tak ingat full ..

    lebih-lebih lagi sekarang Tia dah guna domain berbayar . dah takda blogspot sebagai perantaraan , lagiii mudah dorang nak jejak balik ..

    BalasPadam
  19. tu la kann? aku rasa tak suka dengan url aku..huhuhuhu..tp dah tak boleh tukar..hurmm...

    BalasPadam
  20. mula2 dulu wat URL 1st blog panjang gila smpai tak ingt . lepas tu tukar leceh pulak semua nak hilang . sigh .

    BalasPadam
  21. nak tanya, Feeds tu apa and macam mana?

    BalasPadam
  22. belajar lagi hari ini ...temkiu bro ..:)

    BalasPadam
  23. bottom line I think is contents...

    kalau contents power, semua orang singgah!

    BalasPadam
  24. nice bro. tengs untuk tips ni. kalau gua perhatikan orang yang dah lama berblog ni memang femes walaupun blog diorang entah pape. so, untuk join blogger sekarang ni kenalah lebih kreatif sebab saingan sengit!

    BalasPadam
  25. http://yanpunyacerita.blogspot.com heee adakah sesuai ? anyway nice entry la... keep it up yeah

    BalasPadam
  26. tomatowithcheese

    aku tak tau apesal aku guna nama tuh =_____=

    BalasPadam
  27. slm sy lagilah ltk nama pjg2 sgt mmg lupa. so nama url blog sy ltk rasa sng kot prg nk igt :)

    BalasPadam
  28. @Izz - Panjang dan susah nak ingat.

    @Hazwan - Really? Tak pun. Sama je.

    @Syaaz - Actually, ramai orang susah nak ingat nombor instead of perkataan.

    @Smiles - Rogant?

    @Tia - Kan? Good for you.

    @Hayati- Better hilang 1000 followers dari rugi 99999 followers.

    @Lucky - Feeds tu kiranya entry korang. Bila kau update blog dan google detect, then ianya dipanggil feeds.

    BalasPadam
  29. http://merapuberegu.blogspot.com/...

    ak taw kowg mst ckp url ak sempoi kan...

    singgah wei...

    ak junior g...
    hahahhaha

    BalasPadam
  30. http://wanieshop.blogspot.com/p/make-up.html

    ilmu yg sangat berharga..thanks....jom singgah blog saye....

    BalasPadam
  31. aku dah setengah masak ...baru dapat info begini...keh3...

    BalasPadam
  32. best best best!

    http://honeylaetitia.blogspot.com/

    okay x url ni? hihi

    BalasPadam
  33. WAH! info yang berguna pada manusia yang baru nak ada blog;)

    oh yeah!!
    =)

    BalasPadam
  34. nice info... huhuhu
    masa memula nak buat blog... tak terlintas pom nak pakai URL sekarng... huhuhu

    BalasPadam
  35. Aku ase da salah pilih url... takleh tukar la camni. aduh2

    BalasPadam
  36. url blog keen sama cam nama profile keen.. rasanya mudah org nk cari.. ke camne?? =.=

    BalasPadam
  37. puhh, naseb baek url blog aku simple jek, haha,.

    http://patehadnan.blogspot.com/2011/07/5-things-you-should-not-do-after.html

    BalasPadam
  38. ok.. aku dah TERbuat nama aku sendiri... hahahahha!~



    ^^

    BalasPadam
  39. ok. memang aku lah contoh terbaik untuk post ni.


    1. http://keretapitutttutt.blogspot.com

    sekali pandang. . . wth? KRETAPITUPUTTUTUP?


    2. pandang kali kedua. . . oh okay tutt tutt. eh berapa banyak T daaa?

    6 T je ye, ENAM.


    3. keretapi ke keretaapi?

    ini sudah masuk isu bm. serius pernah keluar dalam periksa. tapi keretapi ialah jawapan yg betul, maka kawan-kawan seperjuangan yg baca blog aku, sila berterima kasih walaupun korang ni ada je benda nak kutuk blog aku en. ingat aku tak tau.





    ok iklan, sesiapa yang suka Harry Potter sila pergi link ini


    http://keretapitutttutt.blogspot.com/2011/07/last-red-carpet-for-harry-potter-stars.html


    mekaseh.

    BalasPadam
  40. pergh..terasa aku...awal2 aku blogging,aku blur..harap maklum...muahaha

    BalasPadam
  41. ouh mr.K yang cute..http://catdafelis.blogspot.com/....okay x url tu??? o.0''

    BalasPadam
  42. thx. first time comment. hehe. dah lame bace blog bro ni. best. btw , klau ad mase jenguk2 la ye?

    afiqilazors.blogspot.com

    BalasPadam
  43. dear mr. K,

    url blog sy guna nama sendiri. haha. nama penuh. naseb baek pendek


    bajet femes. =.="

    BalasPadam
  44. waahh~hebat la tips,,abg Khairul ni,,hmm,,lau tgok aku punya blog,,msti bnyak bnda2 bdoh yg ak tulis dlm tu,,hehe,,"baru je first tme wat bl0g"..ngehehe..try2 la msuk cni n komen2,,nAk BlJa mEmG akU xkaN maLu


    http://firstbilamaskblog.blogspot.com

    BalasPadam
  45. ouh. Mr.K ada buat tutorial.. knp sy xtahu ni.. semalam baru je buat blog.

    skodengovenmama.blogspot.com

    camni ok x?

    BalasPadam
  46. ouh Mr.K ada buat tutorial rupanya. saya baru blaja nk buat blog ni.. haha

    skodengovenmama.blogspot.com/

    ok x kalau nama nih?
    huhu ^^

    p/s: rajin2 le menjenguk dan mengomen(comment ok, jgn salah baca) salah kami.

    BalasPadam
  47. ouh weh~~~ mcm mna klw aq gna nma ngeri tp aq tlis apa yg aq nmpk hri2? T.T kna tpis sket2 eh?

    BalasPadam
  48. psst.. aku xminat blog ben shaarii

    BalasPadam
  49. Tolong ajar saya boleh tak??? saya betul2 pening first time ni....please...seyes...

    BalasPadam
  50. aduhh FN pun dah salah pilih URL. err mohon copy ye, jangan risau FN buat, Mr. K ni penceramah luar di blog :)

    BalasPadam
  51. As salam Mr. K...

    Salam perkenalan.Sila jemput ke blog saya.ini linknya http://azfaapparelembroidery.blogspot.com/
    Saya mohon Mr. K dapat memberi komen mengenai blog saya..url sy sesuai ke atau terlalu panjang?Sy nak tanya Mr. k mcm mana nak buat org semua tahu kewujudan blog sy selain post dlm fb?sy harap sgt Mr. K dapat membantu sy..terima kasih.:-)

    BalasPadam
  52. Hi kawan2, Nak wat professional blog atau laman web x? Sya jumpa satu laman web-www.wr.my free domain Dan yang best free video hosting Dan template semua menarik Dan google friendly :-) X cya Cuba tgk sendiri :P.

    BalasPadam
  53. salam,,camne nak dapat gmbr2 yg masyuk cam abg punte blog ek,,??

    BalasPadam
  54. Terdpt 2 jenis blog yg popular iaitu wpress dan blogspot.kedua2nyer userfriendly dan easy to use kata org putih.org yg tidak mempunyai pengetahuan it pun boleh buat blog.setuju tak?hehehe

    BalasPadam
  55. patut la letak theOTHERkhairul.. dah banyak kali buat ghopenye..

    BalasPadam
  56. Usya usya google jumpa pula blog ni. Kehkeh terima kasih atas perkongsian :D

    Nak kata url tu kena dengan entri memang simpang jauh la. Yeahhh sekarang makin ramai yang berblog. Tak macam dulu lagii

    BalasPadam
  57. dulu tak banyak sangat blog..mudah nak bersaing.. skrang ni aduyai... letih rasa.. ari ni ada 1st page esk lusa tak tahu lagi..

    BalasPadam
  58. dulu tak banyak sangat blog..mudah nak bersaing.. skrang ni aduyai... letih rasa.. ari ni ada 1st page esk lusa tak tahu lagi..

    BalasPadam
  59. Tips yg sngt membantu..terima kasih.. =)

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.