Selasa, 15 Disember 2009

60% Kemusnahan Pada Tahun 2012 Mungkin Berlaku.

 Majalah keluaran ILuvIslam.com

Kalau dulu, isu mengenai 2012 tak ada langsung. Tapi semenjak ada movie 2012, isu ni kecoh dibincangkan. Dan aku tak faham kalau ada sebilangan yang anti terhadap movie ini. Tak kurang juga apabila aku ada dapat email mengenai 'maksud-maksud' tersirat di sebalik tayangan movie tersebut kononnya ada yang cakap yang movie itu hendak memesongkan akidah umat Islam. Oh what the hell is that? Bagi aku tak ada kena mengena langsung.

Dan pasti korang tertanya-tanya kenapa aku percaya terhadap kemusnahan 2012 tersebut kan?

Sebabnya mudah je. Kerana mungkin pada bulan 12 pada tahun 2012, adalah bulan kemusnahan. Aku cakap kemusnahan dan bukannya kiamat. And hell yeah tahun 2012 ni juga saintis bercakap mengenai kemusnahan dan entah mana datangnya lah pula hari kiamat.

Dalam movie 2012, kita lihat yang kucar-lanar hanyalah apa yang ada di bumi. Tapi bukankah kita dah sedia maklum yang kiamat bermaksud segala alam semester akan hancur seperti langit akan runtuh dah sebagainya.

Apa yang aku cakap pasal 2012 ini bukan pasal ramalan Kaum Maya or what-so-ever, tapi ini adalah based on apa saintis dah nilaikan. Apa astronomis dan apa pakar geologists dah kaji. And semuanya merujuk kepada satu disaster yang besar. Ya ia disaster atau lagi best di panggil 'mini-apocalypse' dan bukannya kiamat.

Atau dengan kata lain, jika pihak saintis berkata bahawa puting berliung akan berlaku, adakah anda percaya? Jika pengkaji cuaca cakap akan berlaku kemarau, adakan anda akan percaya? Jika geologies cakap, gempa bumi mungkin akan berlaku di indonesia, adakah anda percaya? Kenapa anda percaya? Kerana itu semua adalah kajian. Kajian sebagai mana korang percaya sesebuah gunung berapi akan melatus, hujan akan turun degan lebat, dan tsunami yang efek dari gempa bumi.

Begitu juga dengan situasi sekita 21.12.2012. Ianya bukan kiamat, tetapi kemusnahan alam sekitar.

So betul kan persepsi anda. Kemusnahan pada 2012, 60% mungkin berlaku. Tapi kiamat, 99.99999999% mungkin berlaku dan mungkin tidak pada hari tersebut. Well, tiada siapa tahu dan tiada siapa boleh ramal. Juga tiada siapa kisah. Tiada siapa kisah? Ada yang kisah. Tak ramai. Buktinya? Semua dok pakat bertenggek depan lappy/PC baca blog aku.

15 ulasan:

  1. .x tgk lg ceta tuu
    .hmm ntah lahh
    .x tau nk comment ape
    .msing2 ade hak utk comment ceta tu
    .nti nk tgk lah n comment kt sini smule ;)

    BalasPadam
  2. 100% kiamat akan berlaku
    cume xtau bile

    pasti akan berlaku!

    BalasPadam
  3. kena percaya juga cerita 2012 itu..siap sedialah..dalam bible memang ada cerita pasal kemusnahan tersebut..tetapi,tak disebut pada tahun bila..kena siap sedia la..:)

    BalasPadam
  4. aku pun tak tengok lagi cite tuh. macam kuat betul pengaruh 2012 ni naa

    BalasPadam
  5. hahaha...
    lepas nih ko boleh buat ulasan untuk sume cite ah...
    x yah la aku tgk gala tv agi...
    bace blog ko cukup suda...

    BalasPadam
  6. gua tak tgk cte tuh.
    tp .

    kuasa tuhan .

    berdoa sahaja takda ape2 berlaku .

    BalasPadam
  7. kiamat boleh berlaku bila bila jer... jumaat ni pun boley..

    kerja Allah semuanya rahsia, satu manusia pun xbley ramal..

    bible boley kowt

    BalasPadam
  8. kiamat tu x kot.
    kalo ikot crita dlm Islam dajjal memerintah 40 thn pastu Nabi Isa kuar n kill dajjal ni pastu Nabi Isa memerintah 40 thn lagi pastu ada lagi la apa ntah baru matahari terbit dari Barat n Pintu Taubat tertutup..pastu baru Kiamat..
    kalo x slh aku la..aku pon dah ingat2 lupa..
    tapi kalo dari saintis tu bleh percaya la bencana mungkin jadi pasai kaji bintang kan bleh percaya jgk...astrologi ka apa nama dia??
    ada elok jugak cita 2012 tu..
    moga2 dapat la hidayah kat org2 jahil n kufur mcm aku ni...
    tengok la 2012 tu sebab elok bagi aku..tapi pk la cara positif..kalo nak rosak akidah bukan movie tu ja yg bg rosak akidah..
    aku suka ang pny post n aku rasa ang makhluk yg bijak..

    BalasPadam
  9. kiamat akan berlaku mungkin sekejap lagi, esok, bila2 ..entah tak tahu...

    BalasPadam
  10. stuju ngan en k. movie macam tu, 50-70% mungkin macam tu lah kemusnahan akan berlaku. tapi sedia maklum, kiamat nanti takde siape akan selamat. sume akan mati. just ambil moral cerite tu sudah..

    BalasPadam
  11. ayt akher uhh mmg ta leyh bla....!
    "Buktinya? Semua dok pakat bertenggek depan lappy/PC baca blog aku."
    klaka tol =,=

    BalasPadam
  12. terkena part hujung tu..hahaha sengal je

    BalasPadam
  13. Ko ni babi la weyh! Blog mcm sampah!

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.