Rabu, 8 Julai 2009

Cinta Pandang Pertama Tidak Wujud

=)

Kepenatan masih terasa. Aku tulis entri ni bukan untuk menceritakan tentang aktiviti overnight aku bersama kawan-kawan aku semalam termasuk aktiviti-aktiviti yang kami lakukan seperti melalok hampir 4 jam. Tak termasuk peristiwa Fahim melakukan drift di Bandar Melaka yang hampir melanggar kereta yang dipandu oleh Rashdan. Aku juga tak akan menceritakan tentang mereka ini yang menjadikan jalan raya di Bandar Melaka sebagai jalan bapak dia punya nak-nak pada pukul 4 pagi. Sebaliknya aku ingin bertanyakan korang semua akan cinta pandang pertama. Pendapat korang, dari pengalaman korang. Kerana bagi aku, kebanyakkan cinta pandang pertama hanyalah nafsu semata-mata. Mungkin hanya 25% barulah betul-betul cinta.

Bila menyebut perkataan cinta, bunyi agak jiwang. Ya. Aku tahu ia agak jiwang. Apa salahnya jadi jiwang seketika. Sekeras-keras lelaki akan lembut juga bila masuk bab perempuan. Dan jangan tersalah sangka akan perkataan ‘lembut’ tersebut yea.

Muka baik gila

Aku pernah tertonton cerita korea yang dilakonkan oleh Lee Ji hoon tak silap aku. Pelakon cute dan muka innocence ini memang mampu mencairkan sesiapa sahaja yang melihatnya termasuk lelaki. Dan aku rasa dia gay. Dia gay dengan Lee Dong Wook. Okay. Statement maut tu. Dan nampak sangat aku fitnah sebab aku jealous. Jejaka dua orang ni agak popular dikalangan para gadis-gadis yang sukakan cerita Korean seperti cerita Lovely Rivals, Hello Miss dan Wonderful World. Aku tak rasa para lelaki tahu pasal ni. Tapi kalau disebut Sora Aoi, pasti mereka tahu.

Didalam drama tersebut, kebanyakkan perjalanan hidup yang dicipta itu memang happy ending. Tapi tak semua orang akan mendapat happy ending dalam hidup dia. Hidup memang tak adil dan tak akan adil. Sebab itulah ia dipanggil kehidupan. Dalam kamus dewan edisi ke-3, page 1427, ‘kehidupan’ beramaksud perjanan ketika hidup yang sentiasa menantang keinginan kita.

There is too much beauty upon this earth for lonely men to bear of.

Dan kenapa aku cakap kebanyakkan cinta pandang pertama hanyalah nafsu semata-mata? Well, aku teringat lagi ketika aku tertonton drama Korea setiap hari pada pukul 8.30 malam dulu-dulu. Kebanyakkan percintaan bermula dari pergaduhan. Konon stylo la tu. (Atleast jauh lagi stylo dengan cerita merapu buatan Malaysia.)Dan ada ketikanya Si Lelaki akan jatuh cinta pandang pertama kat Si Gadis. Tapi yang pasti, Si Lelaki akan jatuh cinta pandang pertama kat gadis yang cantik sahaja. So aku tertanya-tanya. Dalam reality, ada ke lelaki yang jatuh cinta pandang pertama dengan gadis yang tak lawa? Tak lawa seperti muka berjerawat, gelap dan sebagainya.

Aku kurang pengalaman didalam percintaan. So sesiapa yang telah expert, feel free to speak yea.

P/S: 25% of them are ‘beauty is in the eye of beholder’-case. Could be.

32 ulasan:

  1. aku nak ckp sekali lagi:

    "ko ni jiwang la khairul" ^_^




    entri ko byk psl cinta kan;)
    aku taktau pun drama2 yg ko sebutkan tu sbb aku jarang tgk drama korea.aku lbh suka drama jepun sbb temanya pelbagai.tapi mcm apa yg ko ckp,seingat akulah,stereotaip drama korea adalah kisah percintaan dimulai dengan pergaduhan,pertengkaran,kawin kontrak em lbh kurang la tu.

    klu aku,lelaki muka sweet dan innocence mcm dlm gambar tu msh dikira belum berjaya lg membuat aku melekat di dpn tv.aku lbh suka tgk pelakon ensem yg bermulut laser,nakal tp bijak n dlm ms yg sm terer lawan ngn penjahat,mcm watak2 yg sllu dilakonkan oleh yamashita tomohisa a.k.a yamapi^_^

    BalasPadam
  2. em aku tak percy cinta pandang pertama ni..bg aku, klu kita tgk sekali je dah suka,itu bkknya cinta..maybe minat,suka but definitely not love..

    love ni not just luaran je kan..kena suka dlmn diorng gk..perangai sume..if muka encem atau lawa tp perangai ntah pape..adakah patut?

    BalasPadam
  3. @Laila- Aku jiwang yea. Hmm. I take that as a compliment haha. Apa pendapat kau tentang lelaki jiwang?

    kau suka cerita jepun.. hmm.. Attention please? Densha Otoko? Hanazakarino? Nodame Cantabile? haha. aku selalu tengok kat laptop aku bila tengah bosan. Well, densha otoko series yang paling best. Tapi kebanyakkan cerita jepun, girls adalah watak utama kan? :)

    @Fiza- tak patut.. tak patut... tapi aku tak nafika yang memang ada couple yang saling jatuh cinta pandang pertama dan akhirinya di atas pelamin. What a nice happy ending =)

    BalasPadam
  4. yg gitu mmg ada..tp aku tetap rasa yg first time tu bkn cinta..tp maybe minat or suka..
    maybe after dah kenal2 sume,brla cinta..hoho

    BalasPadam
  5. rasanya cinta pandang pertama tu tak wujud...mungkin sebenarnya lebih kepada suka pandang pertama..cinta sebenarnya mengambil masa untuk kita sedari kewujudannya...dan, cinta tak mudah untuk di bina juga...
    tentang rupa...tak tau la..bila kita cinta kan seseorang tu, kita lupa pada 'rupa' dia..sampai la bila org asyik kata.."hensem" la pakwe ko..pandai..cari yg hensem je..baru la terfikir dan perhati si dia betul2..hensem ke dia ni..sebab, siapa dia sebenarnya itu lebih penting...:)
    take it easy kroll...hidup ini bukan hanya indah kerana cinta..tetapi ada banyak lagi keindahan di celah2 perjalanan hidup kita...

    BalasPadam
  6. pandangan pertama? hmm..tuh cume crush,belom betol2 fell in love..sebab pndang pertama mcm khairul ckp la..semua terletak pada muke...smpai la betol2 kenal org tuh..then barulah boleh nk kategorikan betol2 cinta atau suke2 saje..
    pandangan pertama rezeki
    kedua setan
    ketiga nafsu..
    bile da pndang pmpuan/laki cantik lebih 3 kali sah la kan dorang suke sebab nafsu..org kalo tgk pmpuan cantik atau laki ensem mesti nk tgk bnyak kali..

    hmm..asal asyik ckp pasal cinta jew..x bosan kah?

    BalasPadam
  7. @NieSah- cinta itu sesuatu yang indah.. kau tak akan pernah bosan dgnnya.

    BalasPadam
  8. Lelaki jiwang adalah calon suami yg sukar dicari pada masa ini^_^

    Semua watak utama adalah wanita? erm tak juga..mcm ko,kebetulan ko tgk cte yg watak utama dia pempuan,so ko kata pempuan la watak utama dia kan..

    klu aku,kebetulan citer2 yg aku suka tgk watak utama die L (e.g kurosagi,propose daisakusen,budou no ki,shounen wa tori ni natta,bloody monday,nobuta wo produce n dragon zakura)so aku plk kata lead dia L :)

    BalasPadam
  9. @Laila - itu kebetulan atau kau mmg ingin menonton jejaka2 jepun yang kacak berlakon? haha

    BalasPadam
  10. itu sudah semestinya;)

    BalasPadam
  11. Offtopic - Setakat ni hanya 1 comment yang aku tak approve. Tu pun sebab dia mencarut.

    BalasPadam
  12. 1) Walau topik dihenti aku masih belum bersedia untuk setuju untuk ia berhenti.
    2) Cinta pandang pertama itu wujud tapi oleh kerana ia bukan hanya pada satu pihak. Maka kemungkinan ianya berlaku agak tipis.
    3) Kurang pengalaman? dan jika kamu sedar..mungkin kawan-kawan kamu yang punya masalah dalam percintaan akan lebih cenderung kepada mendengar nasihat atau pendapat orang yang tidak berpengalaman dalam perkara tersebut kerana bila berbicara tentang CINTA..ia bukan sesuatu yang logik..jika anda tahu apa yang cuba yang aku sampaikan ini..bagus..
    4) Cinta tidak perlu dikaji pada aku. Yang perlu dikaji bagaimana ingin kekalkannya yang mana ia akan hilang bila-bila masa.

    BalasPadam
  13. aku lebih sukakan seperti ;

    "cinta pandang pertama tu tak wujud. tetapi perasaan suka itu dipupuk dan menjadi cinta"

    BalasPadam
  14. salam...1st time bc blog nie...pnuh dgn sindiran tpi sindiran yg bek la....bkn jht2 nya..hehe....ok....4 me cinta pndng pertma e2 wjud n tak wjud...wjud bla orng yg tak pnh jtuh cnta leyh jtuh cnta bla tgk 1 guy or girl....tak wjd lak bla da bnyk kali asyk leyh jth cinta pandng pertma ja..e2 nafsu ya anak2...hohoho...tak merapu tak sah....kekeke....tpi papa pown, cinta pndng pertama nie amatlah bahya sbb kta tak bleyh agk sifat manusia dengan hanya sekali pndang..pndng berkali2 pown blom tntu knl abeh.....inikan pula bru skali pandng....btoi tak???so, moral value of short merapu story, don't judge people wif 1st sight.....kekeke.....
    (i'm still kanak2 rebena to fall in lovein with 1st sight...gla prasan nya statement....wakaka)

    BalasPadam
  15. Aku tengok kebanyakan lelaki akan fall for orang yang lawa je...
    Sebab kebanyakan kawan lelaki aku semua macam tu. Haha...

    Aku plak?
    Aku pernah jatuh hati ngan sorang mamat ni yang boleh dikira tak ada rupa sangat. Time tu aku pandang kebaikan dia je.

    Papepun, semua orang ada taste masing2...
    Allah telah ciptakan kita dengan seseorang di dunia ini. Kita je tak tahu siapa.

    BalasPadam
  16. bende tu wujud bro. serius. cuma yg bertuah je dpt rasa.

    yg slalu laki rasa bukan

    "cinta pandang pertama.."

    tapi..

    "pergh... pandang pertama.."

    cam minggu lepas la, aku bertentang mata dgn sorang minah nie dgn mak die. pergh.. lawo gile bro. muke ala2 pelakon korea yg kiut. sempat usya die kejap je sbb die tgh nak naik escalator dgn mak die. kalo mak die marah aku usya anak dia, akan aku kata..

    "is it a crime to take a glance upon ur daughter, whose beauty resembles, that of yours? "

    aku penah wat camtu masa lepak dgn membe kat penang dulu. x jadi marah mak die. terkedu pastu tersenyum malu. hahaha

    ps : nasib baik mak die paham omputeh kalo tak konpem aku kena selipar.

    BalasPadam
  17. cinta mmg tak adil..
    tak pernah pun hepi ending...
    wah sedeynya..
    aku baru putus cinta...
    tak akan ada hepi ending...

    BalasPadam
  18. @Unknown - Ya. Ianya dah dibincangkan kat dalam komen. Cinta sentiasa wujud, cuma untuk ada pada dua-dua belah pada first sight adalah agak mustahil. So cinta padang pertama tu biasanya adalah suka seperti yang dinyatakan oleh komenter di atas. then cinta kedua2 belah pihak terjadi selepas salah seorang berusaha. Aku pun x pandai sgt bab2 cinta ni. Tapi tu la yang dari pengalaman org2 terdahulu haha.

    @Munira - Semoga jumpa yang lain. And good luck=)

    BalasPadam
  19. hah...
    aku tak pcy cinta pdg pertama gak
    hahahaha

    eh btw per kata ko citer ttg cinta pdg pertama ko tuh ;p

    BalasPadam
  20. salam...
    emmm...naper statement kamu macam tue???cinta pandg pertama bukan atas sebab nafsu,tadi kamu ader kata citer korea ni asik girl lawa jer...penah tgok citer biscuit teachers n star candy?n taiwan movie u r my distany???girl mereka biser jer...

    ok second...cinta pertama tu ujud.dia ujud tanpa kita sangka...kadg2 ader org tu,joint satu pertandingan,macam debat,n dia jumpa org yang dia suker,yang menarik minat sebab mereka berkongsi perkara yang sama itu juga cinta tiada nafsu pun..malahan mereka bole sentiasa tukar pendapat tentag debat...
    maka stament cinta pertama itu hanya nafsu perlu tukar pada cinta pandang pertama itu cinta dari hati...
    kita manusia x dapat lari dari kecantikan....n jagn lupa kecantikan itu subjektif bro...kalw ader produksi drama wat citer p'puan hodoh pun org tgok gak,cam manjalara,betty n 100pounds beuty...rmai jer tgok...cnta kolestrol pun ramai jer tgok...huh....

    emmm..yang pasti kita x leh kata cinta pandg pertama itu nafsu...
    emm..
    mgkin satu hari nanti kamu yang akan jatuh cinta pada pandgn pertama...
    time tu baru kamu tahu ia buakn nafsu...
    tapi ia datang dari hati kamu.....
    tanpa di paksa n tanpa di pinta....ia hadir tanpa kamu rasai...dan ia akan sakit bila sidia pergi tanpa kamu sempat berkata jangan....

    yang pasti cinta pertama tu akan berikan kesan...
    remember cinta x semestinya bersatu...dan kita perlu tahu,
    love its not how much u love her @ him.but its about how u craete the realationship n appreciate your partner...thats all....

    BalasPadam
  21. @Teratak Mawar Putih - Kau suka dia kerana diri dia. Bukan fizikal.

    Cinta pandang pertama = Dah jatuh cinta semasa kali pertama nampak. Maksudnya, kau nampak je lelaki tu, terus jatuh cinta.

    Tetapi setelah baca cerita kau, aku dpti yang u are out of this case. Kerana kau suka jatuh cinta kat dia disebabkan mempunya minat yang sama.

    Bagi aku ianya mustahil seseorang akan sukakan seseorang lain hanya dari pandangan pertama tanpa kenal apa-apa.

    "Yang pasti cinta pertama tu akan berikan kesan...
    remember cinta x semestinya bersatu...dan kita perlu tahu,
    love its not how much u love her @ him.but its about how u craete the realationship n appreciate your partner...thats all...."

    Yup. Aku amat setuju tentang ini.

    BalasPadam
  22. xpenah pcye luv @ 1st sight..both gender takan jtuh cinta pndg petama kalo org tu xcntik n xensem..myb it never hapen 2 me but i guess it's reality..

    BalasPadam
  23. nak percaye ke tak?..
    tapi dlm seribu,ade la satu yg love at first sight tu bukan sebab die cun atau die ensem..
    cehceh..cakap cam penah lak..
    tapi seperti ape yg pengkomen2 di atas cakap,love at first sight ni mesti melibatkan soang ensem atau sorang cun..
    tepuk dada,tanya iman yer..
    pastu kekadang tu kalo melibatkan yang KURANG lawa ayau KURANG ensem contohnye camni..
    pompuan ni kene ragut,pastu tetibe sorang laki dtg tolong..tetibe die jauh cinte kat laki yg tolong tu eventho laki tu KURANG ensem..so,aku ase dlm kez camni,love at fisrt sight tu wujud..

    BalasPadam
  24. cinta tu wujud, pandang pertama, kedua mahupun yang ketiga. tanpa pandang pun boleh - cinta tu buta, teknologi plak beraja.

    cinta pndg pertama lelaki je yg slalunya pada wanita cantik, wanita boleh jatuh cinta pndg pertama meskipun pada org yg x ada rupa - sbb pndgn lelaki dan wanita tu angle nya berbeza.

    love and radiate love

    (^_^)

    BalasPadam
  25. ye..
    xde lelaki yg jatuh cinta pandang 1 if girl 2 GELAP! ( ingata hati die putih sgt ke?)
    this is realty..
    da pnh lalui...
    huhuhu, tp ak yakin, ALLAH da sediakan 1 lelaki tuk ak...

    BalasPadam
  26. lawa ke xlawa ke blakang kire,apa yg penting??sejuk mata memandag.
    setiap org berbeza pandagn dy

    kadang2 kalau pmpoan tu cun gile babas tapi kurag ajar ngn org tue xgne gak

    kalau pn laki tu kacak nak mati tapi mulut laser+asik kutuk pmpuan pn lagilah xgne

    cnta pdg pertama that really bring happines is...??

    once u see her/he n her/his gesture u know that she's/he's yours

    BalasPadam
  27. "hidup memang tak adil dan tak akan adil" hahaha.. ak suka ayat ko. tp mmg betul pun. ya, hidup memang tak adil. sbb tu ada hari akhirat..

    BalasPadam
  28. hahaha densha otoko best~but cerita pasl cinta gak tu~~apakata aleh kepada cerita yg serius sikit tp jgn la tgok crt tokyo polis gore~~but thats rite cerita jepun pelbagai

    BalasPadam
  29. eh betoi ka???
    aku pom x tao... jadik tue bukan cinta pandang pertama la kirangya??? hurm... agak meanarik... ngeh3

    BalasPadam
  30. alamak. entri lama. tak apa, nak respond jugak. :)

    setuju dengan kenyataan cinta pandang pertama = nafsu.

    saya sendiri tak pernah percaya love at first sight. that is not love. definitely. itu dipanggil suka. kita mudah suka dekat appearance orang. tapi cinta? we won't know until we fall.

    well, itu bagi sayalah. orang lain? mungkin lain. :)

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.