Khamis, 22 Disember 2011

Pendapat : Hubungan Jarak Jauh / Long Distance Relationship.

Assalamualaikum


Hello gadis dan jejaka sekalian. Apa khabar?

Well, korang tahu tak apa itu Long Distance Relationship? Ya, known as LDR or Perhubungan Jarak Jauh. Tak kurang juga dengan panggilan Percintaan Jarak Jauh (PJJ). Seperti yang anda perasan, Long Distance Relationship or LDR ni nampak amat sweet kat dalam movie dan amat romantik kat dalam video clip lagu. But here is the thing,

"Bolehkah ke-sweet-an itu berkekalan hingga ke alam perkahwinan?"
"What if distance bukan hanya memisahkan jarak tapi juga memisahkan hati?"
"Kalau dah kahwin? Boleh ke kita maintain kasih sayang dengan someone yang tak ada di depan mata kita?"


Untuk pengetahuan korang, zaman sekarang ni most of remaja dah start belajar jauh dari kampung halaman masing-masing. Ada yang duduk US. ada yang duduk UK. Ada yang duduk Jepun. Semuanya dah jauh dari keluarga. Tapi, bukan hanya jauh dari keluarga. Malah, jauh dari skandal / kekasih / tunang / suami / isteri masing-masing. Tahu tak anda berapa banyak orang yang tanya


"Bagaimana nak survive Percintaan Jarak Jauh?"
"Macam mana nak pastikan Hubungan Jarak Jauh ni berjaya?"
"Mungkin kah suami ku akan curang semasa outstation?"
"Apa yang perlu buat kalau nak jalinkan hubungan jarak jauh?"


Here is the thing, aku dulu memang tak pernah buat LDR dan aku tak pernah terfikir nak buat LDR. But, how if one day, korang TERjatuh cinta kat someone dan orang tu berada jauh dari korang. Apa yang korang nak buat? Biarkan saja sebab jarak korang jauh? No. If you really love that person and that person adalah someone yang akan jadi ibu or bapa kepada your kids, then you are going to fight for it. Fight for it.


Good things about Long Distance Relationship


Bagi yang baru nak memulakan hubungan Percintaan Jarak Jauh dengan kekasih / suami anda, anda patut baca this part. This is the part adalah important sebenarnya. Sebab perasaan dan keraguan korang adalah bergantung kepada apa yang anda percaya. Kalau anda percaya yang LDR is bullshit, then, bullshit lah ia.


Tak mudah rasa bosan dengan pasangan.
The less is the more. Tahukah anda kenapa lelaki curang? Adakah sebab ada ramai awek comel berdahi licin dan berpipi gebu? Well yeah mungkin betul. Tapi actually, most of them (termasuk perempuan) akan rasa bosan dan losing the feeling bila they spent time together, too much. Pagi berjumpa. Tengah hari lunch sesama. Malam bergayut. Mana tak bosan? Even suami isteri pun tak macam tu. Biasanya, orang yang dah berkahwin ni banyak spend masa kat family dan perkerjaan instead of love. So, the kuantiti of love tu lambat berkurang sebab ianya jarang digunakan.


Prevent korang untuk buat benda-benda tak senonoh.
Come on girls, what makes you think yang he's gonna be responsible bila perut korang dah membulat dengan baby? Korang kena tahu, bila korang asyik dok bersama, keluar berdua, sure punya lah syaitan dah mark korang. Lagi pun, korang pun tahu kan yang bila korang dok berjumpa sepasang kekasih, berdua of course, syaitan mula lah menampakkan diri. Dia dok sana. Dia dok sini nak suruh korang buat yang bukan-bukan.

Menjimatkan kos  
Korang tahu tak  kos untuk perkahwinan ni mahal gila? Dan korang tahu tak yang adalah amat tak berbaloi untuk korang buat loan bank semata-mata untuk wedding yang dua hari sedangkan selepas itu korang perlu guna banyak duit untuk bayar balik loan bank tu padahal, kornag lagi perlukan duit untuk sara keluarga kan?

Don't spend your money on wedding. Make it on marriage.

Dan tahu tak korang yang kalau korang pasangan kekasih tinggal dekat-dekat, surely korang akan nak pergi dating je setiap hari kan? Korang tahu tak berapa banyak duit yang si lelaki perlu guna untuk satu date? Wayang + Makan + Beli barang + Transport = more than RM 80 untuk sekali keluar. Padahal boleh je kalau duit tu korang buat simpan kan?

Dan korang mungkin tertanya-tanya:

"Habis tu, kalau LDR, lagi guna banyak duit untuk bergayut"

Actually, soalan di atas hanya boleh ditanya masa zaman-zaman Nokia 3310 je. Why? Look at us now. Internet is everywhere. You can Skype, BBM and so on for sure. Untuk contact each other dah bukan satu masalah sekarang ni. Plus, sekarang ni Maxis, Digi dan Celcom ada package yang murah-murah untuk calling-calling. Dengar cerita, Digi ada kasi free call untuk satu hari dengan RM1 je. Cool.


Setiap perjumpaan adalah suatu perkara yang amat bernilai
Korang tahu tak betapa susahnya kalau si lelaki menetap di utara dan si gadis menetap di selatan? Itu okay lagi kalau dalam Malaysia. How if si lelaki menetap di UK dan si gadis menetap di Australia? Nak jumpa gila lah susah. Nak jumpa time Hari Raya Aidilfitri pun belum tentu. So, surely lah korang akan plan satu hari untuk berjumpa kan?

Once korang plan. Korang surely akan plan secantik mungkin. Candle light dinner di rumah family, jalan-jalan bersama keluarga pasangan dan sebagainya.

Lagi satu, LDR ni sebenarnya boleh melatih korang untuk menghayati perasaan rindu. How if selepas kahwin nanti, salah seorang dari anda kena pergi outstation? Kerja baru di off shore misalnya. How korang nak handle kerinduan dan kesunyian tanpa pasangan? Tahukah korang yang best sebenarnya main rerindu-rindu ni. Agak sakit dan best kan? :)



Bad things about Long Distance Relationship


Setiap benda di dunia ni, mesti ada punyalah kelebihan dan kekurangan. Kalau tak banyak, at least sikit pun ada. So does dengan this LDR. Well, untuk pengetahuan korang, LDR punya kelemahan tak adalah banyak. Dan disebbakan tak banyak tu lah bahaya sebab ianya sikit tapi amat berbahaya dan berbisa. So, mari kita tengok apa sebab ramai orang fail dalam LDR.

Kemungkinan untuk curang tu adalah amat tinggi.
Perempuan dan lelaki di berikan fitrah untuk rasa cinta dan mencintai. And what if, fitrah itu tidak dilaksanakan? For example, korang berdua still student dan baru bertunang. You rindu him  but there is nothing you can do. You want to see him but the distance sucks like hell. Tentu rasa geram gila kan? Lebih-lebih lagi perempuan. And what if ketika anda kekurangan kasih sayang itu, ada lelaki lain datang memberikan kasih sayang dan cinta? Sure hati tu akan goyah. For most of the girls, dia mungkin tak akan layan kalau dia dah berpunya. But, kalau lelaki, hah, pantang nampak awek comel depan mata, terus rasa nak ngap, kan? Lebih-lebih lagi bagi lelaki yang tak boleh setia dan yang tak boleh ada pasangan yang berjauhan.

Nasihat aku, dump him.

Rasa insecure.
Asal kau duduk berjauhan je, even tak ada angin pun korang boleh pokok bergoyang tau. Ya, rasa insecure tetiba je datang. Entah dari mana pun tak tau. Ya, ini adalah normal. Even benda tu tak wujud, tapi otak korang yang gila tu akan wujudkannya. Benda tu kecik je sebenarnya. Tapi kita boleh upkan sampai bergaduh gila-gila.

So, camne nak kurangkan rasa insecure? Bina kepercayaan. Macam mana nak bina kepercayaan? Well, senang je which is korang perlu cerita semua benda. For example, masa korang balik dari kelas tadi, ada lecturer tu buat-buat terserempak dengan korang. Then lecturer tu buat ayat-ayat manis dengan korang. Then dia mintak nombor telephone. Tapi korang bagi nombor palsu sebab tak nak bagi nombor korang. Is it funny? Yes, then cerita kat boyfriend korang. Kalau ada lelaki gatal or miang yang mengurat korang, bagi tahu dia. At the first place, dia akan rasa insecure. Tapi bila lama-lama, dia perasan yang tak kiralah lelaki macam mana pun cuba untuk mengurat awek dia, awek dia still setia. See? Ini secara tak langsung akan bina kepercayaan tahu?

Hati terluka.
Hati mana tak terluka melihat awek or bini yang kejauhan bergambar sambil memulutkan itik dengan lelaki lain? Kalau duduk jauh-jauh tak apa lah juga. Tapi cara kau dengan rakan sekerja lelaki kau memang macam dah suami isteri. Tak kisah lah lelaki tu handsome ke, huduh ke, pendek ke, sure si boyfriend or suami jealous. Sebab bagi most of the lelaki, bagi dieorang

"Kalau dah nama lelaki. Asal ayat power, Hamis Jalikha pun aku dapat pikat!"

If you really want have a great relationship, friendship, marriage, then tell everything. Sometimes, you need turn a serious things into a laugh. But don't forget to built up the trust. Kepercayaan dan kesetiaan adalah yang paling penting sebab bila dah lepas kahwin nanti.

**********

Bila satu hubungan percintaan jarak jauh tu putus, orang akan blame LDR. But bila sepasang kekasih yang tak buat LDR, tapi putus di tengah jalan, kita akam blame orang ke tiga. Why?


Anda, anda, anda dan anda semua boleh baca di sini kalau korang nak tengok cerita pasal LDR. Ada yang berjaya dan ada yang tak berjaya. Dan ianya bergantung kepada individu. Bergantung kepada diri masing-masing. Boleh kah anda tahan dengan rindu-rindu? Boleh kah anda tahan dengan perasaan jealous anda kalau nampak laki anda berfacebook dengan rakan sekerja?

Actually, banyak je LDR yang gagal. Tapi macam mana yang bukan buat LDR? Look at around you, dieorang buat LDR juga? Nope. They are seeing each other for almost everyday, having dates on every weekends but still, failed. Who's to blame then? No one. Maybe, selepas dah penat korang mencuba dan ianya tetap berakhir dengan kegagalan, well maybe itu pertanda yang anda tak ada jodoh.

LDR definitely adalah hubungan yang paling susah untuk dijayakan. Ianya tak mustahil. Ianya cuma rumit. Rumit bersama kegagalan yang tinggi. So, prepare yourself. And start praying, human.

***********

For those yang masih single (dan comel + cantik sahaja) serta tak punya kekasih hati, aku kasi korang video ni.







Ini adalah video seorang remaja Malaysia umur 19 tahun yang dilamar oleh seorang jejaka yang dia tak kenal. Well, mungkin jodoh boleh datang bergolek. Tapi hanya untuk orang yang tertentu je. So, tingkatkan lah ketakwaan anda si gadis. Tutupilah aurat anda. Dan percomelkan lah diri anda.

Entry akan datang : Apa yang perlu dan tak perlu dibuat dalam LDR.


94 ulasan:

  1. LDR, best kalau rindu-merindu...
    dan tidak kalau salah seorang tidak jujur :D

    BalasPadam
  2. erkk..

    aku kenal dia dah 3 tahun, dia kat UK.
    tak declare..main tarik tali. haha...
    tunggu balik for good baru nak confront. :D

    BalasPadam
  3. ade ke saya org pertama yg comment? hikhik. perasan je. btw, I sokong. LDR nie bagus juga sebenarnyaaa :D

    BalasPadam
  4. Kebetulan dlm entry hari ni, aku ada cakap pasal sweet-sweet ni. Andai kata kalau sesetngah girl berfikir cara mereka akan dipropose tak se sweet mcm girl dlm video di atas, fikirkanlah mcm mana nak jadikan baitul muslim mereka itu sweet.


    Solat jemaah, tadarus n tadabbur quran sama sama, masak hujung minggu sama sama, usaha sama sama meningkatkan kualiti muslim sama sama, itulah ke-sweet-an yg harus dicipta. Jadi tak kisah la mcm mana pun dipropose, yg penting rumahtangga kena sweet.


    http://dunianorain.blogspot.com/2011/12/kerana-sweet-itu-adalah-hak-milik.html

    BalasPadam
  5. aku salah seorang yg terkena LDR..mula2 mybe rasa awkward sbb jauh kan..tp lama2, aku rasa sgtlah terbiasa. and point yg kau cakap kat atas mmg sgt true. jumpa sebulan sekali jer. and we had a great time together bila sesekali dpt jumpa kan. and apa yg aku perhatikan, kalau aku dgn dia kerap sgt duduk dekat or maybe something mcm balik kg, aku rasa janggal plk...hahaha. so, aku mmg dah terbiasa dgn LDR ni even takde la smpai slh sorg kt oversea kan.

    then, pasal insecure tu, mmg akan ada. bukan senang nak build trust on ur partner.sgt susah ouh!. tp mcm yg kau ckp la, yg penting, slalu update apa yg kita buat, cite apa yg interesting yg berlaku seharian. and pasal topup or something like that, tak jd mslh kot. kami dah lama guna celcom plan 1+5. sgt berbaloi n bill aku dia jgk yg bayar. alhamdulillah.

    terpanjang plk komen aku..boleh buat 1 entri..sori mr.K.just sharing my experience...ehehe. btw, slmt pagi mr. K =)

    BalasPadam
  6. assalamualaikum..

    post kali ni sangat menarik...
    maybe, i'm one of the person yg terjebak dalam LDR ni..
    alhamdulillah, everything is fine setakat ni..
    insha'Allah, bakal suami saya di Malaysia dan i'm here in egypt..

    kalau nak cakap tentang setia, masing2 kena percaya..satu hubungan tu akan kekal, insha'Allah dengan kepercayaan...
    jarang berhubung..kalau adapun, satu message je..hehe..lgpun, masing2 busy dgn study
    if and only if he has someone else yang better than me, saya akan bagi dia masa untuk fikir and akan terima apa je keputusan..insha'Allah
    jodoh pertemuan di tangan Allah..kalau ada, maka adalah...kalau tiada, pasti ada yang lebih baik buat kita...

    mudah2an, ini pilihan terbaik till Jannah..insha'Allah

    BalasPadam
  7. LDR tu sangat indah !
    sy sendiri mengalaminya.
    kadang2 3 atau 4 bulan sekali kami jumpa.
    mmg banyak sangat dugaan. tp, dugaan2 tu semua la yg membuatkan hubungan kitorang makin rapat.
    sy setuju bile dh jarang jumpe, bile jumpe akan hargai sangat2 mase tu. & yg paling penting, we will create the best moment :)

    BalasPadam
  8. i've experienced a few LDR.... and all of them r not workin'...

    BalasPadam
  9. nice one. im a LDR holder for 3years. alhamdulillah everything goes well sampai engaged. cant wait for ur next entry.

    BalasPadam
  10. single lagi. ta comel, masih jahil and ta rajin. need to do some renovation kat diri sendiri ;(

    BalasPadam
  11. single lagi. ta comel, masih jahil and ta rajin. need to do some renovation kat diri sendiri ;(

    BalasPadam
  12. tak sabar entri akan dtg.,..heheh..:)

    video tu buat aku terharu...tsskk....hhhaha..tetibe..:P

    BalasPadam
  13. first love aq,, ldr jgk.. kami bertahan slame 7 thun.. for the first tyme break sbb SPM.. :) then,, lps tue bnyak gadOh.. mybe sbb dah kurang kpercayaan.. hu3.. pew2 hal,, bncang dlu sblom mntk break.. dlm istilah kapel pom xde break sekejap.. :)itu ler silap aq.. hu3..

    BalasPadam
  14. salam mr K,

    another entry yg bagus..congrats!!

    i've been dis situation for almost 3 years then sekarang me n my bf da 6 tahun together tapi da tak LDR anymore..but still we're not seeing each other everyday..my bf type of guy yg tak suka jumpa selalu..so even skrg kitorg da dekat (in same state) tapi kitorg still lagi mcm in LDR..kdg2 it hurts sbb i teringin juga nk jumpa selalu tapi lama2 i macam da immune dgn cara my bf..he always said, "buat apa nk jumpa selalu, nati da kahwin hari2 leh jumpa smpai tak larat.." haha..

    so for me, in LDR ape yg penting sekali is TRUST..if u can't trust ur partner so u better let him/her go..and also COMMUNICATION is very important..jgn biar satu hari berlalu tanpa communicate each other..n u kene KUAT SEMANGAT..Sbb dugaan mmg melampau hebatnya..=)

    so mr K u did ur research!!

    BalasPadam
  15. This is sweet..Sampai aku ponn nak nagis skali pehal derr?Haha

    BalasPadam
  16. In fact, aku pernah alami LDR,
    and hanya sempat bertahan 3 tahun. aku yang minta clash sebab aku rasa insecure. Plus, aku alami LDR dengan dia since form 1. and i'm just a teenager. aku tak yakin hubungan itu bertahan lama. dan sampai sekarang aku tak pernah bercinta lepas relationship tu berakhir. I'm just a girl. :')

    BalasPadam
  17. been there LDR.. its paintfull tp buat kita lagi appreciate each and every second bila jumpa partner. masa tu both of us young. baru lepas SPM. tapi kalo kena choose lagi, serious aku x mau dah! haha.. tapi next year mcm kena lagi je. herm...

    BalasPadam
  18. Dulu penah la LDR jap(LDR ke? sorang UKM sorang UPM..) Mula-mula ok lah semua. Study, relationship. I'm someone yang bila dah percaya, 100% percaya.

    Then tiba-tiba he came clean and cakap dia tersuka kat someone. I was like blur, tak tau nak cakap apa. But then, dia tak nak break and he said sorry and everything and it's over between them.

    4 months kemudian, dia minta break. He said he can't choose either one of us and I couldn't accept "the other one". The hell la nak accept. So we broke up and there goes my so-called LDR.

    But the thing is, LDR ke tak LDR ke, if he's not meant for us, buat la apa pun, he won't be ours. But I do agree LDR have higher chances of break up sebab hati and perasaan perlu frequent nurturing face to face. Bukan through medium.

    BalasPadam
  19. hahahaha,kongsi gak video tu,budak pompuan tu student uia nilai, n laki tu umo 25 kalo x sala

    BalasPadam
  20. sesuai atau tidak terpulang pada individu itu sendiri..
    sabar dan sporting sikap utama kene ada dalam hubungan jarak jauh.

    BalasPadam
  21. setuju! mmg rumit tp tak mustahil untuk berjaya. apa2 pon, doa and serah pada Allah.

    BalasPadam
  22. Sumpah ! sweet giler the way dia proposed tu.. =')

    BalasPadam
  23. tersenyum sorang2 bila tengok vid tu. such a tounche' vid. hopefully diorang happy ever after till jannah. aminnnn :)))

    BalasPadam
  24. aku pernah involved dengan cinta sekolej. it lasted untuk jangka masa yang agak panjang. 5 years in college, 4 years lepas kolej.

    awal2 time dia sambung masters, aku kerja kat kedah kami masih ok. then he started to work in perak, aku masih kat kedah. conflicts started to arise.

    orang ketiga mula muncul dalam idop dia. dan kami putus after 9 years of relationship. 3 months lepas tu dia bertunang dengan pompuan tu dan 111111 bebaru nie diaorang kawen.

    sedih? awal2 tu memang la. tapi lelama aku pikir kalau dia bley buat sekali, dia akan buat lagi kan? so why holding on?

    so fakap to LDR.....!!!

    BalasPadam
  25. Ikhlas tu penting dalam hubungan :)

    BalasPadam
  26. LDR is sooo sweet actually....for me la....kdg2 myktkan jgk....tp klau pndi handle....oke je....
    sye pun tgh alami LDR....even hr2 kol pun x bosn...ade je bnde nk borak...n he like to ask me wat i learn in clas evrydy....even x phm..die lynkn aje...haha

    BalasPadam
  27. assalamualaikum (:
    LDR ade pro n cons dia (:
    tapi tengok nasib jugak if ditakdirkan jodoh jauh ke dekat relationship uh still on,
    dan sebaliknya.
    but dlm LDR lelaki yg selalu get lonely cpt so dorg akn cuci mata dan tup tup tersu ada scandal.
    perempuan pula in the other hand asyik berusaha nak pulihkan,
    so dlm LDR ni lelaki yg kena kuat iman, perempuan pula sabar.

    BalasPadam
  28. LDR. Pasangan yang berada pada jarak yang jauh. Setuju?

    BalasPadam
  29. yeah, LDR. just ikut jea flow, try to be relax. Insyaallah, everythings will be okay.

    BalasPadam
  30. aku kat india,dia kat jerman.dua benua berbeza. dah 3tahun stengah kitorg jauh. setahun stengah tanpa ikatan,stahun bertunang,dan alhamdulillah,setahun dah kami berkahwin.

    esok exam praktikal last utk aku. then aku akan ke sne. serius bes jgak LDR nih. byk bnde blh belajar. aku cuma doa 1 je. supaya aku tak terbiasa dgn LDR nih. takut kekok nnt ble dh duk 1 bumbung.

    BalasPadam
  31. selalunya laki yg cepat curang dlm LDR ni..from my experience..

    tu yang aku rasa nak soh parent je laaa yg carik..insyaAllah bahgia..

    BalasPadam
  32. @Azri - Sorang tak jujuk = Dead.

    @Cikya - Good luck for you. :)

    @Noraian - Well said. Propose kaw-kaw tapi end up perkahwinan membosankan tak best juga.

    @Nordin - Pray for us.

    @Iris - He is right.

    BalasPadam
  33. CEPAT Taruk entry seterusnya !

    Tengah LDR nih....
    wuwuwuwu

    BalasPadam
  34. Salam. LDR memang sangat fun kalau kepercayaan antara masing2 itu wujud. sebenarnye, LDR ke SDR kepercayaan tu mmg amat2 diperlukan. so, kne percaya dan yakin kat pasangan masing2. saye ni baru setahun jagung, haha, tapi saye tgk org sekeliling. yakin pada diri sendiri dan pasangan lah if nak bercinta tak kisah la jauh ke dekat. yg penting hati ikhlas untuk bercinta :)

    BalasPadam
  35. One thing. Jangan ada hubungan jarak jauh kalau hati tu cepat berubah. noktah.

    BalasPadam
  36. xtau la. yang pasti nya tak boleh cinta jarak jauh. sifat was2, cemburu, insecured, rindu mesti akan muncul.

    BalasPadam
  37. Hi, how if LDR tue different religion? penah buat entry yg bercinta dgn agama berlainan x? cos it happen to me..need some opinion.....

    BalasPadam
  38. Dua2 kne ikhlas..bru la berkekalan..
    :)
    Insyaallah

    BalasPadam
  39. saya dgn pakwe dh 2thun kapel..skrang ni blaja sma2 di u sma dan ambil kos sme...kteorang xbleh brpisah..skrang ni alhamdulillah..xpernah lagi rasa boring or something yg negatif dan buat perkara yang terkutuk tu..mmg kteorang dah terbiasa dgn prngai msing2...kluar pn hujung mggu je..stiap mlm pn msej..perkara yg wajib..klau hari2 jumpe dh rasa boring,mcm mna nk kahwin nanti..mnatap muka dia 24 jam kn..so,prepare awal2..huhu..skadar berkongsi oke..:)

    BalasPadam
  40. btol btol btol....like sgt DLR...kata my bf..wlpom jauh di mata, still dekat dhatikn...so..make ur trust.

    BalasPadam
  41. well,
    x pernah mengalami LDR ka, in a relationship ka, or what so ever.
    tapi looking forward to, bila dah kawin nanti. nak cari bakal suami orang jauh-jauh. :)

    BalasPadam
  42. ada usaha, jodoh.. insyaallah allah memberkatinya

    BalasPadam
  43. Hai abg K, abg la kot kan, tak tahu nak panggil apa. hee saya pun gagal jugak dalam LDR ni. Tapi dah couple 4 tahun lebih then tahun ni baru break off. Maybe takda jodoh kot. Btw, nice entry. tak sabar nak tunggu entry baru :)

    BalasPadam
  44. ak suke gmba math equation tuh. sbb tuh ak suke math :) . tue je yg ak nk comment XD

    BalasPadam
  45. me dh 8 thun LDR until now. jumpa kdg2 6 bln skali kdg2 stahun skali sb susah sgt nk jmpa. setiap kali jumpa msti family temankn. rsa best gk LDR ni sb x boring dan rsa rndu ngan psgan. dan skrg nie the best thing is kitorang dh kawen.. hehe..

    BalasPadam
  46. saya kini pun sdng menjalinkan PJJ.. yup yg plg penting kejujuran dan kepercayaan.. sy jgk doa moga hbgn kami berkekalan..

    BalasPadam
  47. kepercayaan 2 da most important....saling percaya mempercayai larh yaa...
    tapi.bila orang dah percayakan kita jangan laa pulak na maen tipu-tipu tw..


    tapi...ini pun penting jugak.
    yes...kita memang hanya mampu merancang.sebab Allah yang menentukan segalanya...berdoalah...kalau ta panjang...pendek pun tape...
    andailah dia tuh terbaek untuk kita...dan semoga jodoh tuh berkekalan sampai syurga..
    andai benar dia untuk kita , biarlah Allah menjaga hati kita..
    dekatkan cinta kita untuk redhaNya inshaAllah..

    *pe komen tuan punye belog tentang cinta muka buku...salah x...emmm...need da answer...actually..bru jumpe belog ni..likes!!

    BalasPadam
  48. Salam Sejahtera ...
    Blog yang menarik ~~~

    BalasPadam
  49. entry yg menarik. sy pernah ada LDR2 ni. but it failed. tahan setengah tahun je. padahal kami dah setahun lebih bersama before tu. nasihat sy kalau nak ada LDR ni kena dua dua saling percaya antara satu sama lain. kalau satu pihak je yg share everything tp the other tak xde gunanya jugak. but the utmost important is LDR is better than SDR (short distance relationship). reduce segala gejala2 xbaek ni. tp kalau dah jumpa tu kena kawal nafsu lah. rindu membuak2 la katekan.jgn buat bnde2 xelok pulak.
    ape2 pon goodluck :)

    BalasPadam
  50. ermmmm...
    next entry plezzzzz...tgh LDR gak ni....almost 4 years kapel then pas abes study dh kne duk jauh sbb kje....

    BalasPadam
  51. im not prefer LDR.. :) kalu dah dkt tu, kene wat timetable la.. jgn asik detink je.. hehe

    BalasPadam
  52. Salam :)

    Seriously this entry memang kena dengan batang hidung saya. Adakah anda menulis tentang saya? Ecececeyhh, perasan pulok . Hihi. But, I really love this entry . Keep it up !

    You are awesome blogger ♥ !

    BalasPadam
  53. haahhh , aku terasa hehehe terkene batang idongg . nice entri :)

    BalasPadam
  54. Thank you so much Mr K. Tengah buat asemen dan rindu-rinduan pada sang suami yang jauh di sama *dalam malaysia je pun*. tapi bila baca post ko, aku rasa beruntung sangat sebab aku tabah berjauhan dengan suami. And thanks sangat sebab ko jadi pemudah cara aku nak terangkan macam mana aku jaga hubungan aku dengan suami aku pada kawan-kawan yang pelik kenapa aku boleh kawen awal masa belajar dan berjauhan pulak tuh.

    Bagi aku nih entry ko yang paling mengharukan aku.

    I luv him:)

    BalasPadam
  55. LDR? menyakitkan. bnyak habiskan duit.sanggup beli bnyak to4, sebab satu mesej ke malaysia 80sen. skype or whtever x ckup.klu time gaduh rasa mcm org gila. memang sakit laaa. setahun sekali jumpa ;/

    BalasPadam
  56. Entri ni memang ada kaitan dengan saya. Sorang didarat sorang berkerja dioffshore. Apapun yang penting adalah percaya dan jujur terhadap pasangan. Kalau ada rasa sayang terhadap perhubungan Insyaallah akan berhasil. :)

    BalasPadam
  57. Girl dalam video tu senior aku kat sekolah dulu doe! Btw harap diorang akan cepat2 kawin and bina keluarga yang bahagia

    BalasPadam
  58. LDR is better ,,, yuma jauh lbih suke LDR . LDR ialah bukti yg plg kukuh btpa ikhlas&setia tahap jati dr seseorg dlm memberi & menerima cinta. cinta yg dibina melalui perasaan yg dipnjamkn Ilahi . fitrah itu anugerah ALLAH :)

    BalasPadam
  59. Hello mr k.
    Firstly thank sbb buat entry ni becos its help me much.
    Yeah u r totally rite.
    We r wat we think rite?
    So kalau kita percaya pd psgn kita dn psgn kita juga sbaliknya, jauh mcm mana pon perhbungn itu pasti kekal.
    Thanks again.

    BalasPadam
  60. Errkk, K. Pesal ramai sgt cakap failed ni. Aku pulak cuak. Doakan aku K. Hahah :D

    BalasPadam
  61. kalau dua-dua setia,it shouldn't be a problem.Aku dgn bf,walaupun jarak rumah tak sampai sejam,tahun ni baru 3 kali dating.makin jarang jumpa..makin sayang,makin rindu..& tak mengundang fitnah orang :)

    BalasPadam
  62. ak pown sala sorang ldr skng ... ak admit mule2 byk sgt problem ... n one tyme rse nk give up jerk ... but then ak cube bg peluang kat hbgn kami ... alhamdulillah da setn hbngn kami ... n makin lmer jadi makin rpt ... btl ckp mr k ... skng kowl da mura ... my bf pki celcom yg kowl hnye 28 sen 10 min ... lau 30 min bru bper ... bler kowl hari2 terase cam dye dekat n u'r rite rindu sakit tp sakit best ... :) n everytyme kterorg jmpe .. kteorg lbh menghargai mser spend tyme smer2 ... kterog jrng kuar tgk wyg sbb nyer lau jmpe mst nk borak2 .. n ak rse dengan borak2 kter akn makin rpt ngn psngn kter ... n again u'r rite mr k .. cerite eveything tuk bine kepercayaan ... ak n dye slalu prktikan bnd neyh ... nmpk cam klaka but rite it helps a lot to our relationship ... n alhamdulillah ak percaya dye n same goes with him ... ak hrp hbngn kami kekal smpi jinjang pelamin ... :) thx mr. k for our good content about ldr .. :) leh tnye sket x ?? nper laki ego eyk walaupown dye syg sgt2 kat kter ?? hehe ... thx again mr k ... :)

    BalasPadam
  63. ermmm... post yg menarik sebab sentap giler.. huhu..

    sy nk kongsi pengalaman ckt laa.. sy mmg dalam LDR skrg ni.. bf sy kat utara, sy kat selatan.. ermm.. mmg jrg jumpa la.. mase baru abes blajar, sy buat part time.. pd masa yg sama bf sy jrg contact sy sebab busy.. so, crew leader tempat sy keje tu care saya.. baik dgn sy.. smpai la hati saya beralih pd dia.. sy dah mula kurang rasa syg pd bf sy.. sume kat tempat keje tu dah tau sy couple ng crew leader sy.. tp bila diorg tgk fb sy, knp fb sy ada lelaki lain which mean bf sy tu.. tp diorg senyap.. sy pon syg sgt kat crew leader ni smpai la dia betol2 syg sy sgt2.. 1day, bf sy gelisah nape sy dah tak layan dia sgt.. n dia menangis sbb sy hampir2 nk putus dgn dia.. tp sy tak bgtau yg sy dah ade org len.. then seminggu lepas raya, sy ke utara utk jumpa bf.. dan sy sedar sy da buat kesilapan yg besar.. bf sy betol2 syg sy.. hanya kerana dia abaikan sy sedikit, sy dah jatuh hati kat crew leader sy yg mana hari2 saya jumpa..

    sy putus dgn crew leader tu.. mmg dia kecewa sgt2 smpai menyakitkan diri sendiri.. sy tak sanggip nk tipu bf sy lg dan tak sanggup nk seksa crew leader tu lg sbb setiap kali sy bersama crew leader tu, sy akan jwab call bf sy.. hati crew leader tu terseksa terpaksa biarkan sy layan bf sy semasa bersama dia..

    jadi smpai skrg sy rasa bersalah dh buat hati crew leader hancur sgt2.. smpai skrg sy still berhubung dan dia still jaga saya walaupun kami da breakup..

    smpai skrg juga, bf sy yg kat utara tak tahu ape2 pasal ini dan dia percaya sy setia.. hmmm.. rasa bersalah sgt.. :(

    tp skrg sy akui sy mmg syg bf sy saja.. cume sy pernah curang tanpa pengetahuan dia...

    BalasPadam
  64. try to read relationship blackbook..it's quite interesting though

    BalasPadam
  65. good entry though. And even better comments!

    I still stand by my principals though, that LDR is not for everyone. Kalau dua2 mature, sabar dan setia, insyaallah tahan.

    BalasPadam
  66. LDR memang byk cabaran..sekadar nak share something bout my relationship..dia kt egypt,and me dkt utara..da hmpir 3 tahun couple,tp 2 thun da jauh,masing2 study kan,,nak contact pon jarang..mmg skrg zaman moden,skype,ym or ape2 laa kan,but mmg jarang sebb masa tak ada and masa kitorg lain,time me tido,dia berjaga,time me class,dia da tido,so,cntct dalam fb pon bukan ada commuunication antara 2 hala..
    but,one thing is,bila sekali dapat contact setelah berminggu tak cntct,sangat laa bahagia,boleh cerita mcm2..even kadang2 bole gado juga,ade je bnde nak dijadikan hal..dia selalu rasa insecure sebb dia pkey ramai guys yg ada kt keliling me,mmg kadang2 me rasa,dia jauh,and ade org yg dekat selalu care,but bila pkey balek,he is the best,even jauh,sebb dia yg da paham me punya perangai,,kan..
    haha,,byk pula nak bebel,but,keep it up okay mr.K,,me selalu jenguk blog entri awak nie..

    BalasPadam
  67. actually aku xbace blog org.but u did a great job man.seriously.

    BalasPadam
  68. sy ske LDR. bg sy ok jer, yg pntg komunikasi...g p0n klu bercinta dpn mata..busan k0t.hehehe...

    f0r me, percintaan jarak jauh or percintaan jarak dekat x dak beza. if x dak j0doh, putus juga...x leh menyalahkan jarak. suma terpulang pada diri sndri cm mna nk mewarnai cinta tu.

    p/s: only my persepti0n.

    BalasPadam
  69. relationship aq LDR n hbngan kitaowg da dkat 3 tahun,aq ase bahagia je wlapon jrg jmpe,rindu mang x dinafikan laa tp slagi ada kepercayaan n kejujuran dlm hubungan aq ase x jadi masalah yg penting setia kat pasangan kite tuhh. bnyak kebaikan n ada hikmah sbnarnye dlm LDR nie. law ada jdoh insyaALLAH x jadi maslah kan untuk trus bersama.

    BalasPadam
  70. Salam...mr k..saya pun nk share ngan semua tntng LDR ni..yes skang ni sy sndiri mngalami LDR..ya Allah sngat bnyak dugaan...namun sy percaya sabar itu indah...bakal suami sy insyaallah skang ni jauh dari bumi malaysia..dye skang ni berada di bumi medan indonesia menuntut ijazah dalam bidang agama..alhamdulillah setakat ini xde msalah dgn LDR..kami dpt menjga hubungan dgn baik..namun kdg2 kalau sy duk sorang2 terus teringat kat dye kami jarang berhubung sbb ad komitmen masing2..tapi dye slalu post kat fb dan mngatakan sbar itu indah...3 tahun bagi sy tidak terlalu lma..nmun sy tkut jika ad hal yg x diingini berlaku...kami merancang tuk bertunang stahun sebelum pengajiannya habis..doakan hubungan kami kekal...

    BalasPadam
  71. well its an interesting story tho....sy pon dlm LDR for about 1 year dh skrg (x jumpa lg physically) and still going on....mmg byk masalah nak kena ambil kira building the trust between me and him sometimes 2 rasa geram jglh bila fighting just because of the feeling of insecurity. Anyhow TRUST is the most important thing of course dan kena ada kesabaran yang tinggi. :) dimana ada kemahuan di situ ade jalannye, nothing is impossible so bg yg dlm LDR good luck to u all XD

    BalasPadam
  72. aku penah terkene LDR nih.
    2 kali girlfriend aku curang, tapi aku sabar je. smpi skrg kapel lagi. aku xpnah curang kat die
    haha. da syang, nak wat camne kan?
    true story. sape x caye, gtfo.

    BalasPadam
  73. sya pon LDR :P
    Alhamdulillah survive smpai sekarang

    BalasPadam
  74. saya LDR...sebelom nie ok tp skrg dh mula ada rasa yg x sedap kat hati...
    semuanya bermula sejak sidia melanjutkan pelajaran kat tempat yang baru :(

    BalasPadam
  75. hehe..aku pun mangsa LDR gak..pakwe kat KL buat Med, aku kat Penang buat Engine...mmg mcm x sepadan je...blk rumah time cuti pun, aku kat utara, dia kat selatan...mmg x jmpe lah...susah 2 mmglah...tp aku percaye dia...n paling penting...aku syg die...

    BalasPadam
  76. i did LDR too. but you see, LDR is not just about fighting for future mother or father of your parents. it's more than that, for me lah. mine even involves my friends and enemies, his friends and enemies. people would do anything to break two people apart. kalau ditanya kenapa tak kuat untuk yang tercinta? susah gila gila. sampai semangat boleh luntur untuk certain time. dan satu tahap jugak, dah tak tertanggung untuk berjuang, bergaduh atau ape je dengan pasangan.

    LDR is only for strong people. for the weaklings, work harder to be strong. you can if you have the willpower.

    BalasPadam
  77. Yes...lepas bace korangnye komen ni.aku da percaya ldr.....thank you korang semua

    BalasPadam
  78. dh xboleh tgk ke video tu???

    BalasPadam
  79. Sy pun slh sorg mangsa LDR..complete 5 years kami bersama..kami yakin setia dan slg pcye antara 1 sama lain..Sy di negeri sembilan, dy di phg.Sebulan 1x jumpa. Tp sy yakin dy setia, sbb cara dy mlayan sy x pnah kurg dri sjak awl kami brsame..tp baru2 ni sy dpt tau dy bkwan dgn pmpuan lain..hancur sgt2 ati ni, x terkata.. But honestly kesilapan dy lgsg x menjejaskn cinta sy trhadap dy..Dy admit n sgt2 menyesal dan brjanji xkn brlaku lg hal ni.. N sy yakin dgn kate2 dy, sy bg dy pluang ke 2..Alhamdulillah kami bsame kembali..Note : X salah mencuba LDR ni sbb ia akn mengajar kte erti rindu dan sabar.. Tp klau bley jgn letakkn 100% kepercayaan kpd dy.. Tkt ble jd sesuatu 1 ari nt, dri kte trus down..

    BalasPadam
  80. Assalamualaikum

    Shawl yg murah2! Shawl labuh 2 meter ada, crepe ada. Chiffon ada. Cotton ori dari Turki ada. Half moon ada.

    Harga murah. Kita promosi akhir tahun!

    Juga Muslimah Tshirt yg manis dan selesai dipakai.

    Year End Sale!!!

    Jemput dtg blog.

    Tq
    Assalamualaikum
    Wafaswear

    BalasPadam
  81. Sy sendri dlm situasi LDR skrg.. dh msuk 3 thn sejak first knl n skrg dh bertunang..sy di johor dia pula di kuala lmpur..mmg bnyk cbaran, one more things bile bgduh,rase











    mcm nk gila...tipu lh klau x rindu,tp alhmdulillah kmi msh jgk dpt bjumpa sbln sekali.yg best nya tunang sy ni x ksh anytime sy call..haha tq digi buddyz bole gayut smpi lebam..doa kn kami ke jinjang pelamin hujung thn ini..amin

    BalasPadam
  82. Assalamualaikum guys.. even isu ni dh lama tp still sy nak comment haha :P
    sy sendiri pun pernah in LDR..memang tough...kepercayaan dan keyakinan tu penting dlm setiap hubungan...dekat setahun kami jalinkan hubungan jarak jauh till dia datang sini (Malaysia)..sebelum dia datang sini memang kami decide nak kahwin so kami prepare apa yg patut..lepas semua dh selesai Alhamdulillah dia dh jadi husband sy pun..oh ya husband sy dr Germany

    BalasPadam
  83. 4 tahun lepas aku LDR..6 buoan sekali baru jumpa..kdg2 10 bulan sekali baru jumpa..kadang2 1 tahun sekali baru jumpa..tu pon bile jumpe takda lah candle light dineer..just kt kedai mamak even die engineer..xpe..lamar aku? Text wassap je beb..xpe..no sweet talker..die bz all time siang and malam die abiskan masa dgn family..kadang2 sekejap ke mcg aku..xpe beb..4 tahun mcm tu..penah gaduh sbb x bagi komitmen or komunikasi kurang and aku pon bebel2..haha nyaris putus..but xputus lagi..xpe..no calls..no video calls..just wassap mcg and facebook..xpe..penah rse insecure and xpercayakan dia tapi tolak tepi..xpe beb..sebab xpe tu lah aku tahan smpai sekarang..sedih x citer aku? Haha

    BalasPadam
  84. Situs Terbaik QQ96ACE .ONLINE
    Menawarkan Bonus di situs judi online kita
    Minimal deposit 25rb
    Newmember Bonus 10rb
    Bonus harian 20%
    Poker Freechips 5rb setiap hari
    Info Lebih Lengkap Hubungi Kami :
    WA +62 823 6229 3153
    BBM : 96ACEIDN
    Line : 96ACEIDN
    IG : QQ96INDO

    BalasPadam
  85. HANYA DI QQ96ACE .ONLINE
    WhatsApp : +62 823 6229 3153
    * Bonus newmember 200%
    * Cashback PARLAY 100%
    * Bonus Harian 20%
    * Minimal Deposit Rp25.000
    * Semua Game Bisa Dimainkan di PC/Android/IOS
    * 24 Jam Customer Service

    BalasPadam
  86. video lucu !!!

    Silahkan kunjungi website kami di
    https://sukahot.com

    di jamin ketawa terus !!!
    Yuk dapatkan bonus cash Rp 10.000 secara gratis !!!

    BalasPadam
  87. Tengah rasa. Alhamdulillah tahu ni tak start LDR lagi

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.