Rabu, 23 Mac 2011

Hidup Sucks? Tahu Potensi Diri Anda Based On Otak Kanan dan Kiri.

Assalamualaikum


Pernah tak korang rasa hidup korang sucks gila? *Terasa*. Pernah tak korang rasa yang korang tak ada kelebihan langsung? *Terasa*. Pernah tak korang rasa tak ada orang akan sayang kat korang? *Terasa*. Pernah tak korang rasa korang akan jadi Forever Alone? *Terasa* Pernah tak korang rasa korang hidup hanya menyusahkan keluarga? *Terasa* Pernah tak korang rasa kalau korang kena langgar dengan lori dan mati, tak ada siapa akan kutip mayat korang?

Ini bukan entri untuk tahu samaada korang di landasan hidup yang betul atau pun tak sebab ianya boleh berubah-ubah. Di entri ni, aku akan tulis apa kelebihan yang korang mungkin ada tapi korang tak perasan. Dan dari situ, aku akan tuliskan kemungkinan bidang yang korang patut ceburi dalam hidup sebelum terlambat based on diri korang sendiri.


So yes, di entri ni, aku akan tulis macam mana nak tahu potensi diri korang tanpa lari jauh diri persimpangan. Ya, baca entri ni jauh lagi bagus dari hadiri seminar Dr Azizan Osman yang peh lis tu. Aku pernah pergi seminar dia and its kinda sucks. Google "Dr Azizan Osman menipu penipu".

Okay lah Brader-Yang-Asyik-Buat-Salah. Now tell me about myself.
Untuk korang yang tak tahu, aku banyak buat salah dalam hidup aku. I am doing it all wrong. Aku rasa aku dah pilih laluan dan perjalanan hidup yang salah. Aku rasa aku umpama tertolak oleh flow yang gelap. Aku rasa aku berada di landasan yang tak tentu. So yes, FML, I screwed my own life sebab tak tahu apa yang aku mampu dan apa yang aku tak mampu buat. So guys, let me help you supaya korang tak buat salah dengan banyak macam aku.

First of all, otak. Your otak adalah CPU kepada badan korang. Segala-gala benda adalah based on your otak. Dan untuk ceburi ke mana-mana bidang, korang kena tahu otak korang bagus di side mana.

Korang nak jadi saintis tapi otak korang bukan otak saintis?
Korang nak jadi pakar math tapi otak korang bukan otak math? 

Sure. Korang nak jadi apa je yang korang nak, memang boleh. Tak ada hal. Tapi korang kena usaha 10 times lagi gigih dari orang biasa jikalau  korang pilih something yang di luar kemampuan korang. Korang boleh bagus dalam apa-apa je yang korang minat. Tapi how if apa yang korang minat, bukan di ciptakan untuk korang? How if korang minat menyanyi, tapi korang tak ada bakat menyanyi? How if korang minat bermain music, tapi korang tak ada bakat untuk bermain alat music?

Macam mana kalau korang nak sangat menajdi artitek tapi korang bab mengira memang fail sebab korang tak pandai mengira memandangkan korang adalah pengguna otak kanan. Well, korang bagus tentang apa? Dalam penggunaan otak kiri atau otak kanan?

Tapi kan, macam mana nak tahu yang kita ni pengguna otak kiri atau otak kanan? Well, pejam mata selama 10 saat dan bila buka je mata, terus tengok gambar di bawah.

 (View guna Chrome. Then korang akan nmpk yang gambar tak berhenti.
Tak pun click SINI. Dan sila pndang kaki ya. Sebab ni je gambar yang ada.
Tak percaya? Bawak 5 members, tengok gambar, aim the leg, then suruh mereka
bagitau serentak pusingan tu. Lastly, suruh mereka lawan arah pusingan tu.)
[Update] Fact about spinning girl. Click HERE.

Im sorry gambar agak seksi tapi ni je gambar yang ada. Korang tengok la gambar di atas. At the first place, korang nampak awek comel ni rotate ke kiri (anti-clockwise) atau ke kanan (clockwise)?

Jikalau anda otak-kiri-guy, anda akan nampak awek tu berpusing menentang arah jam. Tapi kalau korang berotak-kanan-guy, korang akan nampak awek tu berputar mengikut arah jam.


Ya, perbezaan apa yang korang nampak ni sebenarnya menentukan diri korang samaada korang pengguna otak kiri atau otak kanan (dominant brain side). Sama gak macam kekidalan korang. Most of lefthended (tangan kidal) adalah pengguna otak kanan. Dan orang yang tak kidal pula biasanya pengguna otak kiri.

Otak Kiri : Pengguna otak kiri. (Left Brain Dominant)

Left brain user mostly a detail people. They are implementors and doers. They like to get a grip on the details first. They like to get in on the ground floor and understand everything as it builds up. Detail people can get into trouble by working hard in an area that is wholly unrelated to the overall mission and direction. They can spend a lot of time toiling in the wrong fields. Detail people can learn to look up periodically to determine if they are on course. They can learn how to rise up and look at the issue from a broader perspective. To influence detail people, give them the specifics of what you want to be done. - MotivateEveryone

Most of people in the world adalah pengguna otak kiri. Bila korang pengguna otak kiri maksudnya korang:

  1. Banyak menggunakan logik - Menyatakan pedapat based on logik akal.
  2. Detail oriented. - Mudah nampak benda yang kecil tapi penting sebelum proceed ke bahagian yang seterusnya.
  3. Critical thinking - Berfikir secara dalam.
  4. Pandai berkomunicate - Kelebihan dalam bercakap tanpa merancang.
  5. Perform well under stress - Tak mudah terpengaruh dengan keadaan sekeliling.
  6. Non-emotional decision - Biasanya membuat keputusan tak based on emotional.
  7. My opinion is a fact - Suka orang dengar pendapat dia je.
  8. Stay still - Tak suka berubah kepada sistem yang baru. Di takuk lama.
  9. Realist & strict - Salah tetap salah. Tak boleh langgar peraturan.
  10. Suka ambil tahu pasal benda-benda di sekeliling.
  11. Math - Pandai dalam kira-kira.
  12. Forever alone - Suka buat kerja berseorangan.
  13. Etc.

Profession untuk major (70%) otak kiri - Pengarah syarikat, President, Organizer, Architect,    


Otak Kanan : Pengguna Otak Kanan ( Right Brain dominant.)

"Right brain people are dreamers. They like to see the whole panorama of possibilities, understand the broad scope of an issue before they get into the details. They actively resist getting into the details before they understand the global nature of the issue they are addressing. This big picture people get into trouble by constantly expanding the scope of a project. They can learn to focus on the details of turning the big picture into reality. To influence them, talk about the "big picture," the "view from 30,000 feet" and so on." - MotivateEveryone.

Tak ramai orang yang mempunyai otak yang major di sebelah kanan. So, boleh lah kata kalau mereka tu unik. Lebih-lebih lagi kalau mereka 90% pengguna otak kanan dan 10% otak kiri.
 
Pengguna Otak Kanan akan mempunyai kelebihan dan ciri-ciri pemikiran yang :

  1. Big Picture Oriented - Mampu melihat sesuatu scope atau isu dengan luas. Broad scope. 
  2. A Dreamer - Mempunyai daya imaginasi yang tinggi. Dan suka berangan.
  3. Future - Selalu berfikir untuk jangka masa yang panjang.
  4. Philosophy - Lebih sukakan something yang lebih kepada falsafah. Pandai berkata-kata.
  5. Could be bad on Math and calculation. - Lebih kepada sastera dan non math 
  6. Kreative - Boleh menggunakan imaginasi untuk selesaikan masalah.
  7. Spontaneous thinking - At certain time, pengguna otak kanan boleh selesaikan masalah dengan mudah.
  8. Speak Innuendo - Boleh memahami benda yang tersirat. Boleh kesan double meaning dengan mudah.
  9. Feeling - Suka bercakap menggunakan perasaan dan mudah memahami perasaan orang.
  10. Spatial Perception - Macam habits yang kita buat bila dalam masalah. Tak termasuk panas baran etc.
  11. Suka bertindak melulu - Bertindak mengikut emosi.
  12. Berani mengambil risiko - Big risk taker is the bigger success maker.
  13. Mudah mengingat macam mana sesuatu benda berfungsi. - Tahu sesuatu perkataan dan tahu sebut, tapi tak reti nak eja.
  14. Detector - Mudah tahu kalau seseorang tu hiding something atau ada masalah. 
  15. Suka buat kerja secara berkumpulan.
  16. Etc.

    Profession Major (70%) Otak Kanan - Penulis, pemusik, pelukis, berlakon, menari etc.

    Habis tu, kalau genius macam mana pula?
    Mostly, orang-orang yang pandai dan cemerlang dalam pelajaran plus dalam kokurikulum, mereka biasanya menjadi amat bijak di sebabkan oleh Whole-Brain Thinking.

    Whole brain thinking ni umpama korang menggunakan otak kiri dan kanan dengan hampir sama rata. Tapi, ianya mustahil untuk korang 50% left brain dan 50% right brain. Paling hebat pun, korang mesti lah 51 - 49 atau 49-51. Sebab salah satu otak korang mesti lah menjadi dominant.

    Otak kiri + Otak kanan + Daya ingatan yang kuat + Otak yang bagus = Genius.

    Berbalik kepada gambar awek yang berputar di atas, kalau korang ada whole-brain, korang sure mampu main-main dengan arah pusingan awek di atas. Bila korang nak dia pusing mengikut jam, dia akan pusing mengikut jam. Bila korang nak dia pusing melawan jam, dia akan melawan jam. Ya, korang boleh try buat. Semakin banyak pertukaran korang boleh buat dalam masa kurang 5 saat, semakin hebat ah korang korang kontrol penggunaan side otak korang. So, latih la diri korang untuk mengatasi kelemahan korang. Kalau korang tahu korang tak mampu untuk membuat kerja yang perlukan fokus, belajar lah untuk fokus.


    [Update] Dari apa yang aku baca, bila korang rasa korang otak kiri atau kanan, tak bermaksud korang ada semua ciri-ciri otak kanan / kiri. Ianya bergantung pada tahap dominasi otak korang. Contohnya, out of ciri-ciri otak kiri, mungkin 10 dari pada 20 ciri-ciri tu korang ada dan sebaliknya. So, kalau korang otak kiri tak semestinya korang pandai math. Sebab it is imposible korang akan 100% otak kiri / kanan.

    For me, otak kanan aku mendominasi lebih banyak dari otak kiri. So yeah, aku ada banyak benda yang bercirikan otak kanan dan aku ada some yang bercirikan otak kiri. Yang aku tahu, aku boleh bekerja under stress, aku tak emotional bila membuat keputusan (even ianya keputusan yang salah) dan macam-macam lagi.


    So, sila ambil tahu pasal diri korang. Sila ambil tahu apa yang korang suka dan apa yang korang tak suka. Juga, sila ambil tahu tentang apa yang korang mampu buat dan apa yang korang tak mampu buat. Dan dari situ lah korang boleh merancang hala tuju korang. Or else, korang akan buat banyak kesilapan dalan hidup korang. *Terasa*

    References - Psychology & Painting.

    Kepada calon SPM yang akan ambil result SPM esok, GOOD LUCK untuk anda. And, andai kata result SPM korang teruk, tak bermaksud hidup korang dah berakhir. Sebabnya? Akan aku bagi tau di entri akan datang insyaAllah. Juga, aku akan bagi tau course apa yang korang patut ambil based on your result.



    168 ulasan:

    1. best giler laa blog nie. .

      BalasPadam
    2. emm.. boleh caye ke? kalau otak kuning? eheehehhe

      BalasPadam
    3. ikut test, aku dapat otak kanan. tapi kenapa aku pandai kira-kira? & kebanyakan ciri-ciri aku banyak dekat otak kiri. ok blur. @.@

      BalasPadam
    4. oke rase nak komen.
      at first aku tgk gambar tu mmg clockwise. dats mean aku dominan otak kanan?

      tp, aku tulis dgn tgn knn. otak kiri control bahgian kanan badan. so aku dominan otak kiri jgk?

      wait.wat if aku bley go on dgn math but cannot go wif detailed things like writing essays-need detail explanation.

      how is it, Mr K?

      *cyes pulak komen aku. kah*

      BalasPadam
    5. tak nmpak tak nampak.
      i still nmpak girl tu pusing clockwise jugakk.
      nak cube bg anti clockwise tgk lame2 rase mcm girl tu nk tunggang trbalik dah. haha:P

      BalasPadam
    6. thanx,mr k.ni first time komen sini.selama ni jadi silent reader je..wish me luck for tomorrow!! :))

      BalasPadam
    7. kalau nmpak both?? nmpak anticlockwise n clockwise..siyes..!

      BalasPadam
    8. saya kidal, so guna otak kanan lebey kan?tp saya suka math!

      BalasPadam
    9. n pasai gambar tu, objek tu yang tukar2 sendiri, mula2 anti-clockwise, pastu clockwise..cube tgk lama2

      BalasPadam
    10. peace be upon u...
      kejap nmpak aweks tu ke kiri dan kejap lg aku nmpk ke knan plak.~weee~~~
      I've got whole brain!
      Nahhh....I'm 70% right-brain and 30% left-brain user.And my brain hates colors..weee

      BalasPadam
    11. aku otak kanan rupanya. tp ak langsung xde bakat seni. tu pasal ak amik kimia. btw kimia2 pun. bab kira2 ak amat hancur. or apa2 yg berkenaan dgn kimia fizik. huaaaaa.

      BalasPadam
    12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      BalasPadam
    13. urmm..tak rti beza kiri kanan wehh..
      how?

      BalasPadam
    14. alhamdulillah K
      aku nampak gamba tu pusing counter clockwise at first
      dalam4-5 saat cmtu ak nmpak die pusing clockwise
      then ak xpuas ati,ak tenung lg and ak nk die counter clockwise balik then ak dah boleh kontrol bnda tu
      ak emo,ak ingt gmba ni tipu and die mmg akan tuka direction after several seconds
      ak dah cepat2 nk comment nk cakap gmba tu serius failed(bak kata obe)
      tp bile bc para yg ko cakap tu,ak rse seronok sebab potensi ak tgi rupenya wpon ak slalu fail exam sebab ak pmalas

      BalasPadam
    15. suke dgn entry2 the otherkhairul..
      terus kn menulis tau..
      hehehe:)

      BalasPadam
    16. nice entry!

      saya konfius bila tgk gambar pompuan berpusing tu...sekejap ke kanan...sekejap ke kiri...betul ke gambar tu berpusing dalam satu arah jek?? konfius2....

      BalasPadam
    17. nice entry.si kidal n pengguna otak kanan..:)

      BalasPadam
    18. aku dominant otak kiri..(setelah tgk gmbr cik awek pusing-pusing).aku still x dapat imagine dia pusing secara clocwise..haish

      tapi aku juga ada sedikit influence dari otak kanan..

      walaupn aku otak kiri, tapi aku tak suka science dan lebih2 lagi maths. cam mano tuh?

      bab bab otak kanan pulak, aku suka memasak(seni jugak kan??), suka muzik...dan aku susah nak mengeja perkataan dengan betul..

      BalasPadam
    19. share:
      selain daripada mengaitkan minat dengan bahagian hemisfera otak kiri dan kanan, ble gak rujuk Teori Kecerdasan Pelbagai by Howard Gardner..utk tengok kecenderungan minat dan kebolehan masing2...dan setiap orang plak,tak semestinya minat pada satu kebolehan jek...ade yan lebih dari satu...klo rajin,ble la baca pape artikel pasal teori ni..gud luck=)

      BalasPadam
    20. hurm saya more to right brain. even bukan lefthanded. huhu. tapi ada certain otak kiri, ada jugak. maybe tak banyak. huhu. so, im right brain. hihi.

      BalasPadam
    21. aku memang otak kanan... memang betul la semua ciri2 tu yg ada kat aku.. ;)

      BalasPadam
    22. eh, gambo ni tipu ni, kejap clockwise, kejap anti-clockwise.. Hoho..

      BalasPadam
    23. kupasan yg menarik, im lefty =) and amik result esok, sekarang tgh tak cuak =)

      BalasPadam
    24. sesuatu yang bagus untuk dikongsi :)

      BalasPadam
    25. Seriously everything pasal otak kanan tu kena dgn aku..aku kidal..hahah,maybe sebab tu bila aku tulis blog entry panjang2,hahaha..nice entry bro,sgt2 bermanfaat

      BalasPadam
    26. -Q-i tak nampak langsung anticlokwisenya,

      BalasPadam
    27. ok. FYI, you are not the only one feeling that way, mr. i myself, screw my life more kut. since my life is custom made by my dad? oh well lantak lah. sekarang tengah trying my very best to be what he want me to be. *sigh*

      oh, regarding the picture. kalau berdasarkan apa yang mr k tulis, maknanya saya ni menggunakan both la. sebab boleh nampak that girl pusing clockwise and anti clockwise. TAPI, still fail jugak exam. frust gila ni. (T^T)

      BalasPadam
    28. -Q-
      oh..ok baru i fhm.(=_=")dah tersalah fhm, patutla tak nampak antickokwise

      BalasPadam
    29. i think i am otak-kanan-lady...hoho.. but i do like to be an architect.. mr.k, entri ni so awesome.. thanks..

      BalasPadam
    30. hello mr K!

      yup, i dominan otak kanan. ciri2 yg u tulis pon tepat dgn diri i. tenkiu2..i copy tuk simpanan sndiri ye..

      BalasPadam
    31. lau kita leh kawal awek putar2 tu maknenya kita punya potensi diri yang tinggi ea?

      BalasPadam
    32. salam. sya nmpk dua2. lwn pusingan jam n ikut pusingan jam. means??

      BalasPadam
    33. aku tengok kejap kanan kejap kiri..camne tu..?haha

      BalasPadam
    34. mr k,org kidal selalu nye pandai math la...ramai owg bgtau tau....seyes..ak kidal,and ak minat math..X)

      BalasPadam
    35. buat keputusan tnpa emosi tu mcm mane?

      BalasPadam
    36. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      BalasPadam
    37. klu anda tengok pompuan di atas x pusing mksudnye anda xde otak

      klu anda bernafsu tengok pompuan di atas mksudnye otak kuning

      klu anda tengok pompuan diatas bertukar menjadi lelaki mksudnye anda suda pening

      haha

      BalasPadam
    38. omg YA ALLAH ! i dpt tukar2 arah pusingn tu! cara senang j sbb kena fokus kaki dia yg tak terangkat tu. i dpt nmpk sebenarnya image tu hanya pusing kiri dan kanan berulang kali. jd otak kita nmpk image tu mcm brpusing tp sebenarnya tak!

      BalasPadam
    39. Esok aku reply comment korang. Now dah mengantuk dah. Nak kena tidur.

      BalasPadam
    40. tunggang tebalik.bila tah nak anti clockwise.hahaha

      BalasPadam
    41. i pernah buat test IQ etc.. dua-dua balance.. that's why dua-dua tu ada.. boelh kira and memang kaki kias,sastera.. *bukan poyo ye..bagitahu je..

      but salah guna otak sebab tak pernah nak study.. nasib jenis cepat faham, boleh baca scan je.. so exam semua okay.. cuma tak rasa di motivate untuk study.. hurhhhh nak cari tujuan hidup tu.. serius tak suka belajar but ambil juga bidang yang suka mengajar orang.. camne lah tu.. ishhh nasihat sikit mr.k :)

      BalasPadam
    42. ahah!nice bro.aku baru dpt skil.kalau nak ubah direction clockwise or anti clockwise,,kena set mind then gelengkan kepala sikit.kanan!geleng ke kanan.kiri!geleng ke kiri.mmg automatik tukar rotation :D

      BalasPadam
    43. aku nampak awek tu pusing kiri pastu pusing kanan patu pusing kiri pastu kanan baik sampai lame2 aku nampak dye macam hayun2 kan je kaki dye ke kiri dan ke kanan. =..=

      juling aku japgi ni.. +_+

      BalasPadam
    44. yeay! dah boleh ubah ikot suka tapi mata aku dah nak juling sebab tuh.

      BalasPadam
    45. saye otak kanan..and memang tak suke math....huhu...
      so,seswai ke terjun dalam bidang yang ad kaitan ngn medik...ad patient terbunuh..hoho..

      ciri2 pon ase cm kene batang hidung jewk..huhu

      BalasPadam
    46. ahha! sangat2 mmbantu. :)
      tanx.

      mula2 aku nampak die pusing clockwise.
      pastuh pusing anti-clockwise.

      erx.. ingatkan aku da biol.

      fuhh.. nseb baik tak.

      BalasPadam
    47. ok mula mula aku nampak clockwise. susah gila nak nmpak anticlockwise. then aku tgk lama2. Aku nampak mcm gmbar tu bgerak sendiri btukar arah.

      gmbar tu mmg set turn 1 way je kn?

      BalasPadam
    48. hahaha. yeahh. aku dapat kawal gambar tu guna otak aku. tukar arah kejap kiri n kejap ke kanan less than 5 sec..awesome!
      am I a genius??? hahaha..
      of coz not!

      BalasPadam
    49. mr k kalo ko perasan la , cuba perhati betul2 org tu . kau akan nmpk dia tukar pusingan . mula2 clockwise . pastu anti clockwise . hahaha , kena carik gambar lain la .

      BalasPadam
    50. ceyt, men pusing2 plak awek tu. haha. yup, nampak pusing ke kiri, xlama pastu ke kanan. hurm, mmg dr sekolah minat math, skrg masih b'gelumang dgn calculation. ohohohohoho
      aku jugak seorang yg nekad. ikut sukati aku nak buat apa.ahahahahha. kdg2 org kata aku hati kering & keras kepala. hehehehehe

      BalasPadam
    51. info yg jelas..mulanya i pelik npe i kejap nmpk ke kanan and kejap ke kiri ..nasib baik u explain..thnks..;)

      BalasPadam
    52. aku cuba cari kesalahan.. malangnya apa yang aku jumpa semuanya berkait dengan aku.. maksud aku semua part!! damn!! dan aku kidal, right brain part, dan baru aku tau sebab apa aku lemah math..

      BalasPadam
    53. nmpk dua-dua..mksudnye???ak dh la serabut..brtmbh serabut plak..hmmm.. sgt suke entry kali ni..;)

      BalasPadam
    54. eh..btol la!tadi aku tgk arah jam..skrg lawan jam..ke aku yg fokus?

      BalasPadam
    55. okay thanks prof K . huhu . saya amik result spm aryni . wish me luck . can't wait for the next post .

      BalasPadam
    56. penerangan yang sgt best!!!!
      ada cara/teknik/aktiviti utk kita mengimbangkan antara otak kira dan kanan..bukan bermaksud seseorang itu dominasi otak kanan sampai ke sudah dia akan mcm 2.
      secara sedar atau tidak, aktiviti utk mengimbangkan otak kanan dan kiri kita lakukan setiap hari. eg: menari, main sudoku, bersukan, main bola..
      sebab itu ada org yang dominasi otaknya kiri tetapi menulis dgn tangan kiri..sepatutnya menulis dgn tangan kanan..

      BalasPadam
    57. aku kadang-kadang nampak die pusing ikot jam. tapi mostly nmpak die pusing lawan jam gitu... anyway, good entri ya~

      BalasPadam
    58. yeahh..berjaya guna 2-2 otak..sebab try tukar pusingan die guna otak..kejap kiri kejap kanan..tp kadang2 rase cam pening..sebenarnye seronok...otak berkerja dan mata xjadi ngantok...yeahhh..gud2...

      BalasPadam
    59. mula2 tengok gambar ikut arah jam tapi saya right-handed. camne ek?? saya suka math, suka dok sorang2 *otak kiri* dan ada lagi beberapa ciri2 otak kiri, tapi saya jugak suka berangan *otak kanan* and a few ciri2 otak kanan. aargh konpius2..

      BalasPadam
    60. adakah aku menggunakan dua2 belah otak aku? err! tension aku tengok "awek comel" ko tu.

      :P

      BalasPadam
    61. mintak share.. ;)
      best sangat2..

      link:
      http://quraishahir.blogspot.com/2011/03/pengguna-otak-kanankiri.html

      thanks oke brader K =)
      nanti buat entry best-best lagi..

      BalasPadam
    62. blog yang akan kekal lama dalam kotak minda aku.

      BalasPadam
    63. mule2 tengok ikut arah jam. bila dah pejam mate . bukak mate balek, tibe2 lawan arah jam. ape sebenanye yang berlaku. -_-

      BalasPadam
    64. asal aku nampak jap ke kiri jap ke kanan? aku mental disorder ke hape? nak kate genius tak lah pon..

      BalasPadam
    65. boleh menggunakan kedua2 belah otak....hik...

      BalasPadam
    66. ok.. ada confuse sikit ni. mula2 i nampak clockwise rotation. u cakap kalo ikut arah jam,mestila i otak kanan,kan? tp,i'm lefthanded & i think i lebih kepada otak kiri. how's that?


      i suka blog u.. banyak info yg berguna untuk khidupan kita especially to teenagers. tak sabar nak tunggu entri u yg akan dtg.

      BalasPadam
    67. saya nmpk die pusing kedua dua arah..
      how?

      pening dah~

      BalasPadam
    68. dia pusing kiri pastu dia pusing kanan.yeah i'm genius...

      BalasPadam
    69. wah..menarik ah entry ni.
      aku nampak pusing 2 2 arah, naik juling dah mata ni..@__@

      mohon nak copy entry ni boleh? please....

      BalasPadam
    70. of course you have something in you.youre my favorite blogger

      oh and of course that friend knows somethings wrong because you put a big smile on your face but it seems like you forgot to wear your pants

      teehee

      BalasPadam
    71. like entry kali ni...patut tulis lebih bnyk psl psychology...hehehhee... =P

      BalasPadam
    72. how about. kalau menulis tangan kanan. tapi buat keje semua mostly tangan kiri?

      BalasPadam
    73. wahw ah :D best ! cool entry nie !

      BalasPadam
    74. aku tengok kaki tu bergerak both side.mula2 dia gerak kanan,pastu dia pusing balik ke kiri.aku try control mcm,tp belah kanan je ak mampu control.kiri x boleh.HOW???

      BalasPadam
    75. En K, terima kasih gila weh buat entri ni. aku perlukan pandangan untuk masa depan.

      em based on the list of characteristics, kalau left brain aku ada 9. kalau right aku ada 11.

      and aku boleh main dengan gambar tu, macam bestlah pulak buat dia pusing arah macam2. adakah ini magic?



      AKU PERLUKAN PENDAPAT KAU.

      patut ke aku major in area yang

      1. aku boleh buat, boleh cemerlang. like. career yang perlukan baca2 dan hafal2 banyak. kalau camtu aku perlu major in bio la ye. tapi aku tak minat. so?


      2. atau. aku major in area yang aku sukaaa, walaupun tak berapa delah nak bagus macam subjek yg boleh baca2 je - maksudnye perlu usaha lebih, tapi aku ni insan yang malas. astronomy <3. so?



      cepat buat entri seterusnya!


      tq En K.

      BalasPadam
    76. aku dah cuba pusingkan lawan arah jam.. tapi tetap tak boleh.. asik bergerak arah jam je.. macam mana nak kawal ni... tak reti betul huhuhu

      BalasPadam
    77. aa memula...tgk clock wise...pastu lama tenung..seminit la..dia gerak kiri separuh je...few times..

      pastu dpt pusing anti clock-wise..
      boleh tukar2 clock wise or anti clockwise...

      whoaaaa xsangka mind trick cmni

      BalasPadam
    78. yeay!! aku cuba byk kali tok tengok awek ni tuka arah kiri.. and yes, kita yg kawal minda kita. mcm ada org kat atas ni ckp objek ni yg tuka sndiri, nope!! b4 ni, aku tgk dkt 30mnt, x brubah pun. then aku usha kaki dia n bayangkan dia pusing anticlockwise, berhasil!!! hehe..
      thanks btw

      BalasPadam
    79. aku nmpk die pusing clockwise...
      ssuh gler nk arahkan otak soh die pusing anti-clockwise...

      BalasPadam
    80. Perenggan pertama tu macam menusuk tepat ke jantungku.

      Aku suka melukis tapi aku ambil course yang berkaitan dengan sains. Sekarang rasa macam menyesal gila sebab tak boleh bawak.

      Okay sorry luahan hati kat sini haha

      BalasPadam
    81. k...

      actually ape yg ak nmpak adelah awek tu mmg gerak kedua-sua arah...

      cubae ko perati btoi2...and evryone akan nmpak both side because that aweks tuh mmg pusing clockwise and anti clockwise la..

      tgk la lame2...that aweks will turn both side actually...

      saje buat awek2 laen pening...hahahah~

      BalasPadam
    82. abg K,
      sye rse,,sye lbih kpd otak kanan dri kiri..
      spm rsult pon ckup2 mkn..
      so, i can't wait ur next entry
      to noe..wat profession shld i get invlve

      BalasPadam
    83. wow,,, sy pengguna otak kiri,, neway,, agak susa kn nk control whole brain? tahu tgn kiri cuci berak je,,kah3,, kejap.. betul ke org kate kalau kita guna tgn kanan, means kita guna otak kiri,, then kalau guna tgn kiri means gune otak kanan...gune tgn jelah pas ni bg balance ye,,hehe

      BalasPadam
    84. yupp..
      i see both turning..

      pening wokk tgk lelame kaki dia tuh ~,~"

      BalasPadam
    85. spm dpt 3A2B3C1D
      mak ak tnye,x kecewe ker?
      slamber jer bunyi..
      ak jwb..
      "mak,sblm pekse g abg da happy,sdeyh,stress, so lpas amik result ni cam x rase pape..yela,kan result da kua,nangis pown bukan ley ubah pape pown.."

      BalasPadam
    86. mr k!!interesting!!!nak amek artikel ni blh?????????

      BalasPadam
    87. wahhhhhhh aku boleh kawal dia berpusing. ekeke;p

      BalasPadam
    88. entri ni buat aku & rumate aku gaduh... aku nmpak prmpuan tu pusing lwn arah jam, tp rumate aku nmpk prmpuan tu pusing ikut arah jam... lama giler kitorg brtekak, prtahankan hak masing2... hahaha ;p

      BalasPadam
    89. haha ! Mr.K !! aq da boleh main2 ngan gamba 2 ! hee

      BalasPadam
    90. hmm...da tw dah....
      confirm sy otak kanan...hee...^_^
      tq for ur information....:)

      BalasPadam
    91. aq otak kanan rupanya.
      patotlah abah kata aq suka berangan.
      ada benarnya~

      BalasPadam
    92. Apasal ramai otak kanan? Bukan ke ramai patut yang otak kiri ke? =,=

      BalasPadam
    93. eh kenapa kaki tu kejap ke kiri kejap ke kanan? otak mana satu ni kira ke kanan? :O

      BalasPadam
    94. saya nampak lady tu pusing dua dua arah. kiri ada, kanan pun ada. so how? which side of brain yang saya guna Mr.K?

      BalasPadam
    95. Mr. K bole jawab ke ? heh tahpape.

      BalasPadam
    96. good job! entry yg x mengecewakan =)

      BalasPadam
    97. skali tengok macam pusing kekanan..kelip mata 2 kali.. macam pusing kekiri..

      BalasPadam
    98. bro, sy da test bnde ni lame da b4 ade kt cni..
      sy rse bnde 2 memg jap ke kiri jap ke kanan r..

      BalasPadam
    99. i am kidal so otak kanan lagi banyak kot.kadang2 otak kiri jugak.gambar pempuan tu pening lah n mcm tipu =,=

      BalasPadam
    100. aku ingat aku sakit tadi..kejap clockwise..kejap anticlockwise..grrrr...

      BalasPadam
    101. aku otak kanan...
      most of ciri2 otak kanan, ade pd aku..
      baru aku tau aku dominant otak mana... bgus entry nih..

      BalasPadam
    102. i thnk gmba tu xleh pakai la..mmg die kejap pusing clockwise, n then anticlockwise lagi..if u watch it carefully, u'll see it makes it's turns..

      BalasPadam
    103. my goodness. yeah. i read both domains characteristic, and i punya campuran both, semua sekali. mmg btul. mula2 i viewed it, nampak dia pusing clockwise, but when u ckp kte boleh control bnda tu. i focus kat kaki and tgn, and i dpt tgk dia pusing anti-clockwise ikut kehendak i pulak. and i skrg tgh maen2 buat dia clockwise and anti-clockwise. haha, tak ada keje. dah byk jmpa gmba ni, tapi so far tapena jumpa org yg bg keterangan mcm ni skaly. amazing anyway! thank you fr the info :)

      BalasPadam
    104. Salam..woah ! gambar tu menyeramkan~ mula2 sy tgk elok..tiba2 bila tiba separuh dia bertukar arah..kejap clockwise pastu anticlockwise ..arggghh~

      BalasPadam
    105. yes! berjaya control juga! seronok sebab tengok perempuan tu macam confuse nak pusing kiri ke kanan bila saya kawal. :) But i think otak kiri saya dominant sebab dapat kekalkan pusingan counterclockwise longer than clockwise.

      BalasPadam
    106. harhar... aku suka lihat perempuan itu sahaja..

      BalasPadam
    107. xkan aku genius kot..boleh je tgk die pusing ke kiri ke kanan...
      ke mmg imej die pusing ke kri kanan senanye..hahaha
      xleh trima plak.haha

      BalasPadam
    108. ARGH! mostly nampk dia pusing clockwise. tapi bila nampak dia pusing anti-clockwise aku ketawa berdekah2. choi.

      BalasPadam
    109. mula2 tgk clockwise.
      kelip mata, tgk balik anti clockwise.
      kelip mata lagi, tgk balik clockwise.
      aku ni mmg x gune dua2 belah otak ke ape?

      BalasPadam
    110. 1. Ofcourse manusia akan guna kedua2 otak. Bezanya, berapa banyak otak kiri, dan berapa banyak otak kanan.

      2. Its imposible kalau seseorang tu ada 100% otak kiri / kanan.

      BalasPadam
    111. saya nak tnyer betol ker aper yg kiter pk kan pasal awek tuh...lau kiter nak dyer pusing kanan dyer akan pusing kanan???

      BalasPadam
    112. AhhAHHAa.. gmbar ni mnipu.. cbe tgok tangan kiri prmpuan tu hala ke bawah ble dye pusing arah jam n ble dye pusing arah lawan jam tgn kanan dye lak ke bawah.. gmbar tu btukar tukar pusingnnye..

      BalasPadam
    113. @Light - Zzzz. Kan aku dah cakap, gambar ni hanyalah contoh sebb aku tak jumpa gambar2 lain. Sebab tu lah aku suruh kau aim kaki. Aku pernah jumba gambar benda macam ni, tapi bukan guna orang. Dianya just hitam. Ini di guna di US untuk test personaliti seseorang dalam psykologi. So yes, gambar di atas, memang tak 100% betul. Tapi, try bawak 5 orang, dan buat apa yang aku tulis di caption gambar tu dengans syarat, aim kaki.

      BalasPadam
    114. "Berbalik kepada gambar awek yang berputar di atas, kalau korang ada whole-brain, korang sure mampu main-main dengan arah pusingan awek di atas. Bila korang nak dia pusing mengikut jam, dia akan pusing mengikut jam. Bila korang nak dia pusing melawan jam, dia akan melawan jam. Ya, korang boleh try buat. Semakin banyak pertukaran korang boleh buat dalam masa kurang 5 saat, semakin hebat ah korang korang kontrol penggunaan side otak korang. "


      tp npe ko ckp cmnie?? sdey doooOo.. rse cm kne tipu je ngan ko.. ko kate ley ubah2 dlm 5 saat.. HUUuUUu~ erRRr.. aq de trlepas bce pe2 ke kat entri ko neyh?? pe tujuan senanye??

      BalasPadam
    115. Great! i can turn it both ways easily . ^^

      BalasPadam
    116. Yup, gambar ni memang menipu. At first, aku nampak clockwise je. Pelik sbb aku bukan otak kanan dan aku yakin aku otak kiri. Agak sedih, keliru dan tak puas hati, aku pun tenung lelama then nampak dia anti-clockwise! Aku dah gembira gila dah waktu tu! But after further inspection, aku sedar gambar ni memang tukar arah sendiri, bukan otak aku yang control. Yes. Cuba korang tengok tangan kanan perempuan tu. Bila clockwise dia kat atas, bila anti-clockwise tetiba lak kat bawah?! Nampak sangat lah benda ni menipu. On a better note, entry ni sebenarnya agak bagus lah selain daripada patung tu. Sebab dia hanya memberi harapan palsu je.

      BalasPadam
    117. hohoho..saya boleh pusing2 awek tu clockwise and anticlockwise lah!!

      BalasPadam
    118. Fact about awek yang berputar

      http://en.wikipedia.org/wiki/The_Spinning_Dancer

      BalasPadam
    119. slm~
      sush nk jmpe bl0g yg bgus cmni,, gud j0b!
      ak d0minan knan,, & ciri2 yg dbrikn kne ngn ak,,
      but, i can c0ntr0l b0th,, cl0ckwise 0r anti-cl0ckwise,, yeah! =)

      BalasPadam
    120. i can't believe i can control both too!!!:)
      i luv this entry..

      BalasPadam
    121. hey, great entry man! BAru aku tau aku dominan kanan tapi aku ada gak ciri belah kiri. Kalau la otak aku kuat, blaja Strength and dynamic petik jari je. Tapi harapan je lah :(

      Aku nak copy paste kat blog aku ye. Aku credit kau okay?

      Thanks !

      BalasPadam
    122. at a certain time...it is clockwise...n at certain time it is anti-clockwise...it kind a funny i think...btw..this is very cool...like it..!!

      BalasPadam
    123. Suka doee tengok gmbr tu !!
      Jap kiri jap kanan pastu kiri celik mata dah pusing kanan .
      XDD

      BalasPadam
    124. OMG i can see both :D left and right

      BalasPadam
    125. err.. 100% betul. haha. aku, otak kiri. so, bleh la aku smbg minat aku lps SPM ni. haha.

      jap jap. aku paksa otak aku awek tu pusing belah kanan, tk boleh2 pn. hahaha!

      thanks for the great entry! sangat sangat membantu!

      BalasPadam
    126. ape fb kau bro .? i need your help . cepattttt .!

      BalasPadam
    127. good entry la mr K. tp tak boleh la pusing the other way round yg gmbar ppuan tu. hahha.

      BalasPadam
    128. sy bole nampak dr dua2 arah..kanan ngn kiri..genius ke sy?..x pernah disedari..hehe

      BalasPadam
    129. kongsi info ni utk dletak dblog sye~~

      BalasPadam
    130. arghhhhh... seyesly, gmbr ni tipu la Mr. K..

      kejap ke kiri kejap ke kanan...
      pening oooo;(

      BalasPadam
    131. aku nampak dy pusing kanan je..da dekat 20 minit aku tengok takde punb pusing kiri..pfft..

      BalasPadam
    132. saye tengok objek perempuan menari tu jap menari kiri, jap menari ke kanan, selang seli-selang seli. apahal lak otakku ini....?

      BalasPadam
    133. emm..sy bleh tgk dua2.. kiri dan kanan tapi ape2 pun kene fokus untuk tukarkan pergerakkan kaki dia..betul ke nh? genius ke?

      BalasPadam
    134. whole brain...:P

      mula2 igt otak dh xbtl sb blh control ikt mn jer dat girl nk pusing..huhuu

      @ d end....br fhm...

      *xgiler~~~:)

      BalasPadam
    135. Salam.. Saya masih bingung sebab ciri2 sy ada dalam kedua2 otak kiri dan kanan ..

      saya boleh menggunakan dua belah tangan dalam menulis .. dan mcm mne ye??

      BalasPadam
    136. aku tau genius...tapi masalah nye aku leh rotate kan gambar girl tu sesuka hati aku...adakah itu kelebihan yg tersembunyi aku? takpun aku ni genius tapi aku je taktau dan tak 'asah' genius aku ni..aku sedar aku ni pemalas..but aku takleh nafikan kadang2 tu aku boleh settlekan problem aku dengan mudah...plis tell me why?

      BalasPadam
    137. kalau boleh nampak girl tu pusing both clockwise & anti-clockwise?? apa maksud? tu maksud dia whole brain ke? >.<

      BalasPadam
    138. tapi kalau saya boleh nampak girl tu pusing both clockwise & anti-clockwise.. so that means saya ni whole brain la?

      BalasPadam
    139. Sorry, benda yg aku nak share ni mungkin akan mengecewakan kan korang semua.


      aku baru baca kat wikipedia

      http://en.wikipedia.org/wiki/The_Spinning_Dancer
      In popular psychology, the illusion has been incorrectly[6] identified as a personality test that supposedly reveals which hemisphere of the brain is dominant in the observer. Under this wrong interpretation, it has been popularly called the Right Brain–Left Brain test,[7] and was widely circulated on the Internet during late 2008 to early 2009.

      adakah ini bermaksud ujian ini tak betul

      BalasPadam
    140. aku lemah maths..tapi aku minat maths..tp kelemahan terbesar aku adalah maths...dulu time skolah aku mmg jarang g skolah..tp spm aku ok jugak..aku boleh tengok dua2 arah kurang dari 5 saat...adakah bermaksud aku nih guna ke 2 blah otak?..sampai skrng aku x tahu apa minat aku...argg...ape aku minat dalam dunia nh...=.="

      BalasPadam
    141. kalau kejap2 kiri dan kejap2 kanan ?

      BalasPadam
    142. poning saya. kejap nampak anti-clockwise, kejap nampak clockwise. kaki girl yang pusing2 tu slalu tukar2. hurmm.. btw , i'm a lefthanded gurl :)

      BalasPadam
    143. mr k, sy rasa sy 80 pratus otak kanan dan 20 pratus otak kiri..mula2 tgk gmbr aweks tu sy nmpak die pusing kiri, pas2 bila sy cuba tukar pergerakan die pusing kanan pulak..ciri otak kanan dan kiri ade pade sy..except yg mengira..sy paling tak suke mengira dan skunk sy amik law..:)

      BalasPadam
    144. ok so mula-2 nampak perempuan tu gerak lawan jam pasto lama-2 nampak dia gerak ikut jam . aigoo. pening. seram.

      BalasPadam
    145. mohon share ye.thanks..

      BalasPadam
    146. Tipu la pic tu . bila tengok balik kejap ikut jam kejap lawan jam . haish --''

      BalasPadam
    147. Tipu la pic tu . bila tengok balik kejap ikut jam kejap lawan jam . haish --''

      BalasPadam
    148. aku mula-mula ingt gambar awek tu tukar sendiri ke kiri dan ke kanan tp bila aku tenung lama-lama dia still pusing dalam satu arah ke kiri. bila aku dah muak tenung lama2 aku pun tgk tulisan kat atas, tetiba awek tu pusing ke kanan then bila aku tgk ke bawah, awek tu pusing ke kiri balik. now aku dah tau cara control awek tu. sekrg aku nak cuba control awek tu melompat pulak.

      BalasPadam
    149. Mula² nmpk berpusing arah jam.. Bila guna otak dapt tgk pusing lawan arah jam.. N buad seperti dy sdg hayunkan kaki aja.. Adakah aku dh berjaya untuk fokus? Atau tipu2 aja semua niee.. Haha

      BalasPadam
    150. sy otak kanan, and all the attitude psal otak knan 100% betul,but i think my parents mmg x kn bg sy amik course y mcm tu, i don't want to ruin myself,,, and sy rse result sy pon x kn cemerlang sperti y diharapkn..huhuhu

      BalasPadam
    151. entri yang sangat bagus.terima kasih, dapat membantu even sikit. keep it up. saya akan selalu check your blog. tq so much

      BalasPadam
    152. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      BalasPadam
    153. Mula ii saya tengok nampak dia ikut arah jam slide bawah sikit dia lawan arah jam macam mana tuh

      BalasPadam
    154. ha..saya bole psingkan kedua2 bhagian.dulu syg tulis guna tgn kiri skrang guna tgn kanan.tgn kiri dh x pro dh!and now sya tkut otak saya keliru je.

      BalasPadam

    Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.