Isnin, 15 April 2013

The Truth Behind "Free Education" in Malaysia - My Two Cents

Assalamualaikum


Hellow manusia yang mahukan semua free. What's up?

Aku perasan, ramai betul ya yang bercakap pasal Free Education ni. Kat Facebook, kat Twitter, kat kedai makan; mesti ada yang sembang-sembang pasal ni. 

Anak-anak, tahu tak apa difinisi 'Free Education'? 

"Free education refers to education that is funded through taxation rather than tuition fees."

Pernah tak korang fikir kenapa ada negara yang bagi Free Education? Ada negara yang macam Greece (Hampir bankrupt), Argentina, Sri Lanka pun kasi free education. And for Brazil. Sampai nak ke doctorate pun Brazil kasi Free Education. 

Negara yang free education akan leads kepada ramai student. More student, more orang yang akan graduate. More orang yang graduate, makin more lah orang yang akan dapat pekerjaan yang kasi gaji berpuluh ribu. And then, siapa yang untung? Government. Why? Sebab diorang terpaksa membayar tax yang amat-amat tinggi. 

"Dah tu apa masalahnya kalau tax tinggi asalkan boleh dapat Free Education? Buat je la Free Education"
Are you sure? Hari tu topup nak buat tax 6% pun satu Malaysia bising. Tu baru tax topup tau, belum tax segala benda. And aku perasan yang ramai reffer kepada Finland bila cakap pasal Free Education sebab katanya, Finland adalah antara negara yang mempunyai institute pembelajaran terbaik di dunia yang menyediakan Free Education. 

Tapi mari aku tanya korang. Di antara korang, siapa yang dah ada Insuran nyawa? Tahu tak ada certain negara yang menyediakan free education akan memaksa rakyatnya untuk membayar bermacam-macam benda (tax) termasuk insurance? And kalau nak senang kira, boleh cakap yang dieorang punya tax hampir 50% pun ada. So yes, korang boleh dapatkan Free Education kalau tax setinggi ni. Tapi menangis la mak ayah korang kerja siang malam untuk bayar tax. Dengan kata lain, sama je kalau tak buat Free Education pun. 


"Free Education" di Malaysia
Kalau korang nak tahu, banyak je Free Education di Malaysia. Tapi untuk dapatkan Free Education tu, korang kena achieve something. Why? Sebab Free Education tak boleh di beri ke semua orang. At least, seseorang tu ada Diploma untuk dapat Free Education. Contohnya, INSTEP and BeST. Korang tahu tak yang dua benda ni adalah macam small course yang bukan je free, tapi korang siap dapat bayaran (Around RM1000 per month) sehinggalah course tu berakir. And then, at the end, korang akan diserapkan untuk kerja.


Dan kalau korang tengok-tengok balik, Free Education memang wujud untuk peminjan loan pelajaran. Contohnya, student yang ambil MARA dan PTPTN. As long dia dapat pointer tertentu, diorang tak perlu bayar balik pinjaman. Dengan kata lain, yes, ianya adalah Free-Education-Dengan-Syarat-Kau-Belajar-Betul-Betul. Come on la. Siapa yang kasi beratus-ratus ribu untuk orang yang akan fail Degree or Diploma? Tax rendah pula tu. 

"Apa masalahnya kalau Malaysia kasi tax rendah. Bukannya Malaysia tak mampu bayar pun. Malaysia kan pengeluar petroleum."
Aku perasan, dari dulu sampai sekarang ramai pertikaikan pasal isu minyak di Malaysia. Terus terang, aku cakap, aku tak tahu mana pergi semua duit-duit Petronas. Kalau Petronas bayar beratus ribu untuk staffnya, then aku tak kisah sebab aku admit memang susah nak kerja bidang Oil & Gas and they deserve thousands of money per month. Lagi pun, profit yang Petronas kasi kat goverment tak banyak sangat pun. Stakat nak beli cincin berlian Bik Mama dua tiga puluh keping dah kering poket. Petronas adalah sebuah syarikat. Petronas untung banyak mana sekali pun, tak adanya dia nak kasi semua ke kerajaan. Sedangkan lab kat U aku yang guna mesin skala kecil pun dah mencecah jutaan ringgit harganya. Apatah lagi kat kilang and plant Petronas tu. Ingat murah ke bila nak maintenance sesebuah mesin?

And, macam yang kita semua tahu, minyak / petroleum di Malaysia dah nak habis. Ya, petroleum ni berasal fossil yang berjuta tahun lalu. So, kalau nak kata petroleum ni adalah satu sumber yang boleh di renew, then aku kata yang ianya adalah amat mustahil. So lambat laun, petroleum akan habis. 

Now, aku akan tanya korang satu soalan. Malaysia adalah negara yang ber-tax rendah yang menggunakan hasil petroleum sebagai sumber pendapatan utama. Kalau Malaysia guna hasil petroleum untuk tampung semua benda supaya korang dapat All-Free, agak-agak, bila petroleum di Malaysia dah habis, sumber apa kita akan guna untuk tampung those All-Free yang dah dilaksanakan?

So yes, untuk jangka masa pendek, kita boleh hidup happy go lucky, kaya raya dan free macam kat Brunei yang guna duit dari petroleum. But untuk jangka masa panjang, Malaysia mungkin akan masuk krisis bankrupt seperti Ireland, Iceland and Greece kalau tak naikkan tax. 

Free Education vs Paid Education.
Masa aku muda-muda dan bersekolah rendah dulu, aku pernah pergi tuition yang di anjurkan oleh sekolah aku tau. And ianya adalah freeeeeeee. And korang tahu tak apa yang terjadi bila ianya free? Ya, ramai macam nak tak nak je pergi tuition. Macam sekolah agama la juga. Mentang-mentang yuran sekolah agama di sebelah petang tu murah, ramai je yang ponteng and nak tak nak je pergi ke kelas kan? 

Ini dah terbukti yang free and cheap education di Malaysia memang tak sesuai selagi mentaliti orang di Malaysia. Jangan comparekan student Malaysia dengan student negara luar. Tengok sendiri kawan-kawan 

"Eh, aku dah bayar la untuk ceramah / kelas / lecture tu. Rugi la kalau tak pergi."

"Rugi" hanya wujud bila kita dah bayar. Tapi bila free, agak-agak ada tak yang cakap "Weh, ceramah / kelas / lecture tu free je. Rugi la kalau tak pergi." Mesti tak ada kan?

Im sorry, tapi tak ada benda free dalam dunia ni. Oksigen free? Yeah right. Tunggu la bila korang dah tua dan perlukan oksigen untuk bernafas kat hospital. 

Just my two cent. Let me know kalau ada info yang salah di atas. 



158 ulasan:

  1. Nice :) Kalau boleh , buat lah entry pasal biasiswa. Sebab sekarang kan semua tengah cakap biasiswa. Even Mara pun sekarang, bukan biasiswa lagi. Tapi pinjaman boleh ubah. So, lagi mahal :/

    BalasPadam
  2. Terbaik la bro.. Haha.. Maybe ada antara readers kat sini yang boleh usha respon aku pasal benda ni kat sini http://www.umarfaruq.com/kau-nak-menggelabah-sebab-ptptn-apesal/

    BalasPadam
  3. completely agreed with you. masing2 fikir nak hidup free je. amboih... orang selalu mintak tanpa fikir pro and cons and masyarakat maalaysia sekarang mmg x optimistic..tak nak fikir apa akan terjadi kalu sesuatu dasar itu dijalankan ikut kehendak dan kepuasan hati. inilah yang akan membawa kepada kehancuran. nak blaja free.. study la elok2. score tinggi...tak payah bayar.. ini nak untung je tanpa berusaha.. sebelum nak minta macam2..rakyat kena blaja economics dulu...baru tau kesan dasar itu..maaf agak kasar.

    BalasPadam
  4. okay, artikel ringas yg menarik tuk dibaca & difirkn oleh semua yg nk study free... thanks for sharing >_< bg bukak mata sikit bg mereka yg reti brsyukur tu..

    BalasPadam
  5. nak betul satu info, student mara yg dihantar ke luar negara takde yg tak kena bayar balik start 2011 kalau tak silap. i'm one of them. kiranya kalau lepas syarat pun, still kena bayar, around 6% dari pinjaman.

    :)

    BalasPadam
  6. pasal petroleum tu..
    bagi orang-orang minyak mcm petroleum engineer/geoscientist/petroleum analyst,mereka tahu minyak tak kan habis..tak kan habis..tak akan..dun weri lah..keuntungan petronas sangatlah besar..sekiranya disalurkan pada tempat yang betul n takde ketirisan,mmg malaysia mampu bg free education..tapi pasal ptptn tu,kalo takmo mansuh pun takpe,asal tak yah nak beriba-riba bagai..

    BalasPadam
  7. http://cursingmalay.blogspot.com/2012/04/najib-ptptn-dan-norway.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FhYnWb+%28Cursing+Malay+%3A+Terus+Terang%29

    apa komen kau pasal ni plak?

    BalasPadam
  8. saya setuju dgn entry nie..
    tak guna kalau education free tapi at the end kena bayar cukai mahal2..?

    BalasPadam
  9. Wow.fakta the best la bro.Nak free pi duk penjara nuh.suma free.

    BalasPadam
  10. 'As long dia dapat pointer tertentu, diorang tak perlu bayar balik pinjaman. Dengan kata lain, yes, ianya adalah Free-Education-Dengan-Syarat-Kau-Belajar-Betul-Betul. Come on la. Siapa yang kasi beratus-ratus ribu untuk orang yang akan fail Degree or Diploma? Tax rendah pula tu.' (Mr. K, 2012)

    Sangat sangat sangat infinity setuju! Kalau nak sangat free,dapatkan anugerah dekan and anugerah naib canselor.Senang cerita first class degree.Lepas tu bagitahu pihak berkenaan yang kita punya result okay.Kita jugak yang senang lepas tu.Ini tak,kelas yang berbayar ni pun dia ponteng lepas tu bising nak semua free.Haih.

    BalasPadam
  11. sokong penuh mr k!

    BalasPadam
  12. http://www.eperjuangan.com/2012/04/hapuskan-ptptn-pendidikan-percuma.html?m=1

    BalasPadam
  13. in this world, nothing is certain except death and taxes. cakap pasal oksigen kena bayar teringat pulak cerita the lorax.. who knows nanti sampai satu tahap ada org nak jual udara bersih pulak kan..

    BalasPadam
  14. sy sokong dgn pendpt khirul ni... mmg tepat....

    http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/04/andainya-rasullullah-masih-ada-ingin.html

    BalasPadam
  15. pendapat paling bernas mr K. aku pon xpaham ngn mentaliti org Malaysia yang ngada2 sgt ni.

    memang xdek bnda free dlm dunia ni.

    BalasPadam
  16. wahhhhh.. sangat bernas... dan aku mmg tak sokong pun ni sume.. nak mansuhkan senang2 jer.. nama pun pilihan kan..

    BalasPadam
  17. gud..ak stuju ngn pndpt ko ni..nice entry :)

    BalasPadam
  18. setuju dengan semua point ko bro..ini direct hit kepada mereka2 yang nak free education..direct hit..kah3..nak implement benda baru nie memang senang..senang cakaplah..benda baru nak kena buat kajian bagai, kena tengok sesuai ke tak..sama macam nak buat tandas, nak kena tengok tempat, air bagai..

    free education nie perkara baru di malaysia..bukan senang2 jer nak terus implement..IJS

    BalasPadam
  19. i'm agree!
    skang tengah kecoh pasal nk mansoh ptptn tu..org yg akal pendek je akan percaye bulat2

    BalasPadam
  20. put politics aside, i love this entry soo much!

    BalasPadam
  21. betul, mcm kat ireland, income tax dorg 50% dari gaji. org melayu ni memang, semua free dia nak. kalau pembangkang ckp benda ni free, dorg undi lah pembangkang, kalau kerajaan kasi free, dorg undilah kerajaan. mcm lalang. PTPTN bukan tak kasi free, boleh je dapat free kalau belajar betul2 and dapat first class honour. ni dapat duit PTPTN beli gadget. melayu. melayu, tak sedar dek untung.

    BalasPadam
  22. kwn aku bwh jpa pon pointer ad yg ckp2 mkn je,yg tgi pon ad,kwn ptptn pn sme,ad yg tgi ad yg ckp2 mkn. sme je weyh,slagi stdent xder sikap t/jwb,mk bpk abeh kn ratus ribu pon dy xksh grad nk2 lps pgr j.ak dlu mtrk dpt alaun xpnh pk pn nk sng lenang,jmt kmain lg,sbb taw tu bkn duit ak,duit rkyat.ni sume ats diri msng2,klo btul2 dihapuskn,x ke ni sgt2 mmbantu rakyat? ko xpnh dgr alaun yg krjaan ngeri msng2 bgi?mcm ngeri aku bgi RM 2K free2 mne yg apply dan lyak,kre nye sdekah utk pnuntut ilmu,dgn duit tu rmy kwn aku dpt beli lptop bwk msk u.ko jgn la igt myk je sumber ngara,byk lg sumber asli ngara kte ni ha,tmbh2 plk klo krajaan xbyk mbzr itu ini,smpn tok rkyat. klo ptptn hapus trs,jgn plk korg igt krjaan nk bgi byk mcm jmlah ptptn,klo dpt byr yuran aje pn bgi aku da sykur giler,mgkn dpt la elaun dua tiga ratus sbln ke..kot la kn,tu pndgn ak j la,lgpn yg dpt ptptn skng bkn nye thn lme sgt,msk bln ke2 stiap sem parents da kne anta da duit. ni sume ats diri msng2,klo stdent taw dosa haram,xde nye dy sgup abeh kn duit smbgn tu dgn bnda lagho!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye, kalaulah smue mentaliti student2 kat mesia mcm ko, nk berjimat n ingat dunia. kalaulah kan.

      Padam
  23. org UMNO mu nie..kalau PR mng PRU-13 nie yg mana sokong UMNO wajib byar PTPTN balik..yg sokong PR je xpayah bayar..bodoh nak mampus

    BalasPadam
  24. bnde nie ade pro n conts..bkn 100% betul @ 100% salah..dan klau betul ptptn x boleh d mansuh kn dgn alasan mahu perbaiki sistem pendidikan di ipt, then sediakn la kelengkapan pelajaran yg mencukupi d ipta since itu adalah under dana kerajaan..

    p/s:sepatutnye yg free adalah yg ipta, then org akn berebut2 nk blaja kt ipta klau nk free..bkn sume pn bg free..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko nie..cube la open sikit otak tu..xbsyukur ke kerajaan da tlg?org da tlg,nek lemak plak nk sume free..cube ko nie dok kt siam,ko bole tgk btpe sshnye diorg kt sne,then baru nk bsyukur kot.

      Padam
    2. Asal lak nk suh org duk siam lak... ngara ni krajaan pnye ke?? Die bg pdangan.. slah ke.. x abih la bsyukur ngan malysia yg top rsuah ni...

      Padam
  25. yeahh. btl tu en khairul :D . sokong 100% . bila tengok kembali , ni hal tuk ptptn je iek :D peminjam ptptn dikenakan interest 1% . itu yg tk best tu . well . tk kesah la tk nk bg free education (malaysia kan tk kaya sgt..hewhew) tp 1% dikira banyak tuu let say ambil pinjaman RM24K++ dri ptptn yg tercinta, kat situ approximately 4K dh interest je . tu ckp bila wt degree je. ade stgh tu amek sijil,pastu diploma,buat degree lagii . bnyk hutang woo . bg nada mahasiswa , minta satu je kerajaan yg tercinta. hapuskan interest tu . knpe peminjam mara boleh tk dikenakn interest.tp kasi dikenakan pulak . adakah ini diskriminasi ? kami pelajar jugak berjuang masa depan negara . nk bantu makayh kt kg ke . tp bila pk interest yg kenakan. sedih laa .



    maaf luah perasaan dekat sini :)
    cuma pandangan & luahan hati seorang penuntut ilmu .
    terimakasih :)

    BalasPadam
  26. LAIN SITUASI

    A :eh kursus NDT Inspector tu free je la.kerajaan dh bayarkn untuk sape2 yg BERKELAYAKAN untuk join kursus tu selame 6 bulan kt bla3...
    RUGI la kalo xpergi.

    B :eh xpe la..kursus tu bile2 pn boleh pegi..dua puloh enam ribu je.nnt nk pergi boleh buat loan.interest rendah je..

    <"Rugi" hanya wujud bila kita dah bayar. Tapi bila free, agak-agak ada tak yang cakap "Weh, ceramah / kelas / lecture tu free je. Rugi la kalau tak pergi." Mesti tak ada kan?>

    #kau U mane?SEDEH!!

    BalasPadam
  27. totally agree. sangat lah pelik pada those people yang duk perjuangkan sesuatu benda membuta tuli, tak tahu hujung pangkal. pemikiran sejengkal tapi katanya belajar melangit tinggi. thanks for this post. hope somehow it will help to open those eyes yg duk taksedar diri pandai pinjam tapi tak mau bayar tu.

    BalasPadam
  28. setuju sangat2 dengan Mr.K..memang makan dalam entri ni..

    BalasPadam
  29. benda free, tak semestinya student kita akan belajar bersungguh sungguh, sedangkan bayar pun dorang datang kelas macam kolej tue mak pak dorang punya. Kalau free lagi lar..

    Rasanya sistem yang sedia ada nie dah ok dah. PTPTN and Mara free bagi mereka yang memperoleh result tertentu. Semua orang kaan bersaing untuk berjaya kalau nak kejarkan FREE tersebut.

    BalasPadam
  30. Qaseh sokong 100% entri di atas, sebenarnya mentaliti rakyat malaysia sendiri.

    Samalah jgk macam program kitar semula, jgn nak samakan negara kita dgn negara luar yg ada sampai 70% kesedaran pasal kitar semula ni...sbb mentaliti diorg lain...mentaliti rakyat malaysia lain...jadi...jgn sibuk2 kata malaysia kotor...

    BalasPadam
  31. Kepada tanpa nama 16 April 2012 1:59 PG... baguslah kalau PR menang... nak tengok jugak free education dan tax rendah.. aku pun memang harap PR menang, nak tengok boleh tak dorang tunaikan apa dorang cakap. Oh aku belajar setakat SPM je, jangan nanti PR memang aku yang belajar setakat SPM ni kena tax tinggi sebab nak support free education orang2 dip ngan degree, kalaulah PR naikkan tax lah... kalau tak, aku yg setakat SPM ni syukurlah kan!?

    Tapi please lah... jangan nak bodohkan pendapat orang... macam kau tu pandai sangat!

    Nad

    BalasPadam
  32. thumbs up.
    brg free sume nak, brg mahal sume berkira.
    bile nak meminjam , lemah gemalai suara, bile suruh bayar hutang , terpekik2 mintak buat demo.

    BalasPadam
  33. slm..i just want to give my humble opinion..btw ape yg bro ckp is true...i pelik..when people always ckp..petronas kaya raye bagai..n boleh tampung the free education yg tgh disebok2 kan skarang...i nak tnye..mane korang tau about org lain punye kaye raye ?do u have all the statement...korg ker ceo petronas tu??n kaye sbb jual myk?? abes burden2 laen like duit gaji pekerja, machine , pelantar smer tu...one my friend ader kejer kat petronas..die ckp..petronas xder duit sbnrnyer..and one of my friend's brother bekerja sbg akauntan but in contract..dah bape bulan payment tak dpt..cth laen mcm u lah...u gaji ribu2..tp anak ramai..expenses pon mesti naek...bile org kate u tak patot dpt itu ini in terms of bantuan..u marah tak?? mestilah marah sbb org luar tau ckp instead of tau ape yg berlaku dgn duit2 u yg mengalir ke hutang, anak2, isteri, tax, electricty dll..so samelah..our gov need to cover up the whole malaysia not only one or two negeri...kite pon baru become a developing country..baru jer...jgnlah pasal bnde2 ni terus jadik mundur negara ni..please brother n sister..sy pon bukan org kaya...but as long as smer bnde nak free...susah...kite mmg seronok bile sebot "free" kan... but please ingt..bila ianya free..pada masa akan dtg..tak mustahil...cabaran nak masuk ipta or ipts or even poly sgt tinggi...smer org haruslah mendapat sekurang2nya 8a ke atas untuk sambung pljrn..nak ker??? yelahhh abes yang tak dpt byk a nak wat ape?? yelahh sbb all the private college ofkos lah lingkup bzoz citizen smer nak ke arah free education tu rather than byr mhl2 kat swasta....tp tulah tadi syarat nye kne byk a...mesti ada yg cakap "eh baguslah cmtu" yeee..mmg bagus...tp yakinkah dgn free education semua bdk spm leh dpt 8a n above..n terjamin ker yg bile dorang masuk u.semua will get first class dgree.. at last, still xpat kerja...unemloyment rate kite tinggi abg2 kakak2..sbb bukan ape...buka mls or bukan pilih kerja bang...sbb kite nye level of education tinggggggggiiiii sgt...ramai dah pandai2....ramai dah dgree holder...but...the employment opportunity tak selevel..means rendah...ini yg kite kne fikirkan..dr sebok dok mtk itu free ini free....or mybe kite boleh mtk untuk dikurangkan interest dt ptptn....sy sendiri seorang student..dan masih bljr..terima kasih.

    BalasPadam
  34. er.... sy x-staff petronas.. spe kate petronas untung berbillion2 staff dpt benefit tggi??? bak cni tnjuk bukti.. keje siang mlm, cty kekadang kne dtg keje. gaji mcm 2 gak... adoi... so jgn nk harap sgt duit petronas tanggung kerajaan.. oil n gas industry perlukn byk duit utk jln kn operation.. n satu lg, klau semua kerajaan nk ng free, jwb nyer 'selamat'la malaysia beberapa thn lg.. sekian..

    BalasPadam
  35. @ Anon 16 April 2012 1:59 PG

    kalau nak maki hamun sila jangan komen di sini

    O/T: saya setuju dengan entry ni, menghapuskan PTPTN akan ada byk implikasi kpd negara in long-term...

    kalau betul nk pinda ptptn, mansuhkan bunga dah cukup, lgpun byr hutang mmg wajib sbg seorg Islam

    BalasPadam
  36. Oh, by the way, untuk Tanpa Nama 16 April 2012 1.59 PG,

    Kalau awak Islam lah, ada tak agama kita mengajar kalau berhutang tidak perlu bayar? Pernah dengar cakap roh akan tergantung di langit selagi hutang tak langsai?

    Even kalau kerajaan mansuhkan pun hutang tu, kau tetap berhutang dengan generasi terdahulu dan generasi akan datang kerana sikap tamak kau yang nak semua benda free. Anak anak akan datang nak belajar pakai duit apa?

    Kalau kau nak hak asasi free, baik kau berdemo minta rumah, makan dan pakaian free dari kerajaan. Itu hak asasi paling basic untuk manusia. Pfft.

    BalasPadam
  37. I'm a teacher wiv 5 kids of which 2 of them are already pursuing tertiary edun. in UIAM.-i'm paying for their edun-still my children n I agree v much with ur ideas...

    BalasPadam
  38. highly acceptable...rileks la..United States dah la education mahal, medical cost lagilah mahal, tanah mahal, setiap barang ade tax, kne byr tips lagi. xde la sngt american beriye2 wat protes tngh jalan guling2 suh kasi free education. Drng blaja betul2 lagi adela cipta nie, cipta tu..xde masalah pape pon..

    BalasPadam
  39. eh. ade jugak yang cakap. lecture/tuition tu free lah. rugi kalau tak pegi. rasanya ade yg ckp mcm tu.

    BalasPadam
  40. nice one. memang free education susah nak buat but xplain knp kerajaan boleh spent almost 7000/head in 3months utk budak2 plkn.7000 tu dah equal dgn duit ptptn budk degree dpt utk setahun.

    BalasPadam
  41. btw,saya pun xagree dengan education free.benda senang nak dapat,orang tak hargai. Contoh macam baucer buku 1Malaysia

    BalasPadam
  42. orang yang sibuk nak mansuhkan ptptn ni orang yang dh ada hutang dgn ptptn. time dapat duit seronok tapi bila nak kene bayar banyak songeh pulak. dh adat berhutang bayar la balik. kalau nak dijadikan isu pun isu interest la kot. tapi tak perlu la sampai nak mansuhkan. kesian budak-budak in future. diorang yang nak mansuhkan ni pentingkan diri sendiri je. yang penting diri sendiri lepas. orang lain peduli la.

    BalasPadam
  43. easier said than done benda free education ni.

    yes, aku setuju dengan point kau cakap pasal kalau benda free orang kurang menghargai.

    paid education ada jugak yang ngelat, ponteng, ni pulak benda free. sometimes even dah jadi student U pun, kepala hotak tu tak reti nak berfikir panjang sikit, nak benda senang je.

    BalasPadam
  44. Europe Kene baya tax tinggi sbb negará Dorang xde sumber pendapatan..mcm malaysia ada minyak..so untuk negaea europe mendapatkan duit Dorang mengunakan taxation..duit2 tax tu Dorang akan gunakan untuk raykat..free education..free medical.. free elaun social bg yg x bekerja x silap aku..

    n refer balik bapa malaysia, kalo malaysia buat free education aku sokong sbb untuk anak kira masa depan gak..aku x kisah baya tax tinggi 50% ke.. janji anak2 aku bila keje xde hutang.. n melayu bukan sikit anal ,ramai cuba ko bayangkan anak2 semua dpt free education.. kiranya tax yg ko baya adalah in Advanced untuk ank ko blaja..

    BalasPadam
  45. minyak tak akan habis, kata orang minyak. orang awam tak tahu benda ni, jadi bila cakap minyak dah makin sikit, naikkan harga, semua terima walau tak rela. nampak tak permainan dia? hahaha

    free education? bestnya. tak rugi kalau nak ponteng selalu.

    BalasPadam
  46. setujuk sangat2 apa yang anda katakan di atas.

    cuma bila bab ptptn neh bab nak bayr balik.. banyak pulak charge nye. aku pikirkan alangkah baik nya kalau kita hanya bayar apa yang kita pinjam. kalo sekarang neh, banyak lak bunga die..

    BalasPadam
  47. Tanpa Nama 1.59pg

    jgn la bg komen membodohkan diri... ketepikan politik...

    pkai common sense la...

    mgkin ko ni bkn student... tp ko stupid!

    BalasPadam
  48. Sumber pendapatan negara dari petroleum tu kena check balik. Rasanya bukan. Kalau tak silap, hasil negara kita paling tinggi daripada perjudian. Tapi mcm yg saya kata... benda ni kalau google, takkan jumpa. Hanya orang-orang yang terlibat je tau.

    BalasPadam
  49. "Free-Education-Dengan-Syarat-Kau-Belajar-Betul-Betul"

    yg ni aku agree. Kirenye mcm yg dpt biasiswa JPA MARA tu suma la..


    About free education, xnak bg xpe, TAPI kene hapuskan entrance to university based on racial quota. Aku tgk privileged gile bumiputera ble masuk local U, yuran xsetinggi private U, yg nonbumi, mak aihh..Malaysian jugak tapi susah nk masuk local U, end up they have to opt for private U, dgn syarat u have the money.

    BalasPadam
  50. BeST tu ape?? Bachelor environmental sc. & tech. ke?? =)

    BalasPadam
  51. yep.. agree.. memporakperandakan negara hanya untuk mencapai matlamat jangka pendek... kita sbgai mahasiswa sepatotnya kena tengok lagi jauh ke depan... thanks bro for your sharing...

    BalasPadam
  52. kalau takde unsur riba, diorang diam je kot.

    BalasPadam
  53. very well said. i admire your writing :)

    BalasPadam
  54. hahaha...tanpa nama yg ckp sokong UMNO byr PTPTN...zzzz...org ni x sentuh lgsung psl poilitik..bg aku blogger ni lah yg bagus cakp berdasarkan akal...bkn berdasarkan nafsu...haizzz

    BalasPadam
  55. Saya suka nukilan anda. Tahniah atas idea yg sgt2 bernas. Saya adalah pelajar yg dpt biasiswa penuh atas hasil usaha saya... :)

    BalasPadam
  56. Nice bro.. mmg petroleum kt Malaysia mmg dah nak habis pon... dah x byk yg ada... sbb ak student geologi, ak tahu pasal Minyak kt Malaysia ni...dan ak pernah baca 1 artikel ttg temuramah dgn CEO petronas pasal minyak kt malaysia, dan dia ckp Minyak malaysia dan gas hanya berada pada 20-40% sahaja... dats mean dalam beberape tahun akan dtg, minyak malaysia akan habis... kawasan minyak kt perairan terengganu dan sarawak adalah TIDAK BESAR mane pon... kalau nak carik lubuk minyak yg baru, memakan masa yg lame nk carik...blh capai 5 tahun, baru dpt jumpe... bkn mcm carik cacing dlm tanah, x smpai seminit dah jumpe.... n kalau nak keluarkan minyak dlm bumi, adalah SUSAH.. sbb kedalaman dan adanye permukaan batuan di bwh...nak tak nak... 2-3 tahun, baru dpt keluarkan minyak.. so, jgn bergantung pd minyak semata-mata..kalau nk selamatkan ekonomi negara yg x stabil ni.

    BalasPadam
  57. terbaiklah entry kali ni! sangat setuju :))

    BalasPadam
  58. KEPADA TANPA NAMA : Ala, skit2 nak politik. Prtahankn taknak free edu, dh crite UMNO! Ini org fkir pkai akal, bkn fkir berat sbelah..

    Btul ckp brader K ni. Kita ni bila free, malas. Bila brbayar, brulah rjin skit. Sy kurang stuju psl kadar bunga PTPTN, sbb mmbebankan. Mngkin nk back-up sbb nk byar gaji pkerja PTPTN. Still, malangnya sy rasa tak ptut, sbb org pinjam PTPTN sbb tak mmpu. So guna la idea lain utk atasi msalah ni.

    And yes, tp klu nk free2, mmg tak arr. Tgk skolah rendah, skolah menengah. Blaja main2, sbb free. Dh dpt result, bru garuk kpala fkirkn klu msuk IPTS, mcm mana nk buat? Itulh gunanya biasiswa. Bnda ni boleh buat pngajaran sbnrnya.. Org Malaysia ni manja la.. [Klu nk troll balik bnda mcm ni pun, taktau nk cakap apa. Fkir2 la sndiri dgn rasionalnya..]

    BalasPadam
  59. kau tau tak siapa yang cadang nak mansuhkan PTPTN ni weh ? DSAI.kau tau tak berapa tahun dia jadi menteri kewangan?8 tahun.8 tahun.what do you expect?takkan kerajaan nak lantik dia jadi menteri kewangan kalau dia taktau apa-apa pasal ekonomi?PTPTN ni dah sah-sah riba weh.kau sedar tak?apa yg aku nak cakap kat sini, bila dia kata dia nak masnuhkan PTPTN tu , he has good reason behind it :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. dan sebab kebangangan beliau lah ekonomi negara hancur tahun 1997 dlu.naikkan kadar OPR sampai berbelas percent.sampai org xmmpu nk byr hutang sudahnya lingkup habis org berniaga.siap nk pinjam IMF.konon nk suh rakyat berjimat naikkn interest.nk bjimat apa duit xde.mamat yg ko banggakan tu dlu blaja pengajian Melayu je kat UM.tu pon repeat.penasihat ekonomi seringgit.

      Padam
  60. couldn't agree more..rakyat malaysia makin lame makin malas..manja..semua nak suap..i've heard somewhere, if u still in the secondary school, dapatlah free education sebab dah wajibkan semua rakyat bersekolah, tapi bukan masuk U..you nak masuk atau tak nak it's up to you.
    -alin-

    BalasPadam
  61. this is why most of local blog's article cant be use in debates, thesis, study or any educational purposes because most of what is u write above are trash without references and at random~
    Any issues regarding people and country must always be confront from different angles such as political, social and financial (for secular) and most importantly through religious angle..
    Simply putting 2 cents and write trash articles without references shows how uneducated you are..
    feel free to delete this comment if you think wut im saying is right~ :)
    #those poeple who come up with the ideas are not like you who come up with an article without doing their studies and research beforehand. Their IR,Dr, and Profs arent just a title they get from browsing over internet and blogging~ while u i believe only holding an "encik" title :P

    BalasPadam
  62. Hahha...lawak la..bler ade yg komen gne sensitivity politik..padahal penulis xde sentuh pasal politik...tp pada pendapat aku la..ney hanyalah salah satu manifesto yg sangat tidak relevan..hahaha..disebabkan PRU13 da dkt baru nak kecoh2
    ..mahasiswa skrg ramai yg jd pak turut je.
    Ape yg dorng perjuangkan jelas bercanggah dengan apa yg ingin dicapai..xbersyukur lgsung...
    Xsedar ke yg sbenanyer kt hnya bayar dlm 10% je dr total yuran asal (depend kat course & u)...
    Senang je cerita kalau xnak bunga pt la..riba la..xyah pinjam pt
    ..
    Then bayangkan kalau ade free education 2 nanti...means kerajaan kn juz tggung 90% lg but 100%..
    Then sara hidup nak cekau mana?!..pinjam bank???....hahaha..
    Same je ade bunga
    ...
    Pandai pinjam pandai la bayar...kalau xnak bayar score la first class..xde org paksa pinjam pt..
    Sape yg salah skrg????
    Same goes to isu pemansuhan AUKU..
    Bler dtanya ape kandungan AUKU???..huh..hampeh xtau

    BalasPadam
  63. sokong kata Tujuh..
    put politic aside, kita akan namapak, sikap rakat malaysia tak sesuai nak amalkan free edu..
    if within politic, macam2 la ceghiternyer...
    dapat blog ni daripada sepupun,masa saya nak post status di fb tentang PTPTN..thnx saudara.. atas idea yg serupa dan lebih baik dari saya penjelasannya..

    BalasPadam
  64. masuk la ALAM.. sume free.. org sibuk2 bincang ptptn, kita goyang kaki smbil keje... Syukur x terhingga.. :)

    BalasPadam
  65. Kalau nak tmbh sikit boleh?
    (skasar pandangan saya je ni)

    dr 11k++ yg dpt pengecualian pmbyran balik PTPTN .... knp 8k++ tu bkn dtg dr bangsa yg skng berkhemah kat Dataran Merdeka tu? yg geng2

    aku bukan nak rasis, tp knp bangsa lain boleh rebut pluang yg diberi tapi anak bangsa aku sendiri berdemo tuntut nk di mansuhkan PTPTN. dari diaorg duduk kat sana baik masuk kuliah, belaja btl2 dan dptkan pointer yg bagus supaya xpyh byr loan tu.

    simple je kan? klau nak tgk aku convert pandangan aku jadi equation

    Bantuan Loan PTPTN + Belajar Betul2 = Xpyh byr PTPTN

    klau kata bangsa yg satu lagi tu kaya2, knp diaorg pun amik jugak PTPTN ni? sbb ada juga antara dr diaorg ni yg hidup sederhana atau pun susah dan diaorg tahu education je yg dpt bantu diaorg ubah nasib keluarga diaorg. dan diaorg ambil cabaran PTPtN dgn dpt pointer bagus dan diaorg gak yg senang sbb xyah nak byr duit tu. berbaloi duit EPF parents korang invest utk org yg camni.

    aku sendiri belaja aku xapply PTPTN dan mana2 bantuan agensi kerajaan tapi aku kerja sendiri utk cari RM utk byr yuran pengajian dan tanggung hidup aku. cuma yg aku pelik, knp aku yg siang kuliah mlm kerja setiap hari termasuk weekend, boleh dpt DL beberapa sem tapi budak yg ambil PTPTN yg byk sgt masa nak mentelaah mcm susah sgt nak dpt DL tu (kecuali utk golongan yg dioaorg ni pgl geeks / nerds la)

    so semua ni sbnrnya atas diri kita. kalau kita guna betul2 peluang yg di beri ada ganjaran yg baik utk kita. dan tolonglah wahai anak bangsa, buanglah budaya semua nak subsidi sbb itulah yg melemahkan bangsa aku sendiri.

    wasalam

    BalasPadam
  66. kalau free education, tax naik? have you read the actual plan i.e how they plan to cover the expenses etc? i bet you haven't and you're just assuming.

    banyak flaws la in your argument. and i'm surprised to see a lot agreeing with you. semua Umno?

    sampai machine maintenance pun masuk in your argument, pelik.

    overall, bad article with no strong points.

    BalasPadam
  67. wehh copy paste wiki je? hahahaha

    BalasPadam
  68. Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris : "kasihan orang kampung tak pandai bahasa inggeris."

    Pendidikan Percuma : "Tak patut ada sebab nanti pelajar jadi malas dan tak bermotivasi."

    Aku tak faham betul orang Malaysia zaman sekarang ni.

    -Rossa

    BalasPadam
  69. Sangat setuju~ Info yang bernas + sempoi!
    Untuk orang2 yg tak boleh nak faham kenapa. Baca la 44kali ye :D

    BalasPadam
  70. saya baca ada yg tersirat sebalik free kalau pointer bagus, mrk kena htr surat tunjuk bukti then selagi tak lulus still kena bayar. then dah lulus pun kena tengok dorang nak bayar balik tak apa yang kita dah bayar setakat itu.

    saya takde ptptn tapi pointer above 3.5 n saya rasa bagi student ptptn tu mansuhkan riba cukuplah, biarlah dorang pakai ptptn utk pakwe.makwe ke.. dorang bayar gak nanti.. kalau nak buat free education buat jela untuk IPTA.. baru ada 20 IPTA di msia ni. tak nak bagi free, kerajaan tolonglah upgrade IPTA ni.. mungkin isu ni timbul sebab banyak sangat korupsi dan rakyat mula fikir daripada korup baik salur ke benda berfaedah macam pendidikan.

    BalasPadam
  71. In my opinion, PTPTN tak perlu dimansuhkan, yang perlu dimansuhkan ialah sistem riba yang diaplikasikan. Buat sistem macam MARA & JPA

    Kalau nak free education, memang makin malas lah pemuda pemudi negara kita nak belajar sebab semuanya dah disuap..Hmm..

    BalasPadam
  72. kepada yg pandai berbahasa Inggeris (kononnya!) di atas, mohon tunjukkan pula bukti "pelan" yg entah apa2 drpd dr/phd mana menyatakan IPT kita perlu "pendidikan percuma" drpd tak habis2 pergunakan nama pemimpin dan perlekehkan tanpa hujah betul.

    serius, kalau beginilah perangai berdebat, tak siapa nak sokong kalian!

    saya setuju dgn artikel ini setakat ini!

    BalasPadam
  73. punca kbnyakannye malas nak byar ptptn ni sbb interest je. bukannye xmmpu byar tp da bayar2 xnmpak turun pun hutg tu.. hapuskan ni je org da puas hati da..

    BalasPadam
  74. Orang Melayu ni semua nak freeeeeeee..Bila dari kecik di suap dgn benda free, bile ade perubahan sikit mula la nk mengamuk nak demo bagai..dekat U bape banyak student kene tendang, kene repeat paper, kene tindakan itu ini..tu baru first year..student Malay yang betul2 strieve n struggle utk dapat very gud pointer boleh kira..kalau bayar pon ramai yg MALAS, MENTALITI TAK BERUBAH nikan pulak bagi FREE..maafla..memansuhkan PTPTN mmg tak relevan..tapi memansuhkan yg riba tu mmg PATOT..student yg g demo tu tolong la yek buka minda, berfikir n byk baca buku yg ilmiah.. kalau nk free education pegi tukar kerakyatan..mase tu kau tau langit tinggi ke rendah..

    BalasPadam
  75. eleh...klu kerajaan yg suggest nk bg free education mesti korg ckp betapa baiknye kerajaan kite, tu pun still xtau nak bsyukur..kan?

    mmg mr k x mention politik, but come on, we all know it is about politic, suggestion utk free education ni pun bcoz of politik

    nk kene bagi free education pun byk songeh, xpaham aku..

    -Hanani

    BalasPadam
  76. CILAKE KO~! AKU TAK PEDULIK...AKU NAK CURIKK JUGAK ENTRY KO NI!!! WAKAKAKAKAKAK (GELAK SETAN)

    BalasPadam
  77. Kenapa tulis tajuk post the truth - my 2 cents?

    Both terms obviously contradict each other.

    BalasPadam
  78. Setuju dengan post Mr.K tu..Kalau semua benda nak free, mana pulak datangnya nak cover bayar balik benda yang free tu??Udara pun entah-entah satu hari nanti kena bayar jugak untuk sekali sedut..Hahaha..And pasal petronas tu jangan la just nak salahkan petronas sebab dia kaya ke apa mana duit dia hilang..Aku pun pemegang scholarship petronas and ingat petronas senang-senang bagi free je nak tawarkan aku scholarship??Pfffttt..Ingat duit petronas tu dia salurkan untuk benda yang tak betul ke??Ingat bahagian oil and gas ni semua benda-benda/alat/barang dia murah boleh dapat dekat kedai hardware tepi jalan beli nak gerudi segala bagai macam beli gerudi nak tebuk dinding rumah??Sila la pergi ke petrosains/pusat penapisan minyak di Melaka and tanya la berapa cost sekali penyelenggaraan alat-alat dia gunakan, tu tak termasuk kerugian yang terpaksa ditanggung kalau berlaku kemalangan and etc..(ok..da melalut pasal petronas pulak..hahaha)

    Macam aku, da la siap ditawarkan biasiswa, tak payah bayar balik, lepas habis belajar pulak ditawarkan dengan pekerjaan pulak..Ingat aku just duduk goyang kaki and dapat duit sedebuk dari petronas, macam tu??Tugas aku pulak kena maintain semua result aku tip top unutuk dapatkan scholarship petronas..Give and take la..Fair and square..Serupa macam aku guna duit dia, and then aku bayar balik dengan result aku..Pinjaman ptptn sendiri pun da cakap kalau dapat jadi first class puya student tak payah bayar balik duit pinjaman tu..So kalau da tau nak free, belajar la betul-betul so tak payah la bayar balik kan..

    Patutnya bersyukur la..Orang bagi kita pinjaman duit sekali terus dapat berapa ribu..Then dia bagi kita peluang untuk bayar secara ansur-ansuran..Tak de nya keluar berita ptptn suruh bayar kalau pinjam 20k kena bayar 20k sekaligus..

    Duit kerajaan umpama bukit..Hari-hari amik sikit-sikit tanah dari bukit tu tabur untuk rakyat free tanpa harapkan apa-apa pulangan, tapi kalau lama-lama asyik tarah je bukit tu sapa pulak nak topup bukit tu jangan bagi landai??Keluarnya ada..Masuknya tak de...Lama-lama landai jugak kan..Tak guna kalau belajar tinggi segala bagai tapi bila baru ditawarkan dengan benda-benda macam ni masing-masing cepat melatah terpengaruh tak boleh fikir feedback dia akan datang..

    Ada akal fikir, ada otak guna..Jangan ikut nafsu semata-mata terpedaya dengan kata-kata yang memang tak ada janji hitam putihnya..Selalunya bangsa kita sendiri yang cepat melatah macam ni..Tak de pun nampak bangsa lain join buat perhimpunan/perarakan segala bagai..-__-" Just opinion aku sendiri...Anyway, nice post mr.k..=)

    -Nan-

    BalasPadam
  79. okeh ! 1 cara penyedaran terbaik ... nice news ^^ tengsss~

    BalasPadam
  80. Siriuslyyyy agree.org yg stuju tentang free eduction ni tak fikir pnjg,tak fikir nnt future mcm mne huh.

    BalasPadam
  81. bagi aku senang je nape dsai nak mansuhkan ptptn. sebab nk pilihanraya n dier sekarang memang dok target student untuk undi dier sebab dier tau student nie ad semangat rebel sikit, so dier bagi gula2 sikit konon nk mansuhkan ptptn, then student2 yang malas belajar yang tau kena bayar ptptn 100% mula la makan saman.
    kadang2 tengok diorang nie cambangang pon ada gak, jadi kuda tunggangan pihak tertentu untuk agenda sesuatu. daripada diorang perjuangkan macam tue better lah perjuangkan bende laen macam isu syiah yang da mula menapak kat malaysia nie. ops aku dengar2 ada student yang agak berpengaruh dalam solidariti mahasiswa adalah syiah. haish dunia2.

    BalasPadam
  82. najib , aku rase kau ni pkr la. kau tak de bagi idea pape pun. kau just kutok penulisan mr.k ni je. ape daa~

    BalasPadam
  83. ye dol...
    budak2 ni pegi kelas pun malas...lagi mau cakap pasal free education...
    pointer pun cukup2 makan...
    mane ade barang kat dunia ni free bro...
    nak free kene usaha...
    hancur budak2 mahasiswa skrg sembang je lebat....

    BalasPadam
  84. ini bukan ur 2 cents Mr.K! ini 2 million euro hehe! well written, sangat bagus..btw, u ckp ireland bankrup.. *terasa*

    BalasPadam
  85. Sangat bersetuju dgn artikel Khairul .
    Student kte skrg ramai yg leka dgn duit , belum lg diberi free education , makin ramai lah generasi yang 'main-main' ketika belajar .

    So disini sy cadangkan supaya tax PTPTPN itu dihapuskan dan Government perlu cari idea lain utk cover balik tax ni .
    Sekian :)

    BalasPadam
  86. Hmmm, psl mara tukar pinjaman ke biasiswa tu mmg btl coz time aku dulu, pointer 3 lbh skit(malunya) pun dpt diskaun baik punya...

    psl ptptn pinjaman tukar ke biasiswa tu, ada org ckp hanya utk peminjam dibwh tahun 2006 katenya, aku x sure yg ni coz aku pun x abis pinjam lg ngan diorg, hahaha...

    kan bgs ptptn wat cam mara, xyah free education sgt ar tp biarlah berpada2 sbg cth xyah ar interest bagai. then wat lvl by lvl cam aku, hanya kena bayo 10% dr jumlah pinjaman dgn pointer sekian2...

    kalu ko btl2 x score, bayar ar lek duit yg ko pinjam, yg tu pun nak free je,lemak ar, tepuk dahi laju2 br tau, hahaha...

    yg psl petronas tu, ada sorg sebut kat ats sal petronas xde duit, yg ni cam klakar skit...
    petronas ni negara yg punya, yg mane ramai org leh tgk penyata kewangan diorg, n sumbangan duit diorg ketas negara...

    yg dak2 kmpl kat dataran tu, diorg mintak dana dr yg petronas bg tu ar, bkn dr duit len dr petronas, just mintak kerajaan lebihkan skit utk pendidikan(aku x kate aku sokong diorg) tp ada yg btl, ada yg x btl jgk, huhuhu...

    BalasPadam
  87. im wondering.. blog ni cool gler. rsa mcm pnh je bca gaya penulisan ni. n the point of view. hate n love ? btw,, thanx a lot.

    BalasPadam
  88. Mmg lah certain oil well kat Malaysia ni minyak dah nak habis, tapi oil well bukan ada kat satu tempat je. Banyak lagi, sbb tu oil exploration team kena ada such as Talisman and Murphy oil and gas and so on. Banyak lagi oil well yang tak diterokai and serve as the reserve for Petronas. Just saying.

    BalasPadam
  89. mansuhkn PTPTN ak xsetuju tp klu mansuhkan unsur riba yg de dlm PTPTN tu ak amat2 stuju..
    ak rs la..mahasiswa yg bkmpul kt dtrn tu xkn bkmpul klu dorg byr pe yg d pinjam...

    BalasPadam
  90. agreeing with u.. right nw free education is still not a good thing to do... with the malaysian mentality.. "alah, semua benda free, lets tke it easy.. tk rugi pon tk pi class, kata free.." but i bet very little would say, "alah ruginya kalo tk pi class sbb free knowledge tuu" i bet nobdy would say this.. come on.. who ever going for the idea of free education, u guys jz woke up in a wrong direction. generally malaysian appreciate free things soooooo bloody much till they take it for granted... soo true.. free education will make ppl more lazy to finish up their studies within the given time.. leading to many students in university and at one point of time might lead to congestion of students, and where the new students gonna be enrolled?? they should be very grateful, the gov at least giving loans and scholarships.. and with you paying your education, at least u hve a sense dat u hve to finish it as fast as u can, not playing around dat much, because either ur parents paying for it or the gov.. at least u gonna value that..oh come on, logically, free education is stupid for nw.. seriously.. when malaysia has become one of the richest country in the world then u can fight for free education.. for now, it is ridiculous.. forget bout free education (for nw) or get ready to be a spoil brat later (with free edu)

    BalasPadam
  91. as salam.. Pelajaran percuma melalui kutipan cukai adalah sangat digalakkan. Adalah lebih bagus jika hasil cukai dan pendapatan negara digunakan untuk menampung pendidikan rakyat drp melaburkan wang rakyat pd projek2 mega milik kroni yg akhirnya berstatus sakit. Pelajran percuma dengan cukai yg di bayar oleh rakyat.. saya tidak faham kenapa rakyat malaysia ada yg tidak menyokong pendidikan percuma? sedangkan duit itu adalah duit rakyat.. renungkan..

    BalasPadam
  92. ada sesiapa boleh explain kenapa pinjaman MARA takde interest? can anyone explain this? dari kite duk bertekak pasal free education? why? why? PTPTN ada interest? knape? i really want to know.

    Kenapa MARA utk private uni n PTPTN for public uni? why? ada jwpn tak?

    BalasPadam
  93. good acticle..syabas Mr K..
    lumrah dunia mmg orang xkn hargai yg free..bila bayar cnfrm berkira.no politic...

    BalasPadam
  94. sekejap2...aku nak ty penulis blog ni...

    yg first point tu, yg ko kata free education ni free xfree sama je, klu free tax tinggi klu xfree tax rendah...spe cakap? sumber ko utusan meracau ke? atau najib razak?

    jawab dgn intelek, baru aku move on to next question. haha

    BalasPadam
  95. mr.khairul comey omey omey :D
    mari luas kan pandangan kite bersame2..
    bg saye.. free maksud nye percumaaa.. free juga maksudnya bebas :)
    pendidikan bukan utk di niagakan ..
    jd x salah bebaskan pendidikan yg menjadi hak ramai org drpd cengakaman 'org2 produktif dan proaktif mengaut untung'..
    sy ad search cket pasal ap yg budak dataran tgh fight pasal free edu.. sy rase x salah klu abg k yg selalu buat sy ketawe neh dan para pengomen2 kt atas ni,,pon dnga ap yg dorg nk.. mungkin kte x jelas kot pasal plan perlaksanaan free edu.. tp y dont we listen sekejap an.. sbb dorg ad kt ctuh pon utk didengari.. kite suke melabelkan org ,, ''akal sejengkal'' x pk jaoh'' ''xde matlamat'' .. tp do we really phm ap yg dorg nk ckp tuh??

    BalasPadam
  96. yes...of course tax akan naik...kalau tak, mcm mana kerajaan nak roll duit...let say, free education dijlnkan...and bilangan student semakin bertmbh, tapi income kerajan masih lagi pada takuk yg sama...at long term, boleh bankrupt kut..dan nak atau tak, tax terpaksa naik untk cover balik...at last, siapa yg susah? diri sendiri jugak....siapa yang nak melabur pada something yg tak akan bg pulangan...do u expect yg menteri2 ni akan bg half of their salary kepada rakyat...of course, noooo and never..

    BalasPadam
  97. Setuju bro, kalau benda free manusia xkan hargai, ptptn skrg walaupun x free student tetap membazir beli benda yg x sptutnya gak, kalau nak biasiswa kena la usaha lebih... yang hutang pt jadi bnyk sbb ramai yg x bayar lpas bjar... kalau xnak bayar xyah la pinjam...

    BalasPadam
  98. pity u.ade google silalah google,..read the real truth not ur assumption.hokey.gud luck,!

    BalasPadam
  99. saya akan share secara absolute copy paste supaya circle saya boleh fikir fikir fikir. TQ

    BalasPadam
  100. Kita pengeluar petroleum? i tak sure sangat la. tapi tak silap i Malaysia belum jadi pengeluar minyak pun sebab bukan Malaysia pun still import minyak luar ke? okay2. betulkan kalau salah. n btw, i tak sokong PTPTN dimansuhkan. Meminjam pun belajar main - main, siap ade yang stop tengah jalan lagi. ni kan bagi free. lagi lah ramai yang enjoy rasa nya. Manusia ni bila dia susah baru nak appreciate. so, biar kita susah. :)

    BalasPadam
  101. Yeay follower ke 17000, hehehe. ok tak de kaitan. kbai

    -Nuaimi-

    BalasPadam
  102. Baca ni. Baca dulu. Buka minda kita luas2. Terpulang kita nak terima atau tidak. Berfikir berdasarkan fakta ok? InsyaAllah. :)

    http://notakaki11.blogspot.com/2012/04/mansuh-ptptn-dan-pendidikan-percuma.html

    BalasPadam
  103. Baca dulu ni. Terpulang pada kita nak terima atau tidak. Hanya pandangan kedua. Pandangan pertama sendiri pilih. :)
    http://notakaki11.blogspot.com/2012/04/mansuh-ptptn-dan-pendidikan-percuma.html

    BalasPadam
  104. nice~
    but we need real facts to say and comment on this thing.
    kalau cakap macam ni sekadar atas angin je,
    unless you have a true authority about what have been said

    ak setuju satu je: mentaliti rakyat kita.
    =D

    BalasPadam
  105. setuju. dah pinjam..pepandaila bayar..

    BalasPadam
  106. salam sume..aku xde pndpt sgt.cumenye mrlah kite skong spye PTPTN xde interest ataupun ujrah..sbbnye under goverment and aku rse sistem ujrah pon PTPTN akan dpt untung and i thinks dats riba..untuk kos sewa,bil air,bil api,n ape2 byran biarlah krajaan tgung..KNPE BG MAHASISWA TGUNG?? kalu tgung,xbyk pun drp hpuskan PTPTN..yayasan ssbuah ngri xde pun interest atau ujrah..tapi yg plek,nk dpt YAYASAN NEGERI atau ZAKAT kne ade surat pnolakan PTPTN walhal aku nk YAYASAN sebab xde riba bkn sbb nk free..jd aku rase mcm ade x kene PTPTN ni.. kalau ade slh pape,tlg bgtau sbbnye byk ilmu dpt dkgsi.. yg plg penting,kerajaan jgn membazir duit tah ke lain sbbnye itu duit rakyat yg harus membantu rakyat..tQ..

    BalasPadam
  107. PETROLEUM!!!!

    Hasil minyak yang dikorek daripada dalam bumi Malaysia, adalah harta seluruh rakyat Malaysia. Semua rakyat Malaysia berhak mendapat hasil itu.

    PETRONAS adalah syarikat yang ditubuhkan untuk mengorek dan mengendalikan minyak tu. Hasilnya tetap kepada rakyat.


    HELLO!!!Benda simple kot! Apakah ada yang menyangka, PETRONAS ada letak benih minyak ke sebelum dikorek hasil minyak tu??


    Salahkah rakyat menuntut hak mereka?? Jangan sampai rakyat tuntut hak mereka di akhirat. Sendiri jawab la. ngeh3


    Saya bukan berbicara tentang hak saya sahaja, hak saudara penulis juga. hihi

    BalasPadam
  108. Seriously yang berdemo takyah nak tegakkan sangat la FREE-EDUCATION korang tu. Propa lebih padahal klu pihak korang dah pegang negara nanti, silap-silap bayaran lebih dari apa yang kerajaan buat sekarang. Padahal nak tarik pengundi. FREE-EDUCATION konon. Semua ni politik belaka. Bullshit.

    BalasPadam
  109. 100% true,,,,,kdg2 aku rase mluat la dgn org MALAYSIA smenjak due menjak ni....pliz laa,,tunjuk la ckt ktamadunan kite ni...rase sdikit malu la dgn sikap yg sdikit 'childish' tu...sbb biase anak sdare aku je yg mmekak mlolong dpan umah kalo die xdpat ape die nk,, ak tgk anak sdare aku, tringat plak certain MALYSIANS..jgn nk gedik sgt ok?

    BalasPadam
  110. Your facts are definitely wrong, dude.

    Siapa cakap negara yang ada free education wajib ada insurans nyawa?

    Check your fact, dude.

    Higher tax doesn't mean burden to people as long as the taxes are "progressive". It's called "progressive tax", means, bila gaji meningkat, automaticly tax akan meningkat.

    Now, talking about free education, doesn't mean it leads to "lambakan pelajar". Free education for people who deserves it. For example, you need to take MENSA test before you can get free education. In Canada, you need to sit exams for scholarship. It wasn't that easy.

    I don't get your entire point, you against free things? You want oxygen to be paid?

    Why you even alive?

    Your facts about free education are mostly wrong, and you against for something that you're wrongly understand?

    BalasPadam
  111. kalau nak tuntut ilmu dgn ikhlas, tak de timbul isu free ke tak free. ni ilmu ntah kemana sibuk timbulkan isu free education inside politics.

    BalasPadam
  112. Any references regarding ur article/opinion?

    BalasPadam
  113. ala ni ade sangkut paut ngn politik gak sbnrnye.. yang semangat sangat nak mansuhkan PTPTN sbb diorang taknak bayar hutang diorang yg dolu2..

    BalasPadam
  114. AKU SOKONG ULASAN SI K NIE..
    AKU DULU DPT BIASISWA SBB AKU BLAJA BSUNGGUH2..MMG ELAK GILE AMEK PTPTN..MASE AKU KT GERMANY DULU..DIORG NYER EDUCATION MMG FREE PASTUE STUDENT KALO XDTG KELAS LEC XKISAH PN..DAN SBB FREE DIORG BLAJA SMPI 20 SEMESTER UTK DEGREE..UMUR 30 BRU GRAD..THEN WLPN TUITION FEE FREE TP SOCIAL CONTRIBUTION TETAP KENA BYR..KOS SARA HIDUP SENDIRI..
    SY RSE KLO NAK PTPTN FREE STUDY R BTOL2..SBB OTAK KITE XPERNAH LEMBAB SEBENARNYER..KITE SBNRNYER YG MALAS...

    BalasPadam
  115. nice post =) masing2 ada pndapat sndiri ~ free edu ni mungkin sgt2 mmberi erti pd mereka yg ssh =)

    follow you ~ Mr Khairul =)

    BalasPadam
  116. betol 2.. kdg2 kita ni suka tgok negara luar tp x penah kaji... tuh yg msalahnya...

    BalasPadam
  117. Oh, minyak memang akan habis, but not now. Dekat Malaysia ni ada banyak lagi block2 yng belum diexplore, jd Malaysia masih ada banyak potensi. Oleh itu rakyat Malaysia don't worry, let us the subsurface people worry. :)

    Btw, I agree with Mr K. Sesetengah org ckp tak kesah kalau income tax 50%, cuba korang dah kerja nnt korg taw la betapa bebannya byr2 tax ni. Nak mansuh PTPTN buat apa? Kalau rasa xmampu dan xnk berhutang jgnlah apply ptptn. Nk gunakan income tax 50% utk free education? Saya tak nak wang pendapatan sy 50% tu digunakan utk student2 yg mls belajar, tahu guna duit utk berfoya, belajar main2. Sy lg rela wang 50% tu guna utk bg scholar dkt bdk2 yg cintakan ilmu betul2.

    Kalau yg betul2 bersgguh2 nk belajar, jgn apply PTPTN, try baiki pointer than apply biasiswa. JPA ada je biasiswa. Lagipun kalau dpt free education, mcm mana kita nk control quality education? Free kan, jd org Malaysia ni bila dpt free dia jd mls nk berusaha. Jd nnt keluarla freshgrad2 yg xde kualiti.

    Just my opinion, I don't agree with this free education things.

    BalasPadam
  118. http://1994s.blogspot.com/2012/04/sebagai-bakal-mahasiswaini-pendapat.html

    Mohon baca yang ini, supaya terbukak lebih mindanya.

    Semua benda ada pro and kontra, positif dan negatif dia.

    BalasPadam
  119. Setiap hari rabu, jam 5-6ptg, d radio IKIM.fm UZAR akan bersama utk memberikan ilmu/ penjelasan berkaitan ekonomi..Ustaz Zaharudin..semua kenal kan??

    pendek cerita, rabu kelmarin beliau ada menjawab pertanyaan adakan 1% itu riba atau tidak ke atas pinjaman ptptn..dan jawapan beliau menarik minat sy..beliau mengatakan hukumnya tidak riba memandangkan ianya telah diputuskan oleh MAJLIS FATWA KEBANGSAAN yg membolehkan 1% itu..atas sebab2 yg munasabah (sy nk terangkan pun tak pandai, nnti tersalah fakta pula..so, boleh la search..)jd, bile UZAR menjelaskannya, dan kita yakin dgn MAJLIS FATWA KEBANGSAAN utk digunapakai, so, 1% itu WAJIB kita bayar..bg peminjam yg telah menandatangani perjanjian pinjaman, wajib bayar hutang sekalipun ianya nk dimansuhkan (kalo ye la kan).. hukum berhutang wajib bayar. hutang tetap hutang..
    tak perlu la mengharap ehsan dgn duit org lain selagi mana kita punya tulang 4 kerat anugerah Allah yg amat bermakna..usahalah dgn kudrat sendiri utk dptkan sesuatu.. rezeki Allah ini Maha Luas..tak kan kebulur kalian..nk kaya bukan susah pun..janji rajin usaha, yakin pdNya..politik2 nie utk ape kalo solat sendiri 5 waktu tak pernah awal,tak ke masjid berjemaah, anak2 terbiar tanpa didikan agama..hukum hakam entah ke mana..perbetulkan lah diri sendiri, anak isteri, adik beradik saudara mara dulu..jgn sibuk buang masa..bangsa lain belajar rerajin dpt free, awak cikai nk free..aku kalo kaya pun aku xnak bg..kalo la aku kaya, aku nk taja org susah yg berusaha utk jadi yg terbaik dan akan memberikan yg terbaik utk org lain juga..

    fikir-fikirkan..

    BalasPadam
  120. Matlamat asal Mahasiswa mahukan 1% kos pentadbiran PTPTN dihapuskan dan bayar PTPTN ikut apa yang dipinjam je,bukan mansuhkan terus.Kalau yang tulis komen kat sini student mungkin korang tak rasa lagi pengalaman nak bayar PTPTN ni macam mana.Korang try lepas graduate,korang akan terus dapat kerja gaji 2K ke atas ke tak.Lepas tu tiba2 surat peguam PTPTN ni dah sampai,suruh bayar PTPTN ASAP.kalau korang bayar sikit2,kalau tak cukup,korang akan kena tax.Walhal korang bayar,tak lupa diri,ingat hutang wajib dibayar (kecuali jika hutang dihalalkan).Pastu korang yang bergaji besar rasa,baik aku bayar terus PTPTN ni (konon nak elak tax),alih2 pergi PTPTN,punyalah banyak prosedur korang kena face untuk bayar sekali gus.Last2 korang tak jadi bayar dan dah muak nak bayar.Orang lain buat loan study bayar makin kurang (walaupun dapat 3 pointer above macam MARA & JPA) tapi PTPTN kena dapat *Dean's list* baru dapat free.(Dan hutang makin banyak!!)Ingat orang belajar main2 ke?Kalau student design macam aku,lecturer BIAS mana leh dapat dean's list senang2.Exam pun kadang2 satu semester takde exam.

    Kesimpulannya,jangan pandai cakap je,tak rasa lagi.Dah grad nanti,tengoklah macam mana susahnya nak survive dengan gaji bawah 2K.Orang kaya makin kaya,orang miskin makin miskin..wallahualam

    BalasPadam
  121. Siapa x nak benda free..yg x nak diam2 je la.Daripada kerajaan membazir ngn benda x sepatutnya, baik bg kat rakyat.Dah la PTPTN tu ada riba.

    BalasPadam
  122. Aku nak like la apa yang airaniez wirdani cakapkan tu.

    BalasPadam
  123. Mr K, kenapa x promote masuk IPGM ja.. ni memang free insya allah, setakat ni saya cuma pernah bayar untuk yuran mula2 masuk ja.. tu pun expenses untuk minggu orintasi (makanan dan t-shirt).. selebihnya alhamdulillah saya x bayar yuran dan dapat 4000 jugalah +- setiap semester. Tapi teaching is not an easy job... dan bersedia ja untuk kena posting kat mana-mana... as bayaran untuk free educationnya.

    BalasPadam
  124. nice info!! aku setuju...

    BalasPadam
  125. Salam..baguslah ada blog terang pasal benda ni...kawan2 sy banyak termakan dengan free education ni..kata adik diorang xpayah pinjam ptptn dan diorang pon xnak bayar ptptn..dan saya rasa free education tahap pendidikan tinggi ni akan merendahkan martabat pendidikan tinggi..belajar teruk2 spm pon xguna..leh masuk U jgk.belajat cukup-cukup makan ja..nnti makin mundur la bangsa kita..

    BalasPadam
  126. nice,, kalau boleh nk like bnyk2.. tp apakan daya.. like skali je..

    BalasPadam
  127. nice bro!

    how i wish sume org blh pk jauh sikit like u...

    BalasPadam
  128. pada aku "BULLSHIT"..ulasan ko ni terlalu sempit.

    1. belajar betul2 dan terus dapat keje..ko tau kenapa?..sebenarnya ini program geran untuk syarikat yg menaja. selepas ko abis study, ko terus bekerja dgn company tu, DAN, ko tgk berapa gaji ko dapat?. rendah dr sepatutnya..ini konsep sponsoring. Kerajaan "BULLSHIT" rabunkan mata rakyat! kerajaan copycat system bodoh ni dr system apprentice syarikat2 agensi pekerjaan yg dah buat mende ni lama dulu.Agensi akan deduct salary student2 tu setelah dorg bekerja. Agensi pekerjaan buat aggreement dgn syarikat.

    2. Petronas tak untung dan tak beri semua kepada kerajaan?.."BULLSHIT"..tahun 90an petronas dipaksa membeli kapal buruk MISC anak mahathir yg nak hampir bankrupt. beratus buah. Dan sekarang Petronas tidak menjalankan kapal LNG lagi dan telah diserahkan kepada MISC..this is "BULLSHIT".
    Petronas jual minyak ke luar negeri dan membeli semula minyak dr luar..minyak kita guna dlm negara minyak kurang bermutu. Petronas untung berjuta 1 hari , bukan sejuta untuk tiap bulan bro

    3. Tax tak tinggi?.."SEGALA MENDE TAX" harga minyak naik takde sape yg sedar dan tidak di umumkan supaya rakyat tak naik angin..this is also "BULLSHIT"

    4. KERAJAAN BN NI BOLEH AKU CAKAP MACAM "TOTO" tolong org tipu org dalam masa yg sama

    FREE EDUCATION MUST BE FREE. BUAT CLINIC KERAJAAN FREE?..bayar jugak. minyak naik setahun 2 kali hampir RM1, hujung tahun turunkan harga minyak RM0.10..WAHHH..KERAJAAN PERIHATIN!!..KAKI AUTA!

    BalasPadam
  129. Mr. K, you should read this.

    http://amenoworld.blogspot.com/2012/04/penjelasan-sebenar-apa-itu-pendidikan.html

    please read, TILL THE END. i beg u. and please baca dengan hati yg lapang, neutral hati dan fikiran. please read because i really love your writing. thanks.

    BalasPadam
  130. btw, its not mansuhkan PTPTN. its mansuhkan HUTANG PTPTN. Mr. K tlg baca link aku kasi tu. thanks

    BalasPadam
  131. Mr "Bullshit"...jawabannya senang...Malaysia byk corruption kan....kann..kan..jadi sila berpindah ke negara free dari corruption please. rasanya xde org nak menghalang Mr "Bullshit" dari berpindah....since u r also Mr know all...carilah negara yg free everything,minyak harga 15 sen utk 15 liter dan blaja sampai phd pun dia bagi free. Hospital kalau sakit bg free(hospital swasta kena tutup sbb xde patient)....kerja gaji mahal....utk tertiary education semua plaja layak walaupun dpt 10E....syarikat minyak (kalau negara tu ada minyak) wajib bagi 100% keuntungan kepada negara tersebut dan akhir sekali semua org di negara tersebut buat keja betul-betul dan amanah seperti Mr "Bullshit". Alahai kita tgk diri sendiri dulu...betul sgt kita ni?kalau tgk tempat keja yg punch card tepat masa pun separuh je.yg separuh lagi buat keja xbetul...xpyh betulkan org.kalau tgk hidup kita ni benar-benar betul tu xpela. sekadar renungan kerana kadang2 saya sendiri punch card lambat,kadang traffic teruk lewat sampai.tp salah sendiri la kan.ni byk je bg alasan jalan jam.padahal kalau sendiri bgn awal xde pun masalah.pastu ckp plak alasan bgn lewat...jadi kita ni byk je alasan...kalau kita sendiri xbetul,jgn betulkan org. tp kalau Mr "Bullshit" sgt perfect...saya terima komen di atas dengan seadanya.

    BalasPadam
  132. dgn hanya membaca perenggan pertama dah tahu, penulis ni seakan2 xtahu hal dunia, tp berlagak tahu. salah satu sbb Greece bankrap sbb free education? LOL. knp compare dgn Greece? why not germany?

    Germany: free education. more professional graduates. more high tech technologies n industry. miskin ke germany?

    tula malaysia. stakat grad dr AF je yg banyak mmgla rugi negare.

    ok. byak point lg. tp malas nak ckp. ever heard this quote?: "Never argue with idiots. 1. they'll bring you down to their level. 2nd: they'll beat you with their experiences"

    BalasPadam
  133. TAHI TWITTER - 2012

    ALAH korang ni semua orang BN tu yang sokong sangat entri ni.

    Terus terang aku orang PR. Aku agak pendidikn percuma mungkin kurang sesuai lagi, cuma aku harap pengurangan yuran sahaja. Bayangkan nak belajar engineeering sampai 50K.

    Apakah pendidikan satu perniagaan? Sebagai warganegara semua ada hak untuk belajar. Kurangkan cukai atau beri biasiswa mungkin sudah memadai.

    Jangan cakap kami ni SOKONG MEMBUTA TULI. Sekurang-kurangnya kami dari golongan melayu yang sedar BN punca ketirisan wang negara 28 bilion setahun.

    Sedih sangat la aku tengok korang ingat BN tu bagus sangat dan rasa kami ni jadi kuda tunggangan. Sekurangnya kami ni takde la sokong parti yang sama selama 55 TAHUN !

    BalasPadam
  134. betul sangat2... tp pada pandangan aku kalo ptptn tu tetap ade cume xderk riba...tu je... kalo sume bnda free xguna jugak sbb komfem xramai yang akan berusaha...

    BalasPadam
  135. Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
    (heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

    BalasPadam
  136. setuju sangat ,.. tapi sedeh juga .. dulu banyak peulang ke overseas.. even msuk iph pun ada pluang ke overseas... tp skrg elaun pun dah kena tarik . semoga ekonomi Mlayasia pulih .. btw visit my blog @ http://www.ketamkecil.com/tips-jantung-sihat-ramai-pakar-jantung-cadangkan-coq10/

    BalasPadam
  137. never thought i would feel this happy, thank you for this new information.

    solat sunat witir
    cara buat video
    Cara memulakan perniagaan kecil

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.