Ahad, 1 April 2012

Non-Dangerous Thing You Need For Your Fair Clean Skin

Assalamualaikum


Hellow semua gadis-gadis yang mahukan kulit licin sebab lelaki semuanya sukakan pipi gebu sekalian. What's up?

Ramai orang kata pencuci muka A lagi bagus dari pencuci muka B. Tapi then bila korang guna pencuci muka B, korang rasa macam pencuci muka B jauh lagi bagus dari pencuci muka A. Ramai kata supplement C lagi bagus dari supplement D. Tapi bila korang guna, dua-dua macam tak berguna. But why? Actually, ada bermacam jenis sebab kenapa setiap orang ada pendapat masing-masing tentang pencuci muka dan supplement serta vitamins. Dan antaranya adalah kerana setiap orang ada jenis kulit, jenis kadar minyak, jenis reaction, rate of intoxication dan macam-macam lagi lah sebab yang tersendiri. 

Dan korang kena tahu la juga pasal masalah kat muka korang. Korang tau ke yang gatal-gatal dan bintik-bintik kat muka korang tu sebenarnya adalah punca dari apa? Punca dari penyakit Eczema korang? Or dari rambut korang yang berminyak? Or berpunca dari bantal korang yang kotor bila tidur? Or simply berpunca dari alergi seperti resdung?


Pernah tak masa korang pergi kedai ke, supermarket ke, korang ada nampak iklan yang berkata "Mee Segera dengan Calsium!" Tapi pernah tak korang terfikir berapa banyak kandungan Calsium dalam mee segera tu? Agak-agak, boleh capai 0.001% tak? Macam tu la juga dengan pencuci muka dan kosmetik korang. Kadang-kadang, pencuci muka or ubat-ubat ni dia kelentong korang je.  Dia boleh je cakap "New Facial Wash! With rich Antihistamine" And then korang pun laju-laju lah pi beli pencuci muka tu. Tapi pernah tak korang fikir apa ke jadahnya antihistamine tu? And then, korang mungkin pernah dengar "Eh, tengok pencuci muka ni guna susu kambing lah". Tapi pernah tak korang fikir pasal susu kambing tu? Berapa banyak amount susu kambing dalam pencuci muka. Dan susu kambing tu agak-agak susu betul ke?

Macam aku, dari dulu aku suka pakai Men's Biore Black and White Scrub Memang kalau muka aku gatal-gatal sebab banyak berpeluh ke apa ke, kalau pakai mesti terus hilang. Sebab muka aku kadang-kadang berminyak. So, aku memang perlukan pencuci muka. Tapi sekarang, aku dah tukar ke SG Men dan aku pakai dalam sekali sekala je. Kadang-kadang, seminggu sekali je pakai sebab malas. Then kalau aku rasa muka aku macam ada masalah, baru lah pakai balik. Why? Sebab tak ada pencuci muka yang 100% selamat dalam dunia ni. So, kalau boleh jangan pakai apa-apa pencuci muka kalau muka korang tak ada masalah.

Tapi SG Men tu untuk lelaki je lah. Kalau untuk perempuan, aku rasa korang better tak guna pencuci muka yang bukan-bukan sebab kulit perempuan adalah amat nipis. Dan gebu. Ya, I know. And bayangkan kalau kulit muka gebu korang tu rosak di sebabkan steroid yang adalah dalam pencuci muka. So, dalam banyak-banyak produk kecantikan luaran yang boleh korang jumpa, aku now nak suggest kan salah satu daripadanya which is NOREFAL Vitamin-E Softgel.

NOREFAL Vitamin E Softgel.




Masa zaman aku sekolah muda-muda dulu, cikgu kimia aku pernah kata yang sabun adalah benda yang paling tak elok untuk diletakkan kat atas muka. Dan most of pencuci muka adalah berfungsi sebagai sabun yang menghakis kulit muka nak-nak kalau pencuci muka koran bertujuan untuk memutihkan kulit. Sebab aku pernah di beritahu yang produk memutihkan kulit akan menghakis muka korang supaya dia dapat hasilkan sel kulit yang baru yang lagi cerah. Tapi isunya, korang tahu ke berapa minimun kandungan bahan pencuci muka yang di perlukan supaya pencuci muka tu tak over-kikis your kulit? Pernah tak korang terfikir, instead dari cuci muka korang yang nipis tu, korang letak je terus vitamin kat atas muka kornag yang bermasalah tu? And that is how this softgel works. Which is direct vitamin E ke atas kulit muka.


Direct Vitamin E ke atas kulit muka.
Kalau korang tengok gambar muka mak or nenek korang yang dulu-dulu yang jenis duduk di kampung, korang akan perasan muka dieorang macam bersih gila. Gila ah bersih. Langsung tak macam muka korang punya muka yang menggerutu (Sorry okay). Korang tahu tak kenapa? Sebab orang zaman dulu tak main pun pencuci muka ni. Dioerang guna direct Vitamin E dari lidah buaya (Aloe Vera). Tapi zaman sekarang, semua tak nak guna direct dari lidah buaya sebab bau dia amat teruk. Kalau korang suruh lelaki, jangan harap ah lelaki akan sentuh lendir lidah buaya tu. Please jangan tanya kenapa. But the point is, Neelofa Norefal adalah adalah salah satu produk alternatif untuk korang dapatkan Vitamin E untuk kulit muka korang.

Dan kalau korang nak tahu. Most of the girls yang comey lottey gebu-gebu kat luar sana bukan pakai pencuci muka pun. Dieorang pakai bedak baby, lotion baby and then makan supplements dan vitamin je.   So, if you are asking me, then yes, pencuci muka bukalah keperluan yang penting compared to vitamin E yang korang ambil untuk muka. Sebab most of kerosakan kat muka macam jerawat, bintik-bintik pelik apa-apa jadah sebenarnya puncanya adalah dari kulit yang berminyak or, kulit yang terlampau kering or kulit kotor. So, kalau korang boleh control muka korang supaya tak berminyak then sentiasa basuh muka dengan air bersih supaya kekalkan kelembapan yang sesuai, sure lagi better dari pakai pencuci muka yang pelik-pelik. 



45 ulasan:

  1. hahaha.sebab tu aku cuci muka sekali je dalam 2-3 minggu..=)

    BalasPadam
  2. wah, boleh jadi promoter or cikgu farmasi ni =)

    BalasPadam
  3. mr.K? biar betul? placenta oil? ni URI ni, sama ada manusia punya atau haiwan, HARAM

    BalasPadam
  4. MR K bagi tips kecantikan..(^___*)

    yeah, vitamin mmg penting untuk kulit + bahan traditional mcm liah buaya tue mmg lagi bagus utk kulit..=)

    BalasPadam
  5. @Athirah - No there are not. Read here.
    http://komuniti.iluvislam.com/topic/18079-hukum-pemakaian-plasenta-biri-biri/

    Ianya untuk di sapu bukan di makan.

    BalasPadam
  6. Tp MrK,aku penah terbaca dlm 1 magazine ni cakap sebenarnya tak elok guna aloe vera yg blm diproses which means yg pure dr pokok tu.macam mana ni?

    BalasPadam
  7. @Ed - Yup. Heard that too. Memang ada kata tak sesuai lendir lidah buaya kalau letak secara direct sebab dia ada banyak bahan mineral. Which means ada bahan yang sesuai untuk muka dan ada yang tak sesuai untuk muka.

    Tapi kalau orang kampung, mostly dieorang ada cara dieorang sendiri.Kalau tak silap, ada certain bahagian dalam daun tu yang bagus untuk kulit dan rest of it, kurang sesuai. But im not sure about it.

    BalasPadam
  8. athirah : yup ianya untuk disapu bukan untuk dimakan dear.. :)

    BalasPadam
  9. Em,nice..tp ada some part yg x stuju..From my understanding,kita perlu cuci muka kita jugak sebab sebum yang kuar dr liang roma..kalo la x cuci,tersumbat la liang tu.tambah2 lg kalo orang yang aktif...kalo tak cuci pehtu p letak plak vitamin E..adoi lg la trsumbat.pastu vitamin E akan bg nutrients pd bakteria kt sebum tu..brmaharajalelalah jerawat ats muka.Tp recommandation tuk cuci muka twice per day la.jgn over cuci plak..Byk dh produk skang yg guna natural-based components.Pandai2 la pilih yg xde steroid,hydroquinone,methyl paraben etc..But i agree if u said that we have to use Vit E after washing.Barula penyerapan optimum..Juz my 2 cents:)

    BalasPadam
  10. dlu i ad jmpe dermatologist tuk mslh kulit..dye pnh ckp jgn gne product yg ad kndungan steroid(of kos byk side efffect) & product yg ad kndungn placenta..

    placenta 2 kn uri..xgeli ke ltak kt muke uri binatang..uwekkk

    BalasPadam
  11. muja cuci muka,, paling kurang 2x sehari,, hehe

    join ga muja kat bawah ni k

    http://mujadafewa.blogspot.com/2012/03/first-giveaway-by-nurmujahidah-lady.html

    BalasPadam
  12. dulu de gak pakai aloe vera direct untuk hilangkan parut...x penah tau lak yang pakai direct pun de kesannye....
    mula-mula memangla berbau dan pahit kottt.....tapi kalau dah biasa tak la terasa

    BalasPadam
  13. Smells like an April Fools article...or is it just me......

    BalasPadam
  14. tu ah. ak pun tgh cari2 ni utk mensantekkan muka. kau ni betul2 je?

    BalasPadam
  15. woh.. produk mahal.. heheh.. mak saye dedulu sampai sekrang pakai sabun kambing yang bulat tuhh and pakai bedak nyonya.. hukhukk.. cun jek muka sampai sekrang.. ngee~

    BalasPadam
  16. aku suke betul cuci2 muka ni. ngeh ngeh. dari umur 13 lagi start pakai. mcm2 produk dah tempek kat muke ni haa. nasib baik tak rosak je kulit muke.

    tapi sekarang aku pakai sabun susu beras je. entah okay ke tidak. tapi, setakat ni okay je. macam baby je lembut pipi ni haaa. hak hak hak

    BalasPadam
  17. hehe tetibe rase comey je Mr K ckp pasal produk kecantikan :)

    "Ramai orang kata pencuci muka A lagi bagus dari pencuci muka B. Tapi then bila korang guna pencuci muka B, korang rasa macam pencuci muka B jauh lagi bagus dari pencuci muka A. Ramai kata supplement C lagi bagus dari supplement D. Tapi bila korang guna, dua-dua macam tak berguna"

    Apa yang awak ckp kat atas ni, sebijik apa yg saya buat masa jerawat tgh naik giler babas stat form 2. I've tried a lot of different cleansers, and there actually a lot out on the market that makes me react (turn red, breakouts, etc.) so I have pretty sensitive skin (especially penah mengelupas).

    Bila dh besar, saya selalu search kat internet, baca magazines apa2 pasal kulit. Saya belajar mengenal my skin type, baca review sesuatu product sebelum beli dan yg most important-beli yg less chemical. Alhamdulillah, kulit sekarang dah ok plus lagi ok dari org yang tak penah ada jerawat (kot;p).

    Sape2 yg skrg tgh berperang dgn jerawat, bole try pencuci muka Cetaphil, Simple, Hada Labo, 99Face (from Langkawi) and Eucerin.

    I'm not trying to advertise the product, but I cannot stress how much it's worked for me.

    Btw, I'm new in blogging world. InsyaAllah I'll write an entry about this :)

    BalasPadam
  18. haha, baca ni tetiba cam nak beli jee

    BalasPadam
  19. macam tuh pulak ek. tapi cikgu kata kena selalu cuci muka biar tak berminyak

    BalasPadam
  20. you are what you eat. memang kalau makan benda yang elok, boleh elak dari guna pencuci muka ni semua sebab kulit pun akan jadi elok je. heee.

    BalasPadam
  21. aku tak pakai pencuci muka dan kulit aku mulus je. hihik. okbye

    BalasPadam
  22. its even suitable for guys juga.. just vitamin e tambahan untuk rawat kulit bermasalah... :)

    BalasPadam
  23. ku pakai yang herbalife punye. best dan result pun sangat ok

    selain vitamin E, A dan C pun penting gak untuk kulit muka. cari yg ada combination a c dan e ni utk kulit dan make sure kandungannya banyak. baru berbaloi dengan harga :)

    BalasPadam
  24. Yeah setuju, bedak baby.
    Pencuci muka - No. Tak suka.
    Wuduk je dah cukup sebenarnya. Kira cuci muka lah. Kalau kurg berkesan, wudu' lah lebih 5x sehari :)

    BalasPadam
  25. Waaaah! Taktau pulak boleh hakiskn muka! Tp takde la pkai krim pencerah.. Just pkai pun anti-jrawat.. Tu je, isk3. Serius jgn la hakiskn kulit.. Muda lgi ni. Wakaka!

    BalasPadam
  26. dr slu smpai skrg belum jumpe pncuci muka sesuai. last pakai sabun papaya je lah. akakajka

    BalasPadam
  27. dr slu smpai skrg belum jumpe pncuci muka sesuai. last pakai sabun papaya je lah. akakajka

    BalasPadam
  28. entry berbayarrr

    BalasPadam
  29. :) eh.. x yah pakai pape lah...
    pakai air wuduk je.. lg suci n murni.. hahahah :)

    BalasPadam
  30. hg amek gmbr atas tu dr theme dota aq..wakakaka!!

    BalasPadam
  31. okay something to share . 2 months ago saye cuba pencuci muka baru lepas semua pencuci yang saye pakai selama nie hampeh giler , satu pun tak kekal ! then try pakai 3 hari ttbe datang ekzema teruk giler !! serius teruk ! nak keluar rumah pun malu ouhh , then saye jumpa doktor . doktor cadangkan pakai cetaphil . till now saye masih lagi menggunakan cetaphil . cuma mula2 tu memanglah nampak kurang berkesan . bcoz it take time untk recover .

    Mr K . nanti buat lah entry pasal lens yang tgh hot sekarang ! warne apa nak . biru ? pink ? warne warni ? besar ? kecik ? lebar ? haha

    BalasPadam
  32. perhhh mr k bagi nasihat pasal produk kecantikan..perhhhxD

    BalasPadam
  33. wahh, nice info, betul2 pencuci muka skrg xblh dipercayai, mmg byk kandungan kimia, huhu

    BalasPadam
  34. wahh!! norefal eh.. ni tgh dalam proses mencuba norefal tp expensive giler la rega dia.. tp setakat okay je.. kulit muka soft dankurang oily.. norefal dan dermafal.. 2,2 best + expensive sket..hehe

    BalasPadam
  35. and gua dah beli http://gadisbunga93.blogspot.com/2012/04/placenta-bebiriku-sudah-sampai-hoyeah.html harhar :))

    BalasPadam
  36. menarik.. hana pakai bedak sejuk ja.hehe

    BalasPadam
  37. Mr K, terasa kot T.T Aku guna aloe vera direct kat muka. Which makes me orang zaman dulu lah. Sob sob sob. Btw, good tips! Still, I just stick with my aloe vera yang berlendir tu. Pftttt.

    BalasPadam
  38. amek wudhuk lagi baik untuk muka dan diri.lagi pure,suci dan menynangkan...x)

    BalasPadam
  39. ayat sopan: encik K, selalu saya silent reader jer, tapi ni sebab lama tak update mmg nk kasi saya komen lah ni..

    ayat kuang hajar: weh, bler nk update nyer? boring dowh tggu ang update blog ni..

    ngehngeh...

    BalasPadam
  40. how can you be sure pulak this produk berapa kandungan viatmin E?how you can say they use purely Vitamin E without harm chemical?

    how you say this one tak sama dengan lain lain produk yang you cakap kandungan susu kambing belum tentu pure or tinggi.and bla bla bla.

    BalasPadam
  41. I memang ada masalah muka start remja lagi. Dulu mana ada duit nk bli produk pencuci muka...Lagi pulak ada masalah resdung...korng ada any idea tak mcm mana nk kurangkan kegataln kat muka ni. Sekrang ni guna cetaphil. Doktr yg advice suruh guna...tapi kegatalan tu still tak nak hilang la. I mmg x blh guna produk yag berasaskan pencuci muka yg berbuih..pening la. Umur dah masuk 30an ni pun msh ada mslh muka. Nsb baik dah kawin...but kecntikan tu kan penting. Trutama utk suami...

    BalasPadam
  42. Mak dan opah aku cuma pakai bedak sejuk campur daun kacang kayu. Diaorang buat sendiri guna beras dan daun tu. Nak cerah amal makan sengkuang..

    BalasPadam
  43. Pakai aloe vera direct lg bgus....bleh memlembabkan muka...

    BalasPadam
  44. Good sharing, one highly recommended supplement is sheep placenta, which has long been used to revitalise and enhance our energy and skin complexion, as well as to slow down the ageing process. CellLabs CLASSaaNTA sheep placenta or CellLabs sheep placenta contains other antioxidants like marine collagen, aloe vera powder, avocado oil, lycopene and astaxanthin. These help to build stronger hair and nails, strengthen our immune system, reduce ageing signs, elevate our energy levels and enhance our body’s defence mechanism. For detail visit:
    http://kidbuxblog.com/great-deals-on-age-delaying-sheep-placenta-extract/





    Best Regards,
    Split Queen Box Springs or split queen box spring

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.