Ahad, 15 November 2009

Review Wayang : 2012. (The Apocalypse)

2012 is a hoax.

Dua hari lepas. Agak banyak yang terjadi.

Bangun awal pagi pukul 2 tengah hari. Terus pantas bersiap. Makan di Rendang. Langsung tak selera tengok mak cik –makcik ni pakai make up tebal.

Gerak ke Melaka Sentral yang jarakknya dalam 30km secara sorang-sorang tuk beli tiket bas. Sampai je kat sana, ada mamat ni call.

Rashdan : Dude. 2012 doe.

Aku : Aku kat Melaka dah lah.

Rashdan : Balik semula amik aku.

Aku : Tak nak.

Rashdan : Aku tak kira. Aku nak tengok gak cerita ni.

Wtf.

Tapi disebabkan aku sayang dia, aku pergi la balik 30km dan ke semula Melaka 30km. 90km overall. Malas tau malas.. Penat tau penat.

Masa sampai kat Melaka tu, pergi kaunter tiket. Tengok-tengok semua full. Katanya full sampai 3 hari. Biasalah first day. So duduk kat kaunter tu hanpir stengah jap ngan member-member. Tunggu punya tunggu, akhirnya ada la orang cancel reservation. Hehe. Gila happy. Tengok pukul 12.50 am. 1st day.

2012.

Aku suka melihat kehancuran.

Apa yang best tentang movie ni?

  • Graphic smart
  • Jalan cerita menarik
  • Serious tapi kelakar

Apa yang tak best tentang movie ni?

  • 13PG dan bukannya 21sx.
  • Awek dia tak lawa.
  • Tak real lansung. Balik-balik, hero menang.

Life, is about how we do something. Not what to be done.

Cerita dia

Cerita ni zaman 2012 yang diramalkan sebagai The End of The Day. Atau apocalypse . Teori kemusnahan ni di asaskan oleh Puak Maya (Puak betul-betul. Bukan dalam wayang.) Dan teori ni di kaji oleh sapa tah yang then di sokong olah Albert Einstein. Puak Maya ni dia mengkaji masa depan macam Nostradamus. Tapi, hingga sekarang, semua ramalan Nostradamus boleh disangkal termasuk pembunuhan John F. Kennedy (JFK). Selain puak Maya, ada lagi puak-puak lain yang meramalkan benda-benda ni. Tak seperti Nostradamus juga yang menggunakan mimpi sebagai asas prediction dia, Puak Mayan guna calendar dieorang. Dan dalam calendar tu, tarikh berakhir pada 21/12/12 di mana kedudukan planet menjadi apatah yang what-so-ever yang menyebabkan kedudukan north and south Bumi berubah. So bila berubah, keradaan Bumi akan tak stabil dan what –so-ever jugalah yang mengakibatkan destruction.

And what the fish aku cerita pasal ni?

Aku cuma tak puas hati masa tonton movie ni semalam. Ada part-part yang mengarut. Tapi tu semua lakonan. Ya lakonan je semua tu so tak payah la nak jerit-jerit or tepuk tangan bila Pak Cik Russia tu sebut “Engine... Start”. Or or or buat bunyi “Hmmmm” masa hero cium heroin berulang-ulang kali masa saat2 genting. Orang dah nak mati, sibuk nak becium. Dan bila semua pakat stim dalam air bajet la semua buat-buat takut mula la nak peluk-peluk bf/gf. Hais. Get a room lah. Jealous Geli tau geli.

Ehem

Di pengakhiran movie ni, hanya ada orang-orang tertentu yang di selamatkan dengan cara dibawa menaiki kapal yang dibuat secara rahsia yang berteknologi tinggi. Rata-rata orang yang diselamatkan adalah ahli2 kabinet, jutawan yang mambayar 1 billion euro, dan beberapa lagi orang-orang penting yang based on IQ dan ketinggian nilai genetik. Dan dalam hal ni, aku setuju sangat-sangat yang orang-orang di atas yang diselamatkan. Kapal tu tak akan wujud tanpa orang-orang yang aku nyatakan tadi. Tapi dalam cerita ni biasalah, mesti ada yang tak setuju. Yang tak setuju tu kompem la hero yang bajet baik dan dipenuhi dengan nilai-nilai kemanusiaan.

Nilai-nilai kemanusiaan hanya berguna dalam movie. Dalam dunia sebenar, kalau abis semua orang kau bawak masuk ke dalam kapal, tak de hal la kapal tu nk over muatan and tenggelam. Buat-baik-confirm-hidup-akan-mudah-serta-merta is not make sense at all. Kadang-kadang nilai baik tak di balas di dunia. Ini lah masanya kita nak jadi selfish. Its not about selfish actually, but the best, will survive. Jangan nak tipu lah cakap sanggup bekorban demi orang lain. Naik bas pun berebut-rebut dengan orang tua, ada hati nak bekorban nyawa. Ceit.

Aku risau memikirkan apa yang bakal terjadi kat awek2 comel.

And, cuba fikirkan. Apa yang akan anda lakukan jika 2012 benar-benar berlaku? Crush aweks? Hilangkan teruna/dara? Buat semua kejahatan yang korang nak-buat-tapi-takut? Pergi sekolah buat kali terakhir? Bajet2 having life cam biasa? Oh ya. Mesti la nak bertaubat kan. Manusia2... bila kena bencana baru reti nak bertaubat.

Overall rating;
8.5/10.
Akan 10/10 kalau hero dan heroin dia lagi cun dan hensem. Di tambah lagi dengan kalau lagi real. Agak banyak nasib dari logik.

And masa balik, ‘budak tu’ bawak kiteorang pergi port pelacurann kat Melaka. Ya. Amat menjijikan kan? Jijik sebab semua tua-tua. Dah tak bergetah. Dah la ramai bapuk. Citarasa yang teruk, bai. Tolonglah. Aku masih teruna umpama Jonas Brothers.

Comment Here

8 ulasan:

  1. hurm...ade org ckp xbest...ade org ckp best citer nih...aish,ni yg xsabar nk tgk nih...

    BalasPadam
  2. cara ko citer niyh mcm bes je.
    bes sebab aku nak nengok part selfish 2..hoh0! sbb aku pun agak selfish and kejam..lalala!
    bape bintang ko kasi ha????
    aku nak gi neng0k gak, tapi aku exam rabu niyh. haihhh... spoil btoi..

    BalasPadam
  3. kat tempat belajar aku pun ade banyak auw auw...

    BalasPadam
  4. haha.. mcm ceriter nabi nuh pun ade. tetibe ade kapal..

    tiru cerita nabi nuh ke ape?

    tp ko citer mcm best.. nk tgk jugk la..

    BalasPadam
  5. aku pk movie nie konspirasi org yahudi bincangkan..!!

    BalasPadam
  6. apehal nme ak ade dlm blog nie?
    xcntik bai!

    BalasPadam
  7. wah!
    siap ngan review skali..hehe..
    nasib xbaik le tganu ni xde wayang..
    dh lame x tgk wyang..
    adeh~
    T_T

    *tp ade baiknye...* ^^

    BalasPadam
  8. konspirasi org yahudi.. tul gak kan.. dorg kan memang tak puas hati ngn islam.. ish3

    BalasPadam

Pilih. Nyawa atau comment? Good. Tulis elok-elok.